Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskydda min nya bil

Alla typer av lackskydd, lackförseglingar, lackkonserveringar, vax m.m.
Skriv svar
Noonix
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 sep 2014 17:49

Lackskydda min nya bil

Inlägg av Noonix » 11 apr 2018 11:59

Hej!

Har beställt en ny bil som kommer i slutet på April.

Jag har polerat en del bilar och lackskyddat, har dock använt lite lättare typer av lackskydd som har släppt fort vid tvättar osv.

Nu skulle jag vilja ha tips om vilka medel ni föredrar och som inte är för svåra att applicera.

Det jag vill åt är främst en skyddande effekt och till en viss del hydrofobiskt.

Jag är ingen erfaren bilvårdare men jag kan polera och lägga lackskydd osv.

Har använt Arctic seal PTFE lackskydd innan men skulle vilja ha något mer åt PPS hållet eller liknande.

Jag kommer att stå utomhus i ca 10-15c och utföra arbetet.

Bilen är blå " kristalleffekt "

Mvh
Jonathan

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av progge » 11 apr 2018 16:21

Välkommen till Forumet.
Du har inte titta på keramiska behandlingar?
Finns många Sio2 medel som är relativt lätta att hantera.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av Manor » 11 apr 2018 18:07

Hej och välkommen :).

Jag har behandlat några bilar med några olika s.k keramiska lackskydd, och senast två stycken med Carpro CQuartz UK.
Nu efter två år ska jag behandla om en av bilarna och valde det flång nya Carpro CQuarts UK 3.0 som dock än så länge inte går att köpa i Sverige, men som exempelvis finns i England.

Om reklamen ger det nya medlet rättvisa så ska det exempelvis vara lättare att lägga och ge en mer glatt yta.
Den första bilen som jag behandlade med Carpro CQuartz UK kändes jobbig, men efter lite tips på forumet så gick bil två betydligt lättare :).
Om nu Carpro CQuarts UK 3.0 är än lättare så kan det vara en vinnare.
Det är möjligt att applicera från 3 grader (tror jag)...så 10-15 grader ska inte vara något problem.

Den stora nackdelen med keramiska lackskydd är att de generellt sätt inte är så roliga (ska jag säja mysiga) att jobba med. Det är mer ett jobb att göra än att man småputsar runt bilen med något mysigt vax som luktar gott :). Resten är enbart fördelar...lång hållbarhet och ett bra (bas)skydd helt enkelt. När det väl har härdat så kan man ju vaxa bilen eller göra vad man vill...det kanske inte sitter kvar så länge, men vax brukar ju sällan sitta kvar så länge ändå...mysstunden får man åtminstone om man nu vill.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av progge » 11 apr 2018 18:33

Tjenare.
har ställt frågan om Carpro CQuarts UK 3.0 till Svenska Car Pro.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av progge » 11 apr 2018 19:42

Svar från Car Pro:
vi har Beställt cquk 3.0 och den är på väg in den kommer in i vår webshop inom 2 veckor.Mvh CarPro Sverige
Så lite tålamod till :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av Manor » 11 apr 2018 21:26

progge skrev:Svar från Car Pro:
vi har Beställt cquk 3.0 och den är på väg in den kommer in i vår webshop inom 2 veckor.Mvh CarPro Sverige
Så lite tålamod till :nicka
Jag skickade också en fråga till dem men tog med mig Carpro CQuarts UK 3.0 i en större beställning som ändå gjordes från England denna gång :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Noonix
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 sep 2014 17:49

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av Noonix » 12 apr 2018 07:52

Hej på er!

Igentligen så borde jag göra en sådan behandling nu direkt men jag kan tänka mig att göra en enklare behandling nu och sedan göra en jäkligt bra keramisk behandling till semestern som håller till våren - sommaren 2019.

Därför tänkte jag bara kolla lite gällande den Ultima Paint Guard plus som det skrivs mycket om,
Är den okej att lägga som en början med tanke på att den är så simpel att applicera dessutom?

Efter en norgrann tvätt ska bilen torkas av innan applicering utav lackskydd med tex isopropanol?

Pratade med Bollnäs bilvård igår och enligt dom ska även denna gå att lägga på matt lack utan att göra den " icke matt " stämmer detta ?

Mvh
Jonathan

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av progge » 12 apr 2018 09:11

Noonix skrev: Efter en norgrann tvätt ska bilen torkas av innan applicering utav lackskydd med tex isopropanol?

Pratade med Bollnäs bilvård igår och enligt dom ska även denna gå att lägga på matt lack utan att göra den " icke matt " stämmer detta ?

Mvh
Jonathan
Detta stämmer, tillför ingen glans på en matt yta.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Noonix
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 sep 2014 17:49

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av Noonix » 12 apr 2018 11:50

Okej!

Tack för snabba svar! Kommer att lägga Ultiman på båda bilarna till en början och se hur det känns.
Framåt hösten kör jag en polering och lägger på ett keramiskt lackskydd.

Som jag har förstått det så lägger man på ultiman på bilen men en liten bit åt gången och arbetar in det, därefter går du över till nästa del du ska göra, sedan runt hela bilen, därefter ska du vänta 1 timma för att det ska härda och eventuellt överblivet dunstar.

Sedan kan man lägga en omgång till, stammer detta ? :)

Mvh
Jonathan

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av progge » 12 apr 2018 12:16

Noonix skrev:Okej!

Tack för snabba svar! Kommer att lägga Ultiman på båda bilarna till en början och se hur det känns.
Framåt hösten kör jag en polering och lägger på ett keramiskt lackskydd.

Som jag har förstått det så lägger man på ultiman på bilen men en liten bit åt gången och arbetar in det, därefter går du över till nästa del du ska göra, sedan runt hela bilen, därefter ska du vänta 1 timma för att det ska härda och eventuellt överblivet dunstar.

Sedan kan man lägga en omgång till, stammer detta ? :)

Mvh
Jonathan
Citat från Görans guide:
Lackskydd

Det som kallades vaxning innan. För att få en glattare yta och ett skydd mot UV-strålning, fågelspillning mm så lägger jag med lätthet ut Ultima Paint Guard Plus.

Applicering: Börja i bilens ena hörn, på t ex. en framskärm. Detta för att veta säkert var du började. Förbered mikrofiberapplikatorn med att över den dimma två pump av Ultima Paint Guard Plus. Detta förbereder applikatorn och minskar risken för ränder. Lägg sedan applikatorn mot lacken och massera försiktigt på produkten noggrannt över hela panelen. Avsluta med att föra applikatorn i raka linjer över panelen. Detta hjälper dig att se om du missat någonstans och bidrar till optimal täckning.

När det känns som att det inte finns mer produkt i applikatorn sprayar du ytterligare ett pump över applikatorn. Spraya aldrig direkt mot lacken! En bra tumregel är ett pump per panel. Tak, huv och bagagelucka kan dock kräva två pump beroende på storlek. Används för mycket produkt uppstår ränder. Dessa är dock endast vanprydande och försvinner när produkten härdat färdigt.

Fortsätt applicera tills du nått panelen du började på. De första panelerna kommer redan nu att se torra och mycket blanka ut!

Korrekt applicering: När produkten appliceras skall det inte lämnas en våt yta! Ytan skall snarare se ut som täckt av en tunn oljefilm. Denna oljefilm börjar omedelbart torka. Om du applicerat produkten för rikligt ökar torktiden dramatiskt, dock utan att lackskyddets prestanda förbättras nämnvärt.

Torka eller efterpolera inte!: Efter applicering skall lacken på din bil vara väldigt blank och fri från ränder efter ca 1 timma. Även om man gärna vill efterpolera skall detta absolut inte göras. Lackskyddet härdar i ca 12 timmar varför en efterpolering kan förstöra resultatet. För optimalt resultat bör du undvika att köra din bil på ca 1 timma.

viewtopic.php?f=18&t=6332
Från BBV:
Innehåller Polycharger som är polymerer i flytande form

1st Ultima Paint Prep Plus + Skumapplikator
En mild polish som tar bort fina repor, ger fantastisk glans och återställer lacken. Den är helt fri från kraftiga slipmedel vilket gör den säker att använda. Förekommer större lackdefekter kan det därför krävas ett kraftigare medel.

Polishen efterlämnar en fästgrund för Ultima Paint Guard Plus vilket ger optimal hållbarhet när dessa två medel kombineras.
Produkten kan appliceras både för hand eller maskin

1st Ultima Paint Guard Plus + Mikrofiberapplikator
Ett mycket drygt och långvarit skydd för din bil. Det enklaste lackskyddet du kan använda! Tar verkligen bara minuter att lägga på och varar i flera månader! Sluta vaxa din bil - Lägg på ett lager Ultima istället!

Ultima Paint Guard Plus innehåller ett särskilt akrylskydd och är ett absolut kristallklart, enkelt och mycket hållbart lackskydd för din bil. Produkten tar bara 10 minuter att applicera på en ren och torr fullstor bil. Det enda Du behöver göra är att lägga på produkten och det är klart! Ingen efterpolering behövs!

Enklare vaxer tvättas enkelt bort på bara ett par veckor. Ultima Paint Guard Plus håller glansen, skapar vattenpärlning och fortsätter skydda lacken under flera månader. Få andra bilvårdsprodukter motstår rengöringsmedel, surt nedfall, vattenfläckar, vägsalt och insektsrester lika bra som Ultima Paint Guard Plus. Resultaten garanteras!

Flaska med mikrofint spraymunstycke. Mikrofiberapplikator inkluderas. Ultima Paint Guard Plus är superkoncentrerat. Användes medlet enligt intruktionerna räcker en stor flaska till 50 appliceringar på en stor bil och en applicering räcker i flera månader. Din lack kommer alltså förbli skyddad under mycket lång tid.

Produkten är mycket hållbar. Du kan dock applicera den så ofta du vill, även i flera lager. Att lägga produkten i flera lager medför både bättre hållbarhet och en fantastisk wet-look. Produkten bör tillåtas härda 12 timmar mellan lagren.
Hoppas detta hjälper dig på vägen.
Du kan lägga flera lager om du vill, och efter torka aldrig.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Noonix
Ny Medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 18 sep 2014 17:49

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av Noonix » 12 apr 2018 12:21

Tack för hjälpen!

Börjar med denna och så kör jag ett annat lackskydd till sommaren/hösten :)

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 725
Blev medlem: 07 jun 2015 22:35
Ort: Heby (Uppsala)

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av Lundberg » 19 apr 2018 15:41

progge skrev:Svar från Car Pro:
vi har Beställt cquk 3.0 och den är på väg in den kommer in i vår webshop inom 2 veckor.Mvh CarPro Sverige
Så lite tålamod till :nicka
Nice! Den toppad med gliss är jag sugen på att testa :D
// Jack

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av progge » 19 apr 2018 19:30

Lundberg skrev:
progge skrev:Svar från Car Pro:
vi har Beställt cquk 3.0 och den är på väg in den kommer in i vår webshop inom 2 veckor.Mvh CarPro Sverige
Så lite tålamod till :nicka
Nice! Den toppad med gliss är jag sugen på att testa :D
Finns i lager nu.
Har lagt min beställning av kombon med Gliss ovan på.
CQuartz UK 3.0 Edition
+
Gliss
= :best
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Caroline
Ny Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 11 jun 2018 13:26

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av Caroline » 11 jun 2018 13:36

MOD: Reklam borttagen , läs reglerna och försök igen.

Thomas

Bjornandersson
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 nov 2018 12:44
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av Bjornandersson » 20 nov 2018 12:55

Hej, jag använde mig utav ditec lackskydd. Funkar hur bra som helst och jag är kanon nöjd.
Kan rekommendera dem.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av Funk » 20 nov 2018 13:29

Bjornandersson skrev:Hej, jag använde mig utav ditec lackskydd. Funkar hur bra som helst och jag är kanon nöjd.
Kan rekommendera dem.
Välkommen till forumet.

Det vore bra om du utvecklade lite, varför den var bra , om bilen var n, vilken av deras behandlingar det handlar om o.s.v. Annars blir det bara meningslös reklam eller namndroppande..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Bjornandersson
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 nov 2018 12:44
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av Bjornandersson » 27 nov 2018 22:57

Funk skrev:
Bjornandersson skrev:Hej, jag använde mig utav ditec lackskydd. Funkar hur bra som helst och jag är kanon nöjd.
Kan rekommendera dem.
Välkommen till forumet.

Det vore bra om du utvecklade lite, varför den var bra , om bilen var n, vilken av deras behandlingar det handlar om o.s.v. Annars blir det bara meningslös reklam eller namndroppande..

/Thomas

Ett lackskydd som drogs på i två lager. Skyddar lacken mot smuts, UV-ljus, repor och insekter. Vattnet glider bara av när det regnar. Tycker det fungerar bra på min bil så jag är nöjd.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Lackskydda min nya bil

Inlägg av Funk » 28 nov 2018 08:15

Bjornandersson skrev:
Funk skrev:
Bjornandersson skrev:Hej, jag använde mig utav ditec lackskydd. Funkar hur bra som helst och jag är kanon nöjd.
Kan rekommendera dem.
Välkommen till forumet.

Det vore bra om du utvecklade lite, varför den var bra , om bilen var n, vilken av deras behandlingar det handlar om o.s.v. Annars blir det bara meningslös reklam eller namndroppande..

/Thomas

Ett lackskydd som drogs på i två lager. Skyddar lacken mot smuts, UV-ljus, repor och insekter. Vattnet glider bara av när det regnar. Tycker det fungerar bra på min bil så jag är nöjd.
Det var inte mycket info ,men bra att du är nöjd.

Är du snäll och tar bort reklamen/länkningen i din signatur då den inte följer forumets regler !

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar