Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Zexx Auto Cologne Wax

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Göran

Zexx Auto Cologne Wax

Inlägg av Göran » 14 jul 2013 20:37

Efter tre månader av testande så kommer mina reflektioner. Som bakgrund så vill jag gärna citera från wikipedia vad "Cologne" eller kommer ifrån.
Eau-de-Cologne alternativt eau de Cologne, från franskans "vatten från Köln", är den mest utspädda varianten av parfym.Dess upphovsman var en italiensk parfymör, Giovanni Maria Farina, som på 1700-talet var bosatt i Köln. Han skapade ett väldoftande toalettvatten av örtextrakt, olja och sprit som kom att kallas "eau de Cologne".
En dag när jag kom hem från en lång vistelse så var min postbox full med räkningar, tidningar och ett paket från Örjan. Det var en flarra doftvax som jag lovat att testa. Och jag började med att botanisera i säkerhetsdatabladet eftersom jag översätter dessa frekvent och besitter visst kunnande och omdöme. I detta fall så ger jag viss kritik till den som översatt säkerhetsdatabladet. Han eller hon borde läsa David Eberhards böcker. Såhär beskriver säkerhetsdatabladet klädsel vid vaxning:
8.2.2 Individuella skyddsåtgärder, t.ex. personlig skyddsutrustning
8.2.2.a Ögonskydd/ansiktsskydd.
Använd skyddsglasögon, korgglasögon eller visir.
Ögonskydd bör användas vid risk för direktkontakt eller stänk.
8.2.2.b1 Handskydd.
Använd skyddshandskar märkta med "Chemical resistant" piktogram och med minst följande bokstavskoder: L
Skyddshandskar ska endast undantagsvis användas under längre tid än en timme. För underhållsarbete eller arbete längre tid än 30 minuter, välj skyddshandskar av hög kvalitet (Class 4-6). För arbete som pågår upp till 30 minuter kan användas skyddshandskar Class 2, och upp till 10 minuter Class 1. Handskarna ska täcka så stor del av underarmarna som behövs för arbetet.
Välj mekanisk slitstyrka med hänsyn till arbetsuppgiftens art enligt märkning med vidstående piktogram med fyra siffror som visar motstånd mot nötning, skäreffekter, rivning och punktering där 1 är sämst och 4 eller 5 är bäst
8.2.2.b2 Annat hudskydd.
Skydda all bar hud som kan tänkas komma i kontakt med produkten.
8.2.2.c Andningsskydd.
Gasmask med filter typ A (brun) skyddande mot organiska gaser och ångor med kokpunkt > 65 C eller dammfilter IIb (P2)
kan behövas.
Men nu till det roliga, vaxet doftar makalöst gott. Om än starkt. Det är allt annat än utspätt vatten från Köln. Det är en stark maskulin doft som sitter kvar flera dagar efter vaxningen. Och även pärlingen håller i sig. Det är ett vax som innehåller en stor andel Carnauba. Och det är hållbart om man inte använder avfettningsmedel.

Detta vax får 5 skumhinkar av 5 möjliga. Grejjer med doft gillar jag personligen. Och kanske kan Zexx utveckla nya dofter framöver i samma takt som Ramlösa. "Zexx Kivi" eller varför inte Zexx Avund, med doft av orienten.

Tack Örjan för flarran!

Bild
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Göran

Re: Zexx Auto Cologne Wax

Inlägg av Göran » 15 jul 2013 19:56

Har någon härinne testat detta?
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Zexx Auto Cologne Wax

Inlägg av progge » 15 jul 2013 20:18

Har denna.
Bild
Kör i dörrgångar och motorrum. Luktar gott. :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar