Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Funk » 16 okt 2018 16:33

Nilfisken skall skickas in på reparation/utbyte, Nilfisk tar hand o frakten.

Det paradoxala är att jag har en gammal Nilfisk, tror det är 120 som jag har som backup , och den verkar omöjligt att att ta död på, även 150:an vi har på jobbet bara går och går år ut och år in...
Men nu har jag I alla fall tröttnat....så jag beställde en Kränzle 1152TST idag. Nilfisken säljs nog på blocket...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Funk » 20 okt 2018 21:35

kranzle.jpg
Denna skulle jag köpt för länge sedan..

Tyst och byggd som en stridsvagn...dyr, men förhoppningsvis så håller den lääänge.
Waxdog levererade på rekordtid.
Någon som vet ett bra ställe att köpa snabbkopplingar til lans och foam gun ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av yerfen » 25 okt 2018 08:26

Vill du alltså byta anslutningen på tvätten?
isf skulle jag ha satt ihop en Koppling M22 M : 1/4 M med Koppling Quick Release 1/4 F och satt in i handtaget.
Och sedan en Nippel Quick Release 1/4 M i foam lance
Bild

MVH Pär

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Funk » 25 okt 2018 08:35

Tack, jag skall titta på det..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Bowen » 29 okt 2018 20:35

Jag har en stihl som har hållt i åratal.
Om man nu vill hålla sig i hobbysegmentet.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Funk » 30 okt 2018 08:08

Bowen skrev:Jag har en stihl som har hållt i åratal.
Om man nu vill hålla sig i hobbysegmentet.

Byggs dom inte också av Nilfisk ? Jag tror även Nilfisk börjat bygga åt Husqvarna numera ...

Men som sagt, flera Nilfisk jag använder/använt funkar år in och år ut, varför dör då mina 145:or på löpande band.... :-(



/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Bowen » 30 okt 2018 16:02

Så är det säkert Thomas.
Men dom kanske beställer andra specifikationer? Men det är inget jag vet såklart.
Min har funkat i åratal, och jag har även hört gott dom när jag gjorde mina efterforskningar initialt.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Funk » 18 nov 2018 08:17

En liten rapport. Nilfisk skickade en ny maskin som ersättning för min 145:a , jag fick lite överraskande en 150..
Det kan man ju egentligen inte klaga på. Kan det bero på att serien "145" är på väg bort eller uppdateras? För om man sonderar på nätet lite så verkar det som den serien är den som varit mest utsatt för problem.
Om denna 150 är byggd som den vi har på jobbet så skall den vara skottsäker, men å' andra sidan har jag redan köpt en Kränzle från Waxdog..

En liten skillnad mellan Kränzle och Nilfisk märks dock direkt, Kränzlen (1152tst) väger ca.30kg medan till och med 150:an från Nilfisk väger under 20kg. Även lansen är (onödigt?) tung på Kränzlen, men det kanske är priset man får betala för att få en riktigt hållbar maskin..utöver det uppenbara att Kränzlen också faktisk är dubbelt så dyr som en 150.


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Lill-Dan » 18 nov 2018 20:56

Trevligt att du fick en 150 istället! Jag bara väntar på nästa bekymmer med min 145,den har funkat nu efter mina två missöden som jag skrivit här i tråden.men,min tillit är slut,så nästa gång den strular så ska jag göra som dig,en 1152 tst måste det bli då. En fråga Funk,tycker du den nya ger betydligt mer vatten än den gamla? Jag vill ha mera vatten,viktigare än tryck..
:brumm

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Funk » 19 nov 2018 09:38

Jag skall i ärlighetens namn säga att det enda som känns rejält annorlunda med Kränzlen är att den känns otroligt solid i alla detaljer. Nilfisken gav ganska bra tryck och flöde, munstycket var den svaga punkten, Kränzle rengör bättre på grund av sprutbilden.
Även om Kränzlen är specad för 20% mer flöde (600l/h mot Nilfisk 500l/h) så är min personliga uppfattning att det inte är avgörande eller ens är något man direkt slås av...fast det kan ju bero just mina förutsättningar med flöde i kranar och liknande. Skall jag vara ärlig så har jag nog en aning lågt tryck från kommunen.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Lill-Dan
Medlem
Inlägg: 157
Blev medlem: 28 jul 2015 20:30
Ort: Åkersberga

Re: Högtryckstvätt nilfisk 145-3 problem

Inlägg av Lill-Dan » 20 nov 2018 21:44

Ok,tack för svar,så kanske jag kan bli liiite mindre sugen,mindre bråttom,att få mig en kränzle.. har ju fixat enga spolrör/andra munstycken till nilfisken,(med hjälp av bollnäs bilvårds vägledning och produkter),det var ett lyft jämfört med original.
Bor på landet jag och har egen brunn och kanske lite för klena ledningar ut till garaget,så vattentillförseln kan ju bli ett hinder med en riktig vattenslukare till tvätt. Jaja,bäst man hejdar sig och så gasar man med nilfisken så länge den startar.. :)
:brumm

Skriv svar