Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Test av BBVs Microavfettning P27

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Skriv svar
Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Test av BBVs Microavfettning P27

Inlägg av Cogo » 08 jan 2014 21:06

Hej!

Vid min senaste beställning till Bollnäsbilvård så såg jag denna nyhet i deras butik, Microavfettning P27, och blev intresserad. Går ju åt lite avfettning så här års. Detta är en avfettning som är som ett mellanting mellan en kallavfettning och alkaliskavfettning, dessutom är den vattenspädbar.

Jag har nu testat den på min extremt smutsiga bil som inte blivit tvättad på 2-3 veckor innan och det har varit en del resor nu under jul och nyår på väl saltade vägar. Min bil är behandlad med Silver One i oktober så den har ett rätt så bra lackskydd på sig om hjälper till en hel del vid tvättningen.

Ursäkta att bilderna kanske inte är de bästa men någon hade ändrat inställningarna i kameran så det blev inte som det brukar.

Börjar med lite bilder på hur bilen såg ut innan jag började:

Bild

Bild

Bild

Bild

Jag blandade till P27 microavfettning i förhållandet 1+4, alltså 20% blandning. Gick åt 2 deciliter av medlet då jag blandade en hel liter, som jag sprutade på bilen och lät det verka i ca 5 minuter.

Här ser ni P27 ligger och jobbar på bilen.

Bild

Bild

Spolade sedan av bilen med högtryck. Så här blev det efter avspolning.

Bild

Bild

Bild

Bilen blev nästan helt ren. Skulle uppskatta att ca 90% av allt smuts lossnade av detta. Dock var det kvar en del tjärfläckar på bilen.

Bild

Hade även med mig en lite flaska med koncentrerad P27 i för att se om medlet orkade med tjärfläckar på bilen, så jag sprutade på lite på fläckar som fanns på bilden ovan. Och resultatet blev så här efter ett par minuter och avspolning.

Bild

Det lyckades att lösa en del fläckar men inte alla, men det hade jag inte räknat med heller.

Och slutligen två bilder på hur bilen blev efter svampning med BBVs Arti+

Bild

Bild

Sammanfattningsvis så kan jag säga så här om produkten. Den löser smutsen bättre än att endast köra med en alkalisk avfettning men samtidigt så känns den mycket mer skonsam mot bilen och lackskyddet än kallavfettning. Efter tvätt så gick jag runt och kände lite på bilen och på utsatta ställen, vid hjulhus och trösklar så skulle man behövt kallavfettning då det var lite knottrigt där, men samtidigt så ska man även säga att jag blandade till denna rätt så svagt i förhållande till hur skitig bilen var, så jag skulle kunnat blanda den starkare och på så sätt kanske fått bort den sista lite knottriga ytan. Jag tycker att denna produkten faktiskt presterade över vad jag förväntade av den så jag kan varmt rekommendera den till er andra att köpa.

Kan väl dock tillägga att har man redan en alkalisk avfettning och en kallavfettning, speciellt på dunk så kanske denna kan kännas lite överflödig men det är ju samtidigt så att den kostar (just nu) endast 199 kr för 5 liter som man kan blanda ut till minst 15 liter avfettning, så den räcker ju ett tag.

Kommentera gärna och ställ lite frågor om ni har några.

Med vänlig hälsning Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Test av BBVs Microavfettning P27

Inlägg av Manor » 08 jan 2014 22:27

Tack för testen.
Det låter som en riktigt bra produkt.

Själv kör jag kallavfettning + en ganska mild HD-grön blandning, och kallavfettningen går åt snabbt och är inte billig, så detta kan absolut vara intressant.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Test av BBVs Microavfettning P27

Inlägg av Cogo » 08 jan 2014 22:44

Tackar. Har man ett bra lackskydd på bilen så tror jag att man kommer väldigt långt med denna produkten utan att slita onödigt mycket på det skyddet som man lagt på bilen.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1120
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Test av BBVs Microavfettning P27

Inlägg av popp » 09 jan 2014 09:51

Tack för ett bra test. :jeps
Det verkar vara en bra avfettning :D
Det känns som jag måste beställa en dunk nästa gång.
Senast redigerad av 1 popp, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Test av BBVs Microavfettning P27

Inlägg av Cogo » 09 jan 2014 17:01

Tackar för det. Jodå jag tyckte att den var bra, och tog bort mycket smuts trots ganska svag blandning.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Test av BBVs Microavfettning P27

Inlägg av ostkroken » 09 jan 2014 19:49

Manor skrev:Själv kör jag kallavfettning + en ganska mild HD-grön blandning, och kallavfettningen går åt snabbt och är inte billig, så detta kan absolut vara intressant.
Manor får man fråga hur du blandar dom? Jag har provat lite, men inte hittat ngn blandning jag tycker fungerar bra.
Senast redigerad av 1 ostkroken, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Test av BBVs Microavfettning P27

Inlägg av Manor » 09 jan 2014 21:29

ostkroken skrev:
Manor skrev:Själv kör jag kallavfettning + en ganska mild HD-grön blandning, och kallavfettningen går åt snabbt och är inte billig, så detta kan absolut vara intressant.
Manor får man fråga hur du blandar dom? Jag har provat lite, men inte hittat ngn blandning jag tycker fungerar bra.
Kallavfettning separat i nederdelen av bilen...väntar 5 minuter...på med en ganska mild blandning av HD-grön (1:30 kanske)...väntar i ytterligare några minuter...spola av allt och tvättar därefter som vanligt.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Test av BBVs Microavfettning P27

Inlägg av Manor » 26 jan 2014 14:35

Micro P27 var vekkligen ett bra tips Cogo :).

Jag körde med en mild blandning - 2,5 dl Micro P27 och dryga litern vatten...trots detta så fungerade avfettningen mycket bra. I mitt fall kördes testen på Ford Ka:n som inte tvättats på ett tag. HD-grön (eller annan alkalisk avfettning) hade inte inte bitit på gegget på nederdelen av bilen, men Micro P27 blandningen löste upp smutsen väl.

Detta känns snällare för bilen är en koncentrerad petroliumbaserad avfettning, och det kommer att räcka till betydligt många fler tvättar.

Stort tack än en gång för ett bra tips :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Test av BBVs Microavfettning P27

Inlägg av Cogo » 26 jan 2014 15:35

Kanon :jeps

Kul att det lönar sig att skriva lite tester och recensioner av nya produkter. Denna avfettning bli ju väldigt billig eftersom man kan späda den så pass mycket och ändå bibehålla en bra effekt. Bra produkt.

Med vänlig hälsning, magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Arjen
Medlem
Inlägg: 436
Blev medlem: 05 feb 2013 19:00
Ort: Ängelholm

Re: Test av BBVs Microavfettning P27

Inlägg av Arjen » 14 apr 2014 22:07

Är det säkert att använda denna på en bil utan klarlack?
Senast redigerad av 1 Arjen, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Test av BBVs Microavfettning P27

Inlägg av Cogo » 14 apr 2014 22:09

kan inte svara på det, är nog bättre att ställa frågan i bollnäsbilvårds frågetråd.

mvh magnus

Skriv svar