Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Ny serie

Sverigest vassaste webshop inom bilvård, tidigare Bollnäs Bilvård!
Över 30 års erfarenhet inom branschen.
Kategoriregler
Bild
Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Ny serie

Inlägg av MRisberg » 12 apr 2019 17:33

Från hemsidan:
bbv_nyserie.png
Snart släpper vi en helt ny serie med ny fräscha produkter och en ny design!
Vi kommer att släppa dessa produkter först på Elmia 2019 i Jönköping! (Ni har väl inte missat att vi ställer ut på Elmia 2019? Läs mer på Facebook)
Vi kommer även att köra grymma rabatter och kampanjer under tiden i både monter och webbshop missa inte det!
Vadå! När då? Berätta gärna mer, för en som inte loggat in på FaceBook på fem+ år. Ska man ta en tur till Elmia kanske? Inte varit där på 9,5 år faktiskt. :brumm

BBV IPA låter intressant ... :cheers
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ny serie

Inlägg av Funk » 19 apr 2019 16:57

20190419_112146.jpg
Jag var där, fick med mig lite grejor som skall provas så snart det är möjligt. Just IPA är knivigt att hitta starkt så det initiativet är jättebra.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ny serie

Inlägg av Funk » 19 apr 2019 17:00

Kolla hur Anders och resten av staff servar besökare:
Jag fick bland mycket annat info om deras nya keramiska skydd som kommer upp i shopen snart, det verkar klart trevligt och skall provas så snart jag bytt bil..
20190419_112210.jpg
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Ny serie

Inlägg av MRisberg » 19 apr 2019 18:47

Vad kul! Vad spännande!

När jag skrev om IPA längre upp så skojade jag lite om antydan till ölen. Så det finns alltså något till bilen som också kallas IPA? =)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ny serie

Inlägg av Funk » 20 apr 2019 07:42

IsoPropylAlkohol…


Används till att ta bort alla rester av polermedel innan man lägger skydd, även innan man limmar/tejpar spoilers och liknande. Det brukar vara svårt att få tag på stark sådan..


/Thoma
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Ny serie

Inlägg av MRisberg » 20 apr 2019 07:53

Ok! Tack för förklaringen! Makes sense. Jag använder också sån typ av alkohol när jag gör rent processorer och andra chip innan jag fäster kylare, för att få bort rester från tidigare kylpasta och/eller fett från fingeravtryck. Håller med om att det är svårt att få tag på bra sådan. De flesta brukar ha någon liten andel oljeprodukt i sig som står i vägen för användning i mitt fall. Vet inte hur känsligt det är med den saken inom bilvård. Ska läsa på om vad denna innehåller.

Hur som helst, kul med rapport från mössgolvet. Nån mer som har nåt att dela med sig av?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Ny serie

Inlägg av MRisberg » 20 apr 2019 08:02

Är nyfiken på bl a Iron X. Är det en annan produkt, alltså ett annat kem, än befintligt Iron X i butiken redan? Att sprayflaskan är ny ser jag ..

Sen får BBV gärna förklara varför de introducerar Interior APC. Vad ska vi med dessa ”generella” kem till när vi redan har tillgång till för ändamålet specifika såna? (Fortfarande nyfiken Mange.. :lol: :lol:) Räcker det med bara en produkt nu, för skinnratten, tygklädsel, inredning av plast och gummi t ex? Inte glas också väl? :?: Hur ”All Purpose” kan det bli?

Inte kritisk utan nyfiken.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Ny serie

Inlägg av MRisberg » 20 apr 2019 11:12

Kolla här då! En till spännande produkt:



Som nybliven ägare av skumlans är jag superintresserad av alla möjliga sorters bra kem som med fördel kan användas tillsammans med den. Att förtvätta med skumlans är givet redan, Arti Green t ex - har inte testat Prewash än däremot, men att schamponera bilen vill jag också gärna börja göra med skumlans. Vet att det finns schampo som är högskummande men jag tror inte jag sett någon produkt, på svenska marknaden åtminstone, som är specifikt avsedd för skumlans. Här har vi en produkt jag definitivt ska titta närmare på. Spännande tider! :D
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ny serie

Inlägg av Funk » 20 apr 2019 14:12

Lite tankar om detta skum och annat kommer under kvällen..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Ny serie

Inlägg av MRisberg » 20 apr 2019 15:03

:jeps
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ny serie

Inlägg av Funk » 21 apr 2019 06:30

Då skall vi se...
Foam.jpg
Den här lille rackaren överraskade stort.
Den beskrivs som ett schampo, och i skumlans funkar den perfekt. Jag blandade 1:9 i lansen och satte vredet på lite tunnare än max. Vi denna blandning räckte en liter i lansen gott och väl till tre bilar och lite till..

Lukten är riktigt bra, smågodis på något sätt. Skummet hänger kvar lagom bra, det skall ju inte sitta så det blir svårt att skölja av utan man vill ju att det sakta glider ner innan sköljning. På videon (som inte är speciellt proffsig...) så ser man att det hänger på bra trots en extremt hygrofobisk yta (CQUK).

https://www.youtube.com/watch?v=buEP3EGobn8

Jag gillar BBV prewash , men denna är nog lite roligare..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ny serie

Inlägg av Funk » 21 apr 2019 06:34

Sen har vi den nya dressingen, som jag tycker är lika stabil som den gamla vita favoriten. Här är det lagt sparsamt på fuktigt motorrum och bara lätt avtorkat. Man kan gott späda den om man som jag inte lägger den på våt yta..
plastic.jpg
En klart stabil produkt !

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ny serie

Inlägg av Funk » 21 apr 2019 06:38

Sist för idag Iron X flygrost borttagare. Jag får erkänna att jag inte hade något bra testobjekt så det fick bli lite på en ganska ren fälg..

Iron X funkar snabbt och verkar helt enkelt göra det den skall...det är inget dåligt betyg åt en produkt som i grova drag är väldigt svår att som tillverkare anpassa.

iron.jpg

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Ny serie

Inlägg av MRisberg » 21 apr 2019 17:56

Funk skrev:Då skall vi se...
Foam.jpg
Den här lille rackaren överraskade stort.
Den beskrivs som ett schampo, och i skumlans funkar den perfekt. Jag blandade 1:9 i lansen och satte vredet på lite tunnare än max. Vi denna blandning räckte en liter i lansen gott och väl till tre bilar och lite till..

Lukten är riktigt bra, smågodis på något sätt. Skummet hänger kvar lagom bra, det skall ju inte sitta så det blir svårt att skölja av utan man vill ju att det sakta glider ner innan sköljning. På videon (som inte är speciellt proffsig...) så ser man att det hänger på bra trots en extremt hygrofobisk yta (CQUK).

https://www.youtube.com/watch?v=buEP3EGobn8

Jag gillar BBV prewash , men denna är nog lite roligare..

/Thomas
Grymt! Tack för att du tog dig tid att filma t o m.

Såg frågan / svaret på tuben. En till fråga här: Du skrev "men denna är nog lite roligare" .. än Prewash? Har den här avfettande egenskaper också som Prewash? Eller menade du bara att den är roligare i hur den skummar?

Intressant att skummet hänger kvar så pass trots lackbehandlingen.

Läste du någonstans att den blandas innan skumlansen eller var det något du testade på egen hand bara? (tänker att skumlansen blandar själv också ..)

Ps. Vet inte hur det är för dig men bilden ligger på sidan hos mig, Mac med Safari. Det gjorde den däremot inte på iPhonen med iOS 12.2.
Senast redigerad av 1 MRisberg, redigerad totalt 22 gånger.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Ny serie

Inlägg av MRisberg » 21 apr 2019 18:04

Funk skrev:Sen har vi den nya dressingen, som jag tycker är lika stabil som den gamla vita favoriten. Här är det lagt sparsamt på fuktigt motorrum och bara lätt avtorkat. Man kan gott späda den om man som jag inte lägger den på våt yta..
plastic.jpg
En klart stabil produkt !

/Thomas
Intressant. Komplement till / ersättare av White Dressing eller vad sa de på mässan?
Gjorde du en motortvätt precis innan?

Ps. Den här bilden låg rätt på Mac med Safari iaf.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ny serie

Inlägg av Funk » 22 apr 2019 08:31

Foamen först då.
Jag blandade 1:9 i behållaren till lansen , sedan späder den rejält självklart men hur mycket vet jag inte.. Jag tvättade tre bilar och har nog kvar till en till i lansen så det är ganska drygt.
Jag tror att det blivit för mycket av det goda om jag kört den ren, det är väl bara ren alkalie som det är någon vits att köra rent i lansen.
Den är roligare så tillvida att den skummar mer och luktar gott, bättre vet jag inte. För egen del så räcker rengöringseffekten till med båda, priset kanske är det som avgör. Prewashen är bra...så vi får se.


Dressingen då...den är nog en ersättare till den vita, och är väldigt lik att använda. Mina bilar blir aldrig direkt smutsiga under huven så en liten dusch alkalie, högtryck och sedan spreja på dressing innan torkning med fiberduk så var det klart.


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Ny serie

Inlägg av MRisberg » 23 apr 2019 00:21

Trevlig hur dryg den verkar. 1:9 plus blandningen i skumlansen .. och ändå så där bra skumbildning. Bara att gratulera till en spännande produkt. =)

Sa dom något på mässan att den är mest avsedd till de som ska lackskydda bilen? Tänker på att de trycker på att den inte innehåller något vax. Tänkte att bilen kanske blir lite väl naken med bara sånt här schampo om man inte lägger på något efteråt ..?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Ny serie

Inlägg av progge » 23 apr 2019 05:20

Det är det man vill ha, inga tillsatser av vax och annat mög. :D
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Ny serie

Inlägg av MRisberg » 23 apr 2019 05:40

Kan mycket väl tänka mig att det är önskvärt så för en detailingnörd.
Är glad att Arti + har lite karnubavax i sig. Det är bra för mig som inte är på high-end detailing nivå än. =)
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Ny serie

Inlägg av Funk » 23 apr 2019 07:05

Har man bra avrinning innan kan glansmedel och/eller vax i schampot förstöra den..


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar