Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Mangewide » 30 apr 2017 09:15

Så vad tror ni om detta?1, är det inte lite för bra för att vara sant??

https://www.youtube.com/watch?v=R8gJufzslfI

När man torkat bilen efter att lagt på detta, hur mkt kan då var kvar till nästa tvätt??.

Tycker att "vax it weet" produkter funkar helt ok, med då får man ju faktiskt jobba in vaxen med torkduken, annars blir det ju flammigt.

Men detta känns lite som en mirakel produkt?!, nån som hunnit testa? :)
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Funk » 30 apr 2017 09:36

Det finns flera liknande produkter som fungerar så varför inte..
På frugans tjänstebil kör jag med CarPro HydrO2 (det finns en liteversion också) och det fungerar förvånansvärt bra både vad det gäller hållbarhet och hur det repellerar vatten.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av ostkroken » 30 apr 2017 10:59

Som Funk skriver så finns det flera liknande. Jag kör just nu med Carpro Hydr02 Foam på min. Samma effekt fast man sprutar på med foam lance.

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av popp » 30 apr 2017 15:16

Jag använder detta nu och det funkar kalas. :) http://www.streetpower-rekond.se/tac-sy ... 100ml.html

Så visst funkar det. :jeps

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Lundberg » 30 apr 2017 16:57

Krystal kleen purity x är ett annat, funkar i foamlance, tvätthinken, späda och spraya på eller spädd 1:10 som en sealant
// Jack

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Perra83 » 30 apr 2017 20:33

Hydr02 är fantastiskt. Lacken blir snorhal och blank. Har lagt det på mängder av bilar.

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Mangewide » 02 maj 2017 09:33

Ok, då ska jag testa denna Sonax :). Men den är ganska dyr för att vara en Sonax produkt. Kostar typ 300spänn.

Känns som det går åt rätt mkt per tvätt om man ska spraya hela bilen.. )
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Funk » 02 maj 2017 11:24

HydrO2 räcker väl till ca. 5 behandlingar på en liter om man har en bra gund...och du behöver inte lägga vid varje tvätt om Sonaxen är det minsta som HydrO2

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Mangewide » 02 maj 2017 11:55

Funk skrev:HydrO2 räcker väl till ca. 5 behandlingar på en liter om man har en bra gund...och du behöver inte lägga vid varje tvätt om Sonaxen är det minsta som HydrO2

/Thomas
Länk till där man köper detta bäst då! :), nu blev jag ju sugen efter att ha googlat ju.. ;)
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Funk » 02 maj 2017 15:00

Jag vet faktiskt inte vem som säljer det längre, köpte mitt på StreetPower innan dom slutade med CarPros produkter..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Pierriewargen » 02 maj 2017 17:31

http://www.carprosverige.se

Annars finns det "samma" produkt under annat namn i form av tac system water glass och gyeon wet coat.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Funk » 02 maj 2017 21:16

Funk skrev:HydrO2 räcker väl till ca. 5 behandlingar på en liter om man har en bra gund...och du behöver inte lägga vid varje tvätt om Sonaxen är det minsta som HydrO2

/Thomas
Måste korrigera, HydrO2 Lite skall det vara , och halvliter, annars vore det dyrt..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Galaxy
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 15 jul 2015 22:19
Ort: Kristianstad

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Galaxy » 02 maj 2017 23:23

När olika exempel på produkter nämns så flikar jag in MaFras nya spraya på skydd Beneficia i nya Labocosmetica serien. Kostar inte så farligt för en liter och kan spädas upp till 50% så då blir den ganska ekonomisk.

Rätt använda så ska man inte behöva så mycket av dessa olika medel som nämnts ovan i tråden och ändå få full/bra effekt. Något spray per panel, spola av nerifrån och upp och "skjut" således produkten framför svepande strålen (gärna högtryck eller iallafall hård stråle) med full spridning som följd :jeps.

/Anders

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Mangewide » 03 maj 2017 06:39

Tack för alla svar.

Men jag ser bara en massa filmer där man sprutar vatten över ytan som behandlas. Hur känns ytan efter att man torkat bilen etc?, känns det uppenbart mkt halare än den yta om inte sprayats?. När man tvätta bilen 5 ggr, är det verkligen något kvar av detta skydd?..

Sorry min skepsis ;)
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Perra83 » 03 maj 2017 08:59

Hydr02 lite ger både kännbar och synlig skillnad.
Har keyless på min V60 och låser bilen genom att nudda handtaget med utsidan av fingrarna. Känner tydlig skillnad med nylagt skydd.
De flesta lackskydd och sprayvaxer ger samma goa känsla. Hydr02 och de andra spraya på och spola av skydden går överlägset snabbast att lägga. För mig håller Hydr02 i flera månader. Sidorna på bilen tappar såklart effekten först.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Funk » 03 maj 2017 10:51

Frugans bil som tvättas ungefär varannan vecka vintertid klarade sig denna vintern alldeles utmärkt med två omgångar HydrO2 på cirka 6 månader.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Mangewide
Medlem
Inlägg: 206
Blev medlem: 24 apr 2017 19:04

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Mangewide » 04 maj 2017 06:52

Funk skrev:Frugans bil som tvättas ungefär varannan vecka vintertid klarade sig denna vintern alldeles utmärkt med två omgångar HydrO2 på cirka 6 månader.

/Thomas
För hundra gubbar nu har ni övertalat mig, beställde Hydro2 igår istället.. :lol:
My Youtube Channel ** Detailing and Tune **
http://www.youtube.com/channel/UCOQb17Kro9L-iuT91cKxsjA

Blackie
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 jul 2017 12:03

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Blackie » 26 jul 2017 12:23

Hej!
Jobbar på en större bildelskedja och har lite intresse av att testa produkter som vi har.
Kollade videon på Sonax spray and seal och tänkte njea. Hörde mig för hos erfarna rekondare och dom har inte hört något annat än gott om produkten och fått bra betyg på olika mässor.

Så jag körde in bilen i hallen. Tvättade av den som vanligt. Sen sprutade jag spray and seal på huven först för att testa. Och sköljde av. Och den funkar faktiskt riktigt bra. Precis som filmen som Sonax själva har lagt ut. Sen körde jag över hela bilen för att se vilken mängd det faktiskt tar. ( Audi A5 ) . Och jag snålade inte. Ca 15 - 20% av flaskan gick åt för hela bilen. Och snålar man lite så kan man nog göra en 6 - 7 tvättar. Så cirka 50 kr tvätten.
Sonax säger att den ska hålla i ca 3 månader. Detta får dock tiden utvisa. Allt beror på klimat,Tvättning osv.

Så min bedömning.
Postivt
Ger väldigt bra avrinning
Lätt att applicera!
Lacken får en fin lyster och känns väldigt bra.
Snabbt och enkelt för ett bra resultat

Negativt
Priset! Även om jag har bra rabatt. Så avskräcker priset mig.


Jag har ingen mostvarande produkt som jag testat. Så kan inte påpeka om någon annan som har bättre pris är lika bra eller bättre. Men denna produkt får helt klart godkänt!
Och skulle det vara bättre pris så hade jag köpt på mig några för att ha.

Försökte även göra en egen film men den blev sådär då slangen gick sönder. Men kan se om man kan klippa och klistra och länka.
Har ni förslag på andra artiklar som finns i butiker och dylikt som ni efterlyser test på så kan jag se vad jag kan göra :)

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Funk » 26 jul 2017 18:36

Jag tycker nog inte 300:- för 5-7 behandlingar är speciellt dyrt...
Det ser ut som om de flesta andra liknande behandlingar, numera gör man likadant till och med på trädäck och altaner... :-)

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Sonax nya Spray and Seal, bluff?!

Inlägg av Lundberg » 26 jul 2017 20:08

Funk skrev:Jag tycker nog inte 300:- för 5-7 behandlingar är speciellt dyrt...
Det ser ut som om de flesta andra liknande behandlingar, numera gör man likadant till och med på trädäck och altaner... :-)

/Thomas
Kör du hydro2 på altanen Funk? :)
// Jack

Skriv svar