Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nybörjare - bra lackskydd

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Jonathan90
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 maj 2018 15:58

Nybörjare - bra lackskydd

Inlägg av Jonathan90 » 26 maj 2018 16:17

Hejsan!

Jag har läst på ett par andra trådar men inte riktigt hittat något som stämmer in på mig. Hur som, jag har en vit Mercedes som är tre år. Har Inte lagt jättemycket tid på att vårda den då det både saknats kunskap och tid. Men nu hoppas jag kunna ändra på det.
Jag har fram tills nu använt ultima paint guard plus som fungerat väldigt bra. Mycket fin glans och enkelt att lägga på. Dock tycker jag inte att det står sig så värst länge (vilket det väl inte heller ska göra). Efter att par veckor sätter sig smutsen och det blir besvärligt att få bort. Tidigare har jag använt ett schampoo med vax men har förstått att det inte är någon bra kombination så nu har jag köpt Ultimas egna schampoo.

Egentligen har jag en rad frågor, från rengöring till skydd, men jag kan väl börja och fråga vad ni anser att jag bör satsa på för lackskydd? Kanske som komplement till Ultima (om det går). Jag läste lite om PPS vilket många tyckte var bra. Är det något att satsa på?

Jättetacksam om någon tar sig tid och svarar.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Nybörjare - bra lackskydd

Inlägg av mikkiz » 26 maj 2018 19:33

Hej!

Har du tänkt göra en riktig polering innan skydd?
Gör oftast skillnad på hållbarheten.
Själv har jag i några år kört med Nanolex Si3d med mycket gott resultat. Är mer en coating än lackskydd. Hållbarhet ,utan nåt speciellt underhåll,
ca 12-15 mån för mig. Tåligt mot avfettning.
Annars är nog pps el bollnäs bilvårds 2 stegs skydd bra produkter oxå.
Har sj anv ultima paint guard plus men hållbarheten är väl inte det längsta. Stora fördelen är enkelheten å lägga skyddet.
Polishangel master sealant e oxå omtyckt av många. Finns en uppsjö av olika skydd :)
Själv kör jag med en Quick detailer som torkstöd efter varje tvätt som förlänger skyddet lite....

Jonathan90
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 maj 2018 15:58

Re: Nybörjare - bra lackskydd

Inlägg av Jonathan90 » 26 maj 2018 21:59

Absolut, det har jag funderat över. Hur gör man det på bästa sätt? Maskin? Vilken typ av medel?
Stort tack för dina tips! :D
Det är just själva hållbarheten som jag skulle vilja förbättra. Ultima har fantastiskt glans men ja, det sitter inte på så länge tyvärr.
Vax är inget du rekommenderar?

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Nybörjare - bra lackskydd

Inlägg av mikkiz » 26 maj 2018 22:32

Vax kan du absolut använda. Tror tyvärr inte du får så mycket längre hållbarhet. 3 mån kanske 4. Bilt hambers double speed wax eller soft99 fusso coat kanske?
Själv ska jag prova keramiskt vax i sommar....som förhoppningsvis håller lite längre.
Jag använder Rupes och clas ohlssons oscillerande...polermedel har sonax några bra. Till exempel ex0406. Jag gillar själv koch Chemies medel.
Innan polering måste du dock göra rent lacken med tex lera för å få bort alla föroreningar som flygrost, tjära m.m..
Har själv en Mercedes w212 och lacken är håååård. Lite jobb om man vill få bort alla repor :)

Jonathan90
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 maj 2018 15:58

Re: Nybörjare - bra lackskydd

Inlägg av Jonathan90 » 27 maj 2018 22:46

Jag förstår :D Då ska jag göra så! Har du några förslag på lera och trissor?

EDIT: Kan man för övrigt lägga ex pps och senare även ultima på det? Jag tänker inte nödvändigtvis direkt utan efter ett par månader...

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Nybörjare - bra lackskydd

Inlägg av mikkiz » 27 maj 2018 23:31

Lera har jag själv använt bilt hamber autoclay och dodo juice clay bar... finns även clay towel på tex bollnäs bilvård. Är en duk ist för lera, lite lättare å använda. Finns massa olika tillv....
Trissor använder jag själv rupes och scholls. Rätt dyra men håller bra och länge...annars finns väl tex sonax, meguiars, flexipads m.fl....

Du kan säkert lägga ultima på pps men det behövs väl egentligen inte. PPS funkar nog rätt bra på egen hand. Har dock aldrig testat pps själv.

Jonathan90
Ny Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 maj 2018 15:58

Re: Nybörjare - bra lackskydd

Inlägg av Jonathan90 » 29 maj 2018 12:57

Grymt! Jättetack för hjälpen! Nu blir det till att putsa :D:D

Skriv svar