Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Orange sealer

Sverigest vassaste webshop inom bilvård, tidigare Bollnäs Bilvård!
Över 30 års erfarenhet inom branschen.
Kategoriregler
Bild
Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Orange sealer

Inlägg av bustorp » 08 jul 2010 19:31

Det som inte har upplevts som optimalt med Ultima är ju livslängden, vad jag förstått här på forumet. Men det har väl aldrig varit den drivande faktorn med medlet utan det har väl mest handlat om glans, lättjobbat o god avrinning/pärlning.
MEN........ingen vet säkert om skyddet är borta utan alla utgår från att det har försvunnit samtidigt som avrinning/pärlning.
FELFELFEL, som Brasse sa.
Det har ingen som helst knytning till om medlet finns kvar eller ej, o det gäller alla syntetiska lackskydd på marknaden vågar jag nog säga.

Vad gäller "fruktsoppan" så har det aldrig klagats på livslängd, avrinning eller glans.
Det ligger säkert i toppklass, ingen tvekan.
Däremot har flera påtalat att de haft problem med att medlet varit svårhanterat, en nog så viktig parameter för alla hemmapulare. Alla vill ju ha ett lättarbetat medel, eller hur?
Avsaknaden av säkerhetsblad o upplevelsen av hysch-hysch runt medlet har också upplevts som lite störande härinne.
Två betydligt allvarligare problem för Orange Sealer som ligger till större nackdel än Ultimas begränsade avrinningsperiod, tycker i a f jag.
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Orange sealer

Inlägg av marcus » 08 jul 2010 19:45

Det finns säkerhetsdatablad.
Senast redigerad av 1 marcus, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Orange sealer

Inlägg av Nisse » 08 jul 2010 20:06

Enligt våra egna tester så har Ultima Paint Guard mycket bra hållbarhet....slår dom flesta 1K skydd rejält på fingrarna faktiskt....Vilket jag inte trodde själv från början...faktiskt det skydd som jag själv använder... ;)

För mig är det viktigt att lackskyddet ligger ikvar på lacken och skyddar...och inte i avloppet i tvätthallen.... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Orange sealer

Inlägg av bustorp » 08 jul 2010 20:47

marcus skrev:Det finns säkerhetsdatablad.
Tror du att du kunde göra forumet (o kanske även ProRecond) den tjänsten att fixa fram ett sådant, marcus?
Det verkar som att flera efterlyser det.........snacket lär ju inte tystna förrän det finns ett blad tillgängligt.
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Orange sealer

Inlägg av deciso » 08 jul 2010 21:29

bustorp skrev: Plus att jag slipper stressa med avtorkningen o slipper fuktiga MF-dukar för att torka av.
Tycker man det är jobbigt att fukta en microfiberduk så ska man nog inte ge sig på att reconda en bil.
Jag tror att MF är en förkortning av microfiber annars ber jag om ursäkt.

Där satt den :lol:
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Orange sealer

Inlägg av bustorp » 08 jul 2010 22:16

Nja, det är väl mer avtorkningen som är det jobbiga.
Det problemet har ju inte Ultiman............man behöver inte ens MF-dukar.

Där satt den, deciso :lol: som en smäck
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Orange sealer

Inlägg av deciso » 08 jul 2010 22:42

Hur vet du om det är jobbigt att torka av orange sealer.

La det första gången i tisdags på en S40 och det var inga problem. Bara blankt och halt.

Men ok, du har ju rätt i att med ultima behövs inga MF-dukar. Då fick du sista ordet igen . F-n också :D
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Orange sealer

Inlägg av marcus » 08 jul 2010 23:47

Raderat av mig, Marcus.
Senast redigerad av 2 marcus, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Orange sealer

Inlägg av marcus » 09 jul 2010 00:23

bustorp skrev:Tror du att du kunde göra forumet (o kanske även ProRecond) den tjänsten att fixa fram ett sådant, marcus? Det verkar som att flera efterlyser det.........snacket lär ju inte tystna förrän det finns ett blad tillgängligt.
Du kan väl samtidigt fråga efter säkerhetsdatablad på Ultima?
deciso skrev:Hur vet du om det är jobbigt att torka av orange sealer.

La det första gången i tisdags på en S40 och det var inga problem. Bara blankt och halt.

Men ok, du har ju rätt i att med ultima behövs inga MF-dukar. Då fick du sista ordet igen . F-n också :D
Jag har fått använda en mf-duk med Ultima, detta var dock på en mörk lack och endast för att ta ned "toppparna", så att säga.
Senast redigerad av 3 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Orange sealer

Inlägg av Göran » 09 jul 2010 07:26

:) Jag ska be någon att göra en sida med alla säkerhetsdatablad för Ultima nerladdningsbara, jag har för mig att jag skickat datablad till Buffertorparn när han handlade av mig.
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Orange sealer

Inlägg av bustorp » 09 jul 2010 10:47

deciso skrev:Hur vet du om det är jobbigt att torka av orange sealer.

La det första gången i tisdags på en S40 och det var inga problem. Bara blankt och halt.

Men ok, du har ju rätt i att med ultima behövs inga MF-dukar. Då fick du sista ordet igen . F-n också :D
Du har alldeles rätt, deciso, jag VET inte.
Däremot har jag läst att flera har haft det problemet o jag litar på att det folk säger härinne stämmer.
Flera har också sagt att det blir blankt o halt o jag litar på det också. ;)

Däremot har jag inte sett någon som har haft dessa problemen med Ultima, förutom marcus nu.
Det förvånar mig faktiskt, det ska ju vara en rutinerad herre med mycket kunskap.
Förmodligen så vet han vad som orsakade det. Var det handhavandefel eller fel på Ultima, månne?
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Orange sealer

Inlägg av bustorp » 09 jul 2010 10:49

Göran skrev::) Jag ska be någon att göra en sida med alla säkerhetsdatablad för Ultima nerladdningsbara, jag har för mig att jag skickat datablad till Buffertorparn när han handlade av mig.
Minns faktiskt inte det, men har jag fått så finns det i mitt lilla arkiv under O (osorterat) 8-)
Men att ha dessa blad nedladdningsbara här är ju en fin gest o samtidigt ett bevis att man är seriös.
Det reder säkert till sig hos ProRecond också med tiden............annars kanske man bojkottar ProRecond.
Jag har ju läst några som varit missnöjda här..........allt negativt sprider sig fortare än det positiva.
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Orange sealer

Inlägg av marcus » 09 jul 2010 10:55

bustorp skrev:
deciso skrev:Hur vet du om det är jobbigt att torka av orange sealer.

La det första gången i tisdags på en S40 och det var inga problem. Bara blankt och halt.

Men ok, du har ju rätt i att med ultima behövs inga MF-dukar. Då fick du sista ordet igen . F-n också :D
Du har alldeles rätt, deciso, jag VET inte.
Däremot har jag läst att flera har haft det problemet o jag litar på att det folk säger härinne stämmer.
Flera har också sagt att det blir blankt o halt o jag litar på det också. ;)

Däremot har jag inte sett någon som har haft dessa problemen med Ultima, förutom marcus nu.
Det förvånar mig faktiskt, det ska ju vara en rutinerad herre med mycket kunskap.
Förmodligen så vet han vad som orsakade det. Var det handhavandefel eller fel på Ultima, månne?
Det är inget jätteovanligt att man kan få små toppar, detta syns dock av förklariga skäl bäst på mörka lacker. Det är dock inte bara Ultima som har gjort detta utan även andra WOWA-sealants(Wipe Off Walk Away) som t.ex. Optimum Opti-seal. Yay en ny förkortning! :lol: och problemet är då överdosering, inget fel på medlen med andra ord.
Senast redigerad av 1 marcus, redigerad totalt 14 gånger.

rekaren
Medlem
Inlägg: 193
Blev medlem: 19 sep 2008 06:27

Re: Orange sealer

Inlägg av rekaren » 09 jul 2010 13:50

Kan bara säga att jag tycker ultima är skit.... Om man vill ha något som inte håller eller bara snabb glans köp det eller sonax flytande hårdvax. Detta e min erfarenhet av denna skitprodukt som ultiman är!
Men de e kanske bara jag som tycker så??
Senast redigerad av 1 rekaren, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Orange sealer

Inlägg av bustorp » 09 jul 2010 14:39

rekaren skrev:Kan bara säga att jag tycker ultima är skit.... Om man vill ha något som inte håller eller bara snabb glans köp det eller sonax flytande hårdvax. Detta e min erfarenhet av denna skitprodukt som ultiman är!
Men de e kanske bara jag som tycker så??
Det ger snabb glans, precis som du skriver. Det håller inte speciellt länge, o det är ju också rätt.
Ingen har heller påstått något annat.

Det vore kul om du kunde förklara vad din definition av skit innebär, rekaren.
Hållbarheten är satt till några månader, 3-4 behandlingar/år sägs ge optimalt resultat.
Håller det inte ens så länge, eller hur menar du? Hur vet du när det försvunnit från lacken?
Vilka andra krav har du på ett medel som håller vad som står i varudeklarationen - varken mer eller mindre?
Det är inte många lackskydd som uppfyller sin egen produktbeskrivning, kan jag lugnt påstå.

Det skulle vara väldigt intressant att få ett bra svar på dessa frågorna, för ingen har hittills kunna svara på när de ser att skyddet är slut/borta.
Ingen...........
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

MAX

Re: Orange sealer

Inlägg av MAX » 09 jul 2010 15:23

Innehåller orange sealern silikon
eller kan man nyttja den utan problem i samma lokal som man ska lackera i :?:

Max.
Senast redigerad av 1 MAX, redigerad totalt 14 gånger.

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 524
Blev medlem: 09 nov 2008 20:52
Ort: Växjö

Re: Orange sealer

Inlägg av linblekinge » 09 jul 2010 17:31

Andas Orange Seal , så man lägga den på nya biler ??
Senast redigerad av 1 linblekinge, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Orange sealer

Inlägg av bustorp » 09 jul 2010 17:36

Ett produktblad hade kunnat svara mer exakt.
Jarre kan säkert svara på det så kolla med honom, det kanske t o m står något om det i ProReconds forum.
Senast redigerad av 1 bustorp, redigerad totalt 14 gånger.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Göran

Re: Orange sealer

Inlägg av Göran » 09 jul 2010 17:42

Nu rundar vi av den här tråden och låter säljarna av Orange Sealer återkomma med mer info.
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Orange sealer

Inlägg av Nisse » 09 jul 2010 18:26

rekaren skrev:Kan bara säga att jag tycker ultima är skit.... Om man vill ha något som inte håller eller bara snabb glans köp det eller sonax flytande hårdvax. Detta e min erfarenhet av denna skitprodukt som ultiman är!
Men de e kanske bara jag som tycker så??
Klart man har olika uppfattningar om produkter....Men min och säkert fler har nog en annan åsikt om Ultima Paint Guard...Nu är Sonax hårdvax en produkt som för det mesta säljes på mackarna...vi har den också...säkerligen en av Sveriges vanligaste lackskyddsprodukt, och jag tror inte så många skulle köpa den om den är så dålig... ;)

Lägga Orange sealer på nybil...Denna produkt är ingen nyhet, utan har funnits på marknaden rätt länge....och den har naturligtvis lagts på många nya bilar utan problem....

Sillikon i Orange sealer...inget man 100% kan garantera utan helt säkerställd information...därför väntar vi in mer information gällande denna produkt...

Det är ju också så att gillar man inte en produkt av någon anledning så finns det alternativ...Tycker man Orange sealer och Ultima Paint Guard är dåliga produkter så väljer man något annat... ;)
Senast redigerad av 1 Nisse, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Nisse

Skriv svar