Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Många frågor från en nybörjare

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Kulan » 20 jan 2018 21:12

Hej jag är en bilintresserad människa som har gjort många motorrenoveringar, trimningar, transmissionsjobb, hjulupphängningar, ja skruvat massor i olika typer av fordon och bilar, traktorer osv brukar oftast bli smutsiga så fort jag är i närheten. Börjar bli less på detta och då jag bytte lite bilskruvning mot en rekond av en så upptäckte jag hur trevligt det är när allt är rent å snyggt. Jag har polerat förr. Men det har aldrig blivit bra, aldrig fått det lyster och hållbarhet som denna människa fick på sitt jobb. Så jag tänkte jag måste För hundra gubbar fråga sånna som kan, släpp stoltheten å fråga,

Finns det nån som kan säga hur stor trissa jag ska ha på min polermaskin, jag har en gammal grå meec från jula. Roterande trissa men den har problemet att den ändrar varvtal så fort motståndet mellan svamp och lack ändras, funderar på förminska plattan så den blir lämpligt stor, hur stor bör man ha?? Enkelt att polera å svårt att förstöra lack prioriteras,

Vilka svampar suger upp minst medel?? Finns det nåt lämpligt kit på typ bbv med fina svampar?? Jag vill ju jobba med medlet å inte mätta svampen med medel sen är det slut innan man börjar komma någonstans

Vilket medel ska jag ha?? Jag vill helst ha ett lättarbetat medel som går att använda för en oerfaren, men jag är ändå händig med allt jag tar mig an, men jag måste lära mig detta med polering och lackskyddning. Jag funderar på Menzerna grövsta variant av polermedel, sen deras mellan polermedel, sen deras power lock lackskydd, bra nybörjar val??

På med kallavfettning, spola av med högtryckstvätt upprepa en gång, 2 varv med schampoo med vanlig tvättsvamp och spola av, sen köra med bilvårdslera i någon timma, sen börja polera, blev då inga polerrosor då iallafall när jag gjorde så sist (stort steg frammåt med leran) :jeps ,

Vilket tillvägagångssätt ska man ha när man polerar enligt er?? Jag tycker det som står på bbv hemsida verkar logiskt, men hur gör ni som gör på annat sätt??

Hur gör man med Menzernas power lock?? Är det ett sånt man lägger på på kvällen och torkar av efter 24H sen kör man inte med bilen förrän efter nån timme efter det?? Nån som har ork att antingen beskriva eller länka till en beskrivning. Garaget är varmt och torrt :jeps

Vi får se om jag får upp bild på en bil jag ska experimentera på så får ni se vad jag ska prova få liv i.
Bilagor
CC8089F0-022E-4BD3-92E8-1DF0DE56D3AD.jpeg

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Stefan N » 20 jan 2018 22:06

Att gå på med roterande (MEEC dessutom) är kanske inte optimalt om man inte vet vad man gör, risk att det blir inte önskvärt resultat. Den du har är ju av budgetmodell och orkar inte hålla varvtalet uppe som behövs.

PL låter man torka en timme typ sen torkar man av.
:brumm Polestar2

Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Kulan » 21 jan 2018 10:58

Problemet är att jag har ingen större budget och har en fungerande maskin, men vad är det billigaste som är nåt att ha?? Oscillerande billiga jag provat har varit trasiga efter bara några ggr. Denna har hållit fler än dubbelt så många ggr och fungerar fortfarande. Men tar emot förslag :-)

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Jimmy » 21 jan 2018 11:59

Jag har två olika Meec maskiner en med "digital varvtalsstyrning" som jag tror inte sälj längre denna tycker jag har varit ganska bra, har polerat mycket med den under många år. Men man får justera varvtalet under körning eftersom det sjunker vid belastning.
Den andra Meec maskinen gillar jag inte alls den är större och klumpigare och ännu svagare, men visst det funkar väl med den också men jag trivs inte med den.
Jag ska själv köpa en ny roterande och har blivit rekommenderad Verktygsbodens Pela maskin den kostar 1195. Den verkar vara den bästa maskinen i denna prisklass.

Fästplattan på bl.a Meec maskinen är alldeles för stor, rekommenderar en 125mm platta istället och att använda 135 mm rondeller.

Menzerna har bra polermedel. Den jag använder absolut mest är Medium cut (Power finsish hette den tidigare). Sen kan det vara bra att ha Fast gloss till lite sämre lacker och Super finish om man behöver städa efter grövre medel på känsligare lacker eller om man vill ha det där lilla extra. Jag skriver de gamla namnen på produkterna, minns inte vad ersättarna heter.
Dessa medel är väldigt dryga du skall bara lägga 3-4 "ärtor" på trissan till en panel.

Jag tycker det är bra att ha en oscillerande maskin också till att lägga lackskydd och ibland städa efter roterande för att vara säker på att inga hologram finns kvar på mörka eller känsliga lacker. Jag har en Biltema cyclo kopia för detta som jag tycker duger. Men har tittat på Mekonomens Carwise maskin, kanske blir en sådan när det kör 25% kampanj nästa gång.

Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Kulan » 21 jan 2018 18:08

Ok tusen tack för bra svar, :D

Hur funkar det med ”polermedel för hög glans” för antar att det är det du menar med super finish medlet. Är det nåt som verkligen behövs för en lyckad polering?? givetvis att få bilen att sticka ut. Men gäller det även för att få ett hållbart resultat på sin polering,

För det jag tänkte göra var att göra såhär

1: Tvätta bilen, (avfetta, schampoo, vara nitisk med bilvårdsleran)
2: polera med mezernas grövsta polermedel, kan gott bli 2 varv med detta medel.
3: polera med mideum cut (mellan modellen) för att städa bort ev märken från grova poleringen.
4: (det är väl detta steg om man vill ha riktigt snyggt resultat?? Men hur blir resultatet med mellansteget som sista ytfinnisch?? Behöver man skämmas då??) ett varv med fine cut
5: ska man tvätta med nåt rengöringsmedel innan powerlock?? Annars bara lägga ut powerlock
6:Torka bort powerlock med microfiberduk :)

Tack för förslag på storlek på polersvamp och fästplatta :)

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Jimmy » 21 jan 2018 19:36

Oftast så brukar jag köra över bilen med Super finish lite snabbt med oscillerande maskin mest för att vara säker. det tar inte så många minuter extra, det är i regel det första steget som tar längst tid. Men ärligt talat så är skillnaden nog inte särskilt stor mot att avsluta med Medium cut.

Du behöver nog inte alltid använda det grova medlet, Men det beror ju på lackens skick och hur hård den är. Jag brukar oftast klara mig med Medium cut. Sen använder jag ofta ett grövre medel på enskilda repor eller skador. Men visst det händer att man får ta till det grova artilleriet typ lammull och Fast cut över hela bilen.
Sen spelar trissorna stor roll också. Tycker man får prova sig fram från bil till bil vilken kombo som funkar bäst på den.

Tycker ditt schema låter bra :) Skriver hur jag brukar göra.

1: Kallavfettning på torr bil helst om det är möjligt. Avspolning med högtryck
2. Alkalisk avfettning. (Jag använder HD Grön) Avspolning med högtryck
3. Svampning med schampo. Avspolning
4. Clayning. Jag använder clayduk men det är ju en smaksak.
5. Brukar spola av bilen igen och sen torka den.
6. Poler steg ett.Hitta en lämplig kombo mellan medel och typ av trissa med roterande maskin. Brukat börja med Medium cut och halvhård till halvmjuk trissa.
7. Köra över bilen med oscillerande med ett finare polermedel och halvmjuka trissor.
8. Torka av med Isopropanolbaserad produkt tup Final inspection. Kolla så att allt ser ok ut.
9. Lägga på lackskydd typ Power lock.
10. Torka av med microfiber när det torkat.

Hoppas det kan hjälpa dig lite.

Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Kulan » 21 jan 2018 20:10

Jo tack :-) ska nog snart beställa grejer åprova,

Men hade aldrig hört talas om ”Isopropanol” så googlade det, då stod det alkohol på Google. Såg en sida hade en spray för 80kr. Paint inspektion. Det lär ju göra det jobb du syftar på. Jag ska nog beställa alla 3 ”polersteg” från menzerna. Hade varit kul om man får visa upp en riktigt fin bil när man sagt att man ska prova göra ett seriöst försök att få bilen riktigt snygg. Ska man köpa en eller 2 uppsättningar av dessa polersvampar?? https://www.bollnasbilvard.se/rondell-p ... 25set.html När jag ska polera upp billacken på bilden jag la upp en bild på i första inlägget.

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Jimmy » 21 jan 2018 20:58

Med Isopropanol baserad produkt menar jag en sådan här https://www.bollnasbilvard.se/finish-me ... 71750.html
Det går inte åt så mycket till en bil. Ett - två spray på en panel och torka av med microfiberduk. Man kan köpa ren Isoprpopanol på apoteket också och sedan blanda själv med destillerat vatten om man vill. Har för mig att jag läst att t-röd lämnar någon hinna efter sig så det är nog inte att rekommendera om det stämmer. WD40 skall du absolut inte använda vid detta moment det lämnar absolut en fet yta.

Rondeller har jag inte köpt på många år så jag har inte testat de där nya hexagon rondellerna. Min favorit annars är orange halvmjuk och lila halvhård vid polering. Och svart extra mjuk till lackskydd. Sen lammull när inget annat biter.
https://www.bollnasbilvard.se/125-mm/15 ... r140f.html
https://www.bollnasbilvard.se/125-mm/37 ... sv150.html

Nu är jag inte säker på att det är exakt dessa jag använder, den lila hittar jag inte på BBVs sida. Men dom du länkar till funkar säkert bra. Men köp hellre olika än många av samma till att börja med.
En sådan här kan vara bra att ha för att rengöra rondellen under körning https://www.bollnasbilvard.se/756-tillbehor har du tillgång till tryckluft så kan man blåsa av trissorna.

Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Kulan » 21 jan 2018 21:41

Ok, jag har tillgång till tryckluft. Går det blåsa dem rena?? Hur rengör man dem nog bra så dom går använda flera ggr?? :) bara blås och låter maskinen svampen sitter på snurra?? beställt 2st 3-pack, jag tänkte det måste ju funka bra när Bollnäs bilvård satt ihop dom i ett pack.

Jo ”paint inspection” la jag också till i kundkorgen,

Blev paint inspection, en till lera, min gamla har upplevt 2 volvo kombis så kan börja vara trött tänkte jag, menzernas 3 olika steg av rubbing, dom 6st HEX polersvamp i 3 olika färger, power lock och nå microfiberduk. Så får vi se vad som händer :)

Jimmy
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Jimmy » 21 jan 2018 22:15

När du kört ett par paneler så kan du ju blåsa blåsa av trissan med tryckluft och eller köra med en borste från mitten och utåt på trissan med maskinen igång, om du förstår hur jag menar? Innan du fortsätter till nästa panel.
Sen brukar jag tvätta dom lite mer ordentligt genom att lägga dem i en hink med vatten och en skvätt alkaliskt medel krama ur dem några gånger i blandningen sen skölja dem i vatten. Vill man att de skall torka snabbare kan man sätta dem på maskinen och varva fullt efter tvätten.

Det kommer säkert att bli toppen :)
Glöm inte att lägga upp bilder här under "Projekt" sen när du kommit igång med poleringen av bilen ;)
Senast redigerad av 1 Jimmy, redigerad totalt 21 gånger.

Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Kulan » 21 jan 2018 22:21

Ok. Jag har nå isbilar och grejer jag ska pilla med först. Men tror helgen 10-11 feb kanske det blir att prova :-) ska prova köra på denna :jeps

Lite att bita i, men man har då medlen, fattas bara erfarenhet ;)
Bilagor
image.jpg

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Galaxy » 21 jan 2018 23:51

Kul objekt :). Gillar dessa bilar :brumm

Ta det lite försiktigt vid hörner och kanter bara så att man inte kör igenom lacken. Likaså vid "höjdskillnaderna" på huven och bagageluckan. Ingen klarlack ovanpå lacken att polera och avverka så räkna med mycket oxid som sätter sig i trissorna så rengöra ofta enl tidigare tips och även byta trissa eller tvätta och köra torr efter ett tag.

Vore kul att få se resultatet sen :).

/Anders

Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Kulan » 22 jan 2018 01:12

Jo tackar, bra tips, om man lägger hela maskinens vikt på ett hörn så blir ju trycket pär mm2 betydligt högre än på en plan yta,

Vad finns det i ett vanligt garage / hus som funkar som ”alkaliskt bad” eller ”tvättning” för en polersvamp?? :)

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av TonyM » 22 jan 2018 17:36

Till bad kan du använda en vanlig tvätthinken och en skvätt alkaliskt avfettningsmedel i. Jag brukar även spraya ett par sprut med den paint inspection då den är gjord för att lösa upp poleringsoljor i polermedel. Spraya på blåsa ur efter en liten stund med tryckluften när maskinen är igång och ner i hinken.
Var beredd på att det första steget kommer massa oxid att poleras och även färg. Och på enstegsfärger som volvon så hade jag blåst ur trissan efter varje gång eller varannan gång jag lagt på nytt polermedel. Titta på trissan efter varje omgång eller set som man brukar kalla det för och avgör hur mycket det är på den. En fördel till är att man kyler ner trissan samtidigt och den håller bättre.
Arbeta på ett område på 40×40 till 60×60cm eller så nära den ytan som möjligt. Och efter ett par paneler är gjorda kan trissan bli mättad av polermedel och behöver bytas och rengöras. Du märker när inte trissan tar på samma sätt som i början när den är ren och är då dags för byte. Du har 4st trissor nu i samma färg så jag hade tvättat och sköljt ur de första 2 tills det kommer rent vatten. Sedan sätt på de på den roterande och med trissan neråt och väck från bilen full fart på maskinen så torkar den snabbare och kan kanske användas i slutet igen. Ha den i hinken med använda trissor men bara så att trissan är nedanför kanten på hinken så slipper du skvätta ner garaget.
En grej till att göra det första man gör är att göra en testruta. Ta den medium polishen förmodligen pf2500 och kör ett set 4-7 överlappande passager för varje set. Ta paint inspection och torka av efter och se resultatet av det för att få bort allt polermedel. Är du nöjd med det du ser av de djupa reporna är borta. Gå vidare på samma ställe med finish polish sf3500 eller sf3800 och kör ett set där med och torka av med paint inspection. Kolla resultatet av det och om du är nöjd. Om inte nöjd med pf2500 gör en ny testruta med fg400 och gör även här ett set torka av på samma sätt. Om du inte är nöjd kör ett set till med samma på samma ställe. Är det fg400 du har och inte shc300 så hade jag testat att hoppa över pf2500 och kört med sf3500 och mellan trissan. Den avslutar så bra fg400 så att sf3500 eller sf3800 städar upp och höjer glansen tillräckligt. Men testa innan och använd bra lyse för att kolla ditt resultat och en stark cob led ficklampa brukar fixa det och försök hitta vinkeln som gör att du ser reporna i lacken. Om du tycker att den hårdaste trissan och fg400 är för bra och mellan trissan och pf2500 för lite. Så kan man komma undan med fg400 och mellan hårda trissan enbart. Men testa vad du tycker och köra med sf3500 om det ger en skillnad du tycker är värt att lägga. När du är nöjd med testrutan och bilen har någorlunda samma skick innan poleringen. Då har du hittat det som funkar för resten av bilen och kopiera den rutan på resten. Sedan behöver du bara torka av med paint inspection det sista du gör när poleringen är färdig.

Jaga inte för mycket av de djupa reporna utan lägg kraften på glansen. Är lätt hänt att det blir så och då med roterande polermaskin så kan man lätt köra igenom på känsliga ställen som Galaxy nämnde innan.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Kulan
Medlem
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jan 2018 20:29

Re: Många frågor från en nybörjare

Inlägg av Kulan » 22 jan 2018 19:49

Tack vilken guide :)

Hade en fråga om oxidhöjare här, ställer den i ”polering” sektionen på forumet istället:)

Skriv svar