Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Produktråd för ny Volvo?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
jp71
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 maj 2010 09:35
Ort: Göteborg

Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av jp71 » 09 jul 2017 10:33

Hej, var några år sedan man skrev något här men känner att det kan vara dags att ställa en fråga nu när jag får en helt ny svart Xc60 om ett par veckor. Gillar att hålla efter mina fordon och har det mesta hemma så tänkte försöka ”skydda” min nya bil själv så gott det går och med det jag har.

Produkter jag har tänkt att använda är.

Lackskydd, AS ”Silver One” eller ”Autobright super endurance” (stage 1 and 2)?
Framrutan, Aquapel
Utvändiga mörka plastdetaljer, Concept Vista
Däck, Sonus T&B dressing gel
Fälg, lackskyddet ovan?

Sedan så funderar jag på invändigt att stryka på ”Ultima interior guard plus” på plast och skinn?

Så vad tror ni? Vilket lackskydd skall jag satsa på och räcker det tvätt/spritning på nya bilen om jag väljer ”Silver One” alternativt köra lite försiktigt med oscillerande och stage 1 efter tvätt och sedan stryka på stage 2 utav ”Autobright super endurance”?

Något jag har missat eller borde köpa in? Vet att det sitter en grå plast panel under kofångaren bak samt om man skulle behöva göra något i motorrummet?

Tack på förhand :)

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av korvis » 09 jul 2017 12:12

På helt ny bil hade jag nog valt ordentlig tvätt, rengöring med claybar och sen en fin polering för glans innan lackskydd.
Nybilar kan va i förvånansvärt dåligt skick vid leverans.

Har ingen erfarenhet av Autosmarts produkter så vilken av de båda du ska satsa på vet jag ej.
(Själv kör jag oftast med Menzerna PL)
Men övriga produkter du listat ser bra ut och kommer nog funka utmärkt!

jp71
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 maj 2010 09:35
Ort: Göteborg

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av jp71 » 09 jul 2017 16:59

Hmm... Clay på en helt ny kärra? Har förstått att dom ibland är i ganska risigt skick även som nya men tar emot att gå för hårt åt lacken när den är helt ny men tack för ditt svar :)

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av mikkiz » 09 jul 2017 17:29

Kör en ordentlig tvätt å sen känner du på lacken om den behöver clayas el likn.
Känns den slät å fin så kan du med fördel köra en lätt polering med oscillerande å sprita för att lackskyddet ska få optimalt fäste.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av korvis » 09 jul 2017 17:47

jp71 skrev:Hmm... Clay på en helt ny kärra? Har förstått att dom ibland är i ganska risigt skick även som nya men tar emot att gå för hårt åt lacken när den är helt ny men tack för ditt svar :)
Inte säkert du behöver claya men nya bilar har ofta stått utomhus länge innan kunden får den.
Den finare poleringen tar ju även ev. sviter från leran :nicka

Men som sagt, känn på lacken så märker du ju om clay behövs eller inte :jeps

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av Funk » 10 jul 2017 10:40

Jag skulle avråda från Vista på ny plast, det finns ingen anledning. Skydda med t.ex CarPro Perl eller likande istället.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av progge » 10 jul 2017 10:56

Tjenare.
Vista blir som en hinna över plasten, detta skall man undvika om man inte är tvungen.
CarPro Perl 1:4 ( en del plus 3 delar) fungerar bra på plast.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

jp71
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 maj 2010 09:35
Ort: Göteborg

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av jp71 » 10 jul 2017 13:40

Ajdå, jag som lade en beställning på Vistan i morse... Går den att använda till skinnet eller något annat tro?
Jättetack för alla tips så länge :)

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av progge » 10 jul 2017 14:02

jp71 skrev:Ajdå, jag som lade en beställning på Vistan i morse... Går den att använda till skinnet eller något annat tro?
Jättetack för alla tips så länge :)
Vista är en plast coating, skulle inte lägga den på "Skinn"
Viken typ av "Skinn" levereras din bil med?
Täckfärgat läder eller Anilinfärgat.
Har betydelse vad du lägger på de olika typerna.


viewtopic.php?f=11&t=594
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

jp71
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 maj 2010 09:35
Ort: Göteborg

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av jp71 » 10 jul 2017 14:50

Bra fråga, det är ju en "Classic Summum" av årets modell och exakt vad det är för skinn vet jag tyvärr inte...

Har ju både Ikeas och Volvos lädervårdsset hemma men det är inget jag tänker använda inledningsvis...

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av Funk » 10 jul 2017 15:23

Det är täckfärgat skinn och båda dom satserna du har är alldeles utmärkta till det skinnet när det behöver fräschas upp.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

jp71
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 maj 2010 09:35
Ort: Göteborg

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av jp71 » 10 jul 2017 16:04

Förlåt, nu snurrade jag till det totalt... Blandade ihop Vistan med Ultiman som jag beställde imorse :)
Så ska ta och köpa in CarPro Perl och testa utvändigt på plasten som rekommenderat...

Men vad tror ni om ”Ultima interior guard plus” invändigt som jag har beställt? Försökte läsa på och det verkar vara ett bra medel invändigt?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av progge » 10 jul 2017 16:09

jp71 skrev:Förlåt, nu snurrade jag till det totalt... Blandade ihop Vistan med Ultiman som jag beställde imorse :)
Så ska ta och köpa in CarPro Perl och testa utvändigt på plasten som rekommenderat...

Men vad tror ni om ”Ultima interior guard plus” invändigt som jag har beställt? Försökte läsa på och det verkar vara ett bra medel invändigt?

Ultima interior guard plus är ett utmärkt val till plasten i bilen, säten kan upplevas som lite hala i början.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av mikkiz » 10 jul 2017 22:00

jp71 skrev:Förlåt, nu snurrade jag till det totalt... Blandade ihop Vistan med Ultiman som jag beställde imorse :)
Så ska ta och köpa in CarPro Perl och testa utvändigt på plasten som rekommenderat...

Men vad tror ni om ”Ultima interior guard plus” invändigt som jag har beställt? Försökte läsa på och det verkar vara ett bra medel invändigt?
Anv mig oxå av ultima. Interior schampoo och interior guard :jeps

Musse
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 jan 2010 10:19

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av Musse » 11 jul 2017 08:15

Hej! Innan du lägger på ett lackskydd på en ny Volvo läs instruktionsboken ang lackskydd,
står ofta att lackgarantin inte gäller, ta gärna kontakt med en Volvo handlare vad som ska användas. ;)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av Perra83 » 11 jul 2017 12:00

Det går utmärkt att lägga lackskydd på en ny Volvo. Vi har köpt två nya och båda har skyddats direkt.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av Funk » 11 jul 2017 15:00

Perra83 skrev:Det går utmärkt att lägga lackskydd på en ny Volvo. Vi har köpt två nya och båda har skyddats direkt.
Det brukar stå ungefär "skada som uppkommer på grund av lackskydd ersätts inte" vilket är rätt självklart...

Jag lackskyddar alla nya bilar, och har gjort så i rätt många år nu... min nuvarande V40 har CQUK trots att det är en tjänstebil. Det brukar ge postiv respons då dom lämna tillbaka, ibland frågar dom om man inte använt bilen.. :-)

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av Manor » 11 jul 2017 16:26

Som du tidigare fått tips om i tråden är väl också det jag skulle tipsa om :).
Noggrann rengöring inklusive clay, samt en mild polering för de småskavanker som alltid finns...och lite extra "blänk".

Carpro PERL är en favorit som även fungerar perfekt till plast/gummi i motorutrymme samt inte minst däcken.
Det går även att använda i blandning 1:5 till inredningen, men jag tyckte ytan blev för blank så jag återgick snabbt till Ultima Interior Guard + som är en annan av favoriterna.

Alltid kul med ny bil, och stort lycka till.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

jp71
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 25 maj 2010 09:35
Ort: Göteborg

Re: Produktråd för ny Volvo?

Inlägg av jp71 » 11 jul 2017 18:02

Hej och jättetack för all feedback :)
Jo, lackskyddsgarantin har ju stötts ett antal ggr förr och alternativet är ju att lämna över det till Volvo Bil och få Lahega Toughguard pålagd.
Men nu har jag ju det mesta hemma och kommer att ta hand om bilen själv så jag får ta den risken...

Hade det varit en gammal bil så hade jag inte varit så fundersam på att sätta rondellen på lacken men nu är man ju lite nojig...
Men som sagt jag tror att jag har en plan nu :)

Skriv svar