Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

6 årig Keramiskt lackskydd?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Pierriewargen » 28 sep 2016 12:37

Okej, den funkar i tapatalk men kanske inte lirar ihop med webvarianten. Fläckar den har du nog låtit den torka för länge på lacken eller överdoserat. Aldrig haft det problemet faktiskt, trots att jag tvättat i solsken för att hårdtesta.

Testade aldrig avrinningen på de ställen där det var tjockt, kom på det i efterhand. Men det är ju inga stora ytor, 2x2 cm stora kanske.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Manor » 28 sep 2016 18:43

Youtube länken fungerade både i Tapatalk och i datorn (Chrome) för mig...
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 28 sep 2016 20:13

Japp! Fungerar för mig med nu när jag använder telefonen :)
Jag läste om conservern på deras hemsida och där står det att den förbättrar glans, jämnar ut lackens ojämnheter samt förbättrar avrinningen!
Och det gjorde den inte i ditt fall!

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Pierriewargen » 28 sep 2016 20:17

Haha, nej verkligen inte. Det var överlag ett dåligt schampo, inget jag skulle vilja använda på min egen bil.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av e_king » 28 sep 2016 21:54

Hos en del keramiska lackskydd försvinner avrinning /pärling efter ett tag. Det betyder inte att skyddet inte finns där. Är bilen mer lätttvättad än vanligt /det fastnar mindre skit, så finns skyddet kvar.

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 28 sep 2016 22:52

Säkert är det så e king men enligt leverantören så är det blandanat detta som skall särskilja sig från andra skydd med att den skall märkas i avrinning hela garanti tiden.(Om du inte tvätt repar bort produkten)

När det gäller conservern så undrar jag om du kan ha haft en ren eller en använd svamp då vissa medel inte lirar så bra ihop och faktiskt kan döda både skum och avrinning bla. har själv råkat ut för detta och sågat en produkt som helt värdelös som sedan har visat sig att vara riktigt bra och det var.......Gyeon bathe+ som helt saknade avrinning :shock: säljaren stod som ett frågeteken tills vi tog ny svamp samt blandade nytt tvättvatten och vilken skillnad det blev ,som en helt annan produkt.
Så frågan är om detta kan ha hänt?( Har för mig att det luktade turtel :shock: om den gamla svampen)

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1824
Blev medlem: 08 okt 2012 12:27
Ort: Storvreta

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av e_king » 29 sep 2016 16:17

Men de har lika luddig garanti som alla andra kan jag tycka.
http://www.brilliantcare.se/om-brilliant-care/garanti
Bild

Skickat från min E6653 via Tapatalk

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 29 sep 2016 21:57

Ja luddiga garantier är väll denna här branschen världsmästare på :D kan ändå tycka att Brilliant Care försöker vara rätt så seriösa med sitt upplägg med garantier jämfört med andra lackskydd jag tidigare använt eller använder .
jag upplever också att Brilliant care står bakom sin produkt och är lite stolta faktiskt och inte sådär säljande om ni förstår vad jag menar svårt att förklara i text.....
Alla behandlingar registreras i ett data register som följer bilen där görs anteckningar vilka medel och steg som gjorts samt skador/repor som eventuellt finns kvar innan behandlingen görs.
Garantin följer med bilen dock måste kunden göra ett ägar byte i Brilliant care garantisytem för att det skall fungera för nästa ägare.Givetvis medföljer tvättråd samt garanti/skötselkort till kunden.

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 03 okt 2016 23:06

Brilliant care har ett hög glans schampo som jag nu har testa under en tid och har faktiskt blivit mitt nya favorit schampo... Mycket bra glans bra tvätt kraft samt bra avrinning tilläggas bör nog göras att jag är ingen schampo freak som har testat alla varianter som många här på forumet har gjort ;-)
Brilliant care schampot skummar inte så mycket som många vill men i mina ögon skummar det dock lagom(tillräckligt)

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 22 okt 2016 15:35

Jaha då har vi gått med Brilliant care som återförsäljare för deras ceramiska lackskydd så får tiden utvissa om det blir rätt :)
Jag binder mig inte på något sätt vilket jag tycker är mycket positivt som dom flesta andra större lackskyddleverantörerna kräver.
Man har utökat nybilsgarantin så att kunden behöver inte vara orolig om man skulle vilja behandla sin Volvo som exempelvis har inskrivit i sin instruktions att man inte får lackskydda en ny bil.( formuleringen kan säkert funk ;)
Jag har väl gjort ca 8 st bilar fram till nu med olika förutsättningar och inga problem än så länge ;) (lätt att lägga)

PS.En kund kom in och ville ha någon typ av lackbehandling på sin bil....han fick ett pris som han skulle fundera på och sedan återkomma inget konstigt med det.....han köpte dock en flaska Brilliant care schampo av mig......kunden ringde tillbaka 2 veckor senare och förklarade att han inte längre behövde något lackskydd då schampot var den bästa glanshöjaren han hade provat.....givetvis köpte han mer :D ....men något lackskydd blev det inte :lol: .....man lär så länge man lever.....

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av deciso » 22 okt 2016 19:21

Ja schampon som finns nu är galet bra. Själv har jag Gyeon bathe+ och Carpro Wash & coat. Med sådana schampo blir ju lackskydd överflödiga

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Perra83 » 22 okt 2016 20:46

Ja nästan. Har fortfarande effekt kvar av en enkel omgång med Hydr02. Tror att ja la den i början av sommaren. Ska prova wash & coat nån gång.

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 22 okt 2016 22:43

Ja visst har det skett en utveckling på den sidan helt klart.
Gyeon bathe + är lite vassare när det gäller hållbarhet samt avrinning men jag tycker att Brilliant care schampot vinner på glansen faktiskt.
Schampots negativa del är väl att det inte är så drygt som man kunde önska.... 1 dl till en spann vatten;-)

mattlarsen
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 06 nov 2016 20:13

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av mattlarsen » 06 nov 2016 20:44

Keramiskt lackskydd är en härdande yta som förstärker klarlacken, jag har själv applicerat och testat keramiska lackskydd.
Det är barnsligt enkelt att applicera och när det kommer till att skapa glans, göra så att smuts inte fäster och skydda mot tvättrepor är Crystal Serumbland det absolut bästa som finns på marknaden enligt min personliga åsikt.
För er som undrar hur hållbarheten är så finns det ett väldigt simpelt svar, det går endast att våtslipa bort dessa keramiska skydd.
Bästa keramiska lackskydd som jag kommit fram till av mina tester är CrystalSerum från Gtechniq, dock måste man vara auktoriserad för att komma åt den produkten. Men CrystalSerum finns i en light verison som är extremt bra för hobby nivå samt ej anslutna bilvårdsfirmor.

Men när det kommer till vatten samt smuts avvisande effekt är det hydrofobiska lackskydd som krävs för bästa effekt.Även där tycker jag Exo från Gtechniq är oslagbar, lätt applicerad samt extrem lyster och avrinning.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av deje » 06 nov 2016 22:48

Tydligen ett Gtechniq, konvent här ikväll !
deje

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Pierriewargen » 06 nov 2016 22:58

Två nystartade konton och båda hyllar gtechniq. Den ena med länkar var man kan köpa det.... hmmmmmmmmmmm.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Funk » 07 nov 2016 07:53

MOD: har ögonen på det..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av deciso » 07 nov 2016 16:26

Kunde ju försökt göra reklam med finess iallafall ..........
Detta var bara för genomskinligt

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 10 nov 2016 21:01

Ord som "Oslagbart" kommer verkligen att föra utvecklingen framåt.....Vi andra kan tydligen lägga ner ;) Nog om detta.

Jag läste att Ditec lanserade ett nytt keramiskt lackskydd...Ceramic Ultra med 9 års garanti :shock: .......
Någon som vet eller hört något om detta? Pris m.m
Upplägget är väldigt likt Brilliant Care i alla fall med kontroll tvätt varje år.

Jill
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 nov 2013 18:44
Ort: Ystad
Kontakt:

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Jill » 22 dec 2016 12:56

Z-Bilrecond skrev:Ord som "Oslagbart" kommer verkligen att föra utvecklingen framåt.....Vi andra kan tydligen lägga ner ;) Nog om detta.

Jag läste att Ditec lanserade ett nytt keramiskt lackskydd...Ceramic Ultra med 9 års garanti :shock: .......
Någon som vet eller hört något om detta? Pris m.m
Upplägget är väldigt likt Brilliant Care i alla fall med kontroll tvätt varje år.
Satt o fundera och hitta texten "Ditec ceramic light" samt "Ditec ceramic pro" hos ett av deras Ditec center ...

Låter ju som att "Ceramic Pro" är grunden?


EDIT:

Googlade fram detta på beskrivning och pris;

Pris på behandlingen

Det kostar från 5250:- för en Ceramic Ultra behandling beroende på bilens storlek.

Vad ingår i priset?
•Avfettning & Tvätt av kaross & dörrgångar
•Borttagning av tjära och beläggningar
•Maskering av plastdetaljer
•Maskinpolering
•Ceramic Ultra på lack exteriört och i dörrgångar
•Bättring av stenskott (om lackstift medtages)
•Fönsterputsning
•Behandling av plasts & gummi exteriört
•Tvätt av gummimattor

Skriv svar