Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Beading..

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Beading..

Inlägg av Funk » 07 mar 2019 19:36

Tre exempel på beading eller frånvaro av beading. Alla Volvo V40 i svart metallic i regn, dock olika bilar.
1. Obehandlad bil , men ganska ren.
obeh.jpg

2. Nästan två år gammal Cquartz UK (gamla versionen) . Hyggligt välskött..
cq.jpg

3. P&S beadmaker , alldeles nypålagt på ganska ovårdad bil.
pos.jpg

Det skall bli kul att se hållbarheten på Beadmaker… om den inte håller bra är den rätt meningslös , för även om den är superhal och pärlar gott så blir det småjobbigt att hålla på med den om det måste göras ofta...

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Beading..

Inlägg av Rattnalle » 08 mar 2019 10:30

Lyckades visst lägga fokus på reflektionerna istället för vattendropparna.. men men.

Labocosmetica Beneficia på femton år gammal lack. Bättrade på för ett par veckor sen och inte tvättad sen dess. I det pågående stillsamma regnet nu på morgonen.
Bilagor
IMG_20190308_075424~2.jpg

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Beading..

Inlägg av MRisberg » 08 mar 2019 13:01

Gillar vad jag ser.
Pratar vi gör det själv-produkter här ovan eller är det frågan om proffs / inlämnat till verkstad?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Beading..

Inlägg av Rattnalle » 08 mar 2019 13:52

Alla produkterna ovan är sådant som du som privatperson kan lägga själv. Med resultat efter förarbete som allt annat.

I mitt fall är det en spray som läggs på blöt bil och sen spolas av. Håller ju inte så länge men väldigt lite jobb.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Beading..

Inlägg av MRisberg » 08 mar 2019 14:37

Tack Rattnalle. Kul att läsa. Inspirerande och definitivt något för mig att titta närmare på.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Beading..

Inlägg av Funk » 08 mar 2019 14:41

P&S lägger man på torr bil, i alla fall första gången.
CQUK är ett riktigt keramiskt lackskydd så det kräver mer kunskap och handlag..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Rattnalle
Medlem
Inlägg: 36
Blev medlem: 31 dec 2018 14:01

Re: Beading..

Inlägg av Rattnalle » 08 mar 2019 16:34

Men ändå ett lackskydd som säljs till privatpersoner och går att lägga själv. För den någorlunda kompetente då förstås ;-) (jag skulle själv inte ge mig på det tror jag, inte än)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Beading..

Inlägg av Funk » 08 mar 2019 18:42

Rattnalle skrev:Men ändå ett lackskydd som säljs till privatpersoner och går att lägga själv. För den någorlunda kompetente då förstås ;-) (jag skulle själv inte ge mig på det tror jag, inte än)

Det är inte så svårt, men kräver bra belysning så man ser eventuella smetningar vid avtorkning direkt..


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Beading..

Inlägg av TonyM » 10 mar 2019 11:23

Det är väl lite nackdelen med Bead Maker att hållbarheten inte är så jättelång. 1-2 månader från första gången med en täckande sprayning på torr lack. Men många använder den som torkstöd efter detta och får längre hållbarhet och använder mindre medel när man lägger på efter första gången och gör så även som torkstöd eller glansförhöjande på torr lack.

CQUK såg ju kanon bra ut efter 2år. Vet du om det använts toppers för att hålla pärlningen och avrinningen uppe under denna tid?
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Beading..

Inlägg av Perra79 » 10 mar 2019 17:50

P&S håller inte så jättelänge som redan några påpekat dock så använder man ju produkten framförallt för glansen och att lacken blir sjukligt hal. Efter första gången lägger man den på torr lack och sen kan man typ en gång i månaden använda den som torkstöd på våt bil. Jag kommer framförallt använda P&S under sommarmånaderna och inte under vintern när man använder avfettning m.m
Jag har en Gallon-dunk och några 16oz flaskor så har så jag klarar mig några år.
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Beading..

Inlägg av Funk » 10 mar 2019 18:16

TonyM skrev: CQUK såg ju kanon bra ut efter 2år. Vet du om det använts toppers för att hålla pärlningen och avrinningen uppe under denna tid?
Ja det har använts Reload eller Merlins Elixir då och då, men det var nu ganska länge sedan, jag vill minnas att det var precis innan jul den fick det senast. Detta är tredje bilen jag kör med CQUK och alla har hållit två år utan speciellt mycket eftervård.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Beading..

Inlägg av TonyM » 10 mar 2019 19:03

Funk skrev:
TonyM skrev: CQUK såg ju kanon bra ut efter 2år. Vet du om det använts toppers för att hålla pärlningen och avrinningen uppe under denna tid?
Ja det har använts Reload eller Merlins Elixir då och då, men det var nu ganska länge sedan, jag vill minnas att det var precis innan jul den fick det senast. Detta är tredje bilen jag kör med CQUK och alla har hållit två år utan speciellt mycket eftervård.

/Thomas

Riktigt bra från CQUK.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Beading..

Inlägg av Funk » 30 mar 2019 18:30

En liten avstämning...
P&S Beadmaker, inte något som håller !

Efter 3 veckor i blandat väder så tvättades bilen som ovan behandlats med beadmaker idag, inte en tillstymmelse till avrinning kvar !
Det är faktiskt lite förvånande för jag har nog i ärlighetens namn aldrig varit med om en sådan dramatisk avmattning av effekt..
Jag vet inte riktigt varför man skall köra med detta medel...visserligen blir det väldigt blankt och hydrofobiskt, men det tål ingenting..

/Thomas

PS: Det skall tilläggas att bilen inte rullat mer än 60 mil under tiden..
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

R1Uffe
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 jun 2018 22:55
Ort: Piteå

Re: Beading..

Inlägg av R1Uffe » 31 mar 2019 19:58

Funk skrev:En liten avstämning...
P&S Beadmaker, inte något som håller !

Efter 3 veckor i blandat väder så tvättades bilen som ovan behandlats med beadmaker idag, inte en tillstymmelse till avrinning kvar !
Det är faktiskt lite förvånande för jag har nog i ärlighetens namn aldrig varit med om en sådan dramatisk avmattning av effekt..
Jag vet inte riktigt varför man skall köra med detta medel...visserligen blir det väldigt blankt och hydrofobiskt, men det tål ingenting..

/Thomas

PS: Det skall tilläggas att bilen inte rullat mer än 60 mil under tiden..
Det är väl när man vill ha en tillfällig bra glans man använder beadmaker. Den tål inte en schamponering med ett milt medel utan att försvinna. Men som sagt, mycket bra tillfällig glans

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Beading..

Inlägg av Funk » 31 mar 2019 21:31

Då kan man ju vaxa , det håller ju längre till och med om det är ett rent naturvax..samt att ax fyller.. Jag ser helt enkelt inte något direkt användningsområde.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Perra79
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 21 mar 2016 21:47
Ort: Solna

Re: Beading..

Inlägg av Perra79 » 01 apr 2019 18:02

När jag använder P&S så är nog hållbarheten säkert mellan 4 och 6 veckor och tycker att glansen på lacken håller i sig även när avrinningen avtagit.
Superbra sommarprodukt som gör bilen levande igen.
Älskar bilar och speciellt när dom är rena och fina.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Beading..

Inlägg av Funk » 10 apr 2019 18:05

Så här ser en hyggligt underhållen bil med CQUK (den gamla varianten) ut efter 19 månader. Bilen är inte tvättad på två veckor, jag bara körde av den med högtrycket innan jag filmade. Jag tror att jag lade reload på delar av bilen i januari, men minns inte riktigt..


https://www.youtube.com/watch?v=Da8BfhCZug8

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Beading..

Inlägg av MRisberg » 10 apr 2019 20:07

Funk skrev:Så här ser en hyggligt underhållen bil med CQUK (den gamla varianten) ut efter 19 månader. Bilen är inte tvättad på två veckor, jag bara körde av den med högtrycket innan jag filmade. Jag tror att jag lade reload på delar av bilen i januari, men minns inte riktigt..


https://www.youtube.com/watch?v=Da8BfhCZug8

/Thomas
Hmm! Ser riktigt trevligt ut, för mig som amatör åtminstone.
Hur såg underhållstvättarna ut under dessa 19 månader?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Beading..

Inlägg av Funk » 10 apr 2019 21:30

Oftast förtvätt med alkalie, företrädesvis neutralt schampo (jag gillar CarPros Reset) och rent allmänt tvättad ofta. Några vändor kallavfettning har det blivit och till och med ett par maskintvättar med borstar. Det är en företagsleasingbil så den är inte direkt skött som en nyfödd... Den har fått Reload några gånger när jag känt mig inspirerad.
Vid något tillfället tvättade jag med Turtle Zip , och det var inte bra för avrinningen, annars har det inte varit supernoga med schampo heller mer än att jag brukar köra vaxfria neutrala sådana.

För en vanlig "svenson" ser bilen mycket bra ut, men för oss nördar så syns tvättrepor och swirls en del...


/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Beading..

Inlägg av MRisberg » 12 apr 2019 17:39

Uppskattar ditt inlägg. Intressant.

Jag känner att jag behöver komma upp på "Svensson"-nivå av ren bil först - sen ska jag förbi till "Svensson+" .. sen "Svensson++" osv. Ett steg i taget.

Eftersom min lack har misskötts så förstår jag att den har problem också; förmodligen swirls och diverse tvättrepor. Jag blir varse dem först när jag kommit till att ha en ren bil över lite tid så att jag kan identifiera problemen. Efter det först börjar den resan med att försöka åtgärda sånt jag kan lära mig göra.

Kommer väl bilder då, och nya frågor ...
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Skriv svar