Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

sprit för polering

Diskutera bilvårdsprodukter här
Användarvisningsbild
Logan
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2466
Blev medlem: 26 nov 2012 18:06
Kontakt:

sprit för polering

Inlägg av Logan » 20 feb 2018 22:48

Många köper panel wipe och liknande produkter från butiker och inget ont i det.
Men så finns det tillverkare som ex meguiars som säljer produkter som Meguairs M34 Final Inspection vilket ligger på runt 800kr för 4liter vilket är rätt häftigt. Vet någon vad som skiljer dessa specialare från vanlig sprit du kan köpa nästan överallt för bråkdelen av detta priset?
The passions is what drives the art. Detailing for life

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: sprit för polering

Inlägg av Funk » 23 feb 2018 09:01

Jag köper numera enbart ren IPA och späder själv. Den stora skillnaden torde ligga i om man har tensider, parfymer och annat som tillsatser.
Jag har provat med att ha lite rengöringsmedel, en droppe Yes eller APC, men märker ingen avgörande skillnad..

Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: sprit för polering

Inlägg av TonyM » 10 mar 2018 15:42

Här en video om att göra egen panel wipe.

https://youtu.be/IhgOHVmkV_I

Sen är en fördel med en del panel wipe att de inte dunstar så snabbt som ipa. Kan vara en fördel vid keramiska lackskydd då du använt dig av en finish polermedel som har mycket poleringsoljor i sig som Meguiars och Menzerna bla. Tanken är att den löser upp oljorna under lite längre tid än vanlig ipa hinner göra. Sedan vet jag inte om de kanske har något som hjälper till att smörja avtorkningen mera också.

Jag är mer inne på att använda en primer polish för det keramiska lackskyddet jag ska lägga. Det är gjort så att en ipa eller panel wipe inte är nödvändigt om du väntar en viss tid efter avtorkningen och innan keramiska lackskyddet läggs. Det helt enkelt låter lösningsmedlen dunstar bort och är sen kompatibla med keramiska lackskyddet. Har man inte tiden att vänta så är en ipa eller panel wipe nödvändig. Combos som jag kommer att tänka på är. Carpro Essence Primer och Carpro Classic/CQUK eller Gyeon Primer Polish och deras Keramiska lackskydd eller Polish Angel esclate lotion primer and Master Sealant eller Polish Angel Invicible Primer och PA Cosmic v2/Viking Coat.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar