Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Träff i bankeryd.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av progge » 13 jul 2014 18:13

Manor skrev:
limban skrev:jag är lite nyfiken om det var fler som testade TwinTools och vad ni tyckte?

// Anders
Jag är också nyfiken på vad ni tyckte om TwinTool gentemot TopTool :).
Mortil skrev följande.
Twintool polermaskinen.

på plus sidan
-rundare handtag
-lite lättare (kändes så)
-billigare än en ny Toptool
-mildare ljud (Toptool har en pitchig ton vid ett visst varvtal som skär rätt bra)
-knappt märkbart mindre vibrationer ?


På minus sidan
-on/off knappen sitter på "fel" sida (motsatt sida mot toptoolen och den positionen gillar jag)
-fästplattorna verkar inte jämna om man snurrar på dom.
-on/off knappen är sjukt trög
-har en viss fördröjning innan den drar igång
-ser inte lika dyr ut (dööh. de är den inte heller)

Funkar som en toptool, kanske inte har samma styrka som en toptool fast de lär man ändå inte behöva på en sådan maskin (ja ha aldrig överbelastat min)
Vi stod väl mer eller mindre i flock och klämde och kände.
Har inte kört denna typ av maskiner, så jag kan inte tillföra mer.
Gillar de med en disk att hålla reda på.
(Ja. Jag gillar vita fingrar)
Senast redigerad av 1 progge, redigerad totalt 14 gånger.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av Manor » 13 jul 2014 18:24

Tack, jag trodde att det var fler som hade möjlighet att testa lite olika maskiner.
Det är ju bara på träffar liknande er som man får möjligheten :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av progge » 13 jul 2014 18:32

Manor skrev:Tack, jag trodde att det var fler som hade möjlighet att testa lite olika maskiner.
Det är ju bara på träffar liknande er som man får möjligheten :).
Om du set vad maskiner, av olika typer som var med så hade du häpnat.
Att prova alla dessa var helt omöjligt.
Så det blev att köra dem man var ny fiken på, eller testa de som man läst mycket om. :nicka

vaxfrasse körde Twintoolen vet jag, så vad tyckte du vaxfrasse?
Senast redigerad av 1 progge, redigerad totalt 14 gånger.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av e_king » 13 jul 2014 19:05

progge skrev: (Ja. Jag gillar vita fingrar)
Vad menar du här?

/Fredrik
Senast redigerad av 1 e_king, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av Manor » 13 jul 2014 19:22

e_king skrev:
progge skrev: (Ja. Jag gillar vita fingrar)
Vad menar du här?

/Fredrik
Jag tror att Progge gillar vibrationer :).
Senast redigerad av 1 Manor, redigerad totalt 14 gånger.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Sv: Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av e_king » 13 jul 2014 20:12

Jag tror att han antyder något. ;-) sch. Det är mellan oss. :-)
Manor skrev:
e_king skrev:
progge skrev: (Ja. Jag gillar vita fingrar)
Vad menar du här?

/Fredrik
Jag tror att Progge gillar vibrationer :).

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Senast redigerad av 1 e_king, redigerad totalt 14 gånger.

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av vaxfrasse » 14 jul 2014 13:11

Hallå där.
Tycker nog Mortils beskrivning i tråden är en bra värdemätare. Att köra med den tycker jag gick jättefint. Lite mindre ork när man tryckte på än med Toptoolen, men kraften tror jag dock räcker långt. Annars tycker jag den gick mjukt och fint, så till den pengen tycker jag den kändes mycket bra.

Sedan får väl tiden utvisa hur kvaliten står sig i längden. Några saker kändes dock lite ovant när man är van vid Toptoolen, men det är nog som sagt en vanesak. (se mortils inlägg innan)
Körde även Rupesen och det är nog så att antingen vill man köra enkel trissa eller dubbel. Båda har ju sina fördelar och nackdelar.

Det hade varit kul att få jämföra med den nya Toptoolen som kommit ut nu. Skulle väl bli mer rättvist då även Twintoolen är nyutkommen. Kan tänka mig att Toptoolen skulle kännas mer robust, men där kommer ju även priset in. Den kostar väl ungefär som två Twintools. Så polerar man inte så mycket, men vill ha en bra maskin med dubbla trissor, så tror jag Twintoolen passar perfekt.

Sedan finns ju Lahegas Protool också. Lite motorsvagare men också lite smidigare än Toptoolen. Kanske mer för finare polering. Men den är heller inte billig.

Men ett tips är att verkligen försöka att få möjlighet att provköra de maskiner man är sugen på. Då kan man ju själv känna vad som passar och hur man upplever maskinen.
Hoppas detta kan hjälpa någon som är nyfiken på maskinerna.
Senast redigerad av 1 vaxfrasse, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av mortil » 14 jul 2014 17:55

Kul att ni gillade träffen :) ställer gärna igen om intresset finns.
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av BTG » 14 jul 2014 18:00

mortil skrev:Kul att ni gillade träffen :) ställer gärna igen om intresset finns.
Säg bara när,jag kommer alla dagar i veckan :nicka.......det var en kanon träff :jeps
Senast redigerad av 1 BTG, redigerad totalt 14 gånger.

bigguns
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1032
Blev medlem: 10 okt 2009 19:21
Ort: Härnösand

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av bigguns » 14 jul 2014 18:01

mortil skrev:Kul att ni gillade träffen :) ställer gärna igen om intresset finns.

Intresse finns :jeps Nu krockade det med semesterplaner, annars hade jag varit där.

mvh
Senast redigerad av 1 bigguns, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av mortil » 14 jul 2014 22:11

limban skrev:jag är lite nyfiken om det var fler som testade TwinTools och vad ni tyckte?

// Anders
Hoppas min recension gav nått iaf. det är alltid svårt att ge sig på en maskin med nya ögon när man är van något liknande som man är inkörd på.

jag försökte så gott jag kunde iaf att ge en nyanserad recension som täcker in de mesta.

helt klart prisvärd maskin om man inte vill lägga pengarna på en Toptool kan jag ju säga iaf.
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av vaxfrasse » 15 jul 2014 10:33

Tycker din recension är riktigt bra Mortil.
Jag håller med dig, och även som jag skrev innan, det är helt klart en prisvärd maskin om man vill ha en maskin med dubbla trissor.
Hästlängder före en enkel biltema/classe-maskin. De ska inte jämföras. Den här spelar flera divisioner högre än en sådan.
Senast redigerad av 1 vaxfrasse, redigerad totalt 14 gånger.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av deciso » 18 jul 2014 10:30

Här kommer mina reflektioner om träffen. Som vanligt (tredje gången) var Mortil en suverän värd för det hela. När jag hade ett par mil kvar kom jag plötsligt på att jag inte vet var hans nya lokal är :oops: Men inga problem, han hade skickat en länk med adressen via Google maps. Tack
Väl framme hade han gjort namnskyltar till alla. Kanon bra. Tyvärr använde inte alla dom.
Efter en slurk kaffe tog Stefan/Scandistore över och visade sina schampoo/avfettningar/fälgrengöring och allt vad det var. Verkar var mycket bra produkter från det företaget. Det var det som imponerade mest på mig vid träffen. Ett lite företag med ett genuint intresse för det här, med kanonprodukter. Sen tog Östen/Musse över showen när vi skulle polera på en svart Toyota Corolla. Han visade och berättade med stor inlevelse hur han polerar. vad grejer den mannen har. Det fattades inget i den maskinparken ;) Så jag fick känna på Rupes maskin, en kopia på den och Bbv's twin tool och originalet top toll. Svårt att bilda sig en uppfattning på bara lite provkörning och jag är ingen fantast av oscillerande men det skulle nog gå att leva med allihop.
Efter intag av pizza visade Stefan sitt lackskydd sealant qp med förberedande pre polish. Det var en för mig ny läggteknik men enligt tester här på forumet ska det ju fungera riktigt bra. carina charmade till sig ett kit så hon lägger väl snart ut en resension här på forumet.
Har säkert missat o glömt massor men det var en trevlig dag hur som helst
Tack alla inblandade
Senast redigerad av 1 deciso, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av carina » 18 jul 2014 16:15

deciso skrev:Här kommer mina reflektioner om träffen. Som vanligt (tredje gången) var Mortil en suverän värd för det hela. När jag hade ett par mil kvar kom jag plötsligt på att jag inte vet var hans nya lokal är :oops: Men inga problem, han hade skickat en länk med adressen via Google maps. Tack
Väl framme hade han gjort namnskyltar till alla. Kanon bra. Tyvärr använde inte alla dom.
Efter en slurk kaffe tog Stefan/Scandistore över och visade sina schampoo/avfettningar/fälgrengöring och allt vad det var. Verkar var mycket bra produkter från det företaget. Det var det som imponerade mest på mig vid träffen. Ett lite företag med ett genuint intresse för det här, med kanonprodukter. Sen tog Östen/Musse över showen när vi skulle polera på en svart Toyota Corolla. Han visade och berättade med stor inlevelse hur han polerar. vad grejer den mannen har. Det fattades inget i den maskinparken ;) Så jag fick känna på Rupes maskin, en kopia på den och Bbv's twin tool och originalet top toll. Svårt att bilda sig en uppfattning på bara lite provkörning och jag är ingen fantast av oscillerande men det skulle nog gå att leva med allihop.
Efter intag av pizza visade Stefan sitt lackskydd sealant qp med förberedande pre polish. Det var en för mig ny läggteknik men enligt tester här på forumet ska det ju fungera riktigt bra. carina charmade till sig ett kit så hon lägger väl snart ut en resension här på forumet.
Har säkert missat o glömt massor men det var en trevlig dag hur som helst
Tack alla inblandade
Ha ha charmade??!!! Näääää jag ifrågasatte bara lite. :lol:
Bilen jag har tänkt lägga detta på har förnuvarande semester nån vecka till så ägaren vet inget än :-)
Det är en pickupp som går på grusväg varje dag, så den är inte helt ren alla dagar .-)
Finns det medel kvar är tanken att lägga det på en av döttrarnas bilar för att kunna jämföra :-)
Så ddet kommer....snart :)
Senast redigerad av 1 carina, redigerad totalt 14 gånger.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
limban
Forumägare
Forumägare
Inlägg: 4006
Blev medlem: 30 sep 2009 22:25
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av limban » 19 jul 2014 00:03

mortil skrev:
limban skrev:jag är lite nyfiken om det var fler som testade TwinTools och vad ni tyckte?

// Anders
Hoppas min recension gav nått iaf. det är alltid svårt att ge sig på en maskin med nya ögon när man är van något liknande som man är inkörd på.

jag försökte så gott jag kunde iaf att ge en nyanserad recension som täcker in de mesta.

helt klart prisvärd maskin om man inte vill lägga pengarna på en Toptool kan jag ju säga iaf.
jo det låter bra.. men det är kanske så att vanliga hedliga medborgare som polerar sin bil och någon till inte köper en dyrare maskin.. som Toptool och då har svårt att tala om skillnaden..
men maskinen är på väg ut på bred front.. finns snart över hela Sverige.. :jeps
så alla kan titta in på en butik som säljer bilvårdsprodukter och klämma och känna :)

Tack Manor för all input

// Anders
Senast redigerad av 1 limban, redigerad totalt 14 gånger.
Bild
MVH Anders Lindbäck
Tel: +46 (0) 278-127 30 info@bollnasbilvard.se

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av mortil » 19 jul 2014 00:19

limban skrev:
mortil skrev:
limban skrev:jag är lite nyfiken om det var fler som testade TwinTools och vad ni tyckte?

// Anders
Hoppas min recension gav nått iaf. det är alltid svårt att ge sig på en maskin med nya ögon när man är van något liknande som man är inkörd på.

jag försökte så gott jag kunde iaf att ge en nyanserad recension som täcker in de mesta.

helt klart prisvärd maskin om man inte vill lägga pengarna på en Toptool kan jag ju säga iaf.
jo det låter bra.. men det är kanske så att vanliga hedliga medborgare som polerar sin bil och någon till inte köper en dyrare maskin.. som Toptool och då har svårt att tala om skillnaden..
men maskinen är på väg ut på bred front.. finns snart över hela Sverige.. :jeps
så alla kan titta in på en butik som säljer bilvårdsprodukter och klämma och känna :)

Tack Manor för all input

// Anders

Nej de är ju de. Toptool är ju väldigt dyr..
kul att den kommer ut på bred front :)
deciso:
Tackar :) ja tycker de är kul man kan samla likasinnade och pratas vid/dela kundskap.
och som du säger. jag var faktist mest intresserad av Stefans olika grejer. fick ju en del shampoo och dom använder ja flitigt och gillar dom skarpt. dryga som attan.
och sen va de faktist Progge som fixade namnskyltarna

faktist han som tog initiativ och fixade så Stefan kom, att vi fick grejer från Vasco och Waxdog och att bollnäs skickade ner maskinen som vi fick prova :)

Jag stod med Lokal och kaffe :)
Senast redigerad av 1 mortil, redigerad totalt 14 gånger.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

eric.u
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: 12 dec 2011 14:46

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av eric.u » 29 jul 2014 11:39

limban skrev:
mortil skrev:
limban skrev:jag är lite nyfiken om det var fler som testade TwinTools och vad ni tyckte?

// Anders
Hoppas min recension gav nått iaf. det är alltid svårt att ge sig på en maskin med nya ögon när man är van något liknande som man är inkörd på.

jag försökte så gott jag kunde iaf att ge en nyanserad recension som täcker in de mesta.

helt klart prisvärd maskin om man inte vill lägga pengarna på en Toptool kan jag ju säga iaf.
jo det låter bra.. men det är kanske så att vanliga hedliga medborgare som polerar sin bil och någon till inte köper en dyrare maskin.. som Toptool och då har svårt att tala om skillnaden..
men maskinen är på väg ut på bred front.. finns snart över hela Sverige.. :jeps
så alla kan titta in på en butik som säljer bilvårdsprodukter och klämma och känna :)

Tack Manor för all input

// Anders
Finns denna maskin i Stockholm i offline butik att känna och klämma på idag?
Om inte så när och var?

Med vänlig hälsning, Eric
MVH Eric

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av carina » 30 aug 2014 22:07

Får uppdatera lite.... men i skrivandets stund har jag inte bilderna åtkomliga.
Jag har nu lagt det på min egna bil... kommer ju köra grusväg alla dar i veckan samt lite vägarbetsområden m.m så jag tyckte min fick stå som objekt-
gjorde enligt instruktionen och jag får säga att det är drygt!!
Hade lite svårt med att lägga sista steget flödigt, men jag fick nog till det för jösses amalia vad halt det blev!
Har haft på det en vecka nu och i förrgår var det dags att se hur den klarade en vanlig avspolning med högtryck... Det gick strålande! Som nyputsad igen :-)
La det över lister, lack och rutor...märker ingen direkt skillnad på rutorna, men resten är roligt att se :)
Pärlar sig vacker i regnet :-D
Vågade dock inte lägga det på fälgarna då dom e dippade.
"råkade" ju få bort gubens dip från hans fälgar med tixon som vi fick med :lol:

Jag återkommer med bilder
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av progge » 30 aug 2014 22:17

carina skrev:Får uppdatera lite.... men i skrivandets stund har jag inte bilderna åtkomliga.
Jag har nu lagt det på min egna bil... kommer ju köra grusväg alla dar i veckan samt lite vägarbetsområden m.m så jag tyckte min fick stå som objekt-
gjorde enligt instruktionen och jag får säga att det är drygt!!
Hade lite svårt med att lägga sista steget flödigt, men jag fick nog till det för jösses amalia vad halt det blev!
Har haft på det en vecka nu och i förrgår var det dags att se hur den klarade en vanlig avspolning med högtryck... Det gick strålande! Som nyputsad igen :-)
La det över lister, lack och rutor...märker ingen direkt skillnad på rutorna, men resten är roligt att se :)
Pärlar sig vacker i regnet :-D
Vågade dock inte lägga det på fälgarna då dom e dippade.
"råkade" ju få bort gubens dip från hans fälgar med tixon som vi fick med :lol:
Sealant QP du lagt på bilen Carina?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Inlägg: 2001
Blev medlem: 15 feb 2009 18:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Träff i bankeryd.

Inlägg av carina » 30 aug 2014 22:53

progge skrev:
carina skrev:Får uppdatera lite.... men i skrivandets stund har jag inte bilderna åtkomliga.
Jag har nu lagt det på min egna bil... kommer ju köra grusväg alla dar i veckan samt lite vägarbetsområden m.m så jag tyckte min fick stå som objekt-
gjorde enligt instruktionen och jag får säga att det är drygt!!
Hade lite svårt med att lägga sista steget flödigt, men jag fick nog till det för jösses amalia vad halt det blev!
Har haft på det en vecka nu och i förrgår var det dags att se hur den klarade en vanlig avspolning med högtryck... Det gick strålande! Som nyputsad igen :-)
La det över lister, lack och rutor...märker ingen direkt skillnad på rutorna, men resten är roligt att se :)
Pärlar sig vacker i regnet :-D
Vågade dock inte lägga det på fälgarna då dom e dippade.
"råkade" ju få bort gubens dip från hans fälgar med tixon som vi fick med :lol:
Sealant QP du lagt på bilen Carina?
Japp :-)
Glömde skriva det..... :S
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Skriv svar