Sida 1 av 1

Nilfisk reparation

Postat: 04 jan 2018 14:31
av Funk
Dessa gäller specifikt för en 145-3.10 Extra men det mesta är även tillämpbart på 120-130-140 serierna. MEN då kan andra detaljnummer gälla på ventiler och liknande eftersom dom jobbar med olika tryck.

Varning: Tänk på att det är potentiellt livsfarligt spänningar i maskinen , och när man väl öppnat tvätten så är den inte så väl isolerad, dra alltid ut sladden

Det vanligaste felet verkar vara att fjädern i start/stoppventilen rostar av. Symptom är att tvätten helt enkelt inte startar,

Efter att ha lossat på fronten och ett par plastkåpor (tror det var torxs25, man behöver en lång mejsel) ser det ut så här:
Bild

Den lilla svarta grejen med kabel på är en microswitch som visst också kan gå sönder, men den är OK i min. Den sitter bara ipressad så den får man lossa med lite handkraft. Denna kan testas genom att man med tvätten inkopplad och påslagen aktiverar switchen med hjälp av t.ex en penna. Tänk på att inte köra tvätten torr mer än någon sekund.
Man kan också då man gör detta med vatten anslutet och se om den lilla vita tappen på ventilen rör sig, gör den inte det så vet man att den är kass redan då..

Efter att ha pillat loss switchen så tar man en hylsa #25 och lossar hela ventilen, den svarta "muttern".

Bild

Man får då ut denna, det är halva ventilen..

Bild

Fjädern på denna är ofta boven, den kan rosta av tydligen.

Bild

För att få ut andra halvan av ventilen för byte/kontroll så behöver köra tryck i tvätten med hjälp av vatten, då kommer den ut.

Tanken är att strax lägga upp lite mer. För den som inte orkar googla fram en sprängskiss för detaljnummer och lite vägledning så skickar jag en PDF via mail på förfrågan.

/Thomas

Re: Nilfisk reparation

Postat: 04 jan 2018 14:56
av Funk
Steg två är startventilen, är denna kass så slår tvätten av och till hela tiden eller "rycker till" . Då väldigt få ventiler är 100% täta är det inget att oroa sig för om tvätten gör ett och annat ryckande var femte minut eller så om den inte används..

Först lossar man strömbrytaren (en skruv) och drar loss kablarna från motor, inget annat behöver lossas vad det gäller kablar. Främre delen av plastkåpan sitter med ett antal djupt (och grunt) försänkta torxsskruvar (tror det var 7 stycken)

Bild

Nästa steg är att lossa tryckröret genom att dra ut sprinten som håller det hela. Ett tips är att bara dra ut dem precis så långt att röret släpper.
OBS. Innanför denna finns en fjäder och en ventil (non return valve) , slarva inte bort dem.

Motorn är nu ute, vilket behövs för att byta det som brukar vara felkälla två.

Bild

Under en plugg sitter det en "easystart" ventil i fyra delar , mässingsäte, kula och en liten aluminiumskål samt en fjäder för att spänna ihop allt. För att få ut detta behöver man koppla in vatten och hålla för hålet för tryckröret, då kommer den farande..

Bild

Detta säljs som en komplett sats, och allt bytes samtidigt.

Bild

Hoppas att detta kanske hjälper någon..

/Thomas