Test av Zirconite lackskydd.

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.

Re: Test av Zirconite lackskydd.

Inläggav Nisse » 3 juni 2009, 18:21

Vissa Ditec stationer har Zirconite som ett lite billigare alternativ...

Så här är det....En nylackad bil "behöver inte vara ny bil" utan en bil som kommer från lackboxen...den skall man vänta med att lackförsegla några veckor....En "Ny bil" en som man köper från bilhandlaren som har importerats till sverige och stått i bilhall....bara att lackskydda !!

Så visst kan du lägga Zirconite på en "Ny bil"

Så här står det....
Zirconite lackskydd är lämpligt för dig som har en äldre bil eller sköter mycket av din bilvård själv
N-E Lingman
BBV Webshop
Bollnäs Bilvård AB
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor

Inläggav Crille » 3 juni 2009, 18:35

Nisse skrev:Vissa Ditec stationer har Zirconite som ett lite billigare alternativ...

Så här är det....En nylackad bil "behöver inte vara ny bil" utan en bil som kommer från lackboxen...den skall man vänta med att lackförsegla några veckor....En "Ny bil" en som man köper från bilhandlaren som har importerats till sverige och stått i bilhall....bara att lackskydda !!

Så visst kan du lägga Zirconite på en "Ny bil"

Så här står det....
Zirconite lackskydd är lämpligt för dig som har en äldre bil eller sköter mycket av din bilvård själv

Ledsen men vet inte om jag vill hålla med dig om det du skriver på vissa punkter.

1. En ny lackad bil behöver upp till 6månader för att alla ångor ska försvinna ur lacken, detta har jag fått höra från min fars barndomsvän som har lackat bilar i över 40års tid och som fortfarande är aktiv proffslackerare, har du tex spacklat en gammal bil och sedan stänger in ångorna i ett tätt skikt så kommer inte ångorna ut ur lacken och vad kan då hända! Jo det kan med största sannorlighet bildas ringar där du har lagt spackel m.m sedan kommer lacken förmodligen krackelera.

2. Om man köper en ny bil så betyder det ju inte att den har stått länge hos ex tillverkaren eller i bilhallen, jag skrev ju om min fars kompis 500Ks BMW som tillverkades i Mars detta år 09 och som han haft någon månad redan, den är ju ny i lacken och släpper fortfarande lösningsmedel m.m det är inget man kan göra nått åt, du kan inte heller skynda på en sådan process, inte ens med en ungslackering.

I detta fall lutar jag nog mig mot lackerarens råd eftersom han har den erfarenheten hur färg och lösningsmedel fungerar.

Men vill man lackskydda/glansskydda sin nya bil så gör man ju det oavsätt vad någon säger i allt.

Detta är vad jag tycker och vad jag rekommenderar starkt..

Ps: När fars barndomsvän lackerar bilar (Americanare/camaro) som har kaross i glasfiber/plåt m.m så spacklar han dom sedan åker bilarna hem och sedan nytt spackel efter någon månad och så vidare, efter 12 månader först lackeras dom pga sjunkningar i spackel släppning av lösningsmedel m.m. Kanske lite offtropic i detta ämne men det visar bara lite om denna gubbes kunskaper i lackeringar.
Auktoriserad att utföra SS NANO 2K GLANSFÖRSEGLING.
Användarvisningsbild
Crille

Inläggav Göran » 3 juni 2009, 18:39

Om bilen har solid lack ska man vänta, är det en vattenbaserad så är det bara att köra ett lackskydd direkt.
Och det gjorde vi på Koenigsegg t.ex. Det är en myt.
Sveriges enda oberoende bilvårdsforum," av entusiaster, för entusiaster"
Användarvisningsbild
Göran
Forumägare

Inläggav Nisse » 3 juni 2009, 19:15

Frågar du runt lite så kommer du få varierande svar på din fråga gällande lackskydd av 2 komp typ och om detta kan läggas på "Ny bil" från bilhall....Volvo i Usa påstår att lacken behöver 2år på sig innan man läggar lackskydd...Vi lägger årligen hundratals "ny bilar" från bilhall med PPS 2komp lackskydd...har aldrig varit några problem...Och detta har vi gjort i över 20år...och alla lacktyper...

Däremot så skall du vänta om du lackat en bil...

Du skall också veta att det finns massor av myter när det gäller just 2komp lackskydd...t.ex. bättre motstånd mot stenskott...lacken blir mindre repkänslig....mm.mm. allt det där är säljsnack !!

Det en 2komp lackskydd skyddar emot är i princip väder och vind...sol, surt nedfall, mm.

I Usa finns det stämningar till höger och vänster gällande 2 komp lackskydd kontra lack "nybilar" Det finns också en massa stämningar mot motorbehandlingsmedlet slick50...mediciner...mm..mm..mm..mm...

En liten parantes...

Man behöver inte alltid ha rätt för att man hållit på i många år....både billacker och lackskydd förbättras... ;)

Steven Sluyter har jag pratat med på telefon många ggr....trevlig kille !! ;)
N-E Lingman
BBV Webshop
Bollnäs Bilvård AB
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor

Inläggav Jiiins » 31 juli 2009, 09:21

Hur går det med testet torlejf?

/Jiiins :jeps
Jiiins
Schamponist

Inläggav Jiiins » 27 januari 2010, 16:43

Jiiins skrev:Hur går det med testet torlejf?

/Jiiins :jeps

Provar igen :)
Jiiins
Schamponist

Inläggav Torlejf » 27 januari 2010, 19:48

Oj, kanske blir dags att svara här. :)

Zirconite funkade över mina förväntningar, dock blev jag illa tvungen att polera om vissa delar av bilen pga. att fågelskit gjorde märken över taket samt motorhuv, när jag ändå gjorde det gick jag över hela bilen. Är det förresten olagligt att slå en tant som har en balkong i närheten av min bil och samtidigt MATAR fiskmåsar på denna balkong?

Då ville jag inte chansa att medlet skulle räcka till en omgång till så jag fick tyvärr ta ett annat jag hade hemma.

Dock funderar jag på att beställa dom stora flaskorna av Zirconite till våren, så jag ger det tummen upp!

Mvh. David.
Torlejf

Föregående

Återgå till Lackskydd och vax