Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Renat vatten vid avspolning

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Galaxy » 06 maj 2016 18:40

Har hittat en Svensk firma http://www.skvissen.se som säljer utrustning för rening av vatten. Man blir av med partiklar som orsakar kalkfläckar när vattnet torkar och det är ju önskvärt vid avspolning efter tvätt. Det blir alltså möjligt att spola av bilen och låta vattnet avdunsta utan att det påverkar tvättresultatet för bilen ser inte vidare ren ut om den är full med "vattenfläckar" efter tvätt. Bäst är klart att ändå eftertorka men vid riktigt varmt väder eller om man blir avbruten så torkar vattnet snabbt in.

Observera att priserna på sidan jag länkar till är UTAN moms men de säljer till privatpersoner också. Fraktfritt över 700kr ex moms. Har pratat med dem och de var mycket hjälpsamma och fick följande tips som skulle kunna fungera vid avspolning:

Finns en enkel "PET-flaska" som ska klara rena 300-400liter vatten (ca 200liter i Kristianstad där jag bor med mycket kalkrikt vatten).
http://www.skvissen.se/ultrarent-vatten ... uct_id=905
Den är tänkt som engångs dvs inte tänkt att kunna fylla med ny "jonbytarmassa" när den gamla är förbrukad och partikelhalten i vattnet ökar. Kanske går att bryta förseglingen och kunna byta massan men inget de testat och den måste bli helt tät igen. Plastflaskan är mjuk och bör skyddas mot slag/att bli tappad.

Finns annars en som har lite drygt dubbla mängden "jonbytarmassa" (4,6liter) och som går att tömma när den är förbrukad och fylla på nytt. Den klarar rena ca dubbla mängden vatten jämfört med enkla "PET-flaskan".
http://www.skvissen.se/ultrarent-vatten ... uct_id=715

Man kan mäta vattenrenheten med en vattentestare de säljer och där de tycker att vattnet inte är rent nog när den mätaren visar 005-010 men för biltvätt kan man använda reningen så länge tills kalkfläckar börjar visa sig så smått och det bör vara vid ett högre värde vilket ger ett bättre utnyttjande av "jonbytarmassan" som de kallar reningsmassan för.

Vattnet blir rent nog att använda som destillerat vatten till blybatterier eller till ångstrykjärnet så man behöver inte köpa sådant vatten längre. Går att spola av fönstren på huset utan att de blir fläckiga av vattnet.
De nämnde i övrigt ingen speciell skötselinstruktion utan det verkar väldigt lättanvänt.

Jag tycker det verkar intressant och nog vore det skönt att slippa kalkresterna från vattnet. Blir lite som vid Gör-det-själv tvättarna där man oftast kan välja renat vatten som en sista avspolning för ett fläckfritt tvättresultat. Har bla en svart bil och där syns det tydligt när det blir fläckar....

Mvh Anders

Dansken
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 feb 2016 23:41

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Dansken » 06 maj 2016 21:42

Jag har batterivatten i en 50liters dunk på väggen på jobbet som fylls på genom ett filter, har provat att skölja bilen med det men det blir likförbaskat torrfläckar av vattnet. Men det kanske är annat med renat vatten.

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Galaxy » 06 maj 2016 22:56

Men var filtret på jobbet i bra kondition när du testade det vattnet? Mest så det inte var mättat och släppte igenom partiklar.

Egentligen säljer firman Skvissen utrustning för att tvätta fönster på byggnader utvändigt och då kör de utan kemikalier med sina vattenfilter och det verkar fungera utan att lämna några rester från vattnet på fönstren. Sen sa han jag pratade med att han tvättade sina bilar med samma borste som de har till fönstren och det renade vattnet spolandes genom borsten och det fungerar bra sa han utan vattenfläckar.
Han var dock medveten om att tvätta med borste inte var ett optimalt sätt att sköta bilen men var nöjd med att få den ren....

/Anders

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Perra83 » 07 maj 2016 11:07

Vid truckladdningarna på jobbet sitter det mätare som mäter något. Förmodligen något som mäter hur pass rent vattnet är.
En sista avspolning med rent vatten skulle jag gärna ha.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Pierriewargen » 07 maj 2016 12:22


Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Pierriewargen » 07 maj 2016 12:26


Dansken
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 feb 2016 23:41

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Dansken » 07 maj 2016 21:15

Galaxy skrev:Men var filtret på jobbet i bra kondition när du testade det vattnet? Mest så det inte var mättat och släppte igenom partiklar.

Egentligen säljer firman Skvissen utrustning för att tvätta fönster på byggnader utvändigt och då kör de utan kemikalier med sina vattenfilter och det verkar fungera utan att lämna några rester från vattnet på fönstren. Sen sa han jag pratade med att han tvättade sina bilar med samma borste som de har till fönstren och det renade vattnet spolandes genom borsten och det fungerar bra sa han utan vattenfläckar.
Han var dock medveten om att tvätta med borste inte var ett optimalt sätt att sköta bilen men var nöjd med att få den ren....

/Anders
Ja, alltså det det filtret har hängt där så länge jag jobbat där och det är de som servar truckarna som sköter det så jag har faktisk ingen aning om konditionen på filtret, jag har jobbat där i 16år så......det kan vara som du säger.

Användarvisningsbild
Henkan
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 29 jun 2015 19:09
Ort: Kisa

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Henkan » 07 maj 2016 22:37

Jag har det filtret och det fungerar riktigt bra[emoji106]

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Galaxy » 07 maj 2016 23:52

Ja de filtren från UK är säkert bra och till en hyfsad peng.

Tänkte mest tipsa om de här som säljs i Sverige och som då går att återanvända (utom den lilla PET-flaskan) med ny filtermassa men visst blir det några tusen kronor av det för ett som man kan återanvända. Blir 2270kr inkl moms för en fylld 4,6liters Ecopure behållare http://www.skvissen.se/ultrarent-vatten ... uct_id=715 och den får man ut ganska många hundra liter renat vatten ur men det skiljer ju på vattenhårdheten hur snabbt det förbrukas. Hur länge det varar blir ju hur länge man spolar av och hur mycket vatten spolmunstycket ger. Brukar kanske ge ca 10 liter i minuten.

Köper man 4,6 liters Ecopure behållaren tom och en 25 liters säck filtermassa http://www.skvissen.se/ultrarent-vatten ... uct_id=456 som då räcker till ca 5 återfyllningar så blir det 3275kr inkl moms och då har man väl nästan någon kubik renat vatten. Men då får man klart betala en del. Lilla PET-flaskan kostar ca 700kr inkl moms och frakt och ger några hundra liter.

Har filtren som köpts från UK varat länge?

/Anders

Användarvisningsbild
Henkan
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 29 jun 2015 19:09
Ort: Kisa

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Henkan » 08 maj 2016 08:31

Galaxy skrev:Ja de filtren från UK är säkert bra och till en hyfsad peng.

Tänkte mest tipsa om de här som säljs i Sverige och som då går att återanvända (utom den lilla PET-flaskan) med ny filtermassa men visst blir det några tusen kronor av det för ett som man kan återanvända. Blir 2270kr inkl moms för en fylld 4,6liters Ecopure behållare http://www.skvissen.se/ultrarent-vatten ... uct_id=715 och den får man ut ganska många hundra liter renat vatten ur men det skiljer ju på vattenhårdheten hur snabbt det förbrukas. Hur länge det varar blir ju hur länge man spolar av och hur mycket vatten spolmunstycket ger. Brukar kanske ge ca 10 liter i minuten.

Köper man 4,6 liters Ecopure behållaren tom och en 25 liters säck filtermassa http://www.skvissen.se/ultrarent-vatten ... uct_id=456 som då räcker till ca 5 återfyllningar så blir det 3275kr inkl moms och då har man väl nästan någon kubik renat vatten. Men då får man klart betala en del. Lilla PET-flaskan kostar ca 700kr inkl moms och frakt och ger några hundra liter.

Har filtren som köpts från UK varat länge?

/Anders
Mitt har räckt ett år ungefär ~ 40 tvättar. I mitt fall så var det enbart tiden jag ville spara och brukar ta cirka 1 timme att torka lacken, fälgar och insida dörrar. Väl värt pengarna anser jag[emoji4]

Användarvisningsbild
Grief
Moderator
Moderator
Inlägg: 998
Blev medlem: 24 maj 2012 21:52
Ort: Strax söder om Örebro

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Grief » 08 maj 2016 21:40

Har ni luftfuktare kan ni ta vattnet den tar från luften. Garanterat kalkfritt :)
Kia Cee'd SW -11 | Mazda 323 1,5 DX -83

Kuisma
Ny Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 sep 2015 10:53

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Kuisma » 09 maj 2016 13:05

Hej alla glada.
Då får jag komma med ett litet tips.
Kolla in på www.rent-postevand.dk
Där finns olika anläggningar som man kopplar in på vattenledningar hemma. Det är osmos vatten det blir. Jag använder det till mitt saltvatten akvarium. Det blir 96-98 % renhet av det. Kostnads mässigt är det överkomligt. Totalt sett måste det bli billigare och framförallt enklare. Slippa byta behållare stup i kvarten.

Micke via tapatalk

Kuisma
Ny Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 sep 2015 10:53

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Kuisma » 09 maj 2016 13:07

Det blev fel på länken.
Det ska vara http://www.rent-postevand.dk och inget annat. Han skickar till Sverige så det är inget problem.

Micke via tapatalk

Kuisma
Ny Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 sep 2015 10:53

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Kuisma » 09 maj 2016 13:10

Det var ju själva f......
www.rent-postevand.dk
Bindestrecket försvann.

Micke via tapatalk

Användarvisningsbild
bitzer
Medlem
Inlägg: 56
Blev medlem: 26 feb 2012 23:08

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av bitzer » 03 aug 2016 14:50

Jag ringde Skvissen för att kolla om deras filter funkade för ändamålet men mer otrevlig och dryg säljare har jag aldrig stött på. Han gjorde tidigt klart att han inte var intresserad av att svara på frågor och tyckte sig inte ha tid att prata med eller ge support till privatpersoner.
Det slutade med att han la på i örat på mig, efter ca 3 min.

Kommer inte handla från dem och avråder alla andra här att göra det också.

sanoj
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 aug 2016 08:10

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av sanoj » 09 aug 2016 08:16

Ett bättre alternativ som jag använder är ett filter från Race Glaze som är påfyllningsbart, det finns i tre storlekar (7, 14 och 25 liter).

Köpte det härifrån: http://www.morethanpolish.com/maxi-filt ... system.asp
Finns även här: http://www.raceglaze.co.uk/car-care-exterior/wash/

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Renat vatten vid avspolning

Inlägg av Nalle » 08 jul 2018 08:45

Hm, jag funderar på att anskaffa någon av dessa filter , hittade vi googling att Jula har ett avhärdningsfilter till löjligt lite pengar , två frågor väcks till liv här:

1: är Julas filtert helt verkningslöst-kasst?Någon som har testat?
2: Fungerar alla dessa filter likadant , Julas filter byter ut magnesiumjoner samt kalciumjoner i vattnet mot natriumjoner., så innebär det att man spolar av bilen med saltvatten?

Skriv svar