Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Repar mikrofiberdukar numera ?

Vad ska man egentligen använda?
Skriv svar
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av Funk » 12 maj 2018 20:02

Repar mikrofiberdukar numera ?
dukar.JPG
dukar
Bakgrunden till detta lilla inslag är ett gammalt test som gjordes i forumets barndom av Tantrum (Alf), där han gnuggade diverse mikrofiberdukar mot CD-skivor och fotograferade resultatet.
Jag tänkte göra samma sak så BBV skickade ett par polerdukar från sitt sortiment och jag samlade i ihop ett gäng från andra håll.
Glad i hågen så beväpnade jag mig med CD-skivor, kamera och en hög dukar…jag hade många skivor till hands, men det blev inte det resultat jag väntat mig då det bara gick åt en enda ! Trots idogt gnuggande så var det bara en enda duk som lämnade några som helst spår efter sig, och det var den jag hade väntat mig...en så kallad optikduk som är till för glas, speglar och liknande. Det skall dock påpekas att den troligen inte givit några som helst spår på lack om man inte verkligen tagit i och då har man ju missat dess användningsområde.
Jag provade även med några torkdukar, samma sak där , så det här inlägget blir lite av ett subjektivt tyckande om dessa dukar i största allmänhet. Det skall med en gång sägas att utvecklingen på även billiga dukar måste varit enorm, för även om bildmaterialet från det första testet försvunnit i forumflytten så kommer jag ihåg att det var det flera dukar som var överraskande aggressiva då (10 år sedan kanske..?).

Så dukarna med mina omdömen:
BBV:s blå i tiopack känns initialt väldigt enkla, men det är lite bedrägligt för det är en mjuk och fin duk utan kantsöm som kan repa. Så totalt sett en prisvärd vardagsduk man kan ha många av och tvätta ett gäng gånger innan dom slängs.
BBV:s gula känns ganska lyxiga, nästan så det är på gränsen till att vara en torkduk,. Tjocka och sköna, släpper inga fibrer och med en mjuk sydd kant. Perfekt till att torka snabbvax eller quick detailer med skulle jag säga.
bbv.JPG
bbv
Lahega orange och deras blå i multipack samt Sonax och Turtles dukar är av den lite kompaktare typen än BBV:s gula, jag har även en noname från jobbet med på bilderna. Alla dessa känns som den trygga mittfåran , perfekt till det mesta…allt från vaxpolering till lackskydd och interiörtvätt. I och med att dom är normallånga i luggen funkar dom hyggligt till även lite motsträvigare lackskydd än de med mer lugg. Bortsett från att storlekarna varierar så är dom i princip omöjliga att skilja från varandra.

Kent Car Care gul. En torkduk i första hand, och som sådan är den i mitt tycke riktigt bra och grymt prisvärd. Utan att jämföra med de övriga (då jag inte vet priserna på alla) så var dess 39:- för 60*80cm svårslaget. Dessa köptes lokalt hos Volvohandlaren förra året och jag vet inte var dom finns idag..Jag köpte en för att prova och åkte tillbaka dagen efter och köpte tio till…

Lageha orange våffelduk, gängets tråkmåns… Kostar 130-150:- och är..det är en traditionell våffelduk som håller mycket vatten, men paradoxalt nog inte får det riktigt torrt alla gånger. Måste tvättas innan första användandet om den skall funka.
noname.JPG
noname
Blå Noname våffelduk, en av de ”nya” med vävningen ”ut-och-in” så den känns slätare än en traditionell våffelduk. Detta är nog en av bästa våffeldukarna jag provat. Den lär levereras under flera namn. Jag undrar om inte till exempel BBV säljer den under namnet BBV Water Catcher.

Sist och också minst Lahegas optikduk, som är avsedd för glas och liknande där den helt enkelt gör vad den skall. Den var som sagt med för att ha som jämförelse.

På denna bilden ser man tydligt skillnaden mellan de olika vävningarna på torkdukarna.
torkdukar.JPG
torkdukar



Hoppas det kan vara till lite nytta i valet av mikrofiberdukar..

/Thomas

PS: De tre första som skriver i tråden och skickar PM med sin adress får ett par dukar med posten då Bollnäs Bilvård skickade en tiopack för denna artikeln.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av Funk » 12 maj 2018 20:09

Det skall tilläggas direkt att även sömmar och kanter kollats med avseende på repor, inga problem... Däremot är etiketter ett potentiellt problem, så ta bort eventuellt sådana. Här var det bara optikduken som hade etikett..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av BTG » 12 maj 2018 21:34

Bra initiativ av dig att testa olika dukar.Själv är jag kass på att testa nya,beställer bara dom som dom flesta redan testat.Dom blå från BBV är väl prisvärda,skulle väl funka till avtorkning av keramiska lackskydd,då dom ändå ska slängas efteråt...Tycker det var ett bra utfört test och utlåtande.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

brainstorm99
Medlem
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 apr 2014 14:09
Ort: Degerfors

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av brainstorm99 » 12 maj 2018 21:54

Grymt Test!
Bra att tester görs för att underlätta för forum medlemmarna att välja de bästa produkterna :jeps

Dansken
Medlem
Inlägg: 101
Blev medlem: 28 feb 2016 23:41

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av Dansken » 13 maj 2018 00:04

Trodde det var stor skillnad på dukarna men nu vet man bättre, toppen test hur som heslt

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av Funk » 13 maj 2018 08:00

Tack.
Några små paket kommer i veckan till er tre..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Elias1
Ny Medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: 16 jan 2018 18:38
Ort: Skellefteå

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av Elias1 » 13 maj 2018 21:17

Väldigt bra test och bra skrivet!

popp
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1117
Blev medlem: 23 maj 2012 08:37
Ort: Halmstad

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av popp » 14 maj 2018 19:51

Mycket bra test och skrivit. :jeps

vaxfrasse
Medlem
Inlägg: 306
Blev medlem: 26 jul 2012 22:11
Ort: Stockaryd

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av vaxfrasse » 14 maj 2018 22:12

Trevlig och intressant läsning. Bra jobbat!

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av yerfen » 16 maj 2018 09:23

Mycket trevligt test :)
Jag kommer även ihåg hur det första testet visade stor skillnad på dukarna så det var riktigt intressant att se en så stor förändring :)
Bild

MVH Pär

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av Funk » 16 maj 2018 09:41

yerfen skrev:Mycket trevligt test :)
Jag kommer även ihåg hur det första testet visade stor skillnad på dukarna så det var riktigt intressant att se en så stor förändring :)
Ja och att till och med ganska enkla dukar är så pass snälla.
Men jag vill minnas att mikrofiber i början såldes för att vara lite som "skrubbsvampar" där det var meningen att dom med enbart vatten skulle ta svåra fläckar I hemmet, då var dom ju medvetet aggresiva..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av BTG » 16 maj 2018 22:50

Funk skrev:Tack.
Några små paket kommer i veckan till er tre..

/Thomas
Fick mina dukar idag.....det var snabba ryck[emoji106]....Jag tackar och bockar

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av Manor » 17 maj 2018 12:31

Bra skrivet och intressanta iakttagelser :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av TonyM » 23 jun 2018 13:49

Bra skrivet och intressant test.

Bbv nya 10-packs mf dukar gillar jag verkligen. Använt dem till avtorkningen av QD och polermedel. De har funkat ypperligt till båda.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Nalle
Medlem
Inlägg: 95
Blev medlem: 26 jul 2015 17:07

Re: Repar mikrofiberdukar numera ?

Inlägg av Nalle » 25 jun 2018 13:03

TonyM skrev:Bra skrivet och intressant test.

Bbv nya 10-packs mf dukar gillar jag verkligen. Använt dem till avtorkningen av QD och polermedel. De har funkat ypperligt till båda.
Jag har använt dem för att torka av keramiska lackskydd , men nu har Bbv höjt priset med 50% , så nu bli det att hitta några andra som ersättare.

Skriv svar