Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

BBV Prewash

Diskutera bilvårdsprodukter här
Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

BBV Prewash

Inlägg av Jimmy » 02 dec 2017 12:29

Beställde en foamlance och en foamgun från BBV för ett litet tag sedan. Har provat att köra HD grön och BBV arti i lansen och visst det blir skum och det hänger kvar betydligt längre än med lågtryckspruta. Men det blir inte direkt raklödder eller gräddbakelse.
Blev inte så där tok mycket skum med Arti i foamgun:en heller tycker jag. Kanske andra schampo ger mer skum?

Men sen har jag kollat på BBV Prewash som jag i så fall tänkt använda nu under vintern mellan de riktiga tvättarna. Bara lägga på med foamlance och spola av.
Skummar BBV Prewash mer än HD Grön?

Hur skarpt är Prewash? Hur upplever ni att Prewash påverkar lackskydd och vax?
Är det snällare eller elakare än HD Grön?
Det beror väl hur mycket man späder i och för sig. Jag brukar köra HD Grön 1:40 vid underhållstvätt.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: BBV Prewash

Inlägg av Perra83 » 02 dec 2017 14:08

Prewash foam skummar väldigt bra!

Prova dig fram med olika blandningsförhållanden. Blanda inte en liter utan börja med 1dl + 1 eller 2 dl vatten. Nu på vintern måste man nästan svampa för att få rent bilen och då även använda ett schampo med lite skydd i.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: BBV Prewash

Inlägg av Funk » 02 dec 2017 14:46

Prewash är kanon även om det inte blir som raklödder...jag kör ca 25-30% i flaskan och det rengör bra..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: BBV Prewash

Inlägg av Jimmy » 02 dec 2017 23:44

Tack för era svar :) Om ni blandar 10 - 30 % i flaskan vad kör ni för spädning på lansen? Jag har BBV:s lance och den späder 1:20 till 1:60.

Ingen uppfattning hur aggressivt det är mot lackskydd och vax?

För och nackdelar jämfört mot att exempelvis använda HD Grön?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: BBV Prewash

Inlägg av Funk » 03 dec 2017 08:55

Jag kör med keramiska skydd på ett par bilar och en enstegare med teflon från Pingens... De keramiska tål allt jag testat hittills, och det från Pingens har fortfarande goda egenskaper efter något halvår så jag skulle säga att Prewashen är snällt..

Jag har två olika lansar från BBV , och kör dom på högsta eller nästan högsta koncentrationen jämt..

Fördelar mot HD-grön (som trots allt är skitbra) ... ligger kvar längre vilket innebär att man kan köra med mildare medel. Jag tycker det drar med sig mer skit då det rinner av och dessutom är det sist men inte minst en roligare och enklare metod än att lägga HD-grön med lågtrycksspruta.
Att skumma HD-grön är ganska trist även om det funkar med lite Arti+ i för att få till lite mer skum..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: BBV Prewash

Inlägg av Jimmy » 04 dec 2017 21:24

Tack för hjälpen :)
Det får bli en flaska BBV Prewash vid nästa beställning :)

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: BBV Prewash

Inlägg av Jimmy » 10 dec 2017 00:46

Nu är det i alla fall beställt :) Återkommer när jag testat :)

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: BBV Prewash

Inlägg av deje » 18 dec 2017 21:00

Funk skrev:Jag kör med keramiska skydd på ett par bilar och en enstegare med teflon från Pingens... De keramiska tål allt jag testat hittills, och det från Pingens har fortfarande goda egenskaper efter något halvår så jag skulle säga att Prewashen är snällt..

Jag har två olika lansar från BBV , och kör dom på högsta eller nästan högsta koncentrationen jämt..

Fördelar mot HD-grön (som trots allt är skitbra) ... ligger kvar längre vilket innebär att man kan köra med mildare medel. Jag tycker det drar med sig mer skit då det rinner av och dessutom är det sist men inte minst en roligare och enklare metod än att lägga HD-grön med lågtrycksspruta.
Att skumma HD-grön är ganska trist även om det funkar med lite Arti+ i för att få till lite mer skum..

/Thomas
Jag har också kört HD-grön + Arti+ , men har inte tänkt på att Arti+ är ju ett vax schampo ,så den kombon är kanske inte idealisk?
deje

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: BBV Prewash

Inlägg av Funk » 18 dec 2017 21:08

I praktiken har jag inte märkt någon skillnad i avrinning efter några tvättar med vaxschampon på mitt keramiska skydd....ibland tvättar jag med vad som står närmast eller vad man kan få låna när man är utan sitt CarPro reset..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: BBV Prewash

Inlägg av deje » 18 dec 2017 22:54

Tänkte mer på att man kanske försämrar HD-gröns rengöringseffekt med att blanda i ett vaxschampo.
deje

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: BBV Prewash

Inlägg av MRisberg » 19 jun 2018 03:48

Jimmy skrev:Nu är det i alla fall beställt :) Återkommer när jag testat :)
Hej Jimmy.

Jag har läst på lite om den här produkten, är nyfiken på vad du har att säga om den. .. om du har hunnit testa?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: BBV Prewash

Inlägg av progge » 19 jun 2018 07:14

MRisberg skrev:
Jimmy skrev:Nu är det i alla fall beställt :) Återkommer när jag testat :)
Hej Jimmy.

Jag har läst på lite om den här produkten, är nyfiken på vad du har att säga om den. .. om du har hunnit testa?
Tjenare.
BBV Prewash är en alkalisk förtvätt.
Löser den så kallade Trafikfilmen effektivt. Tar inte bort alt men bra mycket
Hög löddrande vid foaming. Blanda inte för starkt bara
Jag brukar även använda den vid rengöring av MF och pads vid polering. Löser rester av medel efektivt
Lite vassare än De "Gröna" alkaliska medlen.
Prisvärd : Ja

Jag kan rekommendera denna produkt.
(Medlems rabatt på denna produkt)

Hittade denna tråd viewtopic.php?f=70&t=11106&p=155306&hil ... am#p155306
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: BBV Prewash

Inlägg av Funk » 19 jun 2018 08:21

Jag håller med Progge i allt han skrivit... :-)

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: BBV Prewash

Inlägg av MRisberg » 27 jun 2018 04:44

Tack för infon om Prewash. Har även kollat in några videos. Är sugen på att pröva en sån sen när jag har skaffat en högtryckstvätt och en riktig foam lance.

I texten och filmerna om den produkten så antyds det väl att man många gånger klarar sig med att bara använda den här produkten, om bilen inte är så skitig innan. Just namnet antyder däremot att den är en förtvätt snarare än en huvudtvätt. Vad är er erfarenhet?

Hur fungerar det med medlemsrabatt?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: BBV Prewash

Inlägg av progge » 27 jun 2018 09:03

MRisberg skrev:Tack för infon om Prewash. Har även kollat in några videos. Är sugen på att pröva en sån sen när jag har skaffat en högtryckstvätt och en riktig foam lance.

I texten och filmerna om den produkten så antyds det väl att man många gånger klarar sig med att bara använda den här produkten, om bilen inte är så skitig innan. Just namnet antyder däremot att den är en förtvätt snarare än en huvudtvätt. Vad är er erfarenhet?

Hur fungerar det med medlemsrabatt?
Jag använder den som förtvätt.
Men det beror väl på hur smutsig bilen är och sitt eget krav.

Läs detta om medlemsrabatt:
viewtopic.php?f=59&t=5461
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: BBV Prewash

Inlägg av MRisberg » 27 jun 2018 16:11

Yes, jag ska beställa och pröva en. Får se hur den passar mig ... men mycket skum ser kul ut.
Avfettar du före Prewash under sommar vs vinter?

Tack för tipset. Mailade dem och har redan fått svar :jeps
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: BBV Prewash

Inlägg av progge » 27 jun 2018 17:17

MRisberg skrev:Yes, jag ska beställa och pröva en. Får se hur den passar mig ... men mycket skum ser kul ut.
Avfettar du före Prewash under sommar vs vinter?

Tack för tipset. Mailade dem och har redan fått svar :jeps
Använder kall avfettning så sparsamt det bara går, oftast i MF och torkar där det behövs.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: BBV Prewash

Inlägg av MRisberg » 27 jun 2018 17:35

MF som i microfiberduk?

Att vara sparsam med kallavfettningen är bra. Men avfettar du alkaliskt, typ Green, före Prewash?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: BBV Prewash

Inlägg av progge » 27 jun 2018 20:27

MRisberg skrev:MF som i microfiberduk?

Att vara sparsam med kallavfettningen är bra. Men avfettar du alkaliskt, typ Green, före Prewash?
Nej då prewash är alkalisk
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: BBV Prewash

Inlägg av MRisberg » 12 sep 2018 03:45

progge skrev:Använder kall avfettning så sparsamt det bara går, oftast i MF och torkar där det behövs.
Jag frågar igen Progge, bara för att jag inte ska missförstå: MF som i mikrofiberduk?

Jag lutar nämligen åt att köpa några till produkter inför hösten och vintersäsongen och vill inte missförstå dina/era tips ... =)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar