Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilka är vi ?

Berätta vem du är, intressen, mm.
Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av Cogo » 03 mar 2016 11:09

Välkommen.

bjrkhlm
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 09 jan 2017 16:41

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av bjrkhlm » 09 jan 2017 17:08

Nu blir det en liten bump av denna tråd. Men innan jag skriver någon annanstans måste jag ju presentera mig!

Jag är 26 årig herre som bor i Jönköping (en stad som hatar rena bilar). Mitt lilla skötebarn är en röd Opel Astra K (2016) som allt som oftast är någorlunda ren. Ett hålla bilen ren har varit A & O sedan barnsben, även om tvättekniken inte alltid varit på topp. Sedan jag skaffade nuvarande bil har jag gjort en djupdykning i biltvättandets underbara värld och jag känner mig nu så pass säker på det jag gör att jag ibland erbjuder mig att tvätta familjens bilar.

När jag inte tvättar bilen så smutsar jag ner den (känns det som denna årstid). För att ha råd med tvätthallshyran och bilschampo arbetar jag som rådgivare/konsult inom s.k. AIF-fonder (tänk riskkapital-, fastighets och hedgefonder etc).

Det var lite kort om mig. Ser fram emot att byta erfarenheter med er alla!

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av progge » 09 jan 2017 17:29

bjrkhlm skrev:Nu blir det en liten bump av denna tråd. Men innan jag skriver någon annanstans måste jag ju presentera mig!

Jag är 26 årig herre som bor i Jönköping (en stad som hatar rena bilar). Mitt lilla skötebarn är en röd Opel Astra K (2016) som allt som oftast är någorlunda ren. Ett hålla bilen ren har varit A & O sedan barnsben, även om tvättekniken inte alltid varit på topp. Sedan jag skaffade nuvarande bil har jag gjort en djupdykning i biltvättandets underbara värld och jag känner mig nu så pass säker på det jag gör att jag ibland erbjuder mig att tvätta familjens bilar.

När jag inte tvättar bilen så smutsar jag ner den (känns det som denna årstid). För att ha råd med tvätthallshyran och bilschampo arbetar jag som rådgivare/konsult inom s.k. AIF-fonder (tänk riskkapital-, fastighets och hedgefonder etc).

Det var lite kort om mig. Ser fram emot att byta erfarenheter med er alla!
Välkommen hit
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av Manor » 09 jan 2017 23:00

Välkommen bjrkhlm :)
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av Lundberg » 03 maj 2017 20:48

Anette91 skrev:26, från Stockholm och jobbar för ett företag som säljer xxxxxxxx.
"Smidig" reklam...

MOD:
Inlägg med reklam borttaget, samt företagsnamn i quote
.

Ha en trevlig helg.
// Jack

Johan_A_M
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 maj 2017 13:03

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av Johan_A_M » 13 maj 2017 11:57

Tjena! Har precis hittat hit och eftersom forumet verkar ha så trevlig och vänlig attityd mot oss nybörjare tänkte jag att jag också skulle bli kvar hör och då är väl en presentation på sin plats!

Bor: Hus i Borås.
Familj: Hustru, i samma hus.
Arbetar: Som läkare på intensiven på Sahlgrenska i Göteborg.
Musik: Tog mig aldrig riktigt ut från 80-talet. Whitesnake, Van Halen, Aerosmith etc etc. Lyssnar dock mest på podar, tex Alex och Sigge samt CNN/The Economist/Freakonomics.
Bil: Haft en MB E-klass sedan och nu precis bytt till kombin av 2017 års modell. Kallaitgrön (väldigt mörkt grön metallic). Den har gått drygt 100 mil och är orsaken till att jag hittade hit.
Mål med forumet: Har bestämt mig för att konvertera från OK/Q8s tvättmaskin som ju självklart smårepade sönder förra bilen. Bilen kommer rulla drygt 2500 mil/år mellan Sveriges två regnigaste städer men mitt mål är att det inte ska synas den dagen jag säljer den. Har införskaffat en dubbeltrissa från Classe, och köpt på mig lite blandade grejer från Meguilar's från amerikanska Amazon. Gjorde detta (och lite Sonax från tyska Amazon men det var innan jag hade läst in mig här och insett att det inte var det supermärke jag trodde :). Jag är usel på kemi, ännu uslare på motorer, men desto bättre på att läsa på saker och gillar forum av den här typen med en vänlig stämning och massa kompetens. Vill också gärna tro att jag har tålamod och klarar av att stå en dag och vaxa och trixa men vi får väl se...

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av Funk » 13 maj 2017 18:04

Välkommen hit..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av vaxfrasse » 13 maj 2017 20:41

Välkommen!

Johan_A_M
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 maj 2017 13:03

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av Johan_A_M » 15 maj 2017 22:44

Tackar tackar! Har nu plöjt alla guider på Pingens sida och sitter och matar AMMO NYC på Youtube :) Hittar de flesta svar jag behöver här inne så det böir nog inga problem att trivas :)

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av Manor » 27 maj 2017 18:24

Johan_A_M skrev:Tackar tackar! Har nu plöjt alla guider på Pingens sida och sitter och matar AMMO NYC på Youtube :) Hittar de flesta svar jag behöver här inne så det böir nog inga problem att trivas :)
Välkommen :).

Ja, det finns en hel del matnyttigt på nätet och diverse forum...inte minst det här.

Det gör ingenting att du har köpt på dig lite medel. Alla har (eller hittar) sina favoriter, och smaken är olika.
Generellt så kan man väl säga att så länge man inte handlar sina bilvårdsmedel på närmaste mack så är det inte helt fel.
Även mackmedlen fungerar givetvis, men dessa medel är lite för dyra i förhållande till den effekt de levererar.

Jag är själv en "hobbyblänkare" men har numera hyllmeter med diverse "bra-att-ha medel", men sett till andra hobbies så är det inte så farligt ändå :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

ASkåne
Ny Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 aug 2017 17:50

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av ASkåne » 23 aug 2017 18:30

Tjena! Är en 30+:are från Skåne som nyligen fått upp intresse för att ta hand om bilen. Ska erkänna att jag under många år inte riktigt "brytt mig" utan det har mest varit tvätten på Statoil som gällt... I samband med att jag köpte en ny bil (min första helt nya) i vintras (en Magic blue Volvo XC60) bestämde jag mig dock för att försöka hålla den i så fint och rent skick som möjligt och hittade för att tag sedan detta fantastiska forum! Har läst här en tid, men bestämde mig nu för att det var dags att registrera sig! :)
(Edit: stavfel.)
Senast redigerad av 1 ASkåne, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av progge » 23 aug 2017 19:50

ASkåne skrev:Tjena! Är en 30+:are från Skåne som nyligen fått upp intresse för att ta hand om bilen. Ska erkänna att jag under många år inte riktigt "brytt mig" utan det har mest varit tvätten på Statoil som gällt... I samband med att jag köpte en ny bil (min första helt nya) i vintras (en Magick blue Volvo XC60) bestämde jag mig dock för att försöka hålla den i så fint och rent skick som möjligt och hittade för att tag sedan detta fantastiska forum! Har läst här en tid, men bestämde mig nu för att det var dags att registrera sig! :)
Välkommen hit, hoppas du skall trivas.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av Funk » 24 aug 2017 09:47

Välkommen !

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av vaxfrasse » 24 aug 2017 21:50

Välkommen.
Finns lite här att ta del av.....

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av MRisberg » 11 jun 2018 01:55

Hej. Som ny på forumet följer jag traditionen och presenterar mig.

44-åring i Kungsängen (strax nordväst om Sthlm). Datornörd sedan barnsben, höll mig borta från allt vad brudar och mopeder hette. Mecka datorer däremot har jag med framgång gjort med hundratals.

Som ung kom jag inte mycket närmare underhåll av bilar än automattvättar. Dom var spännande och jag satt gärna kvar i bilen under programmet. Under tonåren vände det lite och jag hängde med farsan ibland till gör-det-själv-hallen. Vi hann snacka om ett och annat, tvättade och underhöll familjens bil för hand - rundade många gånger av med en saftig 150-grammare allting på från Okej.

De första två egna bilarna tvättade jag oftast i automat eftersom jag prioriterade annat. Fast forward några år ... Har sedan en tid en Golf 2009. Än om min Golf i andras ögon så klart bara är en vanlig bil så tycker jag mycket om den och jag önskar att jag hade tagit bättre hand om den. Beundrar de som prioriterar arbetet bakom något till synes så enkelt som att hålla lack och fälg blankt ... eller bara en sån sak som att åtminstone hålla sin bil så ren att man inte blir skitig som en hemlös av att kliva in i den.

Med mitt huvudsakliga intresse och jobb inom IT och media har jag däremot prioriterat renrum framför garage. Jag har inte helt osannolikt minst erfarenhet av att skita ner mig jämfört med er andra här. Samtidigt har jag vägrat att köra Golfen till automaten eftersom jag hela tiden har ambitionen att tvätta själv. Ingen bra kombination. Den är nu skitig som få.

Så här är det: Jag hatar att ha en skitig bil, och jag "betalar" för det. Det har gått så långt att jag vägrar ta bilen om jag inte måste - helt enkelt för att jag skäms över hur den ser ut ... eller snarare hur otroligt LAT jag ger skenet av att vara när jag visar mig i den.

Jag utmanar mig härmed att för all framtid ta bättre hand om bilen. Strategin är att informera mig och skaffa rätt verktyg för att göra underhållet till så stort nöje jag bara kan.

Var redo, här kommer en mugglare! :cheers


EDIT / Ps.
Det finns en massa bra sajter runt om på nätet, YouTubers med mera. Jag läser och tittar med intresse. Däremot har jag märkt att de råd man får inte alltid går att applicera till hundra eftersom de inte nödvändigtvis tar hänsyn till det nordiska klimatet och de utmaningar vi stöter på här. Jag ser därför fram mot att bekanta mig mer er här på forumet istället ... de lokala detailing-hjältarna.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av progge » 11 jun 2018 04:31

Välkomen hit MRisberg.
Hoppas att du skall trivas här,.
Detta formatet som ett forum är väll inte lika snabbt som Fejan men grundligare svar.
Hoppas att du skall trivas för det gör jag. :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av MRisberg » 12 jun 2018 04:44

Tack progge.

Jag föredrar diskussionsforum framför fb. Har sällan så bråttom.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av TonyM » 23 jun 2018 13:54

Välkommen MRisberg!
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

EJO Auto
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 27 apr 2019 22:37
Kontakt:

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av EJO Auto » 27 apr 2019 23:00

Tja!
Elias "EJO", 25 årig kille från Uppsala vars största passion i livet är bilar, älskar att vårda, mecka och köra bilar och motorcyklar.
Har en fordonsteknisk utbildning men jobbar inom livsmedel idag.
Skulle nog beskriva mig som väldigt pedantisk när det kommer till bilvård och söker ständigt efter ny kunskap inom denna ädla konst. Delar gärna med mig av tips och trick jag snappat upp genom åren.
Har idag en egen hobbyverkstad med tvätthall där jag kan hålla på i min egna takt då jag gärna tar min lilla tid på mig :P

Ganska nyligen startade jag ett youtubekonto: https://www.youtube.com/channel/UCw43F7 ... -v1JC9EyIA
Där jag lägger upp videos relaterade till bilvård och bilmeck. Hittills har jag endast lagt upp videos på engelska, men har ett par klipp på svenska som kommer läggas upp inom en mycket snar framtid!

Har haft en del bilar sedan jag fyllde 18, men kör idag en Honda Civic 1,8 sport 2016 med den underbara blå-metallic färgen. Och på två hjul åker jag en Honda CBR600 2011.

Ser fram emot att bli mer engagerad i detta forum, ha det gott! :)

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Vilka är vi ?

Inlägg av progge » 28 apr 2019 07:18

välkommen till Forumet "EJO",
Skall bli roligt att se dina videos, och hålla en diskussionston om bilvård med dig.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Skriv svar