Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tac system Ultra Foam!

Diskutera bilvårdsprodukter här
TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Tac system Ultra Foam!

Inlägg av TonyM » 08 aug 2017 15:24

Tänkte höra om någon provat detta?
Jag har beställt hem nu iallafall och tanken jag har är att använda det ihop med HD grön och till vinter ihop med Bilt Hamber surfex HD i foamlancen. Det jag föll för är att det inte innehåller vax som mitt nuvarande bbv arti + gör men framförallt den låga blandningen i foamlancen 10ml ultra foam till 1l vatten i kembehållaren. Detta ska enligt beskrivningen göra det till raklödder och stämmer det så är det ju galet effektivt. Jag tänkte testa det med bara ultra foam första gången och se hur väl det rengör. Lite osäker om det verkligen kan göra rent som en förtvätt. Men om det funkar som en lödder förstärkare och att det minskar ner avrinningstiden på HD grön och surfex HD så blir jag grymt nöjd med det. En halvliter för 189:- skulle räka till 50 tvättar och det finns i en väldigt mer ekonomiskare 4l för 200:- till. Men jag hoppade att köpa 4l då jag hade haft en livstid med ultra foam :lol: 400 tvättar hade det räckt till då ju. Och är det riktigt bra så skulle man ha hittat ett i stort sätt ett perfekt medel.
Skulle ni vilja se en recension av det och vad vill ni ska ingå i den?
Tyvärr så är min högtryckstvätt inte så vass så min foamlance blandar 1:14 på max keminblandning. Jag brukar dock spä ut det med uträkning av appen chemblandaren så slutprodukten på bilen brukar bli rättvisande.
Tänkte spontan att kolla skummängden och känslan av skummet när man tar på det. Hur det hänger kvar på lacken foton på pålagt och efter 3min och efter 5min. Hur lätt det är att spola av och hur det blir på marken efter med löddret. Hur väl det rengör och jag kommer att lägga det på torr bil. Kan även skumma på en panel till efter och gå på med rastavanten för att få känna känslan av glidet det ger.
Jag har inte använt mig av en dedikerad förtvätt förut utan kört en blandning av HD-GRÖN och arti + i foamlancen. Sedan tvättat vanligt med arti+ eller Ultima power wash schampot eller carpro reset. Det är erfarenheten jag har efter att jag grottade ner mig i bilvårdsträsket :lol:

Så vad säger ni skulle detta vara intressant?
Edit: Det är ett bilschampo och man ska egentligen skölja av bilen innan och sedan skumma på och låta det ligga på i 10min. Men jag testar det som ett förtvättsmedel först och sedan som ett vanligt schampo på en panel eller två.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Tac system Ultra Foam!

Inlägg av Pierriewargen » 08 aug 2017 16:31

Antar du beställt från SPR?
Det står fel på sidan. Det är 10 ml i en hink om du vill använda det som schampo och 1:10 i skumlansen eller något sådant.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Tac system Ultra Foam!

Inlägg av TonyM » 08 aug 2017 17:30

Jaha då blev man lurad då. Det lät för bra för att vara sant...
Edit: Kollade på en engelsk sida om hur det ska spädas och enligt dem så är det ett förtvättsfoam som ska sitta 10min men kan hänga kvar så länge som 25min. Så här skrev de om spädningen och kan någon snäll människa översätta det någorlunda till ml hade varit snällt. Jag undra om de menar oz i mängd eller är det tum de menar? I vilket fall som helst så verkar det som att det är effektivt. Det återstår att se för hem kommer det snart.

"Ultra foam has been primarily formulated to be used in a foam lance,with an end dilution rate of 100:1. This equates to roughly 1-2" in the bottom of a 1l bottle in a foam lance"

30-60ml om de menar ounce uk på en liter och då går det åt rätt lite medel för att vara prewash foam. Men 1cl verkade ju väldigt lite. Men ska testa både 3cl och 6cl och se vilken skillnad det blir.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Tac system Ultra Foam!

Inlägg av Pierriewargen » 08 aug 2017 21:39

" är tum, så 1-2 tum i botten.

Sen räknar de nog med en lans som späder 1:20 så för att få ut 1:100 ska du då blanda 1:5 eller 20% i flaskan.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Tac system Ultra Foam!

Inlägg av Pierriewargen » 09 aug 2017 01:42

Eller eftersom din tydligen blandar 1:14 så borde det bli 1:7, 14% i flaskan ungefär.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

big-jepp
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 06 sep 2014 09:20

Re: Tac system Ultra Foam!

Inlägg av big-jepp » 09 aug 2017 09:49

Dosering 0.5-1dl kem +5 dl vatten, lancen ställd på max -.

De är en förtvätt och du ska inte behöva anvönda de medel du skiver i huvud inlägget (hd grön och surfex hd) de blir bara kaka på kaka.

Skriv svar