Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Lödder eller parfymdoftande skumbad, vad föredrar du?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Inlägg av Funk » 10 mar 2018 15:38

Jag provade Tershine för första gången i veckan och måste säga att det var en positiv överraskning.
Tershine SiO2 med glanshöjande egenskaper framförallt till keramiska skydd, men jag tror nog att det fungerar alldeles utmärkt till alla ytor.
Första intrycket är att schampot är ganska blaskigt och tunnt, men det innebär å' andra sidan att det löses lätt..
Det doftar inte mycket vare sig i koncentrat eller färdigblandat , vid föreslagen koncentration (2 kapsyler till 10 liter vatten) så skummar det oroväckande lite...så långt inte så upphetsande.

Sedan börjar det roliga !! Vilket underbart glid, och den rengörande förmågan verkar alldeles utmärkt...dessutom ger det extra avrinning som på mitt ganska nya keramiska underlag är sanslöst bra.
Om det tillför extra glans är svårt att säga, och det beror nog på underlaget, men avrinning är bara den värd pengarna.

Flaskan kostade 298:- för 500ml och är hyggligt drygt, 2 kapsyler är väl typ 3cl..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Inlägg av popp » 11 mar 2018 11:06

Jag håller helt med dig om detta schampo :jeps

Jag har provat detta några gånger sista tiden och jag kan bara hålla med Funk :nicka

Det ger bra glid och jag brukar lägga i mer än 2 korkar så ger det lite mer skum tycker jag iallafall, :)

Jag använder deras https://tershine.com/collections/frontp ... ts/refract som torkstöd och det blir en helt underbar avrinning av denna kombo.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Inlägg av mikkiz » 11 mar 2018 13:24

Som dom flesta schampoona med andra ord :D :D

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Inlägg av Funk » 11 mar 2018 14:41

mikkiz skrev:Som dom flesta schampoona med andra ord :D :D
Nej det är faktiskt inte som de flesta schampon ...

Inte de jag testat i alla fall...det adderar faktiskt en hel del avrinning på obehandlade ytor (provade i morse), och inte bara lite som ett glans/vaxschampo. Samt att jag upplever kombinationen av bra glid och nära nog frånvaro av lödder som ganska udda.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Inlägg av Pierriewargen » 11 mar 2018 14:53

Tycker inte det ger så mycket avrinning faktiskt. Lite sheeting har jag fått men inte som de mer extrema sio2-schampona.
Bra rengöring och okej glid, så gott som inget skum.
Har dock bara testat 2 ggr eftersom jag fick en provflaska. Inget schampo jag personligen kommer köpa.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Inlägg av mikkiz » 11 mar 2018 15:20

Håller med pierrewargen där faktiskt. Inget wow direkt.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Inlägg av progge » 11 mar 2018 16:45

Pierriewargen skrev:Tycker inte det ger så mycket avrinning faktiskt. Lite sheeting har jag fått men inte som de mer extrema sio2-schampona.
Bra rengöring och okej glid, så gott som inget skum.
Har dock bara testat 2 ggr eftersom jag fick en provflaska. Inget schampo jag personligen kommer köpa.
Detta är hämtat från Tershine den 9 mars kl. 10:58 Facebook:
Sen det sista är att min Refract samt Purify SiO2 enligt MSDS inte innehåller kiseldioxider i flytande form utan svaret jag fått från min kemist (under utvecklingen osv) är att det som gör produkten unik är den skapar en liknande hinna som den SiO2-baserade ger. MEN för att ingen ska tro jag försöker föra mig med osanningar eller försöker vilseleda någon så är det lika bra att jag döper om dessa produkter och helt enkelt får kalla dom något annat för att slippa eventuella spekulationer och påhopp. Ni som provat vet ju hur prestandan är och jag betvivlar inte hans svar, men åter igen för mig spelar det mindre roll exakt hur den kemiska processen går till utan det är resultatet som räknas, samt att jag själv inte är kemist och kan förklara i nanonivå vad som händer. Ni som provat dessa produkter vet ju hur bra dom presterar!
Jag på står inte att detta schampo är sämre eller bättre än de andra på marknaden.
Jag skall testa denna produkt serie i vår.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Inlägg av mikkiz » 11 mar 2018 17:32

progge skrev:
Pierriewargen skrev:Tycker inte det ger så mycket avrinning faktiskt. Lite sheeting har jag fått men inte som de mer extrema sio2-schampona.
Bra rengöring och okej glid, så gott som inget skum.
Har dock bara testat 2 ggr eftersom jag fick en provflaska. Inget schampo jag personligen kommer köpa.
Detta är hämtat från Tershine den 9 mars kl. 10:58 Facebook:
Sen det sista är att min Refract samt Purify SiO2 enligt MSDS inte innehåller kiseldioxider i flytande form utan svaret jag fått från min kemist (under utvecklingen osv) är att det som gör produkten unik är den skapar en liknande hinna som den SiO2-baserade ger. MEN för att ingen ska tro jag försöker föra mig med osanningar eller försöker vilseleda någon så är det lika bra att jag döper om dessa produkter och helt enkelt får kalla dom något annat för att slippa eventuella spekulationer och påhopp. Ni som provat vet ju hur prestandan är och jag betvivlar inte hans svar, men åter igen för mig spelar det mindre roll exakt hur den kemiska processen går till utan det är resultatet som räknas, samt att jag själv inte är kemist och kan förklara i nanonivå vad som händer. Ni som provat dessa produkter vet ju hur bra dom presterar!
Jag på står inte att detta schampo är sämre eller bättre än de andra på marknaden.
Jag skall testa denna produkt serie i vår.
Testa och använda det man själv gillar är ju det bästa. Alla har sina favoriter..
Nöjd med Mercan btw? :)

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Inlägg av progge » 11 mar 2018 18:38

mikkiz skrev:
progge skrev:
Pierriewargen skrev:Tycker inte det ger så mycket avrinning faktiskt. Lite sheeting har jag fått men inte som de mer extrema sio2-schampona.
Bra rengöring och okej glid, så gott som inget skum.
Har dock bara testat 2 ggr eftersom jag fick en provflaska. Inget schampo jag personligen kommer köpa.
Detta är hämtat från Tershine den 9 mars kl. 10:58 Facebook:
Sen det sista är att min Refract samt Purify SiO2 enligt MSDS inte innehåller kiseldioxider i flytande form utan svaret jag fått från min kemist (under utvecklingen osv) är att det som gör produkten unik är den skapar en liknande hinna som den SiO2-baserade ger. MEN för att ingen ska tro jag försöker föra mig med osanningar eller försöker vilseleda någon så är det lika bra att jag döper om dessa produkter och helt enkelt får kalla dom något annat för att slippa eventuella spekulationer och påhopp. Ni som provat vet ju hur prestandan är och jag betvivlar inte hans svar, men åter igen för mig spelar det mindre roll exakt hur den kemiska processen går till utan det är resultatet som räknas, samt att jag själv inte är kemist och kan förklara i nanonivå vad som händer. Ni som provat dessa produkter vet ju hur bra dom presterar!
Jag på står inte att detta schampo är sämre eller bättre än de andra på marknaden.
Jag skall testa denna produkt serie i vår.
Testa och använda det man själv gillar är ju det bästa. Alla har sina favoriter..
Nöjd med Mercan btw? :)
Jag tänker bilda mig en egen uppfattning och testa dessa medel.
Storm förtjust i 180A n en toppen bil till ett jätte bra pris.Är ett år gammal.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Inlägg av Pierriewargen » 12 mar 2018 00:13

Intressant. Det där hade jag inte läst. Låter ju väldigt underligt och det kan nog vara bra att ändra namnet om det är så det ligger till.
Resultatet är väl det som avgör egentligen, oavsett vad det innehåller. Men som sagt, inget schampo jag kommer köpa.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Inlägg av TonyM » 12 mar 2018 01:27

Förklarar han vad det är baserat på refract och sio2 schampot som inte är sio2?

Jag ifrågasätter inte att det är någon dålig prestanda eller så. Men har fått för mig att han själv skulle vara kemisten. Och att rida på den sio2 våg som är verkar ha funkat marknadsförings mässigt iallafall. Kan tänka mig att en del kan känna sig lurade. Men så länge det håller vad det lovar rent funktionellt så.

Skickat från min SM-T585 via Tapatalk
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Inlägg av progge » 18 mar 2018 18:01

Funk skrev:
mikkiz skrev:Som dom flesta schampoona med andra ord :D :D
Nej det är faktiskt inte som de flesta schampon ...

Inte de jag testat i alla fall...det adderar faktiskt en hel del avrinning på obehandlade ytor (provade i morse), och inte bara lite som ett glans/vaxschampo. Samt att jag upplever kombinationen av bra glid och nära nog frånvaro av lödder som ganska udda.

/Thomas
Tjenare Funk.
Upplevde du en strävhet på lacken efter användning ?
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: En positiv bekantskap - Tershine Schampo

Inlägg av Funk » 19 mar 2018 07:46

I alla fall inte så jag reflekterade över det.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar