Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nya funderingar på nästa bil...

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Nya funderingar på nästa bil...

Inlägg av Manor » 30 dec 2017 20:00

Ja, som jag tidigare nämnt så går kontraktet ut i sommar på min Mitsubishi Outlander PHEV.
Ungefär samtidigt flyttar jobbet till ett ställe där garageplats blir rejält dyrt. Där vi är idag så är det gratis, men nästa ställe så blir kostnaden minst 2000:-/mån och lägger man till kostnaden för en "förmånsbil" så är man uppe och nosar på 7000:- netto i månaden. Det känns för dyrt för nöjet att köra till och från jobbet, så det får bli att åka buss...men bil behöver man ju hur som helst.

Vi har idag en bra andrabil (Suzuki Swift), men ska familjen och hund åka någonstans så räcker inte utrymmet till.


De senaste tankarna var att köpa något äldre och rejält bara för att fungera som transportmedel från A till B.
Ett tips var en gammal Volvo V70 (L) Classic från 2000. Hyfsat billiga att köpa och därtill reservdelar (samt att alla verkstäder kan hantera dem). Anledningen till funderingen var en granne som har kvar sin gamla V70-00 som tredjebil när han behöver utrymme eller dra släp. Han kallar den mer eller mindre för "skottsäker", och när något pajar så kan verkstaden på hörnet fixa den :).

Efter en stund vid Blocket så lutade intresset snabbt åt en T5:a istället, fortfarande billiga men nu helt plötsligt inte lika hållbara och lättmeckade...ytterligare en stund senare så söker jag på V70R men då gärna modell N från 2007. Inga sådana ligger dock ute men ett antal från 2004...kanske skulle detta kunna vara något?

Jag Googlar vidare och läser runt på diverse forum både i Sverige och utomlands och då börjar jag inse att en V70R är som ett "svart hål" för ekonomin. Det verkar inte finnas något annat än grundmotorn som håller måttet. 4-hjulsdriften (Haldex) är skit, stötdämpare (Four-C) är halvskit och svindyra, fram- och bakvagnar håller inte länge och allt/det mesta verkar behöva bytas med jämna mellanrum. Elektroniken kan få den mest härdade ägare att falla samman i gråt. Det varnas för än det ena än det andra och felsökningen är svår och allt kostar massor. Automatlådorna blev bättre från 2006, men de från 2004 verkar mer än lovligt klena, och detta ihop med att Volvo undantagit dem från oljebyte gör att de ger upp långt innan de borde. Bromsarna är i världsklass så länge de är "nya" men mycket problem med oxiderande och kärvande bromsok (Brembo).

Det verkar inte bättre än att en V70R i sina bästa dagar går bra, men att det mer eller mindre är "skräp" för att uttrycka det i klartext. Då menar jag inte enbart nu 13-14 år senare, utan jag har läst äldre forumtrådar där de bara varit något år gamla och ändå givit ägarna gråa hår. Visst är det så att man mest läser om de som haft problem, men ändå...

Mitt gamla liv bestod av Subaru under 16,5 år. Först en Impreza Turbo och därefter en Outback 3.6...bägge gick riktigt bra med en 4-hjulsdrift som fungerade på riktigt...ja, det enda jag behövde byta utöver normalt slitage var LMM:en (luftmassemätaren) på Imprezan en gång...i övrigt var det aldrig något enda strul...det bara fungerade som sagt.

Frågan är om man vågar satsa på något roligare från Volvo, eller om det helt enkelt är så att de inte håller måttet? Jag har inte krav på 4-hjulsdrift då nästa bil kommer brukas ganska minimalt, och av den anledningen vill jag helst inte köpa nytt utan något äldre men gärna "roligt" och som fungerar.

Jag började t.o.m leta efter Chrysler 300c Hemi, som går att hitta för en ringa slant numera, men jag är milt skeptisk ändå...men visst är de annorlunda och ganska balla :).

Jag vill också kunna lita på att den tar mig från A till B, och helt plötsligt så inser jag att det nog bara är en japansk bil som gäller då...eller kanske även koreanskt numera. Europeiska bilar x antal år gamla och med många mil på mätaren verkar inte vara någon höjdare, men japanska bilar rostar å andra sidan...ja hur går man vidare.

Den ska greja semesterresor med familjen utan att falla i bitar, men kommer inte gå långt per år (< 1000 mil).
Manuell eller automat spelar inte någon roll när man nu slipper stå i dagliga köer, men det ska vara bensin då jag ogillar dieselmotorer starkt.

Har ni tips på något "roligt" i storleksklass V70?
Rätt V70 T5 kanske fortfarande kan vara ok, men då välskött och med få mil...men de jag sett på Blocket är på tok för dyra sett till sin ålder.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

rigi
Medlem
Inlägg: 236
Blev medlem: 07 apr 2009 21:08

Re: Nya funderingar på nästa bil...

Inlägg av rigi » 30 dec 2017 21:00

Du kan väl prova en Skoda superb?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Nya funderingar på nästa bil...

Inlägg av Manor » 30 dec 2017 23:27

Problemet är väl att man under årens lopp bildar sig en uppfattning om olika märken/modeller som kanske inte gäller längre men som sitter fast :(.

VW, Audi, Skoda är i mina ögon sämre än sämst. Vissa motorer drar kopiöst med olja, andra brakar samman trots kamkedja (som varit för klena) och drabbar även de större motorerna 3.2. Vi tog över mina föräldrars Audi A4 1.8T en bil som under åren troligtvis bytt varenda del som går att byta...allt och inget gick sönder på den skräphögen :(. Därtill "dieselgate", som inte drabbar mig som aldrig ägt en annan diesel än en moppebil, visar dock tydligt hur lite detta företag värdesätter sina kunder.

Ford blir det aldrig igen efter 2 stycken nya Fordar på 90-talet. Skräpbilar och en totalt värdelös lokal servicefirma...bytte verkstad men den andra var inte mycket bättre (men åtminstone kundvänlig).

Erfarenheter efter diverse Saab:ar som mina föräldrar hade gav en smak av dålig kvalitet...3 stycken på raken.

BMW fungerar säkert som nya, men en begagnad BMW med några år på mätaren är nog ett lika stort "svart hål" som Volvo V70R verkar vara.
Här har jag lite insyn via en kompis med BMW-verkstad som "lever väldigt gott på BMW:s dåliga kvalitet" och alltid säger "håll dig ifrån dem".

Äsch, jag märker ju själv vilka förutfattade meningar jag har om det flesta märken... ;).
Det kanske hel enkelt får bli en japansk bil igen...rost eller inte, de håller åtminstone hög kvalitet och elektroniken verkar fungera jämt...dock så är de inte så "moderna" invändigt direkt...inte ens flång nya :D.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: Nya funderingar på nästa bil...

Inlägg av miken » 31 dec 2017 00:14

Volvo alla dagar i veckan :D
Har en XC70 d4 AWD Sport från 2015 nu och är grymt nöjd med den!
Haft många volvos genom åren allt från 965,c70,s70,v70, v50
Lättmekade bilar :jeps

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Nya funderingar på nästa bil...

Inlägg av popp » 31 dec 2017 10:33

Jag köpte en Volvo V70 t5 -01 automat för några månader sedan mest för att ha någon rolig bil med automat låda att busa med. :cheers

Och som vanligt är det nerlagd massa med pengar i den bara för man är en sådan pedant.... :?

Men gamla bilar är luriga att köpa . :lol:

Jag tycker Mazda 3 Mps med 260hk verkar vara en rolig bil. :best

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Nya funderingar på nästa bil...

Inlägg av vaxfrasse » 31 dec 2017 11:36

Måste bara flika in något om det du skriver om "trots" kamkedja....
Det var förr en ganska robust konstruktion, så det lever kvar att det ska vara så idag med.
Läste i en verkstadstidning att av 20.000 bilannonser på Blocket så skrev 4.000 att det var kamkedja på bilen, och menade att det var ett säljargument.
Men tyvärr gäller det omvända idag på många bilar. Som fordonslärare följer jag en del vad som händer, och det är mycket problem med kamkedja idag.
Dyra haverier som kostar bilägarna stora pengar. Kamremmarna är väldigt säkra idag, och även om det kostar en slant att byta så går det budgetera kostnaden innan och planera för det.
Kanske kom utanför ämnet nu ;) ......
När det gäller bilköp så finns det mycket att välja på.....
Åker själv Volvo S80 -99 med 35.000 mil på mätaren som går fint, samt Volvo XC70 -12, men japanska bilar har bra kvalitet, ingen tvekan om det :) ....

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Nya funderingar på nästa bil...

Inlägg av progge » 31 dec 2017 12:01

Håll ut lösningen finns, kamaxellös motor utvecklad av Koenigsegg är på G :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Nya funderingar på nästa bil...

Inlägg av Manor » 31 dec 2017 17:43

miken skrev:Volvo alla dagar i veckan :D
Har en XC70 d4 AWD Sport från 2015 nu och är grymt nöjd med den!
Haft många volvos genom åren allt från 965,c70,s70,v70, v50
Lättmekade bilar :jeps
Jo, nya är de säkert helt ok...även om kollegor behöver gå igenom lite garantijobb då och då även som nya ;).
Oftast el-relaterat ska dock sägas, och inget som de blivit stående för.
Även om garantijobb är gratis så är varje besök till en verkstad något negativt som tar tid och bara är jobbigt...

Är Volvo dock så lättmeckade...är inte det en gammal skröna baserat på gamla tider. Om jag tolkar forumen rätt så är modernare Volvo långt ifrån lätta att hålla på med själv...lika mycket el/datorer/grejs som på allt annat modernt som inte fungerar så bra att mickla med för en "gör-det-självare" (vilket jag å andra sidan inte är...).
popp skrev:Jag köpte en Volvo V70 t5 -01 automat för några månader sedan mest för att ha någon rolig bil med automat låda att busa med. :cheers

Och som vanligt är det nerlagd massa med pengar i den bara för man är en sådan pedant.... :?

Men gamla bilar är luriga att köpa . :lol:

Jag tycker Mazda 3 Mps med 260hk verkar vara en rolig bil. :best
Vad fick du ge för V70 T5:an, och hur långt har den gått?
Automaten mår bra av en "spolning" som bör göras var 6000-7000 mil...så mycket har jag läst mig till :).

Mazda 3 MPS är säkert en kul bil, men för liten...men en Mazda 6 MPS kanske man ska kolla runt efter...bra idé :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Nya funderingar på nästa bil...

Inlägg av Manor » 31 dec 2017 17:54

Manor skrev: Mazda 3 MPS är säkert en kul bil, men för liten...men en Mazda 6 MPS kanske man ska kolla runt efter...bra idé :).
Äsch, Mazda 6 MPS finns inte i som en kombivariant vad jag kunde se/hitta åtminstone :(.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Nya funderingar på nästa bil...

Inlägg av popp » 31 dec 2017 17:54

Jag gav strax över 10000 kr för Volvon :) Den har gått strax över 29000 mil =knappt inkörd. :jeps :

Den är väldigt bra omhändertagen av förra ägaren så jag chansade att köpa den. :cheers

Och jag lämnade in den för spolning av lådan för 2 veckor sedan tror aldrig det var gjort innan. :roll:

Och Mazda 6 MPS kan ju vara bra om man vill ha en större bil.

Skriv svar