Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

QD efter vax/lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

QD efter vax/lackskydd

Inlägg av Jimmy » 12 jan 2018 18:44

Har en dum fråga och kanske svår att ge ett svar på :oops:

Har funderat på en sak om man kan lägga en quick detailer nästan direkt efter man lagt vax eller ett lackskydd?

När jag är helt klar med en bil med rutor, svart plast osv så brukar jag torka av och blåsa av bilen ytterligare en gång, har funderat på om man skulle kunna lägga på en QD i samband med denna avtorkning utan att skada lackskyddet eller vaxet som man lagt på för någon timme sedan?

Spontant känns det som att lackskyddet bör härda/torka innan man smetar på något nytt ovanpå. Brukar ju ofta stå att man inte skall utsätta bilen för regn inom 12-24 timmar efter man lagt lackskyddet. Så det kanske inte är någon bra idé.
Sen är ju tiden ofta ett problem så att vänta till dagen efter är ju oftast ingen alternativ tyvärr.

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av Jimmy » 15 jan 2018 23:53

Okej, verkar inte som att någon lägger quick detalier som avslut. Så det är nog ingen bra idé då.
Jag testade detta vid senaste poleringen som var en enklare enstegspolering med Menzerna 3in1. Men med denna bilen var det ingen direkt brådska så den stod i garaget en vecka ungefär (i normala fall har man oftast bara tillgång till en bil ett par dagar) så innan jag körde ut den torkade jag av den med Sonax Intense shine detailer. Jag upplevde det som att det blev något blankare och lite mer djup. Men sen var det ju detta inget vidare "seriöst" poleringsjobb heller så.

Sen såg jag ett Menzerna poler/wax kit där Endless shine ingick med beskrivningen används som underhåll eller efter polering. Så fick idén att man kanske skulle börja med att avsluta jobbet med att lägga detta. Men sedan står det i och för sig efter polering, och inte efter lackskydd. I mina ögon känns det kanske lite klenast laget att lägga en QD/snabbvax efter en polering men men.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av progge » 16 jan 2018 15:05

Tjenare.
Om vi lyfter bort vax ur denna ekvation.
Så skulle jag använda en Qd ofta.
Efter tvätt som torkstöd eller då bilen är torr.
Jag kör med keramiska skydd och använder "Merlins" blandning ofta.
Men om det är vax på bilen så lägg ett nytt lager bara.

Men som singelskydd efter polering aldrig i livet.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av Jimmy » 16 jan 2018 18:06

Tack för svar :)
Till familjens egna bilar brukar jag använda Sonax Intense shine detailer någon gång ibland efter tvätt.

Nu har det inte blivit så mycket polerande de senaste åren, det har bara blivit det egna hemmets bilar med de medel som jag haft hemma. Och jag har nog inte riktigt hängt med i utvecklingen heller, de här keramiska skydden kan jag inte minnas att de fanns för några år sedan när jag polerade lite mer frekvent.
Jag har mest lagt Fireglaze som lackskydd och Zirconite och varit nöjd med dem, köpte även en flaska Powerlock nu vid senaste beställningen också.
Vid enklare snabb jobb har jag använt Menzerna Sealing wax.

Att lägga en QD som singelskydd skulle jag aldrig heller göra, undrade mest vad de egentligen menar i produktbeskrivningen "Mångsidig användning: Efter tvättning, efter polering".

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av TonyM » 19 jan 2018 18:08

Efter polering tror jag är att få bort polerdammet om man får något sådant. Som du kan ta en qd till hjälp precis som torkstöd eller väldigt lätt dammiga bilar. Dock kan det ge lite problem när lackskydd ska läggas och få bästa möjlighet att binda till lacken. Då är nog en dedikerad prepvätska som carpro eraser eller gyeon prep att föredra.
Till keramiska lackskydd så rekommenderas oftast att efter en viss tid applicera en spray skydd från märket du har lagt på. Tex carpro cquartz UK ska reload på efter en liten härdningstid så att cquk kan härdas ordentligt under en veckas tid under reload. Oftast är det för att undvika vattenfläckar i det keramiska lackskyddet. En del andra lackskydd så halveras härdningstiden innan du kan köra med bilen med en spray skydd.
Finns ju en hemskt massa olika applicerings varianter på lackskydd numera och framförallt de som är mer eller mindre som en QD att applicera. Några exempel är gyeon can coat, carpro reload, tershine refract, Polish Angel high gloss och cosmic spritz och viking spritz, kamikaze top coat, meguiars fast finish mm. Dessa är som att applicera en QD och hållbarhet upp till och över 6mån och går väldigt fort att lägga och en del har härdningstid och andra inte. För att komplicera det lite till så kan man använda en primer till keramiska lackskydd som även är polermedel i som är som en finish polermedel. Carpro essence, gyeon primer, Polish Angel Invicible Primer, tac system total essential. Som du kan använda som sista steg i poleringen och lägger en bas av skydd till keramiska lackskydd eller dessa spray skydd och top skydd till keramiska lackskydd.
Jag är mer inne på att köra med en primer och ett topp skydd till keramiska lackskydd enbart när jag ska skydda bilen näst nästa gång. Ett topp skydd är oftast väldigt hydrofobiskt och håller hyfsat länge och längre ihop med en primer. Ett exempel som är väldigt intressant är carpro essence som primer och carpro Gliss som skydd. Men samtidigt är det ett litet jobb och mer kostnad att lägga carpro cquartz UK emellan dessa så tror att det kan vara värt det ändå.
Så jag som började rota i detta för ett år sedan med bilvård har ändrat mig många gånger under året haha. Började med Ultima paint guard plus och toppade det med sonax isd och angelwax QED. Höll bra medans jag tvättade bilen regelbundet från april till oktober. För att klara vintern så funderade jag på om ett par lager Ultima upg skulle hålla vintern. Men ändrade mig och körde gyeon wet coat med en applicering i oktober och november och december. Det har funkat mycket bra på de 2 bilar jag tar hand. Och så enkelt att spraya några gånger på en panel i taget och sedan spola av med högtryckstvätten och klart. Dock så läste jag naturligtvis att man kunde svampa in med en microfibervante för att få lite längre hållbarhet innan det spolades av och gjorde detta de 2 första gångerna och sista gången som vanligt. En gång har jag även tvättat med angelwax Enigma schampot som är som ett underhållstvätt till keramiska lackskydd och lämnar skydd efter sig. Ja jösses innan man bestämmer sig för vad man ska göra och när. Men det är lite av tjusningen med det att hålla på med bilvård att prova olika medel och sätt. Nu till våren har jag införskaffat till poleringen och att skydda den efter med Polish Angel esclate lotion primer och Master Sealant. För att sedan piffa upp det ibland PA High Gloss och fyndade dessa på black friday ett hyfsat pris. Får se om det räcker till den andra bilen jag har hand om annars har jag säkert något annat kul liggandes haha
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av Jimmy » 19 jan 2018 18:50

Tack TonyM för ditt långa och informativa inlägg.
Att använda QD innan lackskydd eller vax känns fel. Man vill ju ha en så ren yta som möjligt innan, tänker jag.

Jag har nog inte testat någon av de produkter som du skriver om, men alltid intressant att läsa och lära sig om nya grejer och produkter :)

Jag börjar bli gammal och konservativ får jag väl erkänna men det här med keramiska lackskydd har jag ingen erfarenhet av. Jag håller gärna fast vid de produkter och märken som jag "brukar" använda och är nöjd med. Tills jag tillslut "vågar" testa något nytt och ofta blir förvånad över hur mycket bättre det nya var och undrar varför jag inte testat det långt innan ;)

Jag brukar köra ungefär följande arbetssteg
Tvätt med allt vad det innebär, clayning osv.
Polering i olika steg beroende på jobb etc.
Avtorkning med typ Isopropanol-baserad produkt om jag lägger ett lackskydd
Lägger lackskydd eller vax
Sen putsa fönster plastmedel på olackad plast gummilister osv.
Sen som avslut så brukar jag torka av hela bilen och slutinspektera den.
Det är i samband med denna slutinspektion/avtorkning jag fick en idé om att använda en QD. Kändes smidigt eftersom man kan använda dem över hela bilen, plast osv.
Men sen kom jag att tänka på att det nog eventuellt påverkar lackskyddet negativt att spraya på QD på ett nylagt lackskydd. Därav min fråga.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av TonyM » 22 jan 2018 15:06

Jag tror att använder du ett lackskydd som inte har någon härdningstid att prata om så är en avtorkning med en qd okej. Samtidigt ska man komma ihåg att de är gjorda för att rengöra i grund och botten. Så effektiva rengöringsmedel finns i dem och för att tillföra glid och även skydda det igen så är en syntetisk sealant i också.
Sedan det endast brukar bli lite damm möjligtvis så kanske en spray lackskydd av något slag är att föredra som avslut. Eller ett spray wax om wax har lagts. För att minimera risken för microrepor vid avtorkning. Det jag ser som ett problem är om du använder ett kvalitets wax och sedan lägger på något sämre spray wax. Då inte många spray wax har naturliga wax I sig utan syntetiskt wax. Så lägga ett spray wax av silikon på ett carnuaba wax är att jobba bakåt.

Jag hade nog kanske avslutat med lackskyddet och gjort rutorna och plast och gummi innan. Och hoppat den sista avtorkningen då även en ren mjuk microfiberduk kan ställa till det på ett icke fullt härdat lackskydd eller wax. När du torkar av lackskyddet eller vaxet så gör du sista avtorkningen samtidigt. Och skulle du få det på plasten eller rutorna och gummit så blir det enkelt att rengöra sedan det redan är skyddat än tvärtom är min tanke.

Men gör det som du känner funkar bäst för dig. Det finns som sagt hur många olika vägar som helst att gå.

Ja det finns en uppsjö av olika märken idag och de flesta håller hög standard. Så det är en smaksak vilket vilka märken man kör på. En fingervisning är att läsa om vad andra använder och gör. Men inte på något sätt ett facit.

Testa dig fram och se vad som händer. Är det dina egna bilar så testa en qd på bakluckan eller någon annan panel. Och utvärdera om det gjorde någon skillnad i slutändan. Då får du en koll på hur det märket eller märkerna du använder reagerar på vanlig avtorkning som du brukar och en avtorkning med en qd eller spray vax.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av Jimmy » 22 jan 2018 21:12

Stort tack Tony för ett bra och utförligt svar :)
Tror jag struntar i det där med QD som sista steg. Men eventuellt så testar jag på en panel eller liknande när jag polerar min egen bil nästa gång i forskningsyfte.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av Lundberg » 23 jan 2018 15:38

En qd från samma tillverkare som det lackskydd du lägger kan göra susen. Speciellt när det kommer till keramiska skydd med lång torktid, då funkar QDn som ett offerlager för eventuella vattenfläckar om det är så att bilen måste tas i bruk innan hela härdningstiden gått. Qdn tillför också ofta lite extra glans och gör lacken så där riktigt hal och härlig!

Exempel på lackskydd med tillhörande spray:
Gyeon Prime/mohs/mohs+/duraflex/etc - Gyeon Cure
Carpro Quartz (finns flertalet varianter) - Carpro Reload
Liquid elements Eco Shield - LE glossboost

Listan kan göras lång.

Lägger du enklare skydd, typ teflonskydd, vax el dylikt så kan man även där duscha på något efter att ha väntat en liten stund
// Jack

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av TonyM » 24 jan 2018 15:04

Håller med Lundberg vad gäller keramiska lackskydd och en topper eller påfyllnad baserad spray on sealant. Men de är inga qd i den bemärkelsen att de rengör utan kräver en ren yta att fästa på. Är det enbart lite damm så funkar de givetvis utmärkt också.

Vad för lackskydd kör du med Jimmy?

Edit: Såg att du skrev det längre upp hehe

Menzerna endless shine är en sådan som nog funkar helt okej ihop power lock. Kan även funka med sealing wax och 3-1 också. Som Lundberg beskrev att hålla sig inom produkt familjen är inte fel att göra. Sedan är det hopplöst med alla olika namn på allt. Men en spray skydd utan rengörande egenskaper hade jag tittat på.

Om du gillar sonax bsd så kanske titta på lackskyddet som är uppbyggt väldigt likt. Sonax net polymer shield och när det härdat klart så tror jag inte att bsd gör något vidare med det om du vill torka av med det. Sen bsd är så starkt lackskyddande i sig så det lilla man eventuellt tar bort återställer man igen. Och det blir samma goa avrinnings effekt kvar. På något sätt passar dessa sonax produkter oerhört bra på vita ljusa lacker. Har en Ford Focus vit som jag använde enbart sonax bsd eller ins som en del heter och är samma produkt. Blev en oerhörd go glans på den får jag lov att säga. Och höll sig väldigt bra för att vara en QD. Hade 6-8v utan att effekten avtog i somras och inget tillsatser i schampot då jag tvättade uteslutande med carpro reset.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av Jimmy » 24 jan 2018 18:42

Jo min idé om detta var från början ungefär som Lundberg skriver, att QD:n skulle fungera som ett "extra lager" ovanpå lackskyddet, sen tycker/inbillar jag mig att det ibland blir liiite blankare av en QD men som sagt kan vara som man inbillar sig.

Och som jag skrev innan så brukar jag alltid vilja göra en sista avtorkning innan jag kör ut bilen, finns ju alltid en risk att man råkat missat något, eller att det kommit lite damm eller något fingeravtryck eller så. Så då var tanken att man kunde ge det där lilla extra genom att duscha på en QD som pricken över i:et om ni förstår vad jag menar?

Hade nog tänkt att jag skulle använda mig av Endless shine, har i och för sig inte köpt eller testat den ännu så vet inte hur den är. Men jag tycker om Menzernas övriga produkter.

När det gäller vaxpolish använder jag Sealing wax och 3in1
Lackskydd har jag mest kört Fire glaze och har nästan en full flaska kvar. Sen har jag även köpt en flaska Powerlock som skall bli intressant att testa.
Som 2k lackskydd har jag använt Zircronite som väl är teflon baserat. Har för mig att jag läst att den bör härda i 12 eller 24 timmar. Och då borde väl bilen egentligen ändå stå inne i garaget under denna tiden, så då borde man ju kunna spraya på QD efter den tiden.

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av Jimmy » 02 feb 2018 20:08

Har inte kunnat släppa det det här riktigt. Kollade lite på Menzernas egen sida, i produktbladet för Endless shine står det så här "For use after washing or the application of sealants". Det borde väl i alla fall betyda att man åtminstone borde kunna använda det en stund efter man lagt Menzernas egna skydd exempelvis Power lock och Sealing wax. Eller har jag misstolkat det?

Länk till databladet https://www.menzerna.com/uploads/tx_pxp ... TDS_ES.pdf

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av Lundberg » 03 feb 2018 19:15

Jimmy skrev:Har inte kunnat släppa det det här riktigt. Kollade lite på Menzernas egen sida, i produktbladet för Endless shine står det så här "For use after washing or the application of sealants". Det borde väl i alla fall betyda att man åtminstone borde kunna använda det en stund efter man lagt Menzernas egna skydd exempelvis Power lock och Sealing wax. Eller har jag misstolkat det?

Länk till databladet https://www.menzerna.com/uploads/tx_pxp ... TDS_ES.pdf
Det går alldeles utmärkt att lägga efter powerlock och även de allra flesta typer av sealants. Det är väl typ keramiska skydd man ska låta bli att toppa de första 24 timmarna
// Jack

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av Jimmy » 03 feb 2018 20:25

Tack för ditt svar Lundberg!
Det blir en beställning på Endless shine innan nästa polering. Hade tänkt att testa Power lock på nästa bil.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: QD efter vax/lackskydd

Inlägg av Funk » 03 feb 2018 22:46

Lundberg skrev:
Jimmy skrev:
Det går alldeles utmärkt att lägga efter powerlock och även de allra flesta typer av sealants. Det är väl typ keramiska skydd man ska låta bli att toppa de första 24 timmarna
CQUK som är ett keramiskt skydd skall toppas efter ca. en timme med deras egen reload.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar