Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Biltema vax på lackskydd

Lödder eller parfymdoftande skumbad, vad föredrar du?
Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 754
Blev medlem: 19 apr 2013 12:07
Ort: Kungälv

Re: Biltema vax på lackskydd

Inlägg av Bananen » 20 apr 2015 09:25

Former recond skrev:
Bananen skrev:CarPro Reset får min röst, underbart med "lammullsvante"! :jeps
Antar att det går lika bra med microfiber vante :)
Jajamen! :nicka
/ Hälsningar Thomas

AX3L
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 mar 2015 14:29

Re: Biltema vax på lackskydd

Inlägg av AX3L » 20 apr 2015 11:08

garagehunden KL skrev:Jag tycker mig märkt ganska tydligt att vaxschampoo påverkat negativt. Använder därför aldrig det numera. Om det förstört lackskyddets livslängd vet jag inte men däremot påverkat avrinningen till det sämre, åtminstone temporärt. Varken pärlade ordentligt eller rann av i sjok. Onödigt.
My thoughts exactly! Hade man fått bra vaxeffekt med vaxschampo hade nog inte gemene man vaxat bilen, och att då lägga vaxschampo på ett lackskydd du omsorgsfullt valt för att få bra avrinning känns dumt. Däremot tror jag ändå att det om något förlänger lackskyddets livslängd.

Nej när man har lackskydd ser jag ordentlig rengöring som det viktigaste! När man fuskar med den eller inte får bilen riktigt riktigt ren, då tappar man både glans och avrinning av uppenbara skäl.

Användarvisningsbild
sogat
Ny Medlem
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 sep 2014 01:31

Re: Biltema vax på lackskydd

Inlägg av sogat » 02 maj 2015 12:29

Diskussionen mynnade ut till att bli intressant. Jag personligen föredrar att lackförsegla bilen och därefter använda medel för avrinning, pärlingseffekt och extra glans. Kanske just för att jag har den här förkärleken till Sonax Protect & Shine och upplever att den hjälper till att förlänga lackskyddet yttligare.

Nu i vinter har jag använt Ultimas Paint Guard som bilschampo men frågan är om jag inte föredrar Meguiars Wash & Wax ändå. När det kommer till lacken så är kanske just detta schampo efter omständigheterna mer eller mindre värdelöst men för fönsterrutorna så upplever jag en pärlande effekt jag absolut inte vill vara utan.

Men det finns kanske något medel avsett för just pärlande vatten på fönsterrutor som är hållbart? Någon med tips? Rain-X skulle väl i praktiken fungera men så åter igen så behöver detta i större utsträckning underhållas.

:brumm

AX3L
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 08 mar 2015 14:29

Re: Biltema vax på lackskydd

Inlägg av AX3L » 02 maj 2015 14:30

sogat skrev:Diskussionen mynnade ut till att bli intressant. Jag personligen föredrar att lackförsegla bilen och därefter använda medel för avrinning, pärlingseffekt och extra glans. Kanske just för att jag har den här förkärleken till Sonax Protect & Shine och upplever att den hjälper till att förlänga lackskyddet yttligare.

Nu i vinter har jag använt Ultimas Paint Guard som bilschampo men frågan är om jag inte föredrar Meguiars Wash & Wax ändå. När det kommer till lacken så är kanske just detta schampo efter omständigheterna mer eller mindre värdelöst men för fönsterrutorna så upplever jag en pärlande effekt jag absolut inte vill vara utan.

Men det finns kanske något medel avsett för just pärlande vatten på fönsterrutor som är hållbart? Någon med tips? Rain-X skulle väl i praktiken fungera men så åter igen så behöver detta i större utsträckning underhållas.

:brumm
Aquapel sägs vara det med bäst hållbarhet. Möjligen kan BBVs egna medel ha liknande hållbarhet (eller bättre) men eftersom det är så pass nytt återstår det att se. Minst ett till två år i svenskt klimat verkar du kunna få ut av Aquapel iaf, enligt forumets medlemmar. En ampull sägs räcka till vindruta + sidorutorna fram med lite god vilja, så två till tre stycken skulle alltså klara av en normal sedan resp kombi om man vill ha alla rutorna. Och hållbarheten på alla rutor utom vindrutan lär vara närmast oändlig.

Skriv svar