Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bilschampo Till Lackskydd

Lödder eller parfymdoftande skumbad, vad föredrar du?
Skriv svar
Zerion
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 31 maj 2014 15:05

Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av Zerion » 16 aug 2014 00:41

Hej! Nu är det såhär att jag har börjat prova diverse lackskydd, Polervax, Snabbvax, 1-Stegs Skydd, Keramiskt Lackskydd.

Och undrar då över vilka sorts schampon man ska ha!

Till Vax så antar jag nåt att något vaxschampo är OK?

Men till dom andra skydden vad ska man ha då? Har läst att vissa förstör, Vissa bildar en hinna, osv? Kan nån vänlig själv förklara lite för mig? :)

Tack på förhand,

Mvh// Kevin.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av Perra83 » 16 aug 2014 09:47

Vaxschampo hör egentligen inte per automatik ihop med en vaxad bil. Utan kanske mer att det ger lite skydd mellan tvättarna.

Välj ett schampo som inte sliter på ditt lackskydd, ger låg friktion alltså bra glid i svampen och bra avrinning.

Zerion
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 31 maj 2014 15:05

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av Zerion » 17 aug 2014 20:09

Perra83 skrev:Vaxschampo hör egentligen inte per automatik ihop med en vaxad bil. Utan kanske mer att det ger lite skydd mellan tvättarna.

Välj ett schampo som inte sliter på ditt lackskydd, ger låg friktion alltså bra glid i svampen och bra avrinning.
Tack för svaret! Var hittar man ett sådant schampo då? Nåt alternativ? :)

Mattsson
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 nov 2013 20:37

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av Mattsson » 24 aug 2014 19:56

Orchard har ett rent bil schampo som är vaxfritt och ger bra glid/känsla. Har testat andra märken men när man bara behöver 5ml till 1 hink vatten så bli det svårt att vilja byta. Lukta gött med, lite...mmm tja äppel/citron :)

Zerion
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 31 maj 2014 15:05

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av Zerion » 24 aug 2014 22:41

Mattsson skrev:Orchard har ett rent bil schampo som är vaxfritt och ger bra glid/känsla. Har testat andra märken men när man bara behöver 5ml till 1 hink vatten så bli det svårt att vilja byta. Lukta gött med, lite...mmm tja äppel/citron :)
Jo, har faktiskt fått 2st tvättar av Orchard för att prova! Får nog bli att beställa en flaska! :)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av Perra83 » 25 aug 2014 00:25

BBB schampot är trevligt. En el två pump extra vill ja gärna ha.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av progge » 25 aug 2014 05:41

Perra83 skrev:BBB schampot är trevligt. En el två pump extra vill ja gärna ha.
7-10 ml så funkar det för mig :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Marantz
Ny Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 feb 2015 18:48
Ort: Skellefteå

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av Marantz » 04 mar 2015 21:06

progge skrev:
Perra83 skrev:BBB schampot är trevligt. En el två pump extra vill ja gärna ha.
7-10 ml så funkar det för mig :jeps
Fick herrn bättre glid då :?:

Har vi annars något bra alternativ till annat schampo? Är annars nöjd med det om än det blir lite dyrare ifall man får dosera mera.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av progge » 04 mar 2015 21:52

Marantz skrev:
progge skrev:
Perra83 skrev:BBB schampot är trevligt. En el två pump extra vill ja gärna ha.
7-10 ml så funkar det för mig :jeps
Fick herrn bättre glid då :?:

Har vi annars något bra alternativ till annat schampo? Är annars nöjd med det om än det blir lite dyrare ifall man får dosera mera.
Svar: ja

Vid 10-15 ml så löddrar det. super glid. Men det är ju nästan straffbart att över dosera enligt vissa.
Trött! inte jag :lol:
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av garagehunden KL » 04 mar 2015 22:16

Marantz skrev: Har vi annars något bra alternativ till annat schampo? Är annars nöjd med det om än det blir lite dyrare ifall man får dosera mera.
Ultima paint guard wash är väldans bra, ett säkert kort. Ska inte skada lackskydd och ger mycket bra glid utan att man behöver använda så mycket, lr inte lika mycket som en del andra, så det blir inte dyrt. Luktar gott tycker jag, andra tycker inte det luktar nåt vidare har jag förstått. Men jag gillar det.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av Pierriewargen » 04 mar 2015 23:17

Carpro Reset eller optimum car wash skulle jag rekommendera. Tycker personligen inte att orchards schampo varken löddrade eller gav tillräckligt bra glid. Prismässigt blir det ingen större skillnad mellan alla olika schampon. Både reset och optimums schampo ger bra glid och lödder vid 30 ml per 10 liter, give or take.

Marantz
Ny Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 feb 2015 18:48
Ort: Skellefteå

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av Marantz » 05 mar 2015 20:10

Haha ja det känns ju dumt att överdosera kontra priset men ifall jag måste skjuta svampen/handsken framför mig annars har jag inte så mycket till val.

Ska prova UPGW, har tänkt köpa på mig en flaska av det förrut. Får väl se hur lukten är då jag läst lite prat om de med!

Vars hittar jag Carpro Reset, några tips? :) Har också läst några inlägg om att det kan tillföra sämre avrinning på skyddet man har? Inget bry sig om?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av progge » 05 mar 2015 20:25

Marantz skrev:Haha ja det känns ju dumt att överdosera kontra priset men ifall jag måste skjuta svampen/handsken framför mig annars har jag inte så mycket till val.

Ska prova UPGW, har tänkt köpa på mig en flaska av det förrut. Får väl se hur lukten är då jag läst lite prat om de med!

Vars hittar jag Carpro Reset, några tips? :) Har också läst några inlägg om att det kan tillföra sämre avrinning på skyddet man har? Inget bry sig om?
Skulle säga precis tvärt om,Carpro Reset ökar avrinningen.
Är nu inne på min andra flaska, är skita nöjd. (har Reload på bilen)
Streetpower-rekond är leverantör, ingen av sponsorerna säljer Car Pro :jeps

MER INFORMATION

RESET
Inehåller inte glansförstärkare , polymerer eller vax
Intelligenta pH Tensider ger en stark rengöring som samtidigt är mild och pH-neutral (7) i bruk.
Härstammar nästan uteslutande från naturliga, ekologiska och biologiskt nedbrytbara ingredienser; fri från de hårda natrium-och lauryl-sulfatderivat som finns i många schampoprodukter.
1:500 Spädningsgrad möjliggör mycket sparsam rengöring.
Utmärkt smörjning och fräsch doft Aqua Marine
Kan användas i foamlance
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Marantz
Ny Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 feb 2015 18:48
Ort: Skellefteå

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av Marantz » 05 mar 2015 21:11

Låter bra, ska köpa på mig dessa två schampon då. :nicka

I den tråden jag läste att det sabbade avrinningen tror jag det var med andra skydd än från just Carpro men det måste väl inte spela någon stor roll? Ifall det bara rengör och inte tillför några ämnen kan det inte sabba något. Vad vet jag!

Ska prova öka doseringen till BBB imorgon iaf :jeps

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av Lemerok » 05 mar 2015 21:16

Marantz skrev:Låter bra, ska köpa på mig dessa två schampon då. :nicka

I den tråden jag läste att det sabbade avrinningen tror jag det var med andra skydd än från just Carpro men det måste väl inte spela någon stor roll? Ifall det bara rengör och inte tillför några ämnen kan det inte sabba något. Vad vet jag!

Ska prova öka doseringen till BBB imorgon iaf :jeps
Jag har upplevt att avrinningen vart lite sämre, dock inte förstörd på något sätt, lite annorlunda åt något sämre bara.
Men är nog så med det mesta, allt går inte ihop med allt. :)
Bra schampo dock, körde slut på flaskan ändå för det är bra på alla andra punkter.

Var på enklare skydd jag upplevde det, snabbvax och qd och sånt.
Har man ett starkare skydd ska det nog vara lugnt.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av Pierriewargen » 05 mar 2015 22:30

Om man upplever sämre avrinning etc efter exempelvis reset beror det nog helt enkelt på att avrinningen är så utan diverse toppningsprodukter på det lackskydd man använder. De flesta lackskydd slutar pärla överdrivet efter ett par vändor med avfettning. Däremot kan avrinningen fortfarande vara intakt.

Användarvisningsbild
Lemerok
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2135
Blev medlem: 17 mar 2013 12:27
Ort: Uppsala

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av Lemerok » 05 mar 2015 23:05

Pierriewargen skrev:Om man upplever sämre avrinning etc efter exempelvis reset beror det nog helt enkelt på att avrinningen är så utan diverse toppningsprodukter på det lackskydd man använder. De flesta lackskydd slutar pärla överdrivet efter ett par vändor med avfettning. Däremot kan avrinningen fortfarande vara intakt.
Jo men har inte upplevt samma sak med andra schampon. Bramley exempelvis.
Så Reset känns som om den går på hårdare åt toppningsprodukter än Bramley åtminstone.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Bilschampo Till Lackskydd

Inlägg av e_king » 05 mar 2015 23:34

Reset är ett väldigt potent schampo som kan tvätta bort enklare skydd. Prova att blanda lite klenare om ni bara har vax på bilen eller vill spara på qd:n. :jeps Det gör rent bra ändå.

/Fredrik

Skriv svar