Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bilvårdsforum 2.0!

Ta som vana att läsa här, all information om forumet från administratörer skrivs här. Du kan också ställa frågor om det är nån funktion du funderar på.
Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av mortil » 17 aug 2014 11:40

Tja de här va ju behövligt :)
Snacka om att man fick en chock nu när man startade datorn efter lite ledighet.

ja tycker dock de känns som sidan laggar lite när man skrollar inne i trådar. liksom hackar sig fram. (tillägga att datorn inte är för slö)
inget världsproblem direkt men har nån mer upplevt samma ?
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Fox32 » 17 aug 2014 14:08

mortil skrev:Tja de här va ju behövligt :)
Snacka om att man fick en chock nu när man startade datorn efter lite ledighet.

ja tycker dock de känns som sidan laggar lite när man skrollar inne i trådar. liksom hackar sig fram. (tillägga att datorn inte är för slö)
inget världsproblem direkt men har nån mer upplevt samma ?
En del har vittnat om det direkt när vi lanserade och jag kan tänka mig att det har att göra med att du har gamla temporära filer från gamla siten som måste laddas om. Noterar du om det är både i nya och gamla trådar?

För mig flyter det på jättebra när jag scrollar, både sakta och snabbt..

EDIT: Kul att du gillar siten, om jag tolkar dig rätt! =)
Senast redigerad av 1 Fox32, redigerad totalt 17 gånger.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av mortil » 17 aug 2014 14:09

Japp både gamla å nya..

Får testa rensa

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Lemerok » 17 aug 2014 19:23

Jag har samma problem med lagg i Chrome, fungerar bra i Firefox och IE11. Mycket störande.
Testat på flera datorer, samma fel.

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Fox32 » 17 aug 2014 19:29

Är det Chrome du kör Mortil?
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Arjen » 17 aug 2014 19:45

Rensade precis alla cookies och temporära filer men det laggar fortfarande när man läser trådar i Chrome.

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Fox32 » 17 aug 2014 21:02

Arjen skrev:Rensade precis alla cookies och temporära filer men det laggar fortfarande när man läser trådar i Chrome.
Ok, vi skall försöka felsöka lite efter vad det är som kan orsaka detta i just Chrome..
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Fox32 » 17 aug 2014 21:35

Jag har sökt runt lite på nätet och letat efter om fler har problem med Chrome och phpBB3 forum (motorn som detta forum bygger på).

Det verkar som att problemet ni upplever är ganska vanligt, speciellt för de som uppdaterat till senaste versionen av Chrome. Dock är detta problem inte bara ett fenomen på just phpBB forum, men kanske mest där, vad vet jag. Flash bannerna som ligger i toppen kan även de vara en del av spöket, dock bara med Chrome då endel vittnar om att Chrome har lite svårigheter med flash efter någon uppdatering.

Jag hittade detta och saxar från ett annat forum:
If you're having a problem with slow typing or otherwise slow performance with Chrome, you might try turning hardware acceleration off or updating your graphics driver.

After updating to Chrome version 36, I experienced a terribly annoying lag when typing into any text box, from the Gmail compose box to the omnibox/address bar. The quick solution was to turn off hardware acceleration. Go to Settings by clicking on the "Customize and control Google Chrome" icon (three parallel bars at the top right corner of the window) and select "Settings", then scroll to the bottom of the "Settings" window and click on "Show advanced settings...". Scroll down to the "System" section. The second item in that section is "Use hardware acceleration when available." Uncheck that box. Worked for me! I got this solution from Leo M's comment to this blog post: http://googlechromereleases.blogspot.co ... pdate.html

Following the advice of one of the comments in this thread (https://code.google.com/p/chromium/issu ... ?id=395253), I updated the driver for my display adapter (ATI Mobility Radeon HD 3400 series), and now I can run Chrome with hardware acceleration turned on without a problem. At least in my case, it seems that hardware acceleration in Chrome 36 was incompatible with my old (2009) graphics driver.
Kontentan av ovanstående är att hårdvaruacceleration i senaste Chrome kan vara inkompatibel med grafikdrivrutiner på datorn och orsaka lagget.

Detta kommer säkert inte hjälpa alla med Chrome, men förhoppningsvis någon. Det är också bara en av tusen tänkbara orsaker till att det uppstår. Ni som har detta problem får gärna försöka uppdatera och felsöka och avhjälpa felet på er sida innan vi kan konstatera att något fel på forumet orsakar lagget. Många har hjälpts av att avinstallera och installera om Chrome på datorn.

Tyvärr blir det svårt för oss att stänga av olika funktioner i ett trail-and-error förfarande för att utreda om det är siten som orsakar detta eller er browser. Det är inte bara extremt tidsödande men även inkonsekvent och svårt. Jag skall installera chrome på några burkar och testa själv och se om jag kan reproducera felet ni upplever.

Hoppas ni tycker detta är ett ok sätt att gå tillväga på då vi trots allt gör detta på frivillig basis och har liv och jobb att sköta vid sidan om, förutom att polera bilarna förstås! =)

Posta gärna här om ni når någon framgång..

Mvh
Fox32
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
latisen
Forumtekniker
Forumtekniker
Inlägg: 248
Blev medlem: 08 apr 2014 22:32
Ort: Hässleholm

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av latisen » 18 aug 2014 00:19

Ville bara meddela att jag kommer vara något frånvarande tills efter vårt bröllop gått av stapeln. 30/8 smäller det och har sjukt mycket kring detta just nu. Att anordna en fest som 57 personer och framförallt jag och min blivande aldrig skall glömma tar tid. Jag ber om överseende med detta och garanterar högre tempo under September månad. Fyll gärna på med önskemål, men jag kan inte lova några gigantiska ändringar förrens September.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Arjen » 18 aug 2014 14:51

Vill bara berätta att jag testade att stänga av hardware acceleration, det hjälpte inte så jag uppdaterade drivrutinerna för grafikkortet (nVidia) och det hjälpte inte heller. Kör Chrome 36.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av korvis » 18 aug 2014 19:27

latisen skrev:Ville bara meddela att jag kommer vara något frånvarande tills efter vårt bröllop gått av stapeln. 30/8 smäller det och har sjukt mycket kring detta just nu. Att anordna en fest som 57 personer och framförallt jag och min blivande aldrig skall glömma tar tid. Jag ber om överseende med detta och garanterar högre tempo under September månad. Fyll gärna på med önskemål, men jag kan inte lova några gigantiska ändringar förrens September.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Det har ju självklart alla överseende med (väl?)
Fokusera på bröllopet och fortsätt sedan med det grymma jobbet här på forumet :jeps

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av bigguns » 21 aug 2014 22:04

bigguns skrev:Jag kommer inte in via IE. IE ändrar själv adressen från Bilvardsforum.se till ..........rya.me EFTER att jag klickat på logga in.

:?

mvh Fredrik

Kommer fortfarande inte in via IE, endst via CHROME, med lite lagg.
Börjar forumet bli för avancerat för en som är född på fel sida om PC revolutionen :? :? :?

Mvh Fredrik

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Fox32 » 21 aug 2014 22:49

bigguns skrev:
bigguns skrev:Jag kommer inte in via IE. IE ändrar själv adressen från Bilvardsforum.se till ..........rya.me EFTER att jag klickat på logga in.

:?

mvh Fredrik

Kommer fortfarande inte in via IE, endst via CHROME, med lite lagg.
Börjar forumet bli för avancerat för en som är född på fel sida om PC revolutionen :? :? :?

Mvh Fredrik
Då måste du gå in under inställningar i din webbläsare och rensa webbplatshistorik och cookies.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Pascona
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 05 aug 2013 10:11
Ort: Umeå

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Pascona » 31 aug 2014 21:53

Sitter på mobilen (iphone) och surfar in här via firefox. Är det meningen att det ska funka eller måste man köra via tapatalk?
Som det är nu ryms inte hela bilden oavsett hur jag vänder mobilen

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av progge » 19 sep 2014 18:49

Fy vad segt det är på forumet.
Tar en evighet att posta i tråd.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Perra83 » 19 sep 2014 20:57

Skönt att det är fler än ja som upplever att nya hårddisken ligger i ett bad av sirap. Rekordsegt faktiskt.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Manor » 19 sep 2014 21:41

Perra83 skrev:Skönt att det är fler än ja som upplever att nya hårddisken ligger i ett bad av sirap. Rekordsegt faktiskt.
Ni är inte ensamma...det är segare än segast.
Något är uppenbarligen inte friskt.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Valkyr
Medlem
Inlägg: 224
Blev medlem: 25 apr 2013 23:33
Kontakt:

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Valkyr » 19 sep 2014 23:53

Dags för SSD på servern! :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Funk » 20 sep 2014 06:49

Samma tanke här, det är seeegt..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Bananen » 20 sep 2014 15:08

Dagens stressade människor, låtsas att ni surfar med modem! :D ;)

Skämt o sido, segt är det! :nicka
/ Hälsningar Thomas

Skriv svar