Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vaxa bil med Ditec

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Vaxa bil med Ditec

Inlägg av wayney » 29 jul 2018 18:59

Hej!

Har precis köpt en Audi A4 Avant 2012, silver metalic.
Bilen är fin i lacken och har tidigare blivit behandlad med Ditec 2 gånger. Är nog dock ca 2 år sedan senaste behandlingen.
Jag vill inte kosta på en ny Ditec-behandling då det är för mycket pengar.

Köpte igår Meguiars NXT TECH WAX 2.0 på Mekonomen som jag tänkte använda.

Säljaren tyckte inte jag skulle köra med någon polish eller nåt innan i och med att den är Ditec-behandlad och att det skulle räcka med enbart vax.

Vad säger ni? Kan jag gå direkt på med vax efter avfettning och tvätt eller bör jag göra något emellan?

Observeras bör att jag är inte bilvårdtokig, så skicka helst inte ett svar som innebär 20 olika steg :) Är dock noggrann och vill ha en fräsch bil.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av progge » 29 jul 2018 19:15

Välkommen till forumet.
kallavfettning följt av en alkalisk avfettning av sluta med något som plockar flygrosten.
Tvätta sedan bilen med ett bra schampo utan tillsatser.
Torka tort och vaxa.

Ta tre steg bakåt och se på resultatet. :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av wayney » 29 jul 2018 21:31

Tack för snabbt svar, uppskattas!

Viktigt med schampo utan tillsatser? Köpte precis Meguiar’s Ultimate Wash & Wax.

Kollade dock igenom bilen noggrant idag i samband med tvätt, va extremt lite flygrost.
Kan nedanstående produkt vara ok för att få bort flygrosten?

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa266340sv

Polermaskinen jag har tillgång till är en äldre Turtle med en stor polerskiva. Är det bättre att köra för hand än att använda denna?

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av Stefan N » 29 jul 2018 22:11

Flygrost tar du med Iron X eller liknande, skulle inte polera bort det. https://www.bollnasbilvard.se/flygrostl ... 61500.html

Om du inte har jobbat med polermaskin innan skulle jag rekomendera att du kör med en DA.
:brumm Polestar2

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av mikkiz » 29 jul 2018 22:12

Compound är rätt grovt polermedel. Har du tänkt polera bilen?
Annars kan du testa
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa283652sv

Eller beställa, Bilt hamber - korrosol, från waxdog el bollnäs bilvård för å ta flygrost.

Finns även lera du kan anv med tex schampoo lösning på flaska så den glider fint över lacken...

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av wayney » 29 jul 2018 22:47

Stefan N skrev:Flygrost tar du med Iron X eller liknande, skulle inte polera bort det. https://www.bollnasbilvard.se/flygrostl ... 61500.html

Om du inte har jobbat med polermaskin innan skulle jag rekomendera att du kör med en DA.
Okej, vad menar du med DA?
Har kört med polermaskin några gånger på min förra bil med bra resultat (i mitt tycke), är dock långt ifrån ett proffs.

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av wayney » 29 jul 2018 22:51

mikkiz skrev:Compound är rätt grovt polermedel. Har du tänkt polera bilen?
Annars kan du testa
https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa283652sv

Eller beställa, Bilt hamber - korrosol, från waxdog el bollnäs bilvård för å ta flygrost.

Finns även lera du kan anv med tex schampoo lösning på flaska så den glider fint över lacken...
Okej, nja hade tänkt försöka polera bort vissa repor. Kan jag då använda Compound på dessa specifika ytor eller finns det nåt bättre jag kan köpa?

Köper nog den du länkade till för att få bort flygrosten.

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av mikkiz » 29 jul 2018 23:29

Vad dom menar med DA är en maskin som både roterar och oscillerar. Mindre risk för fel då. Vet inte vad du hade för maskin?
Compounden går ju köra så klart. Det e dock ett grovt medel för djupare repor och bör köras med viss försiktighet.
Men Audin har ju hård lack så det borde gå bra.
Och du ju polerat förut med gott resultat så...

Annars finns sonax profiline serie som kanske kan va ett alternativ.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av progge » 30 jul 2018 07:35

wayney skrev:Tack för snabbt svar, uppskattas!

Viktigt med schampo utan tillsatser? Köpte precis Meguiar’s Ultimate Wash & Wax.

Kollade dock igenom bilen noggrant idag i samband med tvätt, va extremt lite flygrost.
Kan nedanstående produkt vara ok för att få bort flygrosten?

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa266340sv

Polermaskinen jag har tillgång till är en äldre Turtle med en stor polerskiva. Är det bättre att köra för hand än att använda denna?
Ett vax schampo gör att det vax du skall lägga fäster sämre. Desto renare yta ju bättre fäste.
Men helt klar att användas efter vaxningen.
Biltema har ett PH 8 schampo utan tillsatser för 29:- för 0,5 L.
Om din maskin är vad jag tror så är den till för att vaxa och inget annat.
Har en lammullshätta som fästs med ett snöre eller?
Sonax har ett medel för flygrost/Bromsdamm som fungerar hyfsat. Sonax Xtreme Surface Rust Remover.
Om du bor i närheten av ett stort gult varuhus så finns Sonax produkter där till hyfsade priser.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av wayney » 30 jul 2018 09:42

progge skrev:
wayney skrev:Tack för snabbt svar, uppskattas!

Viktigt med schampo utan tillsatser? Köpte precis Meguiar’s Ultimate Wash & Wax.

Kollade dock igenom bilen noggrant idag i samband med tvätt, va extremt lite flygrost.
Kan nedanstående produkt vara ok för att få bort flygrosten?

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa266340sv

Polermaskinen jag har tillgång till är en äldre Turtle med en stor polerskiva. Är det bättre att köra för hand än att använda denna?
Ett vax schampo gör att det vax du skall lägga fäster sämre. Desto renare yta ju bättre fäste.
Men helt klar att användas efter vaxningen.
Biltema har ett PH 8 schampo utan tillsatser för 29:- för 0,5 L.
Om din maskin är vad jag tror så är den till för att vaxa och inget annat.
Har en lammullshätta som fästs med ett snöre eller?
Sonax har ett medel för flygrost/Bromsdamm som fungerar hyfsat. Sonax Xtreme Surface Rust Remover.
Om du bor i närheten av ett stort gult varuhus så finns Sonax produkter där till hyfsade priser.
Detta schampo? https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000040340

Är denna maskin: https://www.tradera.com/item/101101/312 ... rtle-vaxer

Iron X lika bra eller till och med bättre än Sonax Xtreme Surface Rust Remover? Var ju riktigt bra pris på Iron X.

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av wayney » 30 jul 2018 09:44

mikkiz skrev:Vad dom menar med DA är en maskin som både roterar och oscillerar. Mindre risk för fel då. Vet inte vad du hade för maskin?
Compounden går ju köra så klart. Det e dock ett grovt medel för djupare repor och bör köras med viss försiktighet.
Men Audin har ju hård lack så det borde gå bra.
Och du ju polerat förut med gott resultat så...

Annars finns sonax profiline serie som kanske kan va ett alternativ.
Okej, tack för svar!
Länkade till maskinen i inlägget ovan.

Stefan N
Medlem
Inlägg: 393
Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
Ort: Täby

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av Stefan N » 30 jul 2018 10:20

Den maskin hade jag inte tagit fram.
Classes maskin är en vettig maskin för nästan inga pengar om man hålla på och polera lite.
15% om du beställer idag med koden 15HELG https://www.clasohlson.com/se/Polermask ... 20/41-1347
:brumm Polestar2

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av wayney » 30 jul 2018 10:29

Stefan N skrev:Den maskin hade jag inte tagit fram.
Classes maskin är en vettig maskin för nästan inga pengar om man hålla på och polera lite.
15% om du beställer idag med koden 15HELG https://www.clasohlson.com/se/Polermask ... 20/41-1347
Bör jag inte ens vaxa med den?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av progge » 30 jul 2018 10:36

wayney skrev:
progge skrev:
wayney skrev:Tack för snabbt svar, uppskattas!

Viktigt med schampo utan tillsatser? Köpte precis Meguiar’s Ultimate Wash & Wax.

Kollade dock igenom bilen noggrant idag i samband med tvätt, va extremt lite flygrost.
Kan nedanstående produkt vara ok för att få bort flygrosten?

https://www.mekonomen.se/bil/bilvard-oc ... pa266340sv

Polermaskinen jag har tillgång till är en äldre Turtle med en stor polerskiva. Är det bättre att köra för hand än att använda denna?
Ett vax schampo gör att det vax du skall lägga fäster sämre. Desto renare yta ju bättre fäste.
Men helt klar att användas efter vaxningen.
Biltema har ett PH 8 schampo utan tillsatser för 29:- för 0,5 L.
Om din maskin är vad jag tror så är den till för att vaxa och inget annat.
Har en lammullshätta som fästs med ett snöre eller?
Sonax har ett medel för flygrost/Bromsdamm som fungerar hyfsat. Sonax Xtreme Surface Rust Remover.
Om du bor i närheten av ett stort gult varuhus så finns Sonax produkter där till hyfsade priser.
Detta schampo? https://www.biltema.se/bilvard/biltvatt ... 2000040340
Svar: JA
Är denna maskin: https://www.tradera.com/item/101101/312 ... rtle-vaxer
Som förgående talare men prova då du har den till att torka bort vaxet med.
Iron X lika bra eller till och med bättre än Sonax Xtreme Surface Rust Remover? Var ju riktigt bra pris på Iron X
Svar: CarPro s saker är bra
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av wayney » 30 jul 2018 11:47

Tack för alla svaren, kanon att det finns kunnigt folk som tar sig tid att hjälpa till!

Kommer nog inte köpa någon ny maskin just nu, kanske senare.

Menar du att jag ska applicera vaxet för hand och sedan torka bort vaxet med min maskin? Kan jag inte applicera vaxet med den?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av progge » 30 jul 2018 12:22

wayney skrev:Tack för alla svaren, kanon att det finns kunnigt folk som tar sig tid att hjälpa till!

Kommer nog inte köpa någon ny maskin just nu, kanske senare.

Menar du att jag ska applicera vaxet för hand och sedan torka bort vaxet med min maskin? Kan jag inte applicera vaxet med den?
Har du någon torkduk som inte är frottéaktig så kan det fungera tror att det inte funkar då tanken var att ta bort samt polera upp en aning.
Men prova på en liten yta och se resultatet. :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av Manor » 30 jul 2018 19:06

Jag skulle hävda att Meguiars NXT TECH WAX 2.0 är plätt-lätt att både lägga och ta bort för hand.
Jag skulle inte använda en Turtle maskin till det.

Om du inte är bilvårdsfreak så skulle jag som steg 1 satsa på en ordentlig rengöring enligt de tips du fått, och sen en vaxning för hand. Nästa gång kanske du är mer biten och vill få till mer blänka och glans, och då finns det relativt billiga maskiner och medel för detta.

Sen kanske du är fast i bilvårdsträsket och även satsar på att få allt riktigt repfritt :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av progge » 30 jul 2018 19:31

Manor skrev:Jag skulle hävda att Meguiars NXT TECH WAX 2.0 är plätt-lätt att både lägga och ta bort för hand.
Jag skulle inte använda en Turtle maskin till det.

Om du inte är bilvårdsfreak så skulle jag som steg 1 satsa på en ordentlig rengöring enligt de tips du fått, och sen en vaxning för hand. Nästa gång kanske du är mer biten och vill få till mer blänka och glans, och då finns det relativt billiga maskiner och medel för detta.

Sen kanske du är fast i bilvårdsträsket och även satsar på att få allt riktigt repfritt :D.
:best :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

wayney
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 29 jul 2018 18:47

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av wayney » 30 jul 2018 20:37

Så det är alltså bättre att lägga på vaxet för hand än att använda denna maskin? Vad är det som gör den så pass värdelös?

Om jag nu kör för hand - ska jag applicera vaxet med "polerplattan" som följde med vaxet? Måste väl duga? Sen tar jag bort allt med microfiber-duk? Alternativt tar bort det med maskinen som Progge skrev tidigare, antar att maskinen gör mindre skada när man bara ska polera bort vaxet?

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Vaxa bil med Ditec

Inlägg av rigi » 30 jul 2018 21:41

wayney skrev:Så det är alltså bättre att lägga på vaxet för hand än att använda denna maskin? Vad är det som gör den så pass värdelös?

Om jag nu kör för hand - ska jag applicera vaxet med "polerplattan" som följde med vaxet? Måste väl duga? Sen tar jag bort allt med microfiber-duk? Alternativt tar bort det med maskinen som Progge skrev tidigare, antar att maskinen gör mindre skada när man bara ska polera bort vaxet?
Kort sagt man torkar bort överflödet

Skriv svar