Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bilvårdsforum 2.0!

Ta som vana att läsa här, all information om forumet från administratörer skrivs här. Du kan också ställa frågor om det är nån funktion du funderar på.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Fox32 » 26 jun 2014 10:30

Tjenare.

Jag tänkte föreslå lite förändringar av sidan och hoppas det passar här. Nedan förändringar tycker jag man borde göra för ett lite fräschare gränssnitt. Vad jag förstått så finns det en del kodargurus här på forumet! Men tyvärr känns sidan väldigt daterad och "standard-mall:ig" =)

Sidans bredd: Idag endast 846px (i en 900px container/wrap) Sidan blir väldigt liten. Speciellt för dem med full HD upplösning. Borde vara minst 960px aktiv yta i en 980 container/wrap. Då kan man dessutom tillåta lite större bilder (7-800px) i posterna vilket vi ju alla älskar (idag begränsad till straxt över 600px vilket väldigt smått..

Layout: Portalen (förstasidan) behöver en uppfräschning. Jag tycker man skulle flytta Chatten till förstasidan för att få en renare layout i själva forumdelarna där den ligger som en klump och kräver att man scrollar direkt för att få överblick över forumet. Portalsidan kan man även dela upp och visa exempelvis de mest aktiva eller senaste posterna från de olika forumdelarna istället för idag en samlad ruta med blandat. För detta finns säkert en väldig massa olika mallar att tillgå som enkelt kan tweekas för den som kan programmera i phpBB kod.

Design: Färg färg färg!. Nej skämt åsido, jag gillar rena designer med bra kontraster, men det måste hända något. Idag är det 14 nyanser av grå med en gråblå accentfärg vilket lätt blir väldigt tråkigt.
Bakgrunden skall givetvis vara vit för att underlätta läsbarheten sedan en färg i två nyanser för kontrast, ex mörkgrå/grå. till detta kan man använda en accentfärg som röd, orange, lysblå, lila etc för att skapa lite färg. Denna färg bör även kunna plockas upp i logotypen som även den behöver en ordentlig redesign. Headern skall poppa ut när man kommer in på sidan.

Med ovan tror jag att bilvardsforum skulle kunna få en liten nytändning, locka fler medlemmar samt förhoppningsvis attrahera en och annan utomstående annonsör. Vi representerar ändå en större del av bilvårdsintresserade i landet.

Ja det är lätt att sitta där och tycka tänker ni, men vi som skall göra det är upptagna med familj, jobb, polering och att faktiskt posta i forumet. Ja det förstår jag och jag är därför beredd att bidra med förslagen ovan när det kommer till själva designen och layouten vilket jag pysslat med under lång tid. Problemet för mig är att jag inte kan koda (mer än hjälpligt) Men det är inget jag ger mig på på en sida som är live.
Jag tänker att man kan leta fram en bra grundmall, helst en licensierad för maximala editeringsmöjligheter. Dessa "icke-gratis" licens-mallar brukar kosta runt en femhundring och jag tror vi är många i forumet som enkelt kan bidra med några tior till ett paypalkonto eller liknande för att hjälpa till med den kostnaden.

Jag hoppas att ingen ser detta inlägg som negativ kritik utan enbart konstruktiv. Jag har fastnat ordentligt här och troligen hittat en livslång hobby, jag vill därför bara hjälpa till att utveckla sidan. Jag finns här i tråden men även på PM om någon vill snacka vidare. Fyll gärna på med fler förbättringsåtgärder..

So long shiners..
/Fox32 :!:
Senast redigerad av 1 Fox32, redigerad totalt 14 gånger.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

dLinkz
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 17 apr 2014 21:14
Ort: Fagersta

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av dLinkz » 26 jun 2014 10:35

:jeps
Senast redigerad av 1 dLinkz, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av progge » 26 jun 2014 10:54

:jeps
Senast redigerad av 1 progge, redigerad totalt 14 gånger.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

AndersLa
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 aug 2012 11:44

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av AndersLa » 26 jun 2014 10:58

Bra initiativ, speciellt skulle jag tycka om större bilder så man tydligare ser det fina resultatet många här får till (så man kan späda på sina mindervärdeskomplex lite grann ;) )
Senast redigerad av 1 AndersLa, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av mortil » 26 jun 2014 11:04

Större bilder har varit önskat från iaf min sida sen starten..

jag skippar ofta att klicka på massa bilder för jag tycker de känns väldigt 1999 att behöva klicka på bilder för att se dom i vettig upplösning :)
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
KimpaBoy
Medlem
Inlägg: 90
Blev medlem: 10 apr 2013 21:23
Ort: Västerås

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av KimpaBoy » 26 jun 2014 11:17

Instämmer med trådskaparen !
Senast redigerad av 1 KimpaBoy, redigerad totalt 14 gånger.
KimpaBoy @ Västerås

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem
Inlägg: 420
Blev medlem: 16 aug 2012 19:46
Ort: Rätt långt ner i Skåne

Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av dunderklumpen » 26 jun 2014 11:31

Många bra tankar!
Senast redigerad av 1 dunderklumpen, redigerad totalt 14 gånger.
// dunderklumpen

Användarvisningsbild
Siggy-Stardust
Medlem
Inlägg: 196
Blev medlem: 24 maj 2010 20:12
Ort: Uppsala

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Siggy-Stardust » 26 jun 2014 12:08

Jag gillar engagerade forumister - bra idéer!

:jeps
Senast redigerad av 1 Siggy-Stardust, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Fox32 » 26 jun 2014 12:27

Kul med bra gensvar. Jag inväntar svar från den/de som äger forumet. Jag kan sätta igång och skissa omgående men behöver veta lite förutsättningar. Och vad vet jag. Det kanske pågår ett arbete i bakgrunden.. :-)
Senast redigerad av 1 Fox32, redigerad totalt 14 gånger.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Nyrén
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 02 jul 2013 18:56

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Nyrén » 26 jun 2014 12:41

:jeps
Senast redigerad av 1 Nyrén, redigerad totalt 14 gånger.

henkek
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 845
Blev medlem: 15 apr 2013 15:12
Ort: österbybruk

Inlägg av henkek » 26 jun 2014 13:01

Håller me ang bilderna. Speciellt i tapatalk väldigt många bilder som är enbart thumbnails. För datorn använder man ju typ aldrig längre
Senast redigerad av 1 henkek, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av yerfen » 26 jun 2014 16:36

Mycket bra förslag :jeps
Senast redigerad av 1 yerfen, redigerad totalt 14 gånger.
Bild

MVH Pär

Macina
Medlem
Inlägg: 208
Blev medlem: 13 mar 2014 19:47
Ort: Partille

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Macina » 26 jun 2014 16:55

Riktigt bra!
Senast redigerad av 1 Macina, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av garagehunden KL » 26 jun 2014 19:42

Intressant tråd. Det låter bra alltihop.
Fast bannern tycker jag är väldans snygg, bör vara svårt att göra en bätte? Och beskrivningen av en tänkt ny design; vitt, ett par kontrasterande grå och en accentfärg, är inte det som det är nu ungefär?

Det ser så olika ut på olika skärmar. Den blå på den här sidan ser lila ut på en skärm, gråblå på en annan och grönaktig på telefonen. Undrar vad den är egentligen? Hur ser den ut på era skärmar? Vår bästa skärm inställd efter konstens alla regler säger indigoblå, blå lite åt det blålila hållet. Ja, det var en parentes...
Senast redigerad av 1 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Fox32
Medlem
Inlägg: 435
Blev medlem: 10 jun 2014 19:01
Ort: Stockholm

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Fox32 » 26 jun 2014 19:46

Finns det någon som är duktig på php och css kodning? Jag tror inte man behöver vara kunnig i phpBB's system. För den som förstår kod är det nog väldigt lättbegripligt. Trots allt en av världens största gratis forum motorer med väldigt mycket eldsjälar i olika utvecklar-forum som hjälper till om man kör fast..

Droppa ett PM eller skriv här i tråden. Skulle vara kul att bolla lite idéer. =)
garagehunden KL skrev:Intressant tråd. Det låter bra alltihop.
Fast bannern tycker jag är väldans snygg, bör vara svårt att göra en bätte? Och beskrivningen av en tänkt ny design; vitt, ett par kontrasterande grå och en accentfärg, är inte det som det är nu ungefär?
Hehe, Ja det är alltid svårt att beskriva en känsla. Det jag menar är ett renare utseende med färre färgvariationer, ta bort gradienter och avrundade flikar med skuggning etc rent generellt städa upp lite. Sen kan man göra en redesign av headern, för jag precis som du, gillar den. Man skulle kanske uppdatera den lite och göra den lite modernare och fräschare.. =) Som sagt. Jag vill inte trampa någon på tårna utan bara erbjuda mig att hjälpa till att göra eventuella förbättringar... :geek:
Senast redigerad av 1 Fox32, redigerad totalt 14 gånger.
Det handlar om att göra avtryck

Min projekttråd: viewtopic.php?f=13&t=8676

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av Manor » 26 jun 2014 22:20

Bra förslag, själv är jag värdelös på design...men det du säger låter vettigt :jeps.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av garagehunden KL » 13 jul 2014 13:57

En funktion jag saknar är möjligheten att sätta plus på inlägg man uppskattar särskilt mycket. Som ett tack eller ett instämmande. Det är ofta man hittar inlägg eller startade trådar där det fallit sig naturligt att använt en sån funktion om den funnits. Det blir inte av på samma sätt ta upp plats med att skriva -Fasen viket bra inlägg, eller liknande fast man tycker det eller det kanske varit av värde för skribenten att veta nån fått ut nåt av det.

Går det att ordna eller måste det till en annan plattform eller vad det kan heta, för att åstadkomma nåt sånt?
Senast redigerad av 1 garagehunden KL, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
dunderklumpen
Medlem
Inlägg: 420
Blev medlem: 16 aug 2012 19:46
Ort: Rätt långt ner i Skåne

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av dunderklumpen » 14 jul 2014 00:41

garagehunden KL skrev:En funktion jag saknar är möjligheten att sätta plus på inlägg man uppskattar särskilt mycket. Som ett tack eller ett instämmande. Det är ofta man hittar inlägg eller startade trådar där det fallit sig naturligt att använt en sån funktion om den funnits. Det blir inte av på samma sätt ta upp plats med att skriva -Fasen viket bra inlägg, eller liknande fast man tycker det eller det kanske varit av värde för skribenten att veta nån fått ut nåt av det.

Går det att ordna eller måste det till en annan plattform eller vad det kan heta, för att åstadkomma nåt sånt?
Den funktionen saknar jag också! Jämför till exempel med forumet http://www.byggahus.se/forum där denna funktion finns!
Senast redigerad av 1 dunderklumpen, redigerad totalt 14 gånger.
// dunderklumpen

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av BTG » 14 jul 2014 08:04

En funktion som skulle vara bra tycker jag iallafall,om man har skapat en tråd om någonting,kan ju vara vad som helst,att man via sin kontrollpanelen lätt kan hitta sina trådar man skapat.Kan kanske vara nån flik med "Mina trådar" i kontrollpanelen.Man skapar ju en tråd om nåt man själv vill veta nåt om och har man skapat flera trådar så kan det va svårt att leta upp dom igen.Då vore det ju enkelt att kunna gå tillbaka till tråden via sin kontrollpanel och läsa "hur var det nu man skulle göra nu igen".Det kanske redan gå att göra det idag isåfall vill jag veta hur.
Senast redigerad av 1 BTG, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Bilvårdsforum 2.0!

Inlägg av korvis » 14 jul 2014 09:01

"Visa dina inlägg" är väl det närmsta man kommer i dagsläget, tror jag...
Senast redigerad av 1 korvis, redigerad totalt 14 gånger.

Skriv svar