Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

6 årig Keramiskt lackskydd?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 24 aug 2016 14:26

Oj vad det var länge sedan jag skrev här jag fick till och med regestrera om mig ,jaja nog om det :D
Jag har hålt på med bilvård i ca 10 år med min lilla firma och har med tiden tappat min nyfikenhet på produkterna som alla försäljare lovar guld och gröna skogar som ni säker känner igen :evil:
Nu har jag fått ett erbjudande som sticker ut "lite" i mängden i alla fall som jag bliv lite nyfiken på dock , men som vanlig måste man vara kritisk och skeptisk som vanligt.Det är här ni härliga bilvårdsnördar ;) kanske kunde hjälpa mig med lite information vad ni vet eller hört....positivt samt negativt är lika viktiga givetvis?
Produkten det gäller är Brilliant care ceramic protection med 6 års garanti utan återbehandlingar :shock: ja visst blir man skeptisk redan här :D
Min enda erfarenhet är att jag har lagt det på 2 st av mina egna bilar och kan konstatera att det var i alla fall lätt att lägga!!

Tacksam för all information ni har att komma med stort som smått?

MOD:
Länk till företag borttagen.
Senast redigerad av 2 Z-Bilrecond, redigerad totalt 25 gång.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Keramiskt lackskydd

Inlägg av Stefan N » 24 aug 2016 14:37

Verkar ju som vanligt va lite delade meningar om det. En del verkar sjukt nöjda men det pratas om upp till 5 lager och 17 000:- för en behandling, låter ju lite väl mycket.
:brumm Polestar2

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Keramiskt lackskydd

Inlägg av deje » 24 aug 2016 15:23

För en poler entusiast är vilket lackskydd som helst som håller mer än ett år en styggelse , men för gemene man kan ju 6år med garanti verka lockade ,priset blir nog tyvärr avskräckande!
deje

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: Keramiskt lackskydd

Inlägg av Z-Bilrecond » 24 aug 2016 21:19

Det just det här som ni säger som jag tycker sticker ut lite med detta lackskydd......
1. Bara ett lager krävs för att garantin skall gälla dock skall det givetvis läggas ut noggrant som dom flesta keramiska skydden.
2.Priset! Det här får ni ta med en stor nypa salt ännu men det jag har räknat på med den information jag har fått så skulle en nybilsbehandling "börja" på ca 4500 kr med moms hos mig. Fortfarande är det mycket pengar men inga 17 000 kr i alla fall.

Det finns en negativ sak med skyddet det är att det inte känns halt som en nyvaxad yta gör men det gäller nog dom flesta keramiska skydden tror jag?

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Keramiskt lackskydd

Inlägg av deciso » 24 aug 2016 22:03

Använder du något annat keramiskt nu

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: Keramiskt lackskydd

Inlägg av Z-Bilrecond » 24 aug 2016 22:25

Ja det gör jag och det keramiska lackskyddet heter perma5ive..
Tidigare körde jag med PPS( det gör jag fortfarande ibland)

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 25 aug 2016 21:11

Ja, nu har jag fått fakturan från generalagenten på mina första prov kit och mina beräkningar på priset borde faktiskt kunna ligga i det spannet som jag tidigare nämnde.
Lite info....
Varje år bör man komma in för en årlig "kontroll"av lackskyddet samt en riktig tvätt av bilen( eventuellt Clay) för att säkerställa att bilen blir riktigt ren då alla kunder kanske inte får till det! ( ja då vet vi ju att det inte är ett mirakel skydd i alla fall :D )
Jag kan tänka mig ett pris på denna "kontroll" ligger runt 390 kr med moms varje år....

Är det någon som vet om ceramik pro 9h har liknande upplägg angående årlig tvätt eller "kontroll"?

Pascona
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 05 aug 2013 10:11
Ort: Umeå

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Pascona » 27 aug 2016 18:14

Om bilen är repig då? Då måste en ny polering göras och ett nytt skydd läggas? Till en kostnad av vad?

Dansken
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 feb 2016 23:41

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Dansken » 27 aug 2016 19:22

6år med garanti säger ju inte mycket, vad gäller garantin för?

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 28 aug 2016 16:30

Garantinåtagande från Brilliant Care: "Att det klarar 100% UV skydd samt skyddar mot trädsav och fågelspill bara man tvättar rent bilen inom 7dygn är klart" dom kallar detta "totalgaranti" det låter fint i alla fall :D
Dom skriver också :" I själva verket kan du som kund räkna med att bilen som applicerats med Brillant care ceramic protection har inget behov av uppgradering under bilens långa livslängd om ni inte har repat denna." :shock:
Man måste nog trolla för att lyckas med detta.


Detta står i reklamen: Vad får jag när bilen behandlas med Brilliant care? Skydd mot uv-strålar,100% högre reptålighet och avrinning, betydligt blankare bil,tål alla kända bilvårdskemikalier på marknaden.6 år totalgaranti utan dyra återbehandlingar.( vi kan inte garantera reptålighet vid maskintvätt pga. Ev. dålig skötsel av maskinborstarna) vid automatvätt rekommenderar vi att välja stora programmet!

pascona: en stor del av kostaden oavsätt lackskydd är ju faktiskt jobbet som man utför och inte alltid produkten men givetvis är Brilliant care en dyrare produkt än sonax hårdvax, en del kunder älskar sin bil och vissa bara " gillar sin bil" och det är kanske just till denna kundgruppen detta lackskydd vänder sig till ? Mina funderingar.......

Dansken
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 feb 2016 23:41

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Dansken » 28 aug 2016 17:08

Som du själv säger, mumbo jumbo, att man ens får marknadsförs en produkt såhär.

Användarvisningsbild
sura56
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 feb 2009 17:15
Ort: Göteborg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av sura56 » 29 aug 2016 07:22

Jag är extremt pedant med mina bilar och har på några haft PPS, några Ditec och varit nöjd med det.
På min senaste XC90 D5 Inscription 2016 lät jag en firma lägga på Ceramic Pro 9H och det tycker
jag var klart bäst.
När V90:n kommer om en vecka eller två blir det helt klart Ceramic Pro 9H igen.
Om det är bäst eller inte låter jag vara osagt, men jag får den känslan varje fall och det räcker för mej.
VOLVO XC60 T5 AWD Momentum Advanced SE 2019
---------------------------------------------------------------------------
"Att betala underhåll till sin frånskilda hustru
är som att amortera på en kvaddad bil"

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 29 aug 2016 08:49

Sura56: det här är intressant när en kund faktiskt är riktigt nöjd med den produkten man har fått som lackskydd och har erfarenhet av flera andra !
Jag tror jag vet varför man som kund faktiskt är nöjd och lite imponerad av dom keramiska lackskydden och det är för att man märker "TYDLIGT" att man har fått en behandling av lacken med tydlig avrinning och glans vilket inte alltid är fallet med flera andra skydd typ PPS,Ditec,permashine,r-2000,Silver seal 2k m.m
För egen del så är inte frågan jag ställer "om" jag skall använda keramiskt lackskydd utan snarare vilket keramiskt lackskydd?

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Funk » 29 aug 2016 14:45

Som proffessionell användare är ju även hanterbarheten jätteviktig..en något dyrare produkt ,men som är lätt att lägga blir ofta bättre i slutändan.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 29 aug 2016 16:19

Så sant som det är sagt funk!!!!!! På den punkte har Brilliant Care ceramic protection klarat sig mycket bra så på den punkten får den med beröm godkänt!
Har precis talat med general agent och fått några svar:
1.alla papper och varuinformationer och godkännande är helt i sin ordning och lämnas till alla Brillant care center enlig lagen! Inget "mumbo jumbo" på den punkte i alla fall :jeps
2.tillverkaren av lackskyddet i Japan har kontinuerligt produkt utveckling av flera olika ytskydds produkter mest inom industri och storkök där extrema krav på renlighet krävs.
3. dom är just nu över 50 st Brillant Care center
4.du som företagare binder inte upp dej i något avtal som sedan är svåra att komma ur eller kostar pengar. Fri att använda sina egna produkter m.m( man tror helt enkelt på sin produkt)
5. Man kan inte lägga lackskyddet i flera lager då den endast binder sig till lacken.
6. Dom har jämfört mot ceramic PRO 9h och konstaterat att dom har liknande egenskaper som Brilliant care dock en liten fördel på rep testet som utfördes till ceramic PRO 9h fördel med 4 lager.......men till en helt annan kostnad.
7 det går inte att tvätta bort produkten med något känt biltvättmedel endast mekanisk nötning( slipning/ polering samt felaktig tvättning)

Till sura56: vad är det som gör att du är så nöjd med när ditt lackskydd hade varit Bra att veta :jeps
Senast redigerad av 1 Z-Bilrecond, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
sura56
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 feb 2009 17:15
Ort: Göteborg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av sura56 » 29 aug 2016 18:23

Z-Bilrecond skrev: Till sura56: vad är det som gör att du är så nöjd med när ditt lackskydd hade varit Bra att veta :jeps
Det jag upplevde var att avrinningen var perfekt, även att bilen såg mycket blank och fin ut.
Smutsen hade riktigt svårt att fastna, det räckte många gånger att bara högtrycksspola av bilen.
VOLVO XC60 T5 AWD Momentum Advanced SE 2019
---------------------------------------------------------------------------
"Att betala underhåll till sin frånskilda hustru
är som att amortera på en kvaddad bil"

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 29 aug 2016 20:17

Sura56: vilka garantier gäller för ceramic pro 9h?
Hur upplever du rep tåligheten?
Minns jag inte helt fel så brukar du inte ha kvar dina bilar
Så länge så jag antar att du har svårt att uttala dig om hållbarheten?

Användarvisningsbild
sura56
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 feb 2009 17:15
Ort: Göteborg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av sura56 » 29 aug 2016 23:18

Z-Bilrecond skrev:Sura56: vilka garantier gäller för ceramic pro 9h?
Hur upplever du rep tåligheten?
Minns jag inte helt fel så brukar du inte ha kvar dina bilar
Så länge så jag antar att du har svårt att uttala dig om hållbarheten?
Har för mej att det var rätt liknande garantier som Brilliant care ceramic protection.
Hållbarhet/reptålighet blir som sagt lite svårbebömt eftersom jag gärna byter bil ofta.
Men under tiden jag äger dom så blir det ALDRIG maskintvätt varje fall.
VOLVO XC60 T5 AWD Momentum Advanced SE 2019
---------------------------------------------------------------------------
"Att betala underhåll till sin frånskilda hustru
är som att amortera på en kvaddad bil"

Z-Bilrecond
Medlem
Inlägg: 34
Blev medlem: 24 aug 2016 07:20

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av Z-Bilrecond » 30 aug 2016 15:59

Hur många lager la dom på för dig?
Det är dock väldigt roligt att du känner du har hittat rätt i Lackskydds djungeln!!!!

Användarvisningsbild
sura56
Medlem
Inlägg: 78
Blev medlem: 14 feb 2009 17:15
Ort: Göteborg

Re: 6 årig Keramiskt lackskydd?

Inlägg av sura56 » 30 aug 2016 16:19

Z-Bilrecond skrev:Hur många lager la dom på för dig?
Det är dock väldigt roligt att du känner du har hittat rätt i Lackskydds djungeln!!!!
Jag använde mej av
Silverpaket:
Polering med Nanopolish
1 lager Ceramic PRO 9H + 1 extra lager (1000Kr)
1 lager Ceramic PRO Light
Ceramic PRO Rain på alla rutor.
Totalt 7000Kr (3 dagar och lånebil)
VOLVO XC60 T5 AWD Momentum Advanced SE 2019
---------------------------------------------------------------------------
"Att betala underhåll till sin frånskilda hustru
är som att amortera på en kvaddad bil"

Skriv svar