Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av yerfen » 27 jun 2018 11:57

D står för Dynamic, har inte sett denna modell då den är ganska ny.
Men en mjuk slang gissar jag är en förbättring av deras tidigare plastslang.
Personligen skulle jag satsa på stålarmerad gummislang :jeps
Bild

MVH Pär

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 27 jun 2018 16:50

Tack för din input Pär. Jag tycker det är en djungel att välja högtryckstvätt, har grottat ner mig alldeles för djupt. Förstår inte varför det behöver finnas 14 varianter från Nilfisk och lika många till från Kärcher. För konsumenter behövs väl bara ett par / tre varianter kan jag tycka, och sen lite tillbehör att välja på efter unika behov.

Hur som helst, jag har några följdfrågor som jag undrar om du eller någon annan kan ge svar på:

Jag har förgäves försökt få tag på Nilfisk ett par gånger den här veckan. Jag lyckas tyvärr inte så bra. Om de inte kopplar mig till en telefonsvarare som hävdar att de inte har öppet fastän klockan är inom öppettider, eller om jag kopplas till en tredjepartsfirma för reparationer (som också har stängt mitt under eftermiddagen), eller om jag hör att någon lyfter luren och raskt lägger på igen .. ja, det är bara ett axplock av min erfarenhet av att försöka kontakta dem. Och det bär emot att erkänna att jag, från att ha lutat helt åt Nilfisk, börjar tvivla på om jag vill ha något från dem. Någon som vet ett bra sätt att få tag på dem?

Jag undrar vad det är för garantier som gäller på deras konsumentserie. Jag kan inte hitta något om det på deras hemsida. Jag har t o m varit till två butiker lokalt här i Sthlm och de kunde heller inte svara på det.

Jag undrar vad det betyder när de anger två olika mått på vattenflöde?
"Vattenmängd vid lågtryck resp högtryck: 9,17L/m resp 7L/m för D 140 och 8,33L/m resp 6,66L/m för E 150.

Så D-serien är nyare än E-serien? Jag kan inte hitta något om D-serien på hemsidan och Nilfisk är som sagt svåra att få tag i.

Vad är det för trådlös teknik på lansen för att styra vattentrycket? Är det räckvidd nog för att stå 10 meter bort med en bil emellan? Hur har Nilfisk gjort parningen mellan lans och basenhet, krypterad? (vill inte ha problem med kommunikationen nu eller inom de närmaste tio åren när allt blir mer och mer trådlöst) Om jag byter handtag, kanske köper ett från BBV, vilket tryck får jag då - när jag inte har fjärrkontrollen?

Hur sköter man om maskinen? Gör man oljebyten?

Skitmånga frågor men så vill jag ju köpa något som ska hålla i minst tio år också. Tacksam för svar om så bara på delar av frågorna.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av Manor » 27 jun 2018 18:27

Ett generellt svar utan att vara allt för insatt.

Jag hade själv en blå Alto tidigare, vilket numera har namnet Nilfisk (vad jag antar åtminstone).
Ingen av de vanliga konsument-högtryckstvättarna har mig veterligen något krav på oljebyte...jag tror i princip inte att det ens går.
Jag kör numera med Kränzle som spelar i en helt annan division...men så även prismässigt.

Kränzlen är dock inte så portabel då den väger in på dryga 31 kilo, vilket nog är mer än dubbla vikten gentemot mer normala modeller...och om den måste flyttas på då och då så är det lite tveksamt att rekommendera den. Om man dock har tvättmöjlighet hemma så rekommenderas den starkt. Känslan är att det är grejer som håller, och om något skulle fallera så finns minsta o-ring och bricka att få tag på.
På Kränzlen kan oljan bytas, och jag brukar göra ett byte per år.

Jag köpte min via Waxdog (sponsor på detta forum) och fick direkta svar på alla frågor jag hade innan köpet.
Om man inte kan få hjälp redan innan ett köp...hur blir det då om det behövs efter köpet?
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 27 jun 2018 20:31

Tack, din generella input uppskattas.

Kan vara därför då som jag inte hittar något om oljebyte på respektive tillverkares hemsida, just för att vi pratar konsumentmaskiner. (Trodde alla maskiner utom möjligen de allra minsta var beroende av oljebyten.)

Har börjat ana att en viss Kränzle 1152 är en omtyckt tvätt för entusiaster på nätet och tuben.

Ja, jag hade tänkt lyfta runt min tvätt. "Får" inte tvätta hemma på gatan utan planerar att slänga in tvätten i bilen och dra 500 meter till GDS. 31kg är inte obetydligt lite så klart. (men stabil förmodligen!) Säg att jag börjar gymma, är den för ömtålig för att flyttas på regelbundet skulle du säga?

I början när jag letade efter "rätt tvätt" så lockades jag av höga tryck. 150 bar och upp var ett måste läste jag för att få bort all skit under avfettning och förtvätt. Sedan lärde jag mig att trycket bara är en del av ekvationen, att jag skulle titta på vattenflödet också. 8-9 liter per minut är minimum för biltvätt har jag läst.

Sen dyker den där Kränzle upp med "ynka" 130 bar - men då var det plötsligt alldeles lagom. Kanske för att den häver ur sig mer vatten än andra i ungefär samma prisklass med sina 10L/min. (Jag kan ha fel med siffrorna gällande Kränzle. Är inte lika påläst om dem som N & K.) Jag undrar just om det finns något "mitt i prick" med dessa parametrar för biltvätt eller om det handlar om tycka och smak?
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5622
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av Manor » 28 jun 2018 09:23

Det är just den Kränzle som jag har (1152), och jag tror inte att den mår dåligt av att flyttas på...bara att det är ett problem med dess tyngd (gymträning bör duga :)). Den "svenska" variant som jag har ger nog bara 120 bar, men samma vattenmängd som den "tyska" variant som ger 130 bar. Jag har dock inte känt något som helst behov av ett högre tryck, men visst de 3-fas maskiner de också har är nog något i hästväg :).

Jag valde just Kränzle utifrån tester mm som jag läst på nätet, och känslan är att det verkligen är hög kvalitet vilket jag värdesätter.
I ett senare skede noterade jag även att Matt på Obsessed garage (en YouTube kanal, om du missat den) också är helt insnöad på Kränzle, och detta är ju en person som har väldigt starka åsikter om allt...men inte ett ont ord om Kränzle har jag hört (än).

I mitt fall så köpte jag den utan att ens ha sett den i verkligheten, men numera finns det även en butik i Stockholmstrakten som säljer den. Där antar jag att man kan klämma och känna på den, samt att de även säljer andra märken som man kan jämföra med.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
yerfen
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 1309
Blev medlem: 16 nov 2009 22:57
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av yerfen » 28 jun 2018 11:02

Tidigare har jag inte haft problem med att komma i kontakt med Nilfisk, men en gissning är att de kanske är underbemannade pga semestertider?

Snabb googling på garantier hittar jag 24 mån för högtryckstvättar, se länk för specifikationer vad den omfattar:
https://www.nilfisk.com/sv-se/services/ ... terms.aspx

Vattenflödet är på högsta och lägsta trycket, lägre tryck ger högre vattenflöde och ett högre tryck ger mindre vatten.

D serien har funnits för många år sedan, men har försvunnit med tiden och har nu återupplivats igen :)

Den trådlösa delen på handtaget har jag tyvärr inte koll på.

Underhåll består av att kontrollera så att filter på ingående vatten är rent, förvara den varmt på vintern.
Annars är det inte så mycket man behöver tänka på om det inte står något mer i manualen ;)

Oja byter man inte på dessa maskiner, motorn är helt kapslad så det går heller inte utan att dela på den.

Hoppas jag fick med alla dina frågor :)
Bild

MVH Pär

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 29 jun 2018 14:31

Manor skrev:Den "svenska" variant som jag har ger nog bara 120 bar, men samma vattenmängd som den "tyska" variant som ger 130 bar.
Yes, men jag är mer och mer inne på att jag ska ha en maskin som klarar sig med 10A (230V). Den tyska behöver 14A vad jag förstått gnm WaxDogs sajt, vilket skulle begränsa lite var jag kunde ansluta den. Tack för tipset om Kränzle.
yerfen skrev:Tidigare har jag inte haft problem med att komma i kontakt med Nilfisk, men en gissning är att de kanske är underbemannade pga semestertider?

Snabb googling på garantier hittar jag 24 mån för högtryckstvättar, se länk för specifikationer vad den omfattar:
https://www.nilfisk.com/sv-se/services/ ... terms.aspx
Jag prövade flera gånger under några dagar, gick bara inte att komma i kontakt. Men visst kan det vara semestertiderna som ställer till det i deras kundtjänst.

Ha :lol: Google är fantastiskt .. men också svår att förstå sig på ibland. Tro mig, jag har googlat en massa på Nilfisk och garantier och inte fått upp något. Kan ha att göra med hur Google presenterar söksvar olika beroende på vad de har profil om en, eller så är du bara så mycket bättre på att googla helt enkelt. :) Tack iaf för infon.
yerfen skrev:Vattenflödet är på högsta och lägsta trycket, lägre tryck ger högre vattenflöde och ett högre tryck ger mindre vatten.

Den trådlösa delen på handtaget har jag tyvärr inte koll på.
Tack.

Jag kommer i kontakt med en hel del trådlöst i mitt arbete, och problem relaterat till det. Önskar lite mindre av den biten i min hobby. Kör det mesta IT-relaterade med kabel hemma. Driftsäkrare så. ;) Skämt å sido, det fungerar säkert bra för de flesta. Om jag KAN däremot så väljer jag hellre en teknik baserad på mekanisk styrning.
yerfen skrev:Underhåll består av att kontrollera så att filter på ingående vatten är rent, förvara den varmt på vintern.
Annars är det inte så mycket man behöver tänka på om det inte står något mer i manualen ;) Oja byter man inte på dessa maskiner, motorn är helt kapslad så det går heller inte utan att dela på den. Hoppas jag fick med alla dina frågor :)
Rent vatten mår vi människor och våra maskiner bra av. Jag planerar att rena/behandla vattnet lite extra innan jag släpper in det i min högtryckstvätt. Att man inte kan byta olja "oroar" mig lite. Hur ska den hålla för evigt då? Ja, tack du gav alla svar jag behövde.

Tack till er båda. Jag har nu bestämt mig för hur jag går vidare med val av högtryckstvätt. Men, jag kommer att skjuta upp köpet till efter sommaren eftersom jag kommer att köpa en dyrare maskin än jag först planerat.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

Användarvisningsbild
MRisberg
Medlem
Inlägg: 467
Blev medlem: 10 jun 2018 22:26
Ort: Täby, Sthlm
Kontakt:

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av MRisberg » 29 jun 2018 15:29

Har pratat med WaxDog. Har en rättning vad gäller den tyska versionen på 14A. Saxat från WaxDogs hemsida:
Har du 10A och ändå vill ha denna tvätt så kan man komma runt det genom att hålla in handtaget på lansen vid start så maskinen direkt går in i driftsläge eftersom det är startströmmen som gör så att säkringen går.
Okej. Det är alltså inte start / stop-tekniken Total Stop som sätter käpparna i hjulet som jag först trodde. Det är själva "booten" av maskinen (med strömbrytaren / stickproppen) som drar för mycket för ett uttag säkrat med 10A. Säkert någon kraftig konding som ska laddas. Hur det ligger till att man kommer runt detta gnm att hålla in spolhandtaget, så att maskinen går rätt in i drift, kopplar jag däremot inte. Det får WaxDog stå för. :)

Intressant info ändå tyckte jag, värd att sprida.

Ps. Den tyska versionen av 1152 är tydligen originalet. 10A-varianten är en nedskalad eller ombyggt version för att anpassas efter svensk marknad.
Golf VI (2009) 1.4 TSI 122 hk DSG 7, Svart

TonyM
Medlem
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 mar 2017 18:52
Ort: Ronneby

Re: Motortvätt à la BBV, vad behövs?

Inlägg av TonyM » 23 jul 2018 23:29

På min kärcher k7 premium plus flex eller vad alla tillägg är lol. Så är det ett spolhandtag som du kan justera trycket på och även mängden tvättmedel om du har de insatt. Använt den regelbundet sedan i vintras och en gång har den tappat kommunikationen mellan högtryckstvätten och spolhandtaget. Åtgärdat snabbt genom att dra ur elkabeln väntar tills displayen slocknar i spolhandtaget. I med stickproppen och tryck in spolhandtaget och det var kontakt igen. Spolhandtaget slutar inte att fungera utan du har max tryck från högtryckstvätten. Ändrar väldigt sällan trycket från max vid biltvätt. Mer när jag gjort andra sysslor. Och göra rent stenplattor och gjutna saker är fruktansvärt effektivt med den roterande strålen. Har märkt att ett par snäpp lägre tryck gör den mer effektiv faktiskt. Använd inte den roterande strålen vid biltvätt dock då kan du få en plåtren bil med otur. Det går även att använda andra lansar till spolhandtaget utan problem och även en foamcannon funkar bra.

Flex är tillägget som är en flexande slang. Och den är helt okej mot de plastslangar som brukar vara original. Det jag saknar och skulle vilja ha är en svirvel för att lösa det med att behöva snurra ut slangen ibland. Men verkar inte gå att få ihop med kärcher original kopplingar tyvärr. 10m tycker jag funkar bra men ett par meter till hade varit perfekt. Kanske i framtiden jag komplettera med en förlängning som finns till kärcher kopplingen och är 6m eller 10m extra. Tycker dock att det är rätt saftigt pris på dem. Men det är det med alla tillbehör oavsett märke.
Tony - Kia cee'd sw 1.6tdi -11

Skriv svar