Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus

Generalagent för Ultima i Sverige
Kategoriregler
Bild
Skriv svar
Göran

Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus

Inlägg av Göran » 24 feb 2013 13:49

Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus.

Använd endast lite produkt åt gången: Ultima Paint Guard Plus måste appliceras mycket sparsamt för optimal prestanda. För de flesta bilar räcker 7-8 ml av produkten!

Förberedelser: Ultima Paint Guard Plus ger bäst resultat när ditt fordon är fullständigt torrt och rent. Tvätta och torka alla ytor noggrannt. Om det förekommer ingrodda föroreningar i lacken bör den efter tvätt rengöras med Ultima Elastrofoam lackrengöringssystem. Om det finns tvättrepor, kalkfläckar, fastbrända insektrester eller andra lackdefekter bör du polera lacken med Ultima Paint Prep Plus före den förseglas med Ultima Paint Guard Plus.

Applicering: Börja i bilens ena hörn, på t ex. en framskärm. Detta för att veta säkert var du började. Förbered mikrofiberapplikatorn med att över den dimma två pump av Ultima Paint Guard Plus. Detta förbereder applikatorn och minskar risken för ränder. Lägg sedan applikatorn mot lacken och massera försiktigt på produkten noggrannt över hela panelen. Avsluta med att föra applikatorn i raka linjer över panelen. Detta hjälper dig att se om du missat någonstans och bidrar till optimal täckning.

När det känns som att det inte finns mer produkt i applikatorn sprayar du ytterligare ett pump över applikatorn. Spraya aldrig direkt mot lacken! En bra tumregel är ett pump per panel. Tak, huv och bagagelucka kan dock kräva två pump beroende på storlek. Används för mycket produkt uppstår ränder. Dessa är dock endast vanprydande och försvinner när produkten härdat färdigt.

Fortsätt applicera tills du nått panelen du började på. De första panelerna kommer redan nu att se torra och mycket blanka ut!

Korrekt applicering: När produkten appliceras skall det inte lämnas en våt yta! Ytan skall snarare se ut som täckt av en tunn oljefilm. Denna oljefilm börjar omedelbart torka. Om du applicerat produkten för rikligt ökar torktiden dramatiskt, dock utan att lackskyddets prestanda förbättras nämnvärt.


Torka eller efterpolera inte!: Efter applicering skall lacken på din bil vara väldigt blank och fri från ränder efter ca 1 timma. Även om man gärna vill efterpolera skall detta absolut inte göras. Lackskyddet härdar i ca 12 timmar varför en efterpolering kan förstöra resultatet. För optimalt resultat bör du undvika att köra din bil på ca 1 timma.


Vård av applikatorn: Du bör endast använda den medföljande mikrofiberapplikatorn till att applicera Ultima Paint Guard Plus. På det sättet får du det jämnaste och bästa täckningen. Är fordonet rent håller den mjuka applikatorn till flera appliceringar innan den behöver tvättas. Tvättas som vanliga mikrofiberprodukter: 40 - 60 grader, utan sköljmedel. Förvara applikatorn rent och torrt.


Underhåll av ditt lackskydd: En behandling med Ultima Paint Guard Plus gör ditt fordon mycket lättvättat. All på vägen förekommande smuts tvättas enkelt bort med Ultima Paint Guard Wash. Om möjligt rekommenderas en tvätt varje vecka med Ultima Paint Guard Wash. När så inte är möjligt kan du underhålla din bils lack med Ultima Detail Spray.

Hur ofta kan applicering ske?: Ultima Paint Guard Plus är en mycket hållbar lackförsegling. Även om våra tester visar hållbarhet på upp till ett års tid, erhålles bäst effekt med 3-4 behandlingar per år. Eftersom Ultima Paint Guard Plus är en ren lackförsegling kan det på ett säkert sätt användas så ofta du önskar.


Optimal glans: Är du en riktig konnässör? Eftersöker den vackraste wet looken, med den djupaste, klaraste och mest felfria finishen som går att frambringa? Polera först lacken noggrant med Ultima Paint Prep Plus. Applicera sedan 2 lager Ultima Paint Guard Plus med max 1timmes mellanrum. :best

Bild
Senast redigerad av 1 Göran, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
ultimasverige
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 122
Blev medlem: 04 maj 2013 12:34
Kontakt:

Re: Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus

Inlägg av ultimasverige » 28 jan 2014 21:52

Lyfter denna tråd när den är mycket detaljerad på handahavande om ultima ;)

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus

Inlägg av Rasseman » 08 sep 2014 17:11

Om man lagt på Ultima Paint Guard och tvättat bilen med ett vax-schampo under några månader och vill lägga på ett nytt lager Ultima kan man då lägga på det rakt upp och ner eller ska man tvätta/ putsa med nåt speciellt innan?

V70 2,5 FT -11 R-Design

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus

Inlägg av Perra83 » 08 sep 2014 20:08

Ja hade gjort så här:

Tvättat bilen med båda kallavfettning och alkalisk avfettning. Sedan svampat bilen med Orchard Autocare BBB schampo för att inte tillföra något vax eller liknande.
Torkat torrt och sedan lagt ett par tre lager Ultima PGP med lite härdtid mellan lagren.

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus

Inlägg av Rasseman » 08 sep 2014 21:05

Man tar inte bort för mycket av UPG som ligger i botten då ?

V70 2,5 FT -11 R-Design

HazeGlaze
Medlem
Inlägg: 127
Blev medlem: 02 apr 2014 21:57
Ort: Timrå

Re: Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus

Inlägg av HazeGlaze » 08 sep 2014 22:07

Inte så himla viktigt nu.. då jag hade en extra.....men

jag körde min applikator 30 grader i maskinen och svampen försvann?!?!?!? Eller det som kändes som en svamp innanför, innan tvätt, var som bortblåst efter. Bara en sladdrig "tacka" efteråt.

Mina mf-dukar kör jag på 60 grader och dom blir kanon. Och duken runt om svampen blev helt okej efter tvätten. Men svampen?...

/Hasse

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus

Inlägg av MattisH » 09 sep 2014 12:31

HazeGlaze skrev:Inte så himla viktigt nu.. då jag hade en extra.....men

jag körde min applikator 30 grader i maskinen och svampen försvann?!?!?!? Eller det som kändes som en svamp innanför, innan tvätt, var som bortblåst efter. Bara en sladdrig "tacka" efteråt.

Mina mf-dukar kör jag på 60 grader och dom blir kanon. Och duken runt om svampen blev helt okej efter tvätten. Men svampen?...

/Hasse
Jag har tvättat mina några gånger, men aldrig råkat ut för det. Dock har en av mina spruckit i sömmen, men man har väl fru till nåt?? :brumm
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus

Inlägg av ostkroken » 09 sep 2014 13:50

Sömmar på applikatorn?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Användarvisningsbild
MattisH
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 829
Blev medlem: 27 jun 2012 23:33
Ort: Vinslöv

Re: Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus

Inlägg av MattisH » 09 sep 2014 14:50

ostkroken skrev:Sömmar på applikatorn?

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Hur ska dom annars få in någonting i den?
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013

AndersLa
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 01 aug 2012 11:44

Re: Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus

Inlägg av AndersLa » 09 sep 2014 16:37

Ska bli intressant att testa denna, börjar tröttna på min Orange Sealer som fungerade kanon på min förra bil men på den nya är det mer eller mindre omöjligt att få det snyggt - det blir väldigt lätt flammigt. Min OS kanske rentav blivit för gammal, har stått flera år :)

Fick hem en liten flaska PGP i brevlådan idag, med en liten fin hälsning från brevbäraren... Yes, paketet är för stort för att det ska gå igenom öppningen, fick alltså attackera paketet med kniv och packa upp det del för del inuti brevlådan :jeps
Bild

MB77
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2015 15:27

Re: Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus

Inlägg av MB77 » 12 mar 2015 16:16

När man har applicerat Ultima Paint Guard och låtit det härda en timme eller två, kan man då parkera bilen utomhus under resten av härd tiden? Eller måste den stå inomhus?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus

Inlägg av Funk » 12 mar 2015 17:33

Den kan stå utomhus..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar