Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vintertest på 4 st lackskydd, uppdaterad 131123

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Vintertest på 4 st lackskydd, uppdaterad 131123

Inlägg av Cogo » 17 okt 2013 22:44

Hej på er alla!

Många frågar här på forumet om hur lång hållbarhet olika lackskydd har, och även jag är minst lika nyfiken på detta så för att hålla igång lite här på forumet (även för min egen del) under vinterhalvåret så beslutade jag idag att jag skulle göra ett litet vintertest av 4 st lackskydd som jag har hemma. Detta är nu inget vetenskapligt test utan ett enklare test som förhoppningsvis kommer att ge en fingervisning på vad man kan förvänta sig av olika skydd.

De som är med i testet är dessa:

Bild

Lite info om vilka produkterna är då samt vilken volym och prisklass de ligger i.

Autoglym Extra Gloss Protection, 325 ml för 199 kr, ett hårdwax som är tunnflytande (nästan som vatten) och i princip färglös.

BBVs Superguard v3, 250 ml för 199 kr, ett tunnflytande lackskydd som är vitt till färgen.

Scandistore TW12, 250 ml för 105 kr, ett krämigt lackskydd med 12% teflon i sig.

ArcticSeal från pingens, 500 ml för 299 kr, ett krämigt lackskydd som också är teflonbaserat.

Samtliga dessa lackskydd lades på min bil för hand och endast i ett lager. Scandistore rekommenderar att deras ska läggas i två lager men för att det ska bli rättvist mellan dem så fick samtliga endast ett lager. Arcticseal och TW12 tycker jag bör läggas med maskin för att underlätta arbetet och dra fördel av den krämigheten som de erbjuder, medans Superguard V3 och Extra Gloss Protection är det nästan ett måste tycker jag att lägga dem för hand för de är så pass lösa i konsistensen.

Jag delade in min bils motorhuv i fyra stycken delar. Se nedan bild

Bild

Jag la på skydden och lät dem få ligga på i ca 1½-2 timmar innan jag torkade av dem. I garaget hade jag väl ca 12 grader varmt. Jag la även olika skydd på sidorna av bilen också och jag har försökt att lägga dem så att motorhuven ska vara ett riktmärke för vilket skydd som ligger vart. Så Extra Gloss Protection ligger då på bakdörr samt bakskärm på vänster sida om man står framför bilen och tittar. Framdörr och framskärm fick TW12 på vänster sidan. Högersidan har Arctivseal där bak och där fram Superguard V3.

Samtliga medel var mycket lätta att torka av.

Nu ska jag försöka att uppdatera här lite om utvecklingen av skydden under vintern när jag gör lite tvättar. Då detta är pendlingsbilen så kommer den inte att tvättas veckovis men kanske kan uppdater 1 gång i månaden. Ni får hjälpa till att påminna mig.

Om ni har några frågor om detta så hör gärna av er så kan vi diskutera här i tråden. Hoppas att ni upppskattar detta.

Med vänlig hälsning Magnus
Senast redigerad av 3 Cogo, redigerad totalt 14 gång.

jonkegtx
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1924
Blev medlem: 06 dec 2011 23:52
Ort: Mjöhult(Höganäs)

Inlägg av jonkegtx » 17 okt 2013 22:47

Kul initiativ Cogo! Detta ska bli kul att följa. :-)

Tablet Z // Tapatalk 2
Senast redigerad av 1 jonkegtx, redigerad totalt 14 gånger.

Bisolvon
Medlem
Inlägg: 470
Blev medlem: 03 jan 2012 19:01

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av Bisolvon » 17 okt 2013 22:57

Ska bli kul att följa och stort tack för att du tar dig tiden att göra detta.
Senast redigerad av 1 Bisolvon, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av Cogo » 17 okt 2013 22:59

Hoppas på att kunna göra bra med uppföljningar också på detta, och om det dröjer för länge så får ni skrika på mig. Kommer att försöka vara snål med kallavfettningen här så att de håller längre.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av popp » 18 okt 2013 08:45

Detta blir kul att följa :D
Tack för att du tar dig tid att göra detta test. :jeps
Senast redigerad av 1 popp, redigerad totalt 14 gånger.

danne5
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1591
Blev medlem: 30 dec 2010 14:24

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av danne5 » 18 okt 2013 09:47

Intressant! Ska följas! :brumm
Senast redigerad av 1 danne5, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av Manor » 18 okt 2013 10:14

Spännande :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Inlägg av ostkroken » 18 okt 2013 13:18

Kul grej!

Skickat från asiatisk modern teknik via Tapatalk 4! :)
Senast redigerad av 1 ostkroken, redigerad totalt 14 gånger.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av rigi » 18 okt 2013 17:02

Alltid roligt med tester :jeps
Senast redigerad av 1 rigi, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av Cogo » 18 okt 2013 21:15

kul att försöka bjuda på lite läsning här på forumet.

mvh magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av limban » 19 okt 2013 01:12

Riktigt bra.. bra initiativ av dig... :jeps
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av Manor » 02 nov 2013 23:21

Hur är status efter cirka 2 veckor?
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av Cogo » 02 nov 2013 23:32

Har inte tvättat ännu men ska göra det snart. Har två barn här hemma med magsjuka nu så vi får se när det blir.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av Cogo » 13 nov 2013 21:47

Så där då. Idag var det äntligen dags för tvätt efter all magsjuka och släktträffar. Resultatet vid tvätten var dock ganska häpnadsväckande för mig. Det verkar som om endast ett lackskydd finns kvar på bilen nu. De andra tre är som helt bortblåsta. Min gissning är att de har tyckt att det var för kallt i garaget när jag la på dessa. De ställen som jag lagt dessa på bilen var trögtvättade men det stället där det fortfarande finns lackskydd på var mycket lättvättat och nästan alla smuts löstes av endast avfettning (HD-grön 1:20).

Detta är första tvätten sen jag la på skydden.

Låter bilderna tala för sig själva nu.

En styck skitig bil:

Bild

Bild

Bild

Motorhuv efter avfettning och avspolning. Endast pärlning på den zonen som jag la Autoglym Extra Gloss Protection på. Mycket märkligt. Vattnet rann inte av alls på de andra ytorna.

Bild

Bild


Här är en bild på skillnaden mellan dörren som behandlades med Autoglym EGP och den andra dörren behandlades med TW12. Se skillnaden.

Bild

Och slutligen en bild på huven efter schamponering med Cherry foam och avspolning.

Bild

Hade förhoppningar om att detta skulle bli ett test att kunna köra nu i vinter för att se vad enklare 1-komp skydd går för men det blev visst inte så. Inte så kul att endast ha ett skydd kvar.

Fyll gärna på med era tankar om vad som kan ha gått fel här och varför det blev så här. Min teori är att det var för kallt och kanske fuktigt i garaget när jag la dessa skydd, men konstigt är att ett skydd verkar ha fungerat.

Enda positiva här är att jag få nu chans att testa lite nya Orchard produkter på bilen.

Med vänlig hälsning Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator
Inlägg: 998
Blev medlem: 24 maj 2012 21:52
Ort: Strax söder om Örebro

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av Grief » 13 nov 2013 21:58

Är det Allbrite Cherry Foam du kört med? Det tycker jag dödar avrinningen på i stort sett alla lackskydd.
Senast redigerad av 1 Grief, redigerad totalt 14 gånger.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av Cogo » 13 nov 2013 22:08

japp det är det, dock försvann avrinningen redan efter avfettningen med HD-grön.

mvh magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator
Inlägg: 998
Blev medlem: 24 maj 2012 21:52
Ort: Strax söder om Örebro

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av Grief » 13 nov 2013 22:24

Cogo skrev:japp det är det, dock försvann avrinningen redan efter avfettningen med HD-grön.

mvh magnus
Ge skydden en chans till, har du andra schampon att prova med? Har förvånat fått tillbaka effekten på skydd flera gånger :)
Senast redigerad av 1 Grief, redigerad totalt 14 gånger.
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vintertest på 4 st lackskydd

Inlägg av Cogo » 13 nov 2013 22:30

Grief skrev:
Cogo skrev:japp det är det, dock försvann avrinningen redan efter avfettningen med HD-grön.

mvh magnus
Ge skydden en chans till, har du andra schampon att prova med? Har förvånat fått tillbaka effekten på skydd flera gånger :)
Absolut. kör nästa tvätt med Bramley bubble från Orchard. Men det kändes skillnad i glid på ytorna vid tvätt så jag har inga höga förhoppningar här.

mvh magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vintertest på 4 st lackskydd, uppdaterad 131113

Inlägg av Manor » 13 nov 2013 22:58

Det känns ju väldigt skumt även om det nu möjligtvis var lite för kallt när du lade på lackskydden :o.

Av dessa var mitt antagande att Autoglym Extra Gloss skulle fungera sämst då detta är en av de sämre skydden jag har testat (om jag nu inte tar miste då det var länge sedan).


Även om det inte har med din test att göra så kan jag nämna att Opti-Coat 2.0 som jag lade i år fortfarande ser ut att hålla måttet. Avrinning och pärlning är fantastisk, men ytan känns sträv (vilket den gjorde från dag 1). Det lovar gott för vinterns prövningar är min förhoppning.
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vintertest på 4 st lackskydd, uppdaterad 131113

Inlägg av Cogo » 13 nov 2013 23:05

En annan teori här är att eftersom jag inte gjorde någon polering innan lackskyddet så kan det ju vara så att det lackskydd som innehåller mest lösningsmedel m.m är det som fäster bäst när lacken inte är helt ren.

Kan bara konstatera här att det är ett hantverk att få till ett bra hållbart lackskydd, inget som man bara gör i en hast så där på kvällen. Ju mer jag läser och själv upplever, ju mer förstår jag att det ligger stor kunskap och hantverk för att det ska bli optimalt och bra.

Mvh Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Skriv svar