Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bästa lackskyddet

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Bästa lackskyddet

Inlägg av Theman » 23 dec 2017 17:00

Har en fråga till er!
Vilket lackskydd är bäst! Har använt pps under några år och tycker väl det är ok men sugen på att testa något annat. Är skyddet jag är ute efter! Hur lätt eller svårt det är att lägga på spelar mindre roll då jag endast har en bil att jobba med. Vill ha bra blänka och framför allt en hal yta!
Låt höra!
Senast redigerad av 1 Theman, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av Funk » 23 dec 2017 17:47

Jag har ju inte provat så mycket det senaste, men det beror på att jag lagt CQUK på några och fått lagt CeramicX på en så det har inte behövts något annat.. CeramicX lade jag inte själv (tidsbrist) men CQUK har jag lagt på tre bilar nu, med lite kärlek håller det lätt två år..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av popp » 23 dec 2017 19:48

Jag använder mig av Tac System från Streetpower och det funkar kanon bra tycker jag. :jeps

Detta är väldigt lätt att använda http://www.streetpower-rekond.se/tac-sy ... -30ml.html :)

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av vaxfrasse » 23 dec 2017 21:33

Har kört några bilar med Ceramic Paint Coating från Pro Recond.
Tycker det ger en mycket bra och hållbar yta.
Lite nyfiken på att prova TAC System med nån gång.
Känns som flera skydd är ganska lika, med samma sätt att läggas.

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av Galaxy » 24 dec 2017 00:49

Ett TAC System lackskydd som stämmer in på det du frågar efter är Hydrophobic Top Coat. Det ger en glatt och väldigt blank yta. Väldigt lätt att lägga. Ger skydd i 12 månader om man vill lägga den som den är. Kan annars användas ovanpå andra quartz skydd.
Det är mitt första "keramiska" skydd och som sagt mycket lättjobbat. Fantastisk vattenavstötning vid tvätt även efter användning av avfettning ett tag nu på vintern. Har inte hunnit avverka 12 månader än men kan tänka mig att det stämmer. Som topper på ett quartz skydd så borde den totala livslängden bli riktigt bra!

Kostar lite men så är flaskan stor (100ml) så det räcker till ett antal bilar. Fungerar på plast, glas och fälgar med :)

/Anders

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av popp » 24 dec 2017 02:12

Galaxy skrev:Ett TAC System lackskydd som stämmer in på det du frågar efter är Hydrophobic Top Coat. Det ger en glatt och väldigt blank yta. Väldigt lätt att lägga. Ger skydd i 12 månader om man vill lägga den som den är. Kan annars användas ovanpå andra quartz skydd.
Det är mitt första "keramiska" skydd och som sagt mycket lättjobbat. Fantastisk vattenavstötning vid tvätt även efter användning av avfettning ett tag nu på vintern. Har inte hunnit avverka 12 månader än men kan tänka mig att det stämmer. Som topper på ett quartz skydd så borde den totala livslängden bli riktigt bra!

Kostar lite men så är flaskan stor (100ml) så det räcker till ett antal bilar. Fungerar på plast, glas och fälgar med :)

/Anders
Detta har jag också lagt på min bil men tyvärr sålde jag bilen efter några månader så jag kan inte säga hållbarheten på detta skydd.

Men det var väldigt smidigt att lägga på iallafall. :nicka

tobbegubben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 597
Blev medlem: 27 nov 2012 18:28
Ort: Tomelilla På Österlen

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av tobbegubben » 31 dec 2017 11:58

Jag använder mig själv av Polishangel Master Sealant, tycker att det är riktigt bra. Lätt o lägga och håller bra. :)

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av popp » 31 dec 2017 12:03

tobbegubben skrev:Jag använder mig själv av Polishangel Master Sealant, tycker att det är riktigt bra. Lätt o lägga och håller bra. :)
Detta kan jag också bara hålla med om att det är. :jeps

Vi använder detta nästan varje dag på mitt jobb och alla tycker om detta lackskydd, det är både lätt att använda o torka av. :D

Så detta är absolut en av mina favoriter. :nicka

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av mikkiz » 01 jan 2018 17:02

popp skrev:
tobbegubben skrev:Jag använder mig själv av Polishangel Master Sealant, tycker att det är riktigt bra. Lätt o lägga och håller bra. :)
Detta kan jag också bara hålla med om att det är. :jeps

Vi använder detta nästan varje dag på mitt jobb och alla tycker om detta lackskydd, det är både lätt att använda o torka av. :D

Så detta är absolut en av mina favoriter. :nicka
Hur länge håller skyddet på en bil som anv varje dag?
2 lager som gäller?
Är det bättre hållbarhet än tex power lock?
Annars känns master sealant väldigt dyrt?

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av popp » 01 jan 2018 22:27

mikkiz skrev:
popp skrev:
tobbegubben skrev:Jag använder mig själv av Polishangel Master Sealant, tycker att det är riktigt bra. Lätt o lägga och håller bra. :)
Detta kan jag också bara hålla med om att det är. :jeps

Vi använder detta nästan varje dag på mitt jobb och alla tycker om detta lackskydd, det är både lätt att använda o torka av. :D

Så detta är absolut en av mina favoriter. :nicka
Hur länge håller skyddet på en bil som anv varje dag?
2 lager som gäller?
Är det bättre hållbarhet än tex power lock?
Annars känns master sealant väldigt dyrt?
Jag skulle säga att det håller 1 år om man lägger 2 lager,

Jag har ingen större erfarenhet av power lock tyvärr.

Lägger man 2 lager så håller det bättre helt klart.

Vi får ut minst 20 bilar på en flaska så vi tycker det är riktigt prisvärt :) :best

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av mikkiz » 01 jan 2018 22:46

Svårt å tro 12mån när det står upp till 12mån i beskrivningen. Det brukar snarare betyda 6mån....men jag kanske har fel.
Tänkte bara att tex PL får du ju ut minst lika många bilar till under halva priset....

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av popp » 02 jan 2018 08:13

mikkiz skrev:Svårt å tro 12mån när det står upp till 12mån i beskrivningen. Det brukar snarare betyda 6mån....men jag kanske har fel.
Tänkte bara att tex PL får du ju ut minst lika många bilar till under halva priset....
Om man underhåller lackskyddet under tiden så håller det 1 år det vet jag av egen erfarenhet. :nicka

Jag har stor erfarenhet av olika lackskydd eftersom jag jobbar med detta varje dag och det är inte många lackskydd som är så prisvärt som detta tycker vi på jobbet också. :cheers

Grymt lätt att använda o ger grym blänka också. :nicka

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av Theman » 02 jan 2018 17:03

Tackar er för input. TAC systemet verkar lovande. PPS som jag använder idag är ok men tycker att det tappar lite efter typ 9-10 månader så jag kör på det var 6 månad( en gång på våren och en gång innan vinterväglaget kommer)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av Manor » 02 jan 2018 19:02

TAC System verkar snarlikt det CQuartz UK som jag använt mig av på mina senaste bilar.

Nu brukar jag väl toppa med något ibland bara för skoj, men som Funk nämnde tidigare så känns inte 2 år som någon omöjlighet.
Jag tänkte nog behandla om min bil nu i vår, med en förpreppning med CarPro Essence :).
Prel. så blir det TAC System skydd istället för CarPro, lite beroende på pris och tillgänglighet.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av mikkiz » 02 jan 2018 22:09

Manor, Hur upplever du det e å lägga CQuartz UK? Blir det lätt flammigt/ojämt om man inte e noggrann?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av Manor » 02 jan 2018 22:39

mikkiz skrev:Manor, Hur upplever du det e å lägga CQuartz UK? Blir det lätt flammigt/ojämt om man inte e noggrann?
Jag har bara lagt det på två bilar och är långt ifrån proffs CQuartz UK. Spontant svårare att lägga än Optimum Coat 2.0 (numera ersatt av Optimum Gloss Coat), men också aningen hållbarare (mer en känsla än något bevis...).

På den första bilen så upplevde jag det som jobbigt och segt och noterade även någon flammighet på nederdelen av en C-stolpe där jag inte torkat av så noga. Efter tips från forumet så gick det betydligt bättre med bil två. Jag gjorde avtorkningen snabbare och använde både "original"duk samt en korthårig mikrofiberduk. Mycket lättare läggning och ingen flammighet alls :jeps.

Så tipset är väl att inte låta det ligga för länge, och torka av det noggrannare...samt försöka leta efter "high spots" genom att titta på ytan från olika vinklar. Jag känner mig inte längre orolig för kommande behandlingar :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av progge » 02 jan 2018 22:49

Tjenare.
Var noggrann när du lägger på medlet, lägg från olika vinklar samt låt det inte torka.
Var två första gången, en som lägger och en som torkar. Sätt på korken på flaskan under tiden du arbetar.
Ha många dukar att torka med 40x40cm Mocka dukar

Detta medel kräver en bra teknik, men efterlämnar ett fantastiskt slutresultat. :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av mikkiz » 02 jan 2018 22:52

Manor skrev:
mikkiz skrev:Manor, Hur upplever du det e å lägga CQuartz UK? Blir det lätt flammigt/ojämt om man inte e noggrann?
Jag har bara lagt det på två bilar och är långt ifrån proffs CQuartz UK. Spontant svårare att lägga än Optimum Coat 2.0 (numera ersatt av Optimum Gloss Coat), men också aningen hållbarare (mer en känsla än något bevis...).

På den första bilen så upplevde jag det som jobbigt och segt och noterade även någon flammighet på nederdelen av en C-stolpe där jag inte torkat av så noga. Efter tips från forumet så gick det betydligt bättre med bil två. Jag gjorde avtorkningen snabbare och använde både "original"duk samt en korthårig mikrofiberduk. Mycket lättare läggning och ingen flammighet alls :jeps.

Så tipset är väl att inte låta det ligga för länge, och torka av det noggrannare...samt försöka leta efter "high spots" genom att titta på ytan från olika vinklar. Jag känner mig inte längre orolig för kommande behandlingar :D.
Okej, låter som samma tillvägagångssätt som nanolex si3d jag la på båda bilarna i somras...
Lite halvjobbigt.

Theman
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 28 okt 2015 14:00
Ort: Helsingborg

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av Theman » 02 jan 2018 23:05

Låter som man får lägga rätt mycket tid på det men det gör jag gärna om resultatet blir bra!

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Bästa lackskyddet

Inlägg av popp » 02 jan 2018 23:23

Jag tycker detta är ett minst lika bra lackskydd http://www.streetpower-rekond.se/tac-sy ... -30ml.html

Och detta är betydligt lättare att lägga tycker jag iallafall. :best :jeps

Skriv svar