Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tornador BLACK Z-020S

Diskutera bilvårdsprodukter här
andreashalvar
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 01 aug 2018 14:15

Tornador BLACK Z-020S

Inlägg av andreashalvar » 02 aug 2018 11:47

Hej,

Funderar på att köpa en Tornador Black Z-020S för rengöring runt dörrar, bagagelucka, interiör och klädsel. Tänkte även använda den för rengöring av heltäckningsmattan i min båt (märke alumacraft). Ser att aliexpress säljer en liknande modell, https://www.aliexpress.com/item/MJJC-To ... 72cfa66201

Mina frågor:
- Vet ni om det är någon skillnad mellan originalet och modellen som aliexpress säljer?
- Tycker ni att tornador/aliexpress-modell uppfyller mina behov eller skulle jag satsa på en annan produkt?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tornador BLACK Z-020S

Inlägg av Manor » 02 aug 2018 13:13

Jag köpte en variant från Kina, men den fungerade uruselt för mig.
I mitt fall blev det sen en bättre "kopia" som köptes av ett svenskt företag som nu stängt igen.

Den fungerade betydligt bättre, men kräver relativt stor luftmängd och min 50 liters 3 hk maskin räcker nog inte riktigt till.
Den senaste tiden så har jag använt en Kärcher ångtvätt i de fall jag annars skulle använt "Tornadoren", och då ångtvätten går att använda till en hel massa saker så rekommenderar jag hellre den. Självklart är det olika prylar, men användningsområdet kan vara densamma.

När det gäller tvätt av säten, mattor etc. så är en klädseltvätt helt överlägset ovanstående som jag själv bara använder på mindre områden/fläckar.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Tornador BLACK Z-020S

Inlägg av TonyM » 24 aug 2018 17:59

Det är den stora fördelen med Black serien att den är kullager till den roterande strålen mojängen. Vilket ska göra stor skillnad på storleken av kompressorn du behöver till den. Tornado Classic 010 har inte den med kullager heller vad jag har förstått. Men ska man köra mycket med Blacken så se till att ha lite överdimensionerad kompressor. Så man slipper vänta allt för länge. Tänkte du klädseln använda dig av tillbehöret som köps separat och kopplas till en våtdammsugare? Det verkar som en bra kombination och ska bli som en klädseltvätt.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar