Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Få bort intorkat speed coat

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
mathiasolsson
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2018 11:03

Få bort intorkat speed coat

Inlägg av mathiasolsson » 07 jun 2018 22:27

Jag har förmodligen använt produkten fel då jag har fått full med prickar över hela bilen efter att ha sprayat på speed coat på bilen och sedan spolat av den. Felet jag gjort är att inte tagit en panel i taget.

Produkten beskriv som "Speed coat är ett skydd baserat på aminosiloxan och kiseldioxid (Si02)".

Min fråga är hur jag ska få väck detta.

Jag har provat med Kallavfettning + Alkalisk avfettning + Schampo i 4 omgångar, och visst, det har blivit bättre men det är långt ifrån borta.

Finns det något som löser detta mer effektivt?
Tesla Model S

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av Funk » 08 jun 2018 07:22

Börja med att applicera ett lager till, det kan fungera då lika oftast löser lika..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Tork Dukar

Inlägg av Pierriewargen » 08 jun 2018 22:14

Har du provat att svampa med den alkaliska avfettningen? Såklart på ren bil. Annars kommer nog prickarna försvinna med tiden.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av TonyM » 12 jun 2018 14:57

Skulle också svampa med en starkt blandad alkalisk avfettning och lite lite schampo i också kanske för glidets skull. Jobba på en panel i taget. När du fått ner det så mycket som möjligt testa på en liten yta och applicera speed coat igen som Funk skrev och se om det löser sig. Prickbort har väl också varit effektivt sätt att ta död på lackskydd åt det keramiska hållet. Frågan är om det löser upp det eller klogga igen vatten avrinningen och pärlningen.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

mathiasolsson
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2018 11:03

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av mathiasolsson » 15 jun 2018 10:48

Tack för svar!

Jag har provat att applicera Strovels Alfanol® HD Grön på framrutan som va lika prickig. Körde med en mirakelsvamp och avfattningen spädd 1:4, men det går inte helt bort för det.

Skulle aldrig köra mirakelsvampen på lacken dock. Vet inte om den tillför något, men det är märkligt speed coaten inte släpper.

Kanske ska prova prickbort. Är dock lite skraj för att köra på för starka grejer. Bilen är "Made in California" och de kör med vattenbaserad lack på grund av lagstiftningen där.
Tesla Model S

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av Manor » 15 jun 2018 11:10

mathiasolsson skrev:Tack för svar!

Jag har provat att applicera Strovels Alfanol® HD Grön på framrutan som va lika prickig. Körde med en mirakelsvamp och avfattningen spädd 1:4, men det går inte helt bort för det.

Skulle aldrig köra mirakelsvampen på lacken dock. Vet inte om den tillför något, men det är märkligt speed coaten inte släpper.

Kanske ska prova prickbort. Är dock lite skraj för att köra på för starka grejer. Bilen är "Made in California" och de kör med vattenbaserad lack på grund av lagstiftningen där.
Vattenbaserad lack har det väl varit i Sverige sedan 70-talet, så det är nog inte så speciellt.
Jag skulle gå på Funks tips som du fick tidigare i tråden...testa att gå på med lite Speed Coat enligt devises "lika löser lika".
Speed Coat kan blandas 1:10 och användas som ett schampo, enligt tips på Pingens hemsida.

Du kan även kontakta Pingen direkt för tips.
De har gott rykte och brukar vara behjälpliga med det mesta.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

mathiasolsson
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2018 11:03

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av mathiasolsson » 15 jun 2018 12:42

Japp, jag pratade med en kunnig kille där. Trevliga och hjälpsamma, men han menade att det ska gå bort efter några tvättar.

Men jag provar enligt era förslag så får vi se om det hjälper. Tack!
Tesla Model S

mathiasolsson
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2018 11:03

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av mathiasolsson » 21 jun 2018 15:37

Då har jag provat:

Svampa med Alkalisk avfettning på framrutan. Kanske att det försvann lite, men det finns tydligt kvar
Prickbort på hela bilen, väntade ca 3 minuter, sedan avspolning. Ingen effekt alls.
Svampat med utspädd Speed Coat (1:10). Ingen effekt alls

Det känns som att det går att gnugga bort det med en microfibertrasa, men man får gnugga rätt bra.
Finns det nåt medel (rubbing, polish etc) som man skulle kunna prova med?

Eller ska jag kasta in handduken och gå till ett proffs? Någon rekommendation på firma i Halland?
Tesla Model S

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av Pierriewargen » 22 jun 2018 10:02

Det kanske är kalkfläckar du ser? Torkade du bilen efter du spolat av eller lät du den självtorka?
Kalk som får torka på lacken kan lätt lämna märken som är svåra att få bort.

mathiasolsson
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2018 11:03

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av mathiasolsson » 22 jun 2018 10:49

Nej det är inga kalk fläckar. Här kommer en bild på hur det ser ut.
IMG_0321.jpg
Tesla Model S

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av Manor » 22 jun 2018 15:40

Det finns ju flytande vax från exempelvis Hagmans och/eller Sonax att köpa på macken.
Det som gör det flytande är ett "lösningsmedel" som tar bort det mesta som exempelvis tjärfläckar och liknande.

Prova att ta lite sådant på en yta, lägg på - gnugga lite - låt det torka och ge en liten hinns - torka bort det.
Jag har svårt att tro att det inte borde få bort detta.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av Pierriewargen » 22 jun 2018 18:27

Jag skulle jag inte kunna avskriva kalkfläckar enbart pga den bilden. Som sagt, lät du bilen självtorka?
När man använder en sån här produkt som pärlar vattnet i små droppar blir varje droppe som ett förstoringsglas och då bränner kalket fast väldigt snabbt (och då ser det ut som på bilden).
I nödfall kan du testa någon typ av kalklösare, t.ex. carpro spotless.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av Funk » 23 jun 2018 07:48

För att utesluta att problemet är kalk, prova att lösa upp fläckarna på ett litet område med en mild blandning av ättika eller citronsyra. Även om det kanske inte ser ut så kostar det ju inget att prova..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av TonyM » 23 jun 2018 14:11

Jösses vad envist det skulle vara att få väck. All cred till Pingens för en mycket potent produkt.

Som ovanstående skrivit redan testa med att få det som en kalkfläck. Det kan iallafall inte skada. Annars lutar jag åt att du får polera bilen. Ett finish polermedel och polerrondell borde lösa det. Går att testa först för hand också med en AIO som rengör och polerar och skyddar. Sonax Deep Gloss Polish är rätt bra medel. Och om det löser sig med ett polermedel så funderar på att köra över bilen med en polermaskin.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av popp » 23 jun 2018 17:56

Jag har faktiskt också fått det att sitta fast som trådskaparen har fått ;)

Men jag löste det med att lägga på en omgång direkt o det gick bort direkt. som tur var. :D Lika lösa lika . :D

Men jag la detta på en ljummen/varm lack istället för en kall lack ,tror det spelade in i mitt fall :roll:

Men idag tvättade jag en polarens bil och nu la jag detta på en nytvättat o blöt bil och bara sköljde av det med högtryckstvätten och det blir alldeles kanon blank o hal blev det. :best

En kanon produkt . :nicka

mathiasolsson
Ny Medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 04 jun 2018 11:03

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av mathiasolsson » 23 jun 2018 18:43

Tack för alla svar, vilket toppenforum detta är!

Jag provade med ättika på en ruta och torkade av med vatten efteråt, ingen skillnad alls.

Intressant att höra att du sett samma fenomen popp. Jag svampade på det på varm/ljummen bil som va blöt efter tvätt. Bilen tvättades utomhus, men jag körde in den i garage när jag la på speed coaten, men det torkade väl in ändå då jag tog hela bilen innan jag spolade av den utomhus.

Jag testade att svampa igen med speed coat, men det var någon vecka efteråt. Tyckte inte jag såg någon skillnad alls på den bakskärm jag provade med.

Jag köpte lite Sonax flytande hårdvax som jag ska prova efter nästa tvätt. bara solen kunde sluta skina så varmt och fint.
Tesla Model S

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av popp » 23 jun 2018 19:04

Jag sprayade på det på en blöt lack o inte svampade, så det är kanske därför det blev bra idag. ;)

Jag torkade bort det direkt när jag såg att det blev flammigt.så det är kanske därför jag fick bort det direkt. :nicka

Men kolla med Sonax det kan ju funka om man har tur. :nicka

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av mikkiz » 23 jun 2018 21:57

Är det nån hållbarhet på speed coaten?
Blir ytan hal el sträv?

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Få bort intorkat speed coat

Inlägg av popp » 23 jun 2018 22:30

mikkiz skrev:Är det nån hållbarhet på speed coaten?
Blir ytan hal el sträv?
Hållbarheten vet jag inte så mycket om ännu.För tidigt att uttala sig om ännu

Men återkommer i frågan senare,

Och ytan blir hal o blank iallafall. :jeps

Skriv svar