Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hjälp med val av foam lance till gammal Nilfisk?

Diskutera bilvårdsprodukter här
Skriv svar
corpes
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2018 21:28

Hjälp med val av foam lance till gammal Nilfisk?

Inlägg av corpes » 10 jan 2018 21:50

Jag har en gammal Nilfisk högtryckstvätt av modell

https://www.netonnet.se/art/bil-och-nav ... 2632.4712/

och tänkte köpa mig en foam lance från denna länk

https://www.bollnasbilvard.se/foam-lanc ... ilfisk_kew

Jag undrar då vilken jag ska välja i rullistan då jag tycker det är svårt att avgöra hur min adapter är.

Sen undrar jag hur jag använder foam lance, häller man i koncentrat i flaskan och låter högtryckstvätten blanda eller blandar man medel och vatten i flaskan? Medlet jag tänkte köpa är

https://cdbilvardsprodukter.se/sv/laboc ... 000ml.html

Eller finns det andra effektivare förtvättsmedel som ni kan rekommendera?

Tack på förhand.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med val av foam lance till gammal Nilfisk?

Inlägg av Funk » 11 jan 2018 08:04

Hej och välkommen.
Jag har en äldre Nilfisk av mindre modell och den använder adapter Nilfisk/KEW.
Förtvätt/skum finns på samma webshop (BBV prewash) den förblandas i flaskan, lite efter smak...jag kör runt 30% medel/70% vatten.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

corpes
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2018 21:28

Re: Hjälp med val av foam lance till gammal Nilfisk?

Inlägg av corpes » 11 jan 2018 09:09

Tack för svar!
Som du marker är jag en nybörjare på detta men vill lära mig.....)
Jag kollade min högtryck och det såg ut som att min anslutning är den för Nilfisk/Gerni.

Om jag nu köper BBV Prewash Foam, så rekommenderar du 30/70-blandning, hur ska ratten på foam lance stå då? Minus, mellan , plus?

Sen tänkte jag köpa BBV Bilschampo Arti + och använda i foam lance, hur doserar jag detta i behållaren och vilken inställning på foam lance-ratten ska jag ha?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med val av foam lance till gammal Nilfisk?

Inlägg av Funk » 11 jan 2018 10:00

Vi den blandningen i flaskan gör jag oftast på max eller nära max skum..

Denna bilden är bra att mäta efter om du är osäker.
https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1xpE6HVXX ... daptor.jpg

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

corpes
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2018 21:28

Re: Hjälp med val av foam lance till gammal Nilfisk?

Inlägg av corpes » 11 jan 2018 10:13

Funk skrev:Vi den blandningen i flaskan gör jag oftast på max eller nära max skum..

/Thomas
Och med "max skum" menar du då att man ställer ratten på "min" så att det blir så lite vattenflöde som möjligt?

Nu har jag kollat lite på en foam lance från MJJC och den ska kopplas till en högtryck med mellan 2000psi-5000psi tryck. 2000psi motsvarar ca 137bar och min högtryck ligger på max 125bar. Kommer detta inte att fungera?

Vad gäller för bilshampo Arti+, koncentrat i foam lance eller en vattenblandning? Vilken blandning och vilken inställning på foam lance rekommenderas?

Btw, det är en sådan anslutning jag har som du länkat bild till.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Hjälp med val av foam lance till gammal Nilfisk?

Inlägg av Funk » 11 jan 2018 11:31

I ärlighetens namn så vet jag inte om det är plus eller minus, men det är stängd ventil jag menar. Kör jag arti plus så kör jag runt 30-50%... en blandning jag gillar är 25% arti + och 25 % HD-grön..den är rätt tun men loser smuts bra.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Hjälp med val av foam lance till gammal Nilfisk?

Inlägg av Jimmy » 11 jan 2018 19:44

På BBVs Foamlance är - = mer medel och mindre vatten och + = mer vatten och mindre medel.
Med vredet skruvat åt max minus blandar den ungefär 1:20 och åt max plus 1:60

Är säker på att min tvätt inte heller ger 137 bars tryck. Men det funkar bra för mig med BBVs foamlance. Nu är jag också "nybörjare" när det gäller foamlance. Jag testat BBVs Prewash, HD grön och arti+ i den. Tycker skummet blir ganska "blaskigt". Men har läst någonstans att det kunde hjälpa att köpa till ett mindre munstycke (eller större, är osäker) om man ville ha mer lödder om tvätten inte gav det tryck som rekommenderas.
Senast redigerad av 1 Jimmy, redigerad totalt 11 gånger.

corpes
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2018 21:28

Re: Hjälp med val av foam lance till gammal Nilfisk?

Inlägg av corpes » 11 jan 2018 21:06

Jimmy skrev:Men har läst någonstans att det kunde hjälpa att köpa till ett mindre (eller större, är osäker) om man ville ha mer lödder om tvätten inte gav det tryck som rekommenderas.
tvättar under 130 bar,
Vad menar du med "köpa till ett mindre (eller större, är osäker) om man ville ha mer lödder om tvätten inte gav det tryck som rekommenderas"?

Jag beställde en foam lance där det följde med 2 olika nozzlar där ena används för högtryckstvättar över 130 bar och den andra för tvättar under 130 bar. Var det såna nozzlar du menade?

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Hjälp med val av foam lance till gammal Nilfisk?

Inlägg av Jimmy » 11 jan 2018 23:19

Oj, såg nu att jag skrivit lite tokigt. Det skulle stå "Men har läst någonstans att det kunde hjälpa att köpa till ett mindre munstycke (eller större, är osäker) om man ville ha mer lödder om tvätten inte gav det tryck som rekommenderas."

Nu vet jag inte vilken foamlance du beställt. Jag har BBVs och fick inte mer än ett munstycke till min i alla fall.

https://www.bollnasbilvard.se/foam-lanc ... fl020.html

Men får du två olika så är det ju inga problem, då är det ju bara att testa sig fram :)
Verkar som att vattenmängden (l/m) har betydelse också.

Edit:
Hittade detta under recensioner på BBVs sida
"Köpte denna för ett tag sedan och jag tyckte den fungerade ganska bra.Fick inte riktigt det tjocka skummet jag hoppats på, trots outspädd Artic ++. Tänkte att jag beställer det mindre munstycket på 1.1mm bara för att testa, och jäklar vilken skillnad det blev. Nu är jag supernöjd. Går åt mindre av tvättmedlet när vrider upp mot + och får ändå ett tjockare skum än förut. Min tvätt är en kärcher K4 den har 130bars tryck och flödet är 7 l/m."

Men har något minne av att jag har läst om fenomenet här på forumet också.

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Hjälp med val av foam lance till gammal Nilfisk?

Inlägg av vaxfrasse » 12 jan 2018 08:36

Mindre munstycke till mindre tvätt är det rätta.
Pumpen i tvätten ger egentligen inget tryck, bara ett flöde i liter per minut.
Trycket sätts av motståndet, i detta fall munstycket. Med för stort munstycke så har man inte rätt tryck då pumpen inte kan leverera så stort flöde som behövs för det.
Jämför hur trycket blir om man delar på spolhandtaget och sprutar utan munstycket, då ger tvätten inga 100 bar+....
Så för stort munstycke i förhållande till tvättens flödeskapacitet ger ett sämre skum.

corpes
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 10 jan 2018 21:28

Re: Hjälp med val av foam lance till gammal Nilfisk?

Inlägg av corpes » 12 jan 2018 12:14

vaxfrasse skrev:Mindre munstycke till mindre tvätt är det rätta.
Pumpen i tvätten ger egentligen inget tryck, bara ett flöde i liter per minut.
Trycket sätts av motståndet, i detta fall munstycket. Med för stort munstycke så har man inte rätt tryck då pumpen inte kan leverera så stort flöde som behövs för det.
Jämför hur trycket blir om man delar på spolhandtaget och sprutar utan munstycket, då ger tvätten inga 100 bar+....
Så för stort munstycke i förhållande till tvättens flödeskapacitet ger ett sämre skum.
Tack för svaret, då beställde jag nog rätt foam lance där jag fick med två munstycken beroende på hur kraftig högtryck man har.

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Hjälp med val av foam lance till gammal Nilfisk?

Inlägg av Jimmy » 12 jan 2018 17:39

vaxfrasse skrev:Mindre munstycke till mindre tvätt är det rätta.
Pumpen i tvätten ger egentligen inget tryck, bara ett flöde i liter per minut.
Trycket sätts av motståndet, i detta fall munstycket. Med för stort munstycke så har man inte rätt tryck då pumpen inte kan leverera så stort flöde som behövs för det.
Jämför hur trycket blir om man delar på spolhandtaget och sprutar utan munstycket, då ger tvätten inga 100 bar+....
Så för stort munstycke i förhållande till tvättens flödeskapacitet ger ett sämre skum.
Bra förklarat Vaxfrasse :)

Skriv svar