Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Test av Orchards produkter på vinterfälgarna

Skriv ett par rader om den senaste bilvårdsrelaterade produkten du testat!
Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Test av Orchards produkter på vinterfälgarna

Inlägg av Cogo » 03 nov 2013 20:59

Hej på er!

Fick i veckan ett trevligt paket av Jonkegtx med olika Orchards produkter att testa. Idag så testade jag tre stycken av produkterna på min vinterfälgar. Dessa har inte blivit rengjorda på länge då jag inte gjorde någon rengöring av dem varken när jag satte på dem på bilen förra säsongen samt att jag inte gjorde rent dem när jag tog av dem, fy skäms på mig.

Så här ser utgångsläget ut.

Bild

Bild

Måste även säga här som det kommer att visa sig kanske på några bilder att fälgar är ganska så slitna samt att det på en del ställen ärgat (heter det så) under lacken på fälgarna så det blir som rost (fast jag vet att aluminium inte kan rosta).

Började sen med att tvätta dem med Orchards Citrus Pre Clean blandat 1:50 i lågtryckspruta. Sprutade på detta och lät det ligga i kanske 5-10 minuter.

Bild

Arbetade sedan med en fälgborste och sköljde av dem. Så här blev resultatet av detta:

Bild

Bild

Måste säga att det var mycket bra rengöringskraft i detta medlet. Ska bli kul att testa det på bilen sen också vid nästa tvätt.

Nu var det dags att testa Iron Cleanse. Ville få detta prov att räcka till samtliga fälgar så jag blandade nog ut det lite för mycket. Blandade det 1:3 och det var nog lite tunt för att få bort allt men mycket försvann.

Här ligger Iron Cleans och verkar på fälgen.

Bild

Bild

Bild

Efter detta steget så var det sen dags för Orchards Tar Cleanse för att få bort lite tjära som det också fanns lite av på fälgarna.

Så här ser det ut när Tar Cleanse ligger och drar.

Bild

Bild

Tyckte att dessa produkter fungerade mycket bra och tyckte att Tar Cleanse verkar mycket dryg vid användandet samt att man inte får lika mycket andnöd som när man vräker på Prickbort.

Här är då lite bilder på fälgarna när jag är färdig med dem. Går säkert att få dem mycket renare men jag anser att detta är ett tillräckligt bra resultat för min del. Vet inte riktigt heller om det går att få bort det svarta i fälgarna men hade inte mer ork att hålla på med vinterfälgarna.

Bild

Bild

Bild

Bild


Måste säga att detta var en trevlig upplevelse av nya produkter som jag tidigare inte har testat. Ska bli kul att testa vidare de andra produkterna som jag fick med och se hur de fungerar. Tusen tack Jonkegtx för proverna.

Ställ gärna frågor om ni har några samt kommentera gärna med vad ni tycker.

Med vänlig hälsning Magnus
Senast redigerad av 1 Cogo, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Test av Orchards produkter på vinterfälgarna

Inlägg av Perra83 » 03 nov 2013 21:33

Fint och prydligt test! Ordentligt rent blev det.

En fundering, ska Iron Cleanse verkligen spädas?
Senast redigerad av 1 Perra83, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
nadako
Medlem
Inlägg: 160
Blev medlem: 30 jun 2013 19:28
Ort: Gällinge

Sv: Test av Orchards produkter på vinterfälgarna

Inlägg av nadako » 03 nov 2013 21:37

Ja, minst 1+1 kan späda upp till 1+4 .
Jag har bara kört 1+1 och då är det effektivt!

Skickat från min GT-S7710
Senast redigerad av 1 nadako, redigerad totalt 14 gånger.

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Test av Orchards produkter på vinterfälgarna

Inlägg av Cogo » 03 nov 2013 22:55

Perra83 skrev:Fint och prydligt test! Ordentligt rent blev det.

En fundering, ska Iron Cleanse verkligen spädas?
Tackar. Som Nadako skrev så kan det spädas upp till 1+4.

Mvh Magnus

Skriv svar