Nisse skrev:Vissa Ditec stationer har Zirconite som ett lite billigare alternativ...
Så här är det....En nylackad bil "behöver inte vara ny bil" utan en bil som kommer från lackboxen...den skall man vänta med att lackförsegla några veckor....En "Ny bil" en som man köper från bilhandlaren som har importerats till sverige och stått i bilhall....bara att lackskydda !!
Så visst kan du lägga Zirconite på en "Ny bil"
Så här står det....
Zirconite lackskydd är lämpligt för dig som har en äldre bil eller sköter mycket av din bilvård själv
Ledsen men vet inte om jag vill hålla med dig om det du skriver på vissa punkter.
1. En ny lackad bil behöver upp till 6månader för att alla ångor ska försvinna ur lacken, detta har jag fått höra från min fars barndomsvän som har lackat bilar i över 40års tid och som fortfarande är aktiv proffslackerare, har du tex spacklat en gammal bil och sedan stänger in ångorna i ett tätt skikt så kommer inte ångorna ut ur lacken och vad kan då hända! Jo det kan med största sannorlighet bildas ringar där du har lagt spackel m.m sedan kommer lacken förmodligen krackelera.
2. Om man köper en ny bil så betyder det ju inte att den har stått länge hos ex tillverkaren eller i bilhallen, jag skrev ju om min fars kompis 500Ks BMW som tillverkades i Mars detta år 09 och som han haft någon månad redan, den är ju ny i lacken och släpper fortfarande lösningsmedel m.m det är inget man kan göra nått åt, du kan inte heller skynda på en sådan process, inte ens med en ungslackering.
I detta fall lutar jag nog mig mot lackerarens råd eftersom han har den erfarenheten hur färg och lösningsmedel fungerar.
Men vill man lackskydda/glansskydda sin nya bil så gör man ju det oavsätt vad någon säger i allt.
Detta är vad jag tycker och vad jag rekommenderar starkt..
Ps: När fars barndomsvän lackerar bilar (Americanare/camaro) som har kaross i glasfiber/plåt m.m så spacklar han dom sedan åker bilarna hem och sedan nytt spackel efter någon månad och så vidare, efter 12 månader först lackeras dom pga sjunkningar i spackel släppning av lösningsmedel m.m. Kanske lite offtropic i detta ämne men det visar bara lite om denna gubbes kunskaper i lackeringar.