Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nya bilschampon på gång 2017

Lödder eller parfymdoftande skumbad, vad föredrar du?
Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Nya bilschampon på gång 2017

Inlägg av Galaxy » 12 mar 2017 00:25

Har sett att det kommer några nya bilschampon nu i vår med "Tvätta och skydda" effekt. Ma-fra kommer med en ny produktserie LaboCosmetica där schampot med skydd i (SIO2) heter Revita. Även Pingens Bilvård har ett eget "keramiskt" schampo på gång.
De nya schampona är liknande Gyeon Bathe+ som var ett tidigt schampo med skydd i. Frågan om någon av de nya schampona löddrar mer för Bathe+ är ett "tunt" schampo om man vill ha löddrande vid tvätt. Verkar som vad jag lyckats klura ut av den tidiga infon att Ma-fras Revita kan ha bättre lödringsegenskaper och lämnar tydligen en väldigt len yta och ska klara alkalisk avfettning bra utan att skyddet mattas nämnvärt (för att vara ett schampo).

Ska bli intressant att se hur schampona väl blir när de kommer ut till försäljning.

/Anders

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Nya bilschampon på gång 2017

Inlägg av Galaxy » 18 mar 2017 16:42

Nu har Ma-Fras nya produktserie Labocosmetica släppts här i Sverige med säljstart måndag 20/3, tydligen 3:e landet i världen där det börjar säljas. Är CD-bilvård som tar in det i Sverige. Flera nya produkter men bland dem 4 nya bilschampon varav då ett är tidigare nämnt Revita. Revita har lite bättre skum och glid än tex Gyeon Bathe+ tydligen och lämnar en silkeslen yta "nyvaxad" och får otrolig avrinning. Just skumeffekten är tydligen inte möjlig att få lika bra i sådana här "keramiska" schampon som i vanliga.

Det finns även ett schampo Purifica som har en ny egenskap då det tar bort kalkföroreningar i lacken och annat ingrott som upplöses av surt PH då detta schampot har syror i sig. Kan nog vara bra ibland i områden med väldigt kalkrikt vatten.

Kul med nya produkter, provar jag dem så kan det bli något om det här sen.

/Anders

hebbe
Medlem
Inlägg: 310
Blev medlem: 23 sep 2008 18:19
Ort: nol

Re: Nya bilschampon på gång 2017

Inlägg av hebbe » 19 mar 2017 09:13

Finns upplagt på cdbilvårdsprodukter

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Nya bilschampon på gång 2017

Inlägg av Galaxy » 17 dec 2017 00:40

Tänkte uppdatera om Labocosmetica Purifica schampot som jag provat ett antal gånger nu. Det är ett "högrengörande" schampo som är för att få bort kalkföroreningar och surt regn från lacken och då få fram det underliggande skyddets egenskaper igen.

Har haft enklare lackskydd på bilarna som tex Ultima PaintGuard+, BBV Clear Shield och Labocosmetica Cupido vilka har svårt att klara längre period under vintern utan att till synes mattas kraftigt speciellt på bilens sidor och bak som blir rejält nedsmutsade där det förtvättas med alkalisk avfettning och ibland kallavfettning. Efter ett tag är all avrinning väck på sidorna även efter schamponeringen av trafikfilmen som återstår efter förtvätten. I tron att alla skyddande egenskaper är väck har jag då kört tex Gyeon Wetcoat eller Carpro Hydro2 lite och fått nytt skydd på sidorna och bak på bilen.

Det är nu som Purifica kommer in i bilden för med det blandat 1:60 enl rek på flaskan har jag kört det i en tryckspruta och blötlagt någon panel i taget och sprutat i tvättvanten (rastavante i detta fallet) och tvättat uppifrån och neråt och vips vid avspolningen så har vattnet börjat "släppa" från ytan dvs där är lite vattenavstötning kvar trots allt men inte som när lackskyddet var nylagt förstås. Därför har behovet av att lägga nytt spraylackskydd minskat och lacken upplevs "klarare" för den är renare på djupet.
Att jag kör den i tryckspruta är för att dryga ut åtgången, går bra att blanda i hink med men då går det åt mer medel vid rek 1:60.

Kan tilläggas att det blir rätt "tunn" känsla med schampot pålagt från trycksprutan så vill man kan man tvätta med sitt vanliga favoritschampo som vanligt och sedan som avslutning köra Purifica där man tycker avrinningen mattats/försvunnit eller ett snabbvarv över hela bilen. Skölj klart vanten i hink med rent vatten emellanåt!

Ett klipp som visar effekten, till höger Purifica, till vänster Angelwax Cleanliness https://www.youtube.com/watch?v=WEgLCB2CPXo

Någon mer som har provat Purifica?
Någon som vet om det finns någon annan liknande tvättprodukt?
Jag kan inte annat än rekommendera den :nicka

/Anders

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Nya bilschampon på gång 2017

Inlägg av mikkiz » 17 dec 2017 13:44

Det ökar väl på sheeting/lägger skydd effekten ungf som dodo juice supernatural...bara det att med supernatural rinner vattnet av snabbare :)

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Nya bilschampon på gång 2017

Inlägg av Pierriewargen » 17 dec 2017 15:11

På videon antar jag att de testat medlen på helt oskyddad lack så då är det ju schampot som gör avrinningen och inte nödvändigtvis så att lacken blivit renare och att skyddet under är intakt.
Det kan även vara någon kemikalie som används som ger sheeting som en bieffekt. En kallavfettning lämnar ju tex en oljehinna kvar så den ger också avrinning om man gör ett sånt test, men det betyder inte att skyddet under är kvar.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Nya bilschampon på gång 2017

Inlägg av Galaxy » 17 dec 2017 23:42

Detta är inte ett vanligt schampo med egenskap att lämna någon form av skyddande yta som sedan ska påverka avrinningen utan ska rengöra på djupet. Det har lite surt PH som ska ta bort kalk, surt regn och andra föroreningar. Jag får inte känslan av att det lägger på något när jag tvättat utan att det just får rent på djupet precis som det är beskrivet att det ska fungera.

Att det på filmen med avrinnigen beter sig så försiktigt är väl just att lackskyddet inte är starkare längre utan där är spår av lackskyddet/vaxet kvar som schampot plockat fram när hinnan av störande beläggningar kommit väck. Jag har lite experiment på mina bilar så lite keramiskt och sedan det mesta av bilarna med de enklare lackskydd jag nämnde tidigare och man kan följa avmattningen på de enklare skydden till att bli svaga som på filmen med en sakta sheeting till sist från att tidigare varit mera hydrofobiska. Det jag då menar med att följa är att de verkat rätt döda när det varit långt mellan tvättarna men har "vaknat" efter Purifica tvätt fast sen då blivit allt svagare vattenavstötning efter hand de gånger jag kört Purifica när jag tyckt att avrinnigen varit för dålig/borta efter vanligt schampo.
Hoppas ni förstår vad jag menar. Dåligt med Youtubevideos som visar hur det fungerar trots att det funnits ett tag nu.

Det jag ser som en bra grej är att man inte i onödan behöver lägga nytt skydd och framförallt att det verkligen är så rent som möjligt innan man i så fall förnyar med tex ett SiO2-schampo, spraylackskydd eller en detailer :jeps

Går för övrigt att blanda ända ner till 1:10 för riktigt kraftig rengöring vid tex en kalkhinna på lacken eller efter månader utan att ha tvättat alls.

/Anders

Användarvisningsbild
JP's
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 jul 2016 10:18
Ort: Funäsdalen, Östersund

Re: Nya bilschampon på gång 2017

Inlägg av JP's » 07 feb 2018 11:49

Jag provade labocosmeticas revita och tycker faktiskt att avrinningen blir riktigt bra på en obehandlad bil, men att åtgången blir lite hög (1:133) dock kanske jag skulle ha använt mig av en tryckspruta eller dylikt istället för min 12L hink.. Nu är ju den stora frågan vad det kommer för bilvårdsnyheter under 2018? Kommer BBV med något SiO2 schampo alternativt någon annan exklusiv produkt? :P

jesperolsen1992
Ny Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: 30 jan 2018 14:13

Re: Nya bilschampon på gång 2017

Inlägg av jesperolsen1992 » 27 feb 2018 09:03

Jag försökte det här den andra dagen - jag tycker att det är väldigt bra :)
VVSochBad Online VVS-butik med billiga priser
https://www.vvsochbad.se/

Skriv svar