Sida 1 av 1

Fästplattor och hur dom ser ut

Postat: 14 apr 2018 21:13
av Logan
Dom flesta fästplattorna för oscillerande maskiner har flertal hål i plattan för att hålla tempen i schack
Men man tänker att roterande maskin borde ha samma på sina fästplattor då dom skapar mer värme.

Men har någon sett sådana fästplattor ?
eller är det värt och borra själv ?

Re: Fästplattor och hur dom ser ut

Postat: 15 apr 2018 07:27
av progge
Logan skrev:Dom flesta fästplattorna för oscillerande maskiner har flertal hål i plattan för att hålla tempen i schack
Men man tänker att roterande maskin borde ha samma på sina fästplattor då dom skapar mer värme.

Men har någon sett sådana fästplattor ?
eller är det värt och borra själv ?
Tjenare.
Problemet är inte stort med roterande.
Värmen den oscillerande rörelsen skapar gör så limmet släpper på pads. Värme byggs upp i mitten och går upp i maskinen.
Har aldrig någonsin råkat ut för detta med en roterande maskin.
Vad som är den verkliga boven är tron att kunna polera en hel bil med tre pads.
En grov en medium samt en fin, värmen i pads och maskin har ingen stans att ta vägen.
Mitt råd till er som kör med få pads är blås ur dem/kyl ofta. Ta en kaffe så maskinen hinner kallna ned
Vill man ha kylhål så är det bara att borra, de skadar inte om man inte borrar för många eller för stora.

Re: Fästplattor och hur dom ser ut

Postat: 15 apr 2018 17:34
av Pierriewargen
På en roterande maskin utsätts trissan bara för kraft åt ett håll eftersom den alltid rör sig likadant så då håller de bättre även om det blir varmt. En oscillerande maskin med frisnurrande trissa har krafter åt alla håll så det blir mycket högre påverkan på både skummet, limmet och fästmaterialet (och alltså mer friktionsvärme i materialet som behöver ledas bort).

Re: Fästplattor och hur dom ser ut

Postat: 15 apr 2018 21:21
av Logan
Bara nästan dom skulle designa den så den blåser luften från maskinen ner mot plattan då
Men som ni säger så är man nästan förvånad över hur svala roterande är i jämförelse.

Polera båtar en period och använde den minsta flex maskinen den blev sjukt varm
där hade det inte hjälpt med borrhål eller fläktar.

Man saknar nästan roterande lite nu när man använt oscillerande så länge.
Drog faktiskt fram den roterande igår och körde en bil.
Det är ju som en dröm. Mjuk och fin glider den över lacken och bästa av allt man är människa efter en polering och inte ett vibrerande monster.

Re: Fästplattor och hur dom ser ut

Postat: 15 apr 2018 21:31
av Pierriewargen
Kör roterande först sen oscillerande till finliret kanske?

Re: Fästplattor och hur dom ser ut

Postat: 15 apr 2018 21:52
av BTG
Logan skrev: Man saknar nästan roterande lite nu när man använt oscillerande så länge.
Drog faktiskt fram den roterande igår och körde en bil.
Det är ju som en dröm. Mjuk och fin glider den över lacken och bästa av allt man är människa efter en polering och inte ett vibrerande monster.
Varför kör du inte roterande då?


Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Re: Fästplattor och hur dom ser ut

Postat: 21 apr 2018 08:42
av Logan
BTG skrev:
Logan skrev: Man saknar nästan roterande lite nu när man använt oscillerande så länge.
Drog faktiskt fram den roterande igår och körde en bil.
Det är ju som en dröm. Mjuk och fin glider den över lacken och bästa av allt man är människa efter en polering och inte ett vibrerande monster.
Varför kör du inte roterande då?


Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
För att där jag jobbar nu anse att roterande är för farligt
och vi får bara köra oscillerande.