Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lägga 10k på en behandling eller på maskin och produkter?

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
emisar
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 maj 2017 11:43

Lägga 10k på en behandling eller på maskin och produkter?

Inlägg av emisar » 08 jun 2017 13:32

Hej alla!

Mitt första inlägg på forumet :) Läst många trådar och inlägg nu och skulle vilja ha tips från er på 2 saker.

1. Jag har precis köpt en ny bil (3 veckor) och skulle vilja göra en behandling av lacken.
Jag velar nu i valet om att lägga keramiskt lackskydd hos en rekondfirma för cirka 10 000 ex rekond som de måste göra eller att införskaffa egna grejer lära mig själv att polera och vaxa. Om jag förstått det hela rätt måste man lägga tvåsiffrigt antal lager av keramiskt lackskydd för att det ska vara "repfritt" så att säga vilket innebär att jag själv istället kan polera och vaxa bilen med jämna mellanrum?

2. Har någon tips på garage eller platser där man kan hålla till när man polerar under en längre tid? (Okq8 är inte ett alternativ :D )

Tack!

speedy
Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: 20 apr 2011 23:04
Ort: Ohamn

Re: Lägga 10k på en behandling eller på maskin och produkter

Inlägg av speedy » 08 jun 2017 14:32

Inte riktigt svar på frågan men 10k låter onekligen dyrt. Gissar att det är någon form av "special" skydd som ska läggas då typ Geyon eller liknande?

Jag hade nog i regel funderat i följande banor, måste jag verkligen ha så avancerat/dyrt lackskydd det finns många bra långvariga alternativ för halva pengen.

Efter det hade jag funderat på om polera, lackskydd osv är något jag har; vilja/lust/tid/energi osv till att hålla på med. Om inte känns det väldigt onödigt att lägga en massa pengar på prylar och få ett resultat som troligen inte är i nivå med ett "köpt" första gången.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lägga 10k på en behandling eller på maskin och produkter

Inlägg av Funk » 08 jun 2017 14:45

För mig är valet enkelt...man kommer långt med grejor för en bråkdel av 10000:-

Ett tips, om du frågar om lokal, skriv i din profil var du bor så får du kanske lättare napp..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Lägga 10k på en behandling eller på maskin och produkter

Inlägg av Nalle » 08 jun 2017 15:31

Först ,behöver du polera bilen?
Räcker att dekontaminera lacken kanske?
Efter skulle jag välja typ Tacsystem Moonlight och/eller Tacsystem Max.

emisar
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 maj 2017 11:43

Re: Lägga 10k på en behandling eller på maskin och produkter

Inlägg av emisar » 08 jun 2017 16:41

Det som firman skulle göra är:
Polering med Nanopolish.
4 lager Ceramic PRO 9H.
1 lager Ceramic PRO Light.
Ceramic PRO Rain på alla rutor.
Ceramic PRO Strong på fälgar.
Ceramic PRO på all plast utvändigt.

Priset är ok, alla ligger i den prisklassen som jag kikat på. Grejen är den att jag älskar och hålla på med bilen men frågan är om jag kan komma i närheten av samma resultat som personer som jobbar 8 timmar dagligen med det kan?

Bilen kommer att behöva poleras eftersom bilfirman tvättade den innan leverans.... :x

Bor: Stockholm = lokal i STHLM Län

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Lägga 10k på en behandling eller på maskin och produkter

Inlägg av Nalle » 08 jun 2017 17:32

emisar skrev:Det som firman skulle göra är:
Polering med Nanopolish.
4 lager Ceramic PRO 9H.
1 lager Ceramic PRO Light.
Ceramic PRO Rain på alla rutor.
Ceramic PRO Strong på fälgar.
Ceramic PRO på all plast utvändigt.

Priset är ok, alla ligger i den prisklassen som jag kikat på. Grejen är den att jag älskar och hålla på med bilen men frågan är om jag kan komma i närheten av samma resultat som personer som jobbar 8 timmar dagligen med det kan?

Bilen kommer att behöva poleras eftersom bilfirman tvättade den innan leverans.... :x

Bor: Stockholm = lokal i STHLM Län
Titta på denna videon , läs kommentarerna och bilda dig en egen uppfattning.

https://www.reddit.com/r/AutoDetailing/ ... y_why_not/

Florio
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 15 maj 2014 08:27

Re: Lägga 10k på en behandling eller på maskin och produkter

Inlägg av Florio » 09 jun 2017 03:50

Gillar man att hålla på med bilen så ska man fixa det själv.Jag lämnade alltid in mina bilar på Mr Cap innan jag bestämde mig för att fixa allt själv och kan säga att jag inte ångrar mig. Har nog sparat en del pengar och mina bilar är alltid i toppskick.
Visst det tar tid att lära sig men övning ger färdighet.Tänk på att även om du lägger 10000 nu får du ändå återbehandla senare.Köper du poler maskin och poler medel samt lackskydd så har du möjlighet att återbehandla själv när det är dags.Svar på din fråga om du kan få ett resultat som de som jobbar 8h om dagen med detta är att du kanske inte uppnår det första gången men du lär dig.

Nordin
Ny Medlem
Inlägg: 12
Blev medlem: 28 maj 2017 08:40

Re: Lägga 10k på en behandling eller på maskin och produkter

Inlägg av Nordin » 09 jun 2017 23:40

Hej Emisar,

Jag var nyligen i samma sits som dig, köpte en bil som skulle vara nyrekondad vilket var en modifierad sanning, möjligen nytvättad men inte mer.

Jag köpte på mig saker och ska lära mig själv, pga arbete och två småttingar hemma har jag inte hunnit men det kommer nu i sommar.
Rekondfirman jag kollade med skulle ha kring 6-8000 och då blev jag snål.

Har köpt lite olika produkter efter egen läsning och rekommendationer från bland annat det här forumet, mitt svar är - lär dig å göra det själv, de e något du har med dig hela livet, genom alla dina och kanske även andras bilar :)

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lägga 10k på en behandling eller på maskin och produkter

Inlägg av Manor » 09 jun 2017 23:46

Jag tycker också att du ska göra ett försök själv.
Visst är det ett hantverk, och ju mer intresse som finns så förbättras resultatet successivt och jag tycker att man även som amatör kan få bra resultat men då med mer investerad tid.

Om man åtminstone tar de större firmorna så är de inte proffs på bilvård i mina ögon utan de försöker väl oftast att på kortast möjliga tid ge ett hyfsat resultat med ett ok lackskydd. Det krävs i mina ögon specialfirmor för att hitta de som verkligen har fallenhet (och stort intresse) av bilvård i proffsklass. Se exempelvis Youtube - White Detailing, eller några duktiga bilvårdare på detta forum (exempelvis Sebba75 som även lyckats fotodokumentera proffsjobb).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
korvis
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 908
Blev medlem: 01 jun 2014 15:47

Re: Lägga 10k på en behandling eller på maskin och produkter

Inlägg av korvis » 10 jun 2017 15:26

Lite OT, men killen på White Details är min nya idol :best
Inte bara för att han gör oerhört seriösa rekondjobb, utan även mycket proffsiga och intressanta vlogar på Youtube - rekommenderas! :jeps

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lägga 10k på en behandling eller på maskin och produkter

Inlägg av Manor » 10 jun 2017 21:15

korvis skrev:Lite OT, men killen på White Details är min nya idol :best
Inte bara för att han gör oerhört seriösa rekondjobb, utan även mycket proffsiga och intressanta vlogar på Youtube - rekommenderas! :jeps
Jag håller med. Jag tittar även en del på Obssessed Garage, lite "dryg" kanske men helt klart bilintresserad och har bra puts på grejerna :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Lägga 10k på en behandling eller på maskin och produkter

Inlägg av Perra83 » 11 jun 2017 00:47

Manor skrev:
korvis skrev:Lite OT, men killen på White Details är min nya idol :best
Inte bara för att han gör oerhört seriösa rekondjobb, utan även mycket proffsiga och intressanta vlogar på Youtube - rekommenderas! :jeps
Jag håller med. Jag tittar även en del på Obssessed Garage, lite "dryg" kanske men helt klart bilintresserad och har bra puts på grejerna :).
Jag kolla på samma. Ammo släpper klipp så sällan. Kul när man har många av produkterna som dom använder.

Skriv svar