Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Aquapel - mjölkig yta?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
Andersson
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 apr 2017 19:43

Aquapel - mjölkig yta?

Inlägg av Andersson » 10 apr 2017 20:30

Aquapel är fantastiskt och det här handlar om skit bakom spakarna d.v.s jag.

Fått en tråkig, nästan mjölkig ruta efter min behandling.
Hur gör jag bäst för att förbereda rutan för pålägg av aquapel?
Rutan är lite blästrad men inte såpass att det varit ett problem i motljus.
Inte varit behandlad på 4-5K mil innan jag tog och rengjorde ordentligt innan påläggning (i mitt tycke).
Får känslan att det är något som legat kvar på rutan trots miltalet.
Vad löser dessa mirakelmedel bäst innan jag lägger på nytt nästa gång?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Aquapel - mjölkig yta?

Inlägg av progge » 10 apr 2017 20:37

Andersson skrev:Aquapel är fantastiskt och det här handlar om skit bakom spakarna d.v.s jag.

Fått en tråkig, nästan mjölkig ruta efter min behandling.
Hur gör jag bäst för att förbereda rutan för pålägg av aquapel?
Rutan är lite blästrad men inte såpass att det varit ett problem i motljus.
Inte varit behandlad på 4-5K mil innan jag tog och rengjorde ordentligt innan påläggning (i mitt tycke).
Får känslan att det är något som legat kvar på rutan trots miltalet.
Vad löser dessa mirakelmedel bäst innan jag lägger på nytt nästa gång?
Tjenare.
Lera rutan och en lätt polering, så är det rent nog att lägga aquapel.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Aquapel - mjölkig yta?

Inlägg av Galaxy » 10 apr 2017 21:59

Hej.

Jag tolkar dig som att genomförd Aquapelbehandling gett dig mjölkig yta och jag har råkat ut för något liknande. På bilden här ser man flammighet från mitten och mot passagerarsidan som främst framträder när dagg lagt sig.
WP_20160403_002.jpg
I mitt fall känns det som att det fick sitta i "för länge" så det "bet" fast innan jag hann torka av det. Kvittar sen hur man torkar och gnider med olika avtorkningsdukar, det sitter i rutan. Nu syns det bara när fukt ligger på rutan som på bilden men störigt ändå. Till saken hör att jag hade köpt Aquapel från Aliexpress så jag anar att det inte var en originalprodukt för tidigare så har jag inte upplevt det så svåravtorkat när jag vet det säkert varit original Aquapel. Även på främre sidoruta så var det ett hästjobb att få bort ordentligt jämfört med original.

Min förberedelse har annars varit mycket noggrann rengöring av rutan med en bra fönsterputs typ Pingens glass clean och det har fungerat tidigare. En lera är kanske inte fel för ytterliggare renhet som Progge skriver och krävs kanske för att få bort en härdad behandling ihop med polering.

Vid behandling så tror jag tiden det ligger på innan avtorkning är viktig att inte blir för lång och då väger ju temperatur och fuktighet in. Och att det är en originalprodukt. Bra torkdukar/microfiberdukar behövs och gärna flera stycken så man kan byta ofta då man annars "drar runt" medlet utan att det torkas av helt.

/Anders

Andersson
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 apr 2017 19:43

Re: Aquapel - mjölkig yta?

Inlägg av Andersson » 11 apr 2017 11:32

Det ser precis ut som på bilden ovan fast kanske ännu värre och mina kapslar är köpta hos en av sponsorerna.
Jag tar till mig era förslag och försöker med lera och fönsterputs så får vi se om det löser mitt problem.

Vad finns det för milt polerande medel som man vågar använda på en framruta utan att man får repor.
Eller är det så att lera i sig är milt polerande och ger just den effekten?

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Aquapel - mjölkig yta?

Inlägg av Lundberg » 11 apr 2017 16:04

Glas är stenhårt och repas inte av lera eller finare polermedel.
// Jack

Andersson
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 apr 2017 19:43

Re: Aquapel - mjölkig yta?

Inlägg av Andersson » 19 apr 2017 19:03

Det blev betydligt bättre med lera, fönsterputs och en skvätt 96% sprit.
Första gången jag använder lera och jag kan garantera att ni skulle skratta er harmynta om ni såg det live.
Men med svart bälte i sökning på nätet så blev jag varse om mina tillkortakommanden.
Önskar att jag gjort den där sökningen innan bara...

Men vad innehåller aquapel? Nu EFTER jag gått på med lera, kemikalier och svett så pärlar sig vattnet och det är kanon.
Förstår inte hur det kan hålla sig kvar efter min kemiska krigsföring samt det nötningskrig som jag fört mot detta medel.

Vågar man använda använda en rubbing typ Sonax och microfiber på rutan för att börja om på nytt om det skiter sig i framtiden?
Jag har av misstag använt någon typ av noname rubbing på en ruta för 10+ år sedan som repade så därav min skepsis.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Aquapel - mjölkig yta?

Inlägg av Perra83 » 21 apr 2017 12:34

Efter att Aquapel ampullen är noga utjobbad på rutan torkar jag alltid efter med torkpapper. Sedan polerar jag upp rutan med en microfiberduk. Blir kanon varje gång!

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Aquapel - mjölkig yta?

Inlägg av TonyM » 21 apr 2017 18:00

Har inte använt det själv men när jag ska testa för första gången så tänkte jag beställa http://www.waxdog.se/product.php?id_product=113 att rengöra rutan innan aquapel läggs. Ska även gå att få bort tidigare behandlingar med den rengörningsduken. Någon annan som har provat det får gärna fylla i hur den funkar :-D
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Aquapel - mjölkig yta?

Inlägg av Funk » 21 apr 2017 20:23

Den duken är riktigt bra, jag gissar på att det är mild syra inblandad.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Aquapel - mjölkig yta?

Inlägg av Perra83 » 22 apr 2017 09:39

Jag använder den duken innan behandling plus ett par varv med fönsterputs.
Kanske att den är lite svagt sur och kanske lite polerande.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Aquapel - mjölkig yta?

Inlägg av Manor » 23 apr 2017 18:16

Andersson skrev: Jag har av misstag använt någon typ av noname rubbing på en ruta för 10+ år sedan som repade så därav min skepsis.
Det är i princip omöjligt att göra någon skada på glas med polermedel, kanske du fick in någon "sten" i trissan?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Andersson
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 apr 2017 19:43

Re: Aquapel - mjölkig yta?

Inlägg av Andersson » 25 apr 2017 10:40

Det är inte omöjligt att det var en förorenad trissa som gjorde det.

Skriv svar