Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Tapatalk borta.

Ta som vana att läsa här, all information om forumet från administratörer skrivs här. Du kan också ställa frågor om det är nån funktion du funderar på.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Manor » 30 aug 2016 19:42

Cogo skrev:
Manor skrev:
tumba25 skrev:Det är fel att tänka att det inte är en bank, så säkerheten kan ignoreras.

Kommer man väl åt databasen och/eller forumets filer så kan man placera skadlig kod som sprider sig till dom som besöker sidan. En "key logger" eller bakdörr kan göra mycket skada.
Visst, det kanske stämmer...men när nu merparten av de forum som jag använder har Tapatalk-stöd så vet jag inte om risken att drabbas direkt har minskat för mig personligen ändå. Det känns som om målet för en attack kanske inte riktas till ett tämligen smalt forum som detta, men vad vet jag...

Tapatalk får anses vara ett tillägg som ska underlätta för användarna och kanske är värt lite merjobb från forumteknikernas sida för att öka trafiken.

Det är ju dock ägaren som bestämmer :).
Vad är det som gör tapatalk så bra? Vad blir skillnaden mot att köra samtliga forum i webläsare?
Snabbt och smidigt från mobiler och surfplattor...men iofs inget måste.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Cogo » 30 aug 2016 20:03

Tre tryck, så är jag inne här. Start chrome sen bokmärke hut in.

Användarvisningsbild
Mattemaz
Medlem
Inlägg: 340
Blev medlem: 28 apr 2013 21:00
Ort: Alingsås

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Mattemaz » 30 aug 2016 21:24

Måste tyvärr hålla med Manor, Jag har själv märkt att från när jag använde Tapatalk här på forumet. Har mina besök på forumet gått ner från flera gånger om dagen till kanske nått i veckan. Har försökt att gå igenom webläsaren men blir aldrig så :/ När jag ändå är inne och kollar alla mina andra forum på Tapatalk så går jag ju givet in här. Men nu när möjligheten inte finns mer så har det blivit mycket mindre besök. Vilket jag tycker är tråkigt.

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av MattisH » 05 sep 2016 20:47

Cogo skrev:
Manor skrev:
tumba25 skrev:Det är fel att tänka att det inte är en bank, så säkerheten kan ignoreras.

Kommer man väl åt databasen och/eller forumets filer så kan man placera skadlig kod som sprider sig till dom som besöker sidan. En "key logger" eller bakdörr kan göra mycket skada.
Visst, det kanske stämmer...men när nu merparten av de forum som jag använder har Tapatalk-stöd så vet jag inte om risken att drabbas direkt har minskat för mig personligen ändå. Det känns som om målet för en attack kanske inte riktas till ett tämligen smalt forum som detta, men vad vet jag...

Tapatalk får anses vara ett tillägg som ska underlätta för användarna och kanske är värt lite merjobb från forumteknikernas sida för att öka trafiken.

Det är ju dock ägaren som bestämmer :).
Vad är det som gör tapatalk så bra? Vad blir skillnaden mot att köra samtliga forum i webläsare?
Testa så märker du skillnaden! Väldig skillnad och allt samlat i en app. Inga adress eller bokmärken som behöver hanteras, smidig bilduppladdning, ingen zoomning för att se olika saker eller att hitta knappar..
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Cogo » 05 sep 2016 20:57

Eftersom inte tapatalk stöds här längre så ser jag ingen vits med att testa och samtliga forum jag använder mig av anpassar sig fint i mobilen utan att behöva zooma m.m.

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Rasseman » 10 sep 2016 18:10

Man brukar aldrig sakna något man aldrig provat.....stort misstag tycker jag att ta bort Tapatalk

Granit
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 aug 2016 01:35

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Granit » 11 sep 2016 01:56

Är bättre anpassning till mobiler pågång? Riktigt dåligt att man måste scrolla åt sidan, varför mobilanpassades inte forumet till 100% innan tapatalk togs bort?

Premis
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 sep 2016 21:02

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Premis » 11 sep 2016 21:24

Synd att forumet inte stödjer Tapatalk, en av mina favoritappar som gör att man snabbt kan delta i forumet utan en dator.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av progge » 12 sep 2016 13:05

Premis skrev:Synd att forumet inte stödjer Tapatalk, en av mina favoritappar som gör att man snabbt kan delta i forumet utan en dator.
Tjenare alla som saknar Tapatalk.
När jag går in via min Samsung S4, så anpassar forumet i mina ögon sig efter detta format.
Är det skälva appen i sig ni saknar, eller anpassar Forumet sig inte i ett läsbart skick?

Skriv er åsikt.
Mvh Progge
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Manor » 12 sep 2016 21:42

progge skrev:
Premis skrev:Synd att forumet inte stödjer Tapatalk, en av mina favoritappar som gör att man snabbt kan delta i forumet utan en dator.
Tjenare alla som saknar Tapatalk.
När jag går in via min Samsung S4, så anpassar forumet i mina ögon sig efter detta format.
Är det skälva appen i sig ni saknar, eller anpassar Forumet sig inte i ett läsbart skick?

Skriv er åsikt.
Mvh Progge
Visst fungerar det, men jag gillar att samla de forum jag följer i Tapatalk...det är lite lättare, snabbare, bekvämare.
Inget större hinder, men jag funderar väl lite på orsaken till beslutet.

Säkerhetsaspekterna låter för mig aningen krystade då jag kör en hel del andra forum som är betydligt större än detta forum. Det i sig behöver ju inte innebära att det är rätt, men de verkar ha tagit beslutet för att det finns användare som helt enkelt föredrar Tapatalk av olika skäl. Kunden (användarna i detta fall) är ju "king" :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Granit
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 aug 2016 01:35

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Granit » 12 sep 2016 21:55

Har iphone, om vi tar loggan "bilvårdsforum" längst upp som exempel, så med telefonen i stående läge ser jag från B till mitten på O:et, i liggande läge ser jag från B till början av bakhjulet. Måste scrolla sidledes när jag läser inlägg, vilket blir väldigt oorigenterbart.

Användarvisningsbild
tumba25
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 452
Blev medlem: 01 nov 2008 16:42
Ort: Kokkola, Finland
Kontakt:

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av tumba25 » 13 sep 2016 02:48

Manor skrev:Säkerhetsaspekterna låter för mig aningen krystade då jag kör en hel del andra forum som är betydligt större än detta forum. Det i sig behöver ju inte innebära att det är rätt, men de verkar ha tagit beslutet för att det finns användare som helt enkelt föredrar Tapatalk av olika skäl. Kunden (användarna i detta fall) är ju "king" :).
Ganska nyligen fick jag en bekants inloggning till en tjänst på internet, lösenordet var ett ganska vanligt ord förknippat med den tjänsten. Hon hade samma inställning till säkerhet på internet som du har. "Det har inte hänt något på andra ställen så det är bara dumt/idiotiskt med säkerhet här."

Jag tycker det är skrämmande. Det finns dom som lever på att bryta sig in på servrar och webbsidor, och dom tjänar ganska bra på det.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Manor » 13 sep 2016 13:58

tumba25 skrev:
Manor skrev:Säkerhetsaspekterna låter för mig aningen krystade då jag kör en hel del andra forum som är betydligt större än detta forum. Det i sig behöver ju inte innebära att det är rätt, men de verkar ha tagit beslutet för att det finns användare som helt enkelt föredrar Tapatalk av olika skäl. Kunden (användarna i detta fall) är ju "king" :).
Ganska nyligen fick jag en bekants inloggning till en tjänst på internet, lösenordet var ett ganska vanligt ord förknippat med den tjänsten. Hon hade samma inställning till säkerhet på internet som du har. "Det har inte hänt något på andra ställen så det är bara dumt/idiotiskt med säkerhet här."

Jag tycker det är skrämmande. Det finns dom som lever på att bryta sig in på servrar och webbsidor, och dom tjänar ganska bra på det.
Som sagt, det är inte jag som bestämmer.

Däremot undrar jag över "Hon hade samma inställning till säkerhet på internet som du har"? Du har väl ingen aning om min inställning till säkerhet på Internet generellt... Jag har olika lösenord på alla forum och använder LastPass för att administrera detta så gott det bara går. Om nu någon skulle hacka vårt lilla "Bilvårdsforum" så skulle jag inte grubbla ihjäl mig för egen del. Jag har inte heller sett någon information som gör ett =-tecken mellan Tapatalk och osäkert...min uppfattning är att det är good enough, och om inte det duger så skulle jag vara lika orolig för att använda en standard forummotor som phpBB...men någonstans ska man lägga gränsen ;).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Cogo » 13 sep 2016 14:36

Tycker att forumägaren kan kommentera slutgiltiga beslutet här om vad som är bestämt så att denna diskussion kan avslutas. Ingen mening i dessa diskussioner om redan beslut är fattat.

Användarvisningsbild
tumba25
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 452
Blev medlem: 01 nov 2008 16:42
Ort: Kokkola, Finland
Kontakt:

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av tumba25 » 14 sep 2016 03:39

Cogo skrev:Tycker att forumägaren kan kommentera slutgiltiga beslutet här om vad som är bestämt så att denna diskussion kan avslutas. Ingen mening i dessa diskussioner om redan beslut är fattat.
Beslutet har precis fattats (igår kväll för att vara exakt). Dom som vill ha Tapatalk kommer att få det och dom som vill slippa bannern för Tapatalk när dom inte använder Tapatalk kommer också att slippa det. Och så var det den här lilla detaljen med säkerhet också...

Så fort jag har kommit fram till hur det smidigast ska göras så sätter jag fart. Med lite tur ska det vara löst innan nästa fredag (23/10-16).

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Bananen » 18 sep 2016 10:40

Tapatalk tillbaka, himla gött! Ett i-landsproblem mindre! [emoji6] [emoji106] [emoji8] [emoji122] [emoji471]

Sent from my thor using Tapatalk
/ Hälsningar Thomas

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Manor » 18 sep 2016 11:54

Kanon, stort tack för det :-)
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av Rasseman » 18 sep 2016 11:59

Instämmer med föregående talare

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk

Användarvisningsbild
tumba25
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 452
Blev medlem: 01 nov 2008 16:42
Ort: Kokkola, Finland
Kontakt:

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av tumba25 » 20 sep 2016 18:11

Jaha, Tapatalk vänner. http://bilvardsforum.mobi/ är för dom som vill ha Tapatalk. http://bilvardsforum.se/ har inte Tapatalk för dom som vill slippa den. För vanlig dator spelar det ingen roll vilken man använder.

Jag utgår från att bli informerad om det är något som inte funkar som det ska. Ju utförligare dess bättre, jag måste nästan alltid kunna reproducera felet för att kunna fixa den. Och jag måste alltid kunna göra det om jag ska kunna kolla om det är fixad.

Användarvisningsbild
tumba25
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 452
Blev medlem: 01 nov 2008 16:42
Ort: Kokkola, Finland
Kontakt:

Re: Tapatalk borta.

Inlägg av tumba25 » 20 sep 2016 18:29

Sorry, glömde... Det finns alltid en risk för att skummisar kan utnyttja buggar på ett eller annat sätt. Så meddela mig via PM om något är fel och sen kan vi gå ut med det "offentligt" när det är fixat.

Och jag har sovit mindre än två timmar sen söndag (trafikskada) så jag glömde att rensa cachen. Men nu är det gjort.

Skriv svar