Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

BBV Prewash

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: BBV Prewash

Inlägg av progge » 12 sep 2018 12:08

MRisberg skrev:
progge skrev:Använder kall avfettning så sparsamt det bara går, oftast i MF och torkar där det behövs.
Jag frågar igen Progge, bara för att jag inte ska missförstå: MF som i mikrofiberduk?

Jag lutar nämligen åt att köpa några till produkter inför hösten och vintersäsongen och vill inte missförstå dina/era tips ... =)
MF = Mikrofiber så klart.
Slarv av mig.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: BBV Prewash

Inlägg av MRisberg » 12 sep 2018 15:47

Tack för svar. Då är jag med.

Nästan! =)
Jag har hittills bara använt mig av kallavfettning gnm att spruta på, låta verka och sen spola av. Jag blir riktigt nyfiken på hur du menar att du använder kallavfattningen med en duk. Lust att förklara? Är det inte stor risk att du repar lacken om du använder duk - eller är kallavfettningen inte det första steget i tvätten för dig?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: BBV Prewash

Inlägg av progge » 12 sep 2018 18:11

MRisberg skrev:Tack för svar. Då är jag med.

Nästan! =)
Jag har hittills bara använt mig av kallavfettning gnm att spruta på, låta verka och sen spola av. Jag blir riktigt nyfiken på hur du menar att du använder kallavfattningen med en duk. Lust att förklara? Är det inte stor risk att du repar lacken om du använder duk - eller är kallavfettningen inte det första steget i tvätten för dig?
Om man är försiktig och använder rätt typ av dukar så blir det inga repor.
Man får inte använda tryck eller gno.
citrol payback är ett kraftfullt medel , organisk citrusbas löser enkelt tjära, asfalt, gummirester
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: BBV Prewash

Inlägg av MRisberg » 17 dec 2018 16:01

progge skrev:Om man är försiktig och använder rätt typ av dukar så blir det inga repor.
Man får inte använda tryck eller gno.
citrol payback är ett kraftfullt medel , organisk citrusbas löser enkelt tjära, asfalt, gummirester
Ledsen för sent svar. Hur som helst, Tack för tipset. Det låter intressant.
Utgår du från en ganska ren bil / lack när du kör med den här avfettningsmetoden?
Frågar eftersom min bil är riktigt skitig. Känner väl på mig att om jag skulle lägga en duk mot lacken så är det 99% risk att jag repar den i samma riktning som jag skulle röra duken - även utan eget tryck. Den suger ju fast sig med fukten i sig ...
(Ursäkta om frågan ovan redan är besvarad i tråden. När jag loggade in på BVF nu så orkade jag inte läsa igenom allt .. bara slängde mig ut och svarade där jag såg att jag varit aktiv.)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: BBV Prewash

Inlägg av progge » 17 dec 2018 19:07

MRisberg skrev:
progge skrev:Om man är försiktig och använder rätt typ av dukar så blir det inga repor.
Man får inte använda tryck eller gno.
citrol payback är ett kraftfullt medel , organisk citrusbas löser enkelt tjära, asfalt, gummirester
Ledsen för sent svar. Hur som helst, Tack för tipset. Det låter intressant.
Utgår du från en ganska ren bil / lack när du kör med den här avfettningsmetoden?
Frågar eftersom min bil är riktigt skitig. Känner väl på mig att om jag skulle lägga en duk mot lacken så är det 99% risk att jag repar den i samma riktning som jag skulle röra duken - även utan eget tryck. Den suger ju fast sig med fukten i sig ...
(Ursäkta om frågan ovan redan är besvarad i tråden. När jag loggade in på BVF nu så orkade jag inte läsa igenom allt .. bara slängde mig ut och svarade där jag såg att jag varit aktiv.)
Avfettning är det sista jag gör, tvättar rent så mycket det gå innan.
Gillar inte att dränka på kem i onödan.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: BBV Prewash

Inlägg av Mangewide » 18 dec 2018 15:45

progge skrev:
MRisberg skrev:
progge skrev:Om man är försiktig och använder rätt typ av dukar så blir det inga repor.
Man får inte använda tryck eller gno.
citrol payback är ett kraftfullt medel , organisk citrusbas löser enkelt tjära, asfalt, gummirester
Ledsen för sent svar. Hur som helst, Tack för tipset. Det låter intressant.
Utgår du från en ganska ren bil / lack när du kör med den här avfettningsmetoden?
Frågar eftersom min bil är riktigt skitig. Känner väl på mig att om jag skulle lägga en duk mot lacken så är det 99% risk att jag repar den i samma riktning som jag skulle röra duken - även utan eget tryck. Den suger ju fast sig med fukten i sig ...
(Ursäkta om frågan ovan redan är besvarad i tråden. När jag loggade in på BVF nu så orkade jag inte läsa igenom allt .. bara slängde mig ut och svarade där jag såg att jag varit aktiv.)
Avfettning är det sista jag gör, tvättar rent så mycket det gå innan.
Gillar inte att dränka på kem i onödan.
Men vill man inte inte avsluta med ett Schampo??, Kör avfettning efter tvätt låter ju helkonstigt??. Eller är jag helt ute och cyklar.

Så här gör jag för att överhuvudtaget få rent bilen nu i detta skitväder.

-Kall avfett på torr upp på på halva dörrarna att dra i 5min
-Sen på med Alkalisk och låt verkar några min.
-Spola av bilen
- Troligen en sväng utan att gnugga in Alkalisk eller kall. ( annars blir inte dörrarna prickfritt )

-Sen Foam ibland, känns mer som coolt än att det verkligen hjälper ;) .
-Tvätta med ett bra schampo med 2 olika wash mits. ( en ovan en under list )
-Torkstöd med QD och bra torkduk.

Detta är bara för lacken, sen klämmer jag in hjulen ( som bara är en galen procedur, men gäng olika borstar och tvätthandske ) efter Avfettningen.. :)

Jobbigt va?.. :lol:
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: BBV Prewash

Inlägg av MRisberg » 18 dec 2018 16:58

progge skrev:Avfettning är det sista jag gör, tvättar rent så mycket det gå innan.
Gillar inte att dränka på kem i onödan.
Oj, undrar som Mangewide .. har jag missat något fundamentalt nu? Ett stalltips? Avfettning efter tvätt?
Ja det skulle nog gå åt mindre kem om ytan var jämnare, med färre partiklar att absorbera det. Men, i min värld så trodde jag att jag behövde börja med kem för att få bort det översta lagret smuts innan jag kommer till att "gnida" mot lacken under schamponeringen.
Förklara gärna din metod.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: BBV Prewash

Inlägg av Funk » 18 dec 2018 20:27

Jag tror nog att Progge precis som jag menar att avfettning är sista utvägen...inte att det skall göras sist..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: BBV Prewash

Inlägg av MRisberg » 19 dec 2018 00:35

Jaha! :lol:

Inte heller t ex BBV Prewash innan shamponering? Bara högtryck / vatten för att få bort lösa partiklar?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: BBV Prewash

Inlägg av Funk » 19 dec 2018 08:22

När jag säger/skriver avfettning så menar jag som regel kallavfettning eller liknande. Förtvätt/skum eller alkalie använder jag alltid först..


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: BBV Prewash

Inlägg av Mangewide » 19 dec 2018 09:50

Funk skrev:När jag säger/skriver avfettning så menar jag som regel kallavfettning eller liknande. Förtvätt/skum eller alkalie använder jag alltid först..


/Thomas
Jaha så inte Kallavfett på torr bil först?, det trodde jag var mest effektivast :?
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: BBV Prewash

Inlägg av Funk » 19 dec 2018 15:02

Så ingen kan misstolka:
Kallavfettning undviker jag oftas, det vill säga vid vanliga tvättar så är det förtvätt - tvätt - tork. Hittar man någon iögonfallande fläck av tjära då så gör jag en punktinsats.
Vid "vårstädning" eller noggran tvätt oavsett om det är påkallat av behov eller det skall poleras t.ex...då kör jag kallavfettning på torr bil och sedan det vanliga med alkalie osv..

Våra senaste bilar är svarta så lite fläckar kan vara till våren..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: BBV Prewash

Inlägg av Mangewide » 19 dec 2018 15:48

Funk skrev:Så ingen kan misstolka:
Kallavfettning undviker jag oftas, det vill säga vid vanliga tvättar så är det förtvätt - tvätt - tork. Hittar man någon iögonfallande fläck av tjära då så gör jag en punktinsats.
Vid "vårstädning" eller noggran tvätt oavsett om det är påkallat av behov eller det skall poleras t.ex...då kör jag kallavfettning på torr bil och sedan det vanliga med alkalie osv..

Våra senaste bilar är svarta så lite fläckar kan vara till våren..

/Thomas
Det där är intressant!. Man kanske inte ska satsa på att ha bilen 100% prickfri hela vintern. För då blir det en jäkla massa Kallavfett som tar stryk på resten av lackskyddet..

Man kanske ska köra Alkalisk och nöja sig med inte 100%, eller hur resonerar ni andra?

Så kör men på vårkanten Kall, Alkalisk, och en sån där blödande avfettning efter det.... lera om inte perfekt!.

Fel?? ;)
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: BBV Prewash

Inlägg av Stefan N » 19 dec 2018 16:12

Kör kallavfettning kanske en gång i månaden, sen bara alkalisk emellan.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: BBV Prewash

Inlägg av progge » 19 dec 2018 19:30

Funk skrev:Jag tror nog att Progge precis som jag menar att avfettning är sista utvägen...inte att det skall göras sist..

/Thomas
Helt rätt, kul att någon förstår en Smålänning.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

angarna
Ny Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 31 mar 2017 11:29

Re: BBV Prewash

Inlägg av angarna » 22 dec 2018 11:43

Mangewide skrev:
Funk skrev:Så ingen kan misstolka:
Kallavfettning undviker jag oftas, det vill säga vid vanliga tvättar så är det förtvätt - tvätt - tork. Hittar man någon iögonfallande fläck av tjära då så gör jag en punktinsats.
Vid "vårstädning" eller noggran tvätt oavsett om det är påkallat av behov eller det skall poleras t.ex...då kör jag kallavfettning på torr bil och sedan det vanliga med alkalie osv..

Våra senaste bilar är svarta så lite fläckar kan vara till våren..

/Thomas
Det där är intressant!. Man kanske inte ska satsa på att ha bilen 100% prickfri hela vintern. För då blir det en jäkla massa Kallavfett som tar stryk på resten av lackskyddet..

Man kanske ska köra Alkalisk och nöja sig med inte 100%, eller hur resonerar ni andra?

Så kör men på vårkanten Kall, Alkalisk, och en sån där blödande avfettning efter det.... lera om inte perfekt!.

Fel?? ;)
Klokt resonerat. Varför använda kallavfettning överhuvudtaget under december-februari? Hur länge håller sig bilen ren? Själv är det bara ett lager Bilt Hamber Autofoam vänta 5 minuter och sedan blåsa av skummet.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: BBV Prewash

Inlägg av Funk » 22 dec 2018 18:48

Precis så resonerar jag..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: BBV Prewash

Inlägg av MRisberg » 15 jan 2019 20:20

angarna skrev:Klokt resonerat. Varför använda kallavfettning överhuvudtaget under december-februari? Hur länge håller sig bilen ren? Själv är det bara ett lager Bilt Hamber Autofoam vänta 5 minuter och sedan blåsa av skummet.
Noob-fråga kanske men sitter inte saltet kvar på lacken och fräter i flera månader om man inte kör med kallavfettning emellanåt under vintern?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: BBV Prewash

Inlägg av Rattnalle » 15 jan 2019 20:30

MRisberg skrev:
angarna skrev:Klokt resonerat. Varför använda kallavfettning överhuvudtaget under december-februari? Hur länge håller sig bilen ren? Själv är det bara ett lager Bilt Hamber Autofoam vänta 5 minuter och sedan blåsa av skummet.
Noob-fråga kanske men sitter inte saltet kvar på lacken och fräter i flera månader om man inte kör med kallavfettning emellanåt under vintern?
Salt är vattenlösligt. Oljesmuts och asfalt som följer med saltet upp däremot lär bli kvar.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: BBV Prewash

Inlägg av MRisberg » 15 jan 2019 21:44

Yes eller hur? Var lite så jag med tänkte men eftersom jag vill lära mig mer om biltvätt så ville jag slänga ut frågan. Åtminstone salt för förtäring löser jag ju upp med vatten i köket varje dag. :)

Men ... sitter saltet hårdare på bilen? Typ bundet med olja och asfalt som du antyder (om jag förstår dig rätt)?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar