Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur tvättar ni era MF-dukar?

Diskutera bilvårdsprodukter här
pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Hur tvättar ni era MF-dukar?

Inlägg av pean92 » 03 jul 2018 14:31

Hej!

För att förtydliga rubriken så menar jag i detta fallet en torkduk,en KKD silverback. Fibrerna eller vad man ska kalla det har som klumpar ihop sig(se bild) och känns lite sträva.

Har tvättat denna väldigt lätt med endast lite flytande tvättmedel och sen kört i torktumlaren en stund på låg temp för att fluffa till den lite. Jag bor i lägenhet och har då gemensamma maskiner med resten av huset, kan det vara av sköljmedel som finns kvar i maskinen/behållaren som orsakar detta? Använder själv aldrig sköljmedel

Mvh PerBild

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur tvättar ni era MF-dukar?

Inlägg av progge » 03 jul 2018 14:44

pean92 skrev:Hej!

För att förtydliga rubriken så menar jag i detta fallet en torkduk,en KKD silverback. Fibrerna eller vad man ska kalla det har som klumpar ihop sig(se bild) och känns lite sträva.

Har tvättat denna väldigt lätt med endast lite flytande tvättmedel och sen kört i torktumlaren en stund på låg temp för att fluffa till den lite. Jag bor i lägenhet och har då gemensamma maskiner med resten av huset, kan det vara av sköljmedel som finns kvar i maskinen/behållaren som orsakar detta? Använder själv aldrig sköljmedel

Mvh PerBild

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Lägg den i en spann med en Alkaliskt medel typ HD Grön ett tag tvätta den i badkaret. Torktumla på syntetläge.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Hur tvättar ni era MF-dukar?

Inlägg av pean92 » 03 jul 2018 17:32

Menar du först lägga den i HD grön och sen tvätta med tvättmedel i badkaret? :)

Gissar att syntet är låg temp, har inget sådant läge utan man ställer bara tempen och hur torrt det ska bli

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Hur tvättar ni era MF-dukar?

Inlägg av progge » 03 jul 2018 17:49

pean92 skrev:Menar du först lägga den i HD grön och sen tvätta med tvättmedel i badkaret? :)

Gissar att syntet är låg temp, har inget sådant läge utan man ställer bara tempen och hur torrt det ska bli

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Yes.
Lägg dem i 1+39 med Någon alkaliskt medel. (Tvätt i badkar garanterar inget sköljmedel)
Löser upp vaxer och tar på sköljmedel. lägger alla mina torkdukar i alkalisk bad innan tvätt använder flytande Y3
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

pean92
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 maj 2015 18:24
Ort: Umeå

Re: Hur tvättar ni era MF-dukar?

Inlägg av pean92 » 03 jul 2018 17:59

Tack för tipset! Ska testa så får jag återkomma om det kvarstår :)

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Hur tvättar ni era MF-dukar?

Inlägg av TonyM » 24 jul 2018 08:57

Inte ovanligt att det blir så med den duken för mig heller. Brukar köra några extra sköljprogram och ibland även lite ättiksprit i vilket brukar hjälpa. Det som också hjälper är att rista ur den ordentligt innan hänga up den för torkning. Har även en interiörs borste som är ren och används endast för att fluffa upp mf dukar.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar