Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Dryga lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
JP's
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 jul 2016 10:18
Ort: Funäsdalen, Östersund

Dryga lackskydd

Inlägg av JP's » 01 maj 2018 11:01

Jag har snöat in mig på polishangel master sealent då det verkar vara bra hållbarhet, samma påläggnings teknik som ett vanligt vax samt ger ett bra resultat. Men en flaska 100ml MS och 100ml lotion för 500kr som bara räcker till 2-3 bilar (2 lager) känns ändå lite dyrt eller? Jag uppskattar tips på motsvarande lackskydd med en bättre prislapp och har inga problem att beställa från utlandet. :)

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Dryga lackskydd

Inlägg av mikkiz » 01 maj 2018 16:04

Tac systems moonlight kanske?

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Dryga lackskydd

Inlägg av Lundberg » 01 maj 2018 19:06

Vill du ha samma typ av skydd som påminner om ett vax är moonlight fel typ av skydd. Den är snudd på en riktig coating och appliceras likt andra keramiska skydd. Pingens arctic seal 1k eller 2k kanske kan vara något?
// Jack

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Dryga lackskydd

Inlägg av mikkiz » 01 maj 2018 20:31

Lundberg skrev:Vill du ha samma typ av skydd som påminner om ett vax är moonlight fel typ av skydd. Den är snudd på en riktig coating och appliceras likt andra keramiska skydd. Pingens arctic seal 1k eller 2k kanske kan vara något?
Tycker verkligen inte den e lika jobbig å applicera som andra keramiska skydd..
Spraya lite på en microfiberpad och stryk ut på lacken och torka av. Klart.
I princip samma procedur som å lägga ett vax

Användarvisningsbild
JP's
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 jul 2016 10:18
Ort: Funäsdalen, Östersund

Re: Dryga lackskydd

Inlägg av JP's » 02 maj 2018 20:57

Stämmer bra att jag söker just samma typ av applicering som ett vanligt vax, då jag vill ha kvar LITE av känslan av att "vaxa" bilen. Men utöver Master sealent som ett sio2 skydd, så har jag bara hittat Teflon skydd tex artic Seal som Lundberg nämner samt soft99 fusso coat, BBV paint protection 3.0 m.m. Fusso coat kommer jag iaf inhandla ändå för att ha på farsans sommarbilar :D men på de övriga i flottan samt bekantas bilar så vill jag ha ett lättlagt med "den rätta känslan vax" samt bra hållbarhet och självklart ett godtagbart pris!

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Dryga lackskydd

Inlägg av mikkiz » 02 maj 2018 22:01

Trodde du ville ha nåt billigare/som Räcker till flera lager?
Kollar du på bbv 3.0 och andra 2k skydd så räcker det ju oxå ca 3 bilar till ungf samma pris.
Men visst du får köpa vad du vill :)
Lycka till

Användarvisningsbild
JP's
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 jul 2016 10:18
Ort: Funäsdalen, Östersund

Re: Dryga lackskydd

Inlägg av JP's » 03 maj 2018 18:23

Jag kan ju erkänna att rubriken var lite missvisande.. det jag menar är ett bra skydd som är lätt att lägga så att även farsan (som är HELT okunnig inom bilvård..) kan lägga det medan jag polerar en annan bil :? Räcker till många bilar och har en bra prislapp. Master sealent hade en lätt applicering (trots att det är ett sio2 skydd) men räcker inte till lika många bilar (100ml 500kr 2-3 bilar) för att det ska vara ekonomiskt försvarbart :( hittat en sida där de skulle ha ca 640 sek för 500ml MS som räcker till minst 10 bilar och då börjar det bli intressant! Men de skickar inte till Sverige.. :( Det är just sio2 skydd som har blivit väldigt hypat här på forumet, som har gjort att man tror att det är det ända man kan använda sig av inom lackskydd :lol:
Jag får forska vidare helt enkelt! Annars blir det att acceptera priset alt lära mig själv och en ev medhjälpare att prova en annan applicerings metod :brumm

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Dryga lackskydd

Inlägg av Bowen » 04 maj 2018 19:59

Glare?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Dryga lackskydd

Inlägg av Manor » 05 maj 2018 12:12

Bowen skrev:Glare?
Ja, Glare skulle också bli mitt tips.
Jag behandlade nyss ena bilen med Master Sealant, och det är ett riktigt trevligt medel...men i mina ögon ganska dyrt i förhållande till resultat/hållbarhet.

Glare Professional Polish (som trots sitt namn är lackskyddet) är minst lika trevligt att jobba med...det luktar ganska gott, är drygt och hållbarheten har varit helt ok för mig. Man förpreppar lätt med maskin och Glare Micro Finish innan, och man behöver inte sprita innan Glare Professional Polish. Resultatet ger en blankt fin yta...ingen direkt pärlningseffekt på vatten utan det glider mer av. Ett nytt lager kan läggas när andan faller på och tar inte mer än en kvart kanske.

Prisnivån är helt ok och bra rabatterat på exempelvis Waxdog:
https://waxdog.se/for-din-bil/bilvax-la ... dds-paket/

Glare är mitt första tips till alla som börjar intressera sig för bilvård och är i mina ögon oerhört mycket roligare än de flesta produkter som kan hittas på macken. Det är inte "bäst" men lättjobbat och ger ett blankt fint resultat...sen om man fastnar mer i bilvårdandet så finns det drösvis med medel/produkter att botanisera i :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Bowen
Medlem
Inlägg: 214
Blev medlem: 26 aug 2012 16:49
Ort: VG region

Re: Dryga lackskydd

Inlägg av Bowen » 05 maj 2018 18:17

Det gick bra för mig.
Kolla här för inspiration:
Polering, förklara som om man är 5år?
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_ ... are_type=t

Gjorde ny Glare behandling idag faktiskt.
Glare microfinish först med dubbeltrissa, får för mig att det tar bort lite tvättrepor men jag vet inte egentligen.
Sen polish (namnen är förvillande)med dubbeltrissa sen polish för hand sen polera bort nån timme senare.

Fin och blank!
Håller länge med, hela vintern när jag lade på i höstas.

Och det är riktigt trevligt att jobba med!

Användarvisningsbild
JP's
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 jul 2016 10:18
Ort: Funäsdalen, Östersund

Re: Dryga lackskydd

Inlägg av JP's » 05 maj 2018 20:22

Uppskattar verkligen allas förslag! Jag tog och slog till på ett glare kitt från waxdog då de har en redig kampanj nu! :best
En bonus är att det går att använda som skydd på slutrören på avgassystemet!

Skriv svar