Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydda NY bil

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Esvensson
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 jul 2016 23:14

Lackskydda NY bil

Inlägg av Esvensson » 26 jul 2016 23:31

Sitter här och väntar på att sommaren ska ta slut och hösten ska komma så jag kan få min nya bil :D

En fråga som har dykt upp under all väntan är det här med lackskydd...
Vad rekommenderar ni?

Är inte det minsta sugen att lämna in bilen hos någon verkstad för "Super-brilliant-crystal-hard-nano-coat-extreme-shine-behandling" för 7500kr+moms
Tvättar bilen minst varannan vecka med hetvattentvätt kan tilläggas, om det har någon betydelse.
Slänger in en till fråga här, vad rekommenderar ni att man köra hetvattentvätten på för temp?

Vaxa bilar har jag gjort innan och har tittat på denna produkt, http://www.soft99.co.jp/english/product ... ?pid=00298 , vad tror ni om den?

Vad hade ni rekommenderat/själva gjort vid nybilsköp?

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Lackskydda NY bil

Inlägg av Stefan N » 27 jul 2016 07:18

Hetvatten och vax är ju ingen bra kombo.
:brumm Polestar2

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Lackskydda NY bil

Inlägg av Lundberg » 27 jul 2016 10:04

Köp en flaska eco shield från Liquid elements, lägg på bilen samtliga ytor (lack plast glas fälgar) så har du ett bra skydd i uppåt 3 år. Lätttvättat blir det med :) Kostar runt en tusenlapp med de tillbehör du behöver och fixas lätt på egen hand i garage.
// Jack

Esvensson
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 26 jul 2016 23:14

Re: Lackskydda NY bil

Inlägg av Esvensson » 27 jul 2016 18:11

Lundberg skrev:Köp en flaska eco shield från Liquid elements, lägg på bilen samtliga ytor (lack plast glas fälgar) så har du ett bra skydd i uppåt 3 år. Lätttvättat blir det med :) Kostar runt en tusenlapp med de tillbehör du behöver och fixas lätt på egen hand i garage.
Tack för tipset!

Är detta ett "keramiskt lackskydd"? (som så många firmor ska ha 5-10k för att lägga på).
Som jag förståt det så lägger man på det "typ" som vax?
Finns det några fallgropar eller något speciellt man ska tänka på vid behandling?

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Lackskydda NY bil

Inlägg av Lundberg » 28 jul 2016 06:06

Det är ett keramiskt skydd ja, läggs på med applikator invirad med mockaduk. Torkas av med microfiberduk eraser. Rekommenderar att lägga 3 lager för maximal hållbarhet. Och ja det här motsvarar/utklassar många skydd som kostat skjortan att få lagt på firma. Jag drar ett pm med länkar till vad du behöver :)
// Jack

Användarvisningsbild
sura56
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 feb 2009 17:15
Ort: Göteborg

Re: Lackskydda NY bil

Inlägg av sura56 » 28 jul 2016 14:12

Jag skall lämna in den nya bilen på keramisk lackbehandling när den anländer om några veckor.
Söker efter info om Liquid Elements ECO SHIELD och firmor som använder sig av detta, men det verkar svårt att hitta något om det.
Var finns det att köpa annars?
VOLVO XC60 T5 AWD Momentum Advanced SE 2019
---------------------------------------------------------------------------
"Att betala underhåll till sin frånskilda hustru
är som att amortera på en kvaddad bil"

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Lackskydda NY bil

Inlägg av Lundberg » 28 jul 2016 20:04

sura56 skrev:Jag skall lämna in den nya bilen på keramisk lackbehandling när den anländer om några veckor.
Söker efter info om Liquid Elements ECO SHIELD och firmor som använder sig av detta, men det verkar svårt att hitta något om det.
Var finns det att köpa annars?
Det är nog ingen firma i Sverige som lägger det nu längre. Produkten i sig köper du från liquidelementsuk.co.uk eller area52shop.de
// Jack

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: Lackskydda NY bil

Inlägg av e_king » 29 jul 2016 17:23

sura56 skrev:Jag skall lämna in den nya bilen på keramisk lackbehandling när den anländer om några veckor.
Söker efter info om Liquid Elements ECO SHIELD och firmor som använder sig av detta, men det verkar svårt att hitta något om det.
Var finns det att köpa annars?
Lundberg skrev:
sura56 skrev:Jag skall lämna in den nya bilen på keramisk lackbehandling när den anländer om några veckor.
Söker efter info om Liquid Elements ECO SHIELD och firmor som använder sig av detta, men det verkar svårt att hitta något om det.
Var finns det att köpa annars?
Det är nog ingen firma i Sverige som lägger det nu längre. Produkten i sig köper du från liquidelementsuk.co.uk eller area52shop.de
Det finns 2st norrut. [emoji4]


Skickat från min E6653 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Lackskydda NY bil

Inlägg av Lundberg » 29 jul 2016 23:23

e_king skrev:
sura56 skrev:Jag skall lämna in den nya bilen på keramisk lackbehandling när den anländer om några veckor.
Söker efter info om Liquid Elements ECO SHIELD och firmor som använder sig av detta, men det verkar svårt att hitta något om det.
Var finns det att köpa annars?
Lundberg skrev:
sura56 skrev:Jag skall lämna in den nya bilen på keramisk lackbehandling när den anländer om några veckor.
Söker efter info om Liquid Elements ECO SHIELD och firmor som använder sig av detta, men det verkar svårt att hitta något om det.
Var finns det att köpa annars?
Det är nog ingen firma i Sverige som lägger det nu längre. Produkten i sig köper du från liquidelementsuk.co.uk eller area52shop.de
Det finns 2st norrut. [emoji4]


Skickat från min E6653 via Tapatalk
Karjalainen och Sundvall? :)
// Jack

Skriv svar