Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lite frågor om ultima

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 524
Blev medlem: 09 nov 2008 20:52
Ort: Växjö

Lite frågor om ultima

Inlägg av linblekinge » 02 okt 2009 18:44

Hej ...
Har precis köpt en lite flaska av Ultima Paintguard Plus, då det inte följde med instruktioner frågar ja här istället .
Behöver man vara rädd om dom svarta plast detaljerna på bilen , måste man maska av ??

Vad är lägsta på läggnings temperatur ,är den känslig om man skulle ha lite fukt på bilen , tänker om man tvättar i gör det själv hall , och torkar torr ,kanske damsuger kupen efteråt , kunde man ju göra det där ??'

Kan man lägga på en bil som är polerad för ett par månader sedan , eller är en förpolering ett måste ??
Senast redigerad av 4 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av Göran » 02 okt 2009 19:34

Här kommer en instruktion, tänk på att bilen måste vare helt torr, och det missfärgar inte listerna! :D

Du bör ha en fin yta innan du lägger lackskyddet, men det är inte ett måste.
Är den bara ren o relativt nypolerad är det ok!

Jag brukar inte lägga det när det är under 15 grader.

Såhär applicerar du Ultima Paint Guard Plus.

Använd endast lite produkt åt gången: Ultima Paint Guard Plus måste appliceras mycket sparsamt för optimal prestanda. För de flesta bilar räcker 7-8 ml av produkten!

Förberedelser: Ultima Paint Guard Plus ger bäst resultat när ditt fordon är fullständigt torrt och rent. Tvätta och torka alla ytor noggrannt. Om det förekommer ingrodda föroreningar i lacken bör den efter tvätt rengöras med Ultima Elastrofoam lackrengöringssystem. Om det finns tvättrepor, kalkfläckar, fastbrända insektrester eller andra lackdefekter bör du polera lacken med Ultima Paint Prep Plus före den förseglas med Ultima Paint Guard Plus.

Applicering: Börja i bilens ena hörn, på t ex. en framskärm. Detta för att veta säkert var du började. Förbered mikrofiberapplikatorn med att över den dimma två pump av Ultima Paint Guard Plus. Detta förbereder applikatorn och minskar risken för ränder. Lägg sedan applikatorn mot lacken och massera försiktigt på produkten noggrannt över hela panelen. Avsluta med att föra applikatorn i raka linjer över panelen. Detta hjälper dig att se om du missat någonstans och bidrar till optimal täckning.

När det känns som att det inte finns mer produkt i applikatorn sprayar du ytterligare ett pump över applikatorn. Spraya aldrig direkt mot lacken! En bra tumregel är ett pump per panel. Tak, huv och bagagelucka kan dock kräva två pump beroende på storlek. Används för mycket produkt uppstår ränder. Dessa är dock endast vanprydande och försvinner när produkten härdat färdigt.

Fortsätt applicera tills du nått panelen du började på. De första panelerna kommer redan nu att se torra och mycket blanka ut!

Korrekt applicering: När produkten appliceras skall det inte lämnas en våt yta! Ytan skall snarare se ut som täckt av en tunn oljefilm. Denna oljefilm börjar omedelbart torka. Om du applicerat produkten för rikligt ökar torktiden dramatiskt, dock utan att lackskyddets prestanda förbättras nämnvärt.


Torka eller efterpolera inte!: Efter applicering skall lacken på din bil vara väldigt blank och fri från ränder efter ca 1 timma. Även om man gärna vill efterpolera skall detta absolut inte göras. Lackskyddet härdar i ca 12 timmar varför en efterpolering kan förstöra resultatet. För optimalt resultat bör du undvika att köra din bil på ca 1 timma.


Vård av applikatorn: Du bör endast använda den medföljande mikrofiberapplikatorn till att applicera Ultima Paint Guard Plus. På det sättet får du det jämnaste och bästa täckningen. Är fordonet rent håller den mjuka applikatorn till flera appliceringar innan den behöver tvättas. Tvättas som vanliga mikrofiberprodukter: 40 - 60 grader, utan sköljmedel. Förvara applikatorn rent och torrt.


Underhåll av ditt lackskydd: En behandling med Ultima Paint Guard Plus gör ditt fordon mycket lättvättat. All på vägen förekommande smuts tvättas enkelt bort med Ultima Paint Guard Wash. Om möjligt rekommenderas en tvätt varje vecka med Ultima Paint Guard Wash. När så inte är möjligt kan du underhålla din bils lack med Ultima Detail Spray.

Hur ofta kan applicering ske?: Ultima Paint Guard Plus är en mycket hållbar lackförsegling. Även om våra tester visar hållbarhet på upp till ett års tid, erhålles bäst effekt med 3-4 behandlingar per år. Eftersom Ultima Paint Guard Plus är en ren lackförsegling kan det på ett säkert sätt användas så ofta du önskar.


Optimal glans: Är du en riktig konnässör? Eftersöker den vackraste wet looken, med den djupaste, klaraste och mest felfria finishen som går att frambringa? Polera först lacken noggrant med Ultima Paint Prep Plus. Applicera sedan 2-3 lager Ultima Paint Guard Plus med 12 timmars mellanrum. :best

Bild
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av Göran » 10 okt 2009 19:57

Fick du svar på dina frågor?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av bustorp » 10 okt 2009 21:07

Där var så många svar att frågorna tog slut........

Mycket informativt.........det tackar publiken särskilt för. ;)
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 524
Blev medlem: 09 nov 2008 20:52
Ort: Växjö

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av linblekinge » 10 okt 2009 21:11

Ja , Tack Göran för den utförliga bruksanvisningen av Ultima
Väntar bara på en fin och varm dag , så man kan lägga på det på bilen bara ;)
Senast redigerad av 4 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.

Snille
Ny Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 11 okt 2009 21:30

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av Snille » 12 okt 2009 20:31

Tackar för anvisningen Göran
Senast redigerad av 4 Snille, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av Göran » 12 okt 2009 20:51

Snille skrev:Tackar för anvisningen Göran
Varsågod och varmt välkommen till forumet! ;)

Och lycka till med Ultima!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

pake
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 apr 2009 01:29

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av pake » 12 okt 2009 23:23

Går det att polera lacken med annat polermedel än Ultima Prep innan påläggning av Paint Guard?

Innehåller Ultima Paint Guard silikon?
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av Tantrum » 13 okt 2009 00:17

Det går bra att polera lacken med vad som helst före Ultima Paint Guard Plus. För bästa hållbarhet gäller dock som vanligt att lacken är hyfsat ren från polermedelsrester, dess smörjmedel, eventuella vaxrester osv. innan man lägger på skyddet.

Om det innehåller silikon eller ej vette tusan. Tror inte det står i produktbeskrivningarna. Men med tanke på hur oerhört tunt man lägger på det skulle det inte vara förvånande om det innehåller silikon för smörjningens skull. Men spelar det nån roll egentligen?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

pake
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 apr 2009 01:29

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av pake » 24 okt 2009 18:49

Tar Ultima Prep Plus de hologram man gör om man först kör bilen med roterande och ett "heavy cut" polermedel för att få bort djupare repor?
Hade tänkt använda dubbelhuvud maskin till UPP.
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av Tantrum » 25 okt 2009 08:54

Medlet i sig är inte abrasivt men du kan säkert åstadkomma rätt mycket med ett par hårdare trissor. Är det bara snällare hologram kan det säkert gå bra.

Paint Prep Plus (PPP) är rätt mild och ger väldigt fin glans tillsammans med Paint Guard Plus. Det är största behållningen med medlet tycker jag. Men det skadar ju inte att experimentera lite.
Testa att köra med lammull och PPP direkt vettja. PPP är ganska fet och går att jobba rätt länge. Tillsammans med en lammullstrissa kan man säkert få bra avverkning i bara ett steg :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
krillekriminell
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 22 feb 2010 19:36

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av krillekriminell » 20 apr 2010 13:45

Hmm, har just packat ner mitt obeprövade UPGP i tvätthinken. Är nämligen på väg att tvätta nu och tänkte ge henne lite extra uppmärksamhet. Men jag har aldrig polerat bilen (Bmw 320 m -04) och lacken kanske inte är i toppform efter vintern. Då ska jag alltså vänta med UPGP tills att jag har polerat? Vilket får bli nån helg snart..

Nån som har nå bra tips mot fågelskit förresten? är ju verkligen drygt att gno bort det. Funkar sonus clay :) ?
Senast redigerad av 4 krillekriminell, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
krillekriminell
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 22 feb 2010 19:36

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av krillekriminell » 20 apr 2010 17:52

Nu är tvätten klar! Körde med hd grön först så klart :) Men det hjälpte inte i den grad som jag tänkte. Men sen körde jag på med Sonus clay på bilen, gud va len och fin den blev :) RIktigt bra uppfinning! Hur många gånger kan man använda en sån då tro?

Sen körde jag med sonus tire på mattorna i bilen, jäklar va fina dom blev, men också förbaskat hala :D
Senast redigerad av 4 krillekriminell, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Anglia
Ny Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 14 jul 2009 15:29
Ort: Kalmar

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av Anglia » 20 apr 2010 19:37

Tycker att du ska prova Autorange Quickshine,
blir inte hala och får en fin lite matt yta.
Senast redigerad av 4 Anglia, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
krillekriminell
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 22 feb 2010 19:36

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av krillekriminell » 22 apr 2010 19:11

Hur är det med UPGP då, kan man lägga det på en ordentligt tvättad och clayad bil eller måste den va relativt nypolerad?
Ska man köra UPGP på rutorna också?
Senast redigerad av 4 krillekriminell, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av Tantrum » 22 apr 2010 20:09

Den går att lägga även på bilar som inte är nypolerade. Men resultatet blir såklart bäst när bilen först är polerad.

Man kan lägga även på glas utan problem. Dock bör man väl kanske undvika vindrutan, som med alla produkter som inte är rena glasprodukter.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
krillekriminell
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 22 feb 2010 19:36

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av krillekriminell » 22 apr 2010 21:02

Ah, då ska jag testa det nästa gång jag tvättar då, är spänd på hur resultatet blir :)
Angående rutorna så är jag ute efter nåt som gör så att det inte blir skitigt lika lätt och så att det blir en bra och fin vattenavrinning :) Tips på nåt sånt kanske? Om det nu inte duger bra med UPGP.
Senast redigerad av 4 krillekriminell, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 946
Blev medlem: 13 nov 2008 11:18
Ort: Sundsvall

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av Stupid-Flanders » 22 apr 2010 21:21

Biltema Rain-off funkar faktiskt förvånansvärt bra i förhållande till priset

http://www.biltema.se/Bilvard/Exterior- ... /Rain-off/
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Marxus
Medlem
Inlägg: 399
Blev medlem: 07 jul 2009 11:53

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av Marxus » 22 apr 2010 22:00

^ Me like =)
Senast redigerad av 4 Marxus, redigerad totalt 14 gång.
Ta ut glädjen i förskott! Det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

lindell90
Medlem
Inlägg: 113
Blev medlem: 21 sep 2009 16:32

Re: Lite frågor om ultima

Inlägg av lindell90 » 26 apr 2010 20:05

Stupid-Flanders skrev:Biltema Rain-off funkar faktiskt förvånansvärt bra i förhållande till priset

http://www.biltema.se/Bilvard/Exterior- ... /Rain-off/
till det priset Biltema tar så tycker jag det är bra. Gjorde en behandling på min vindruta i julas och det var fortfarande effekt i det nu men gjorde ändå om det när jag polerade bort lite hemska repor på bilen. Dock kan jag inte jämföra mot Aquapel då jag aldrig testat det.

Skriv svar