Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Alla quick detailers alltid förbättring på alla lackskydd?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Alla quick detailers alltid förbättring på alla lackskydd?

Inlägg av garagehunden KL » 19 okt 2014 13:39

Börjar en ny tråd om detta för det är något som verkligen behöver redas ut och jag funderar över.

Hur är det med quick detailers, kan man lita på att de inte gör åverkan på lackskydd under eller försämrar lackskyddets egenskaper? Hör man inget om tycker jag. Schampo är det noga med att de är säkra på det sättet, vilket alla inte är, men har inte sett det nämnts i samband med dessa quick detailers som säkert är lönsamma att sälja och har skapat en ny marknad kan man väl säga, men är de odelat bra att använda i alla sammanhang?

Vissa qd passar säkert till vissa lackskydd. Men gör alla det till varandra och om inte hur får man reda på vilka som inte passar ihop, vilka som efter en vecka gjort mer skada än nytta, om det nu finns såna kombinationer? Har alltid en qd bättre skyddsyta än lackskyddet under har i sig, exempelvis vad gäller avrinning osv? Det borde inte vara självklart.

Har lagt Polishangels Master sealent på bruksisen till vintern. Den ska inte gå så mycket den heller förhoppningsvis i vinter och räknar med det ska räcka men en quick detailer vore kanske roligt att lägga på ibland efter tvätt. Känner mig dock osäker om det är bra eller dåligt eller varken eller, bara att det luktar gott.

Har det gjorts några ordentliga undersökningar eller tester i detta ämnet?
Senast redigerad av 1 garagehunden KL, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Alla quick detailers alltid förbättring på alla lackskyd

Inlägg av Commander » 19 okt 2014 13:59

Kul att du tar upp frågan. Undrar detsamma så kan inte svara på frågan

badab
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 20 dec 2012 14:44

Re: Alla quick detailers alltid förbättring på alla lackskyd

Inlägg av badab » 19 okt 2014 14:10

Hej de QD som finns på marknaden så finns det en stor chans att många inte är kompatibla med allt och alla lackskyddsprodukter. Men jag brukar tillämpa en enkel regel utan undantag. Studera MSDS/Säkerhetsdatabladen och försök använd produkter med likvärdiga systemegenskaper.

Särskilj QDs skyddande egenskaper där det finns stora språng. Variationen på QD är så stor att jag alltid använder mig av tillverkarens system, eftersom dom är de enda som testar hållbarhet, funktion med tilltänkt produkt(er).

När jag målar huset då använder jag mig av samma system. Det mest spännande är att det finns få stora tillverkare av råvaror och står med tillverkning från ax till limpa. Många har enbart en fyllning av produkt och då finns inga garantier.

De QD tester jag sett är gjorda av en tillverkare eller en oberoende användare men då på skilda sätt men kortfattat få ditt lackskydd passande till rätt QD med rätt påbyggnadsegenskaper.

På keramiska lackskydd har jag sett ett test där QD kan förhöja skyddets hållbarhet.
QD kan även lösa vissa problem som kalkfläckar utan att påverka skyddet.

Vi bör kanske höra av oss till ett riktigt labb med en stab av personer som jobbar dagligen med utveckling av bilvård för framtiden och nuvarande lacker:)

Lycka till med framtida sökning efter den ultimata QDn.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Alla quick detailers alltid förbättring på alla lackskyd

Inlägg av e_king » 20 okt 2014 07:22

Jag instämmer med badab plus att jag försöker hålla mig ifrån qd:s med mycket/starka lösningsmedel i sig.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Alla quick detailers alltid förbättring på alla lackskyd

Inlägg av Manor » 20 okt 2014 08:31

Jag använder mig hittills enbart av SONAX Xtreme Intense Shine Detailer samt Orchards Perfection.
Av dessa två så känns Perfection "snällare", men om det verkligen är så vet jag inte.

På Subarun har jag valt ett keramiskt lackskydd som inte ska påverkas av kemikalier (typ), och då har jag inte ens tänkt tanken att QD skulle kunna påverka lackskyddet negativt. Dock lät jag det härda ordentligt (30+ dagar) innan jag lade på QD.

På Suzukin så kör jag Glare Profesional Polish som jag lät härda 2 veckor, och det kanske påverkas mer negativt av QD...dock så behöver det bara hålla 6 månader och det tror jag att det gör.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Alla quick detailers alltid förbättring på alla lackskyd

Inlägg av Perra83 » 20 okt 2014 10:58

garagehunden KL skrev: Har lagt Polishangels Master sealent på bruksisen till vintern. Den ska inte gå så mycket den heller förhoppningsvis i vinter och räknar med det ska räcka men en quick detailer vore kanske roligt att lägga på ibland efter tvätt. Känner mig dock osäker om det är bra eller dåligt eller varken eller, bara att det luktar gott.
Polishangel har en del sprayvax och detail spray som du lugnt kan använda.

En QD får jag känslan av att den ska vara mild och hålla någon tvätt. Som ett exempel är väl inte ReLoad en QD utan ett lackskydd. Jag upplevde det som rätt vasst. Perfection och Sonax shine detail är väldigt milda.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Alla quick detailers alltid förbättring på alla lackskyd

Inlägg av garagehunden KL » 21 okt 2014 21:19

Perra83 skrev:
garagehunden KL skrev: Har lagt Polishangels Master sealent på bruksisen till vintern. Den ska inte gå så mycket den heller förhoppningsvis i vinter och räknar med det ska räcka men en quick detailer vore kanske roligt att lägga på ibland efter tvätt. Känner mig dock osäker om det är bra eller dåligt eller varken eller, bara att det luktar gott.
Polishangel har en del sprayvax och detail spray som du lugnt kan använda.
Det borde vara ganska säkert att lägga på nåt av samma märke. Så det får nog bli nån sån.

Skriv svar