Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Konsten att torka en bil

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
JP's
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 jul 2016 10:18
Ort: Funäsdalen, Östersund

Konsten att torka en bil

Inlägg av JP's » 25 jul 2018 11:14

Hej! Jag har en fungering angående torkning av bil. Det är nämligen så att jag alltid har blötlagt torkduken, vridit ur, sprayat på torkstöd, torkat en panel, vridit ur, ner i hinken för att blötlägga och så vidare.. Nu har jag sätt på flera ställen att man istället använder en helt torr duk för torkning. Risken för repor bör väl öka då det endast är vatten på ett fåtal ställen på tex huven?

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Konsten att torka en bil

Inlägg av Pierriewargen » 25 jul 2018 12:49

Brukar aldrig blöta duken innan. Använder du ett torkstöd är det ingen fara om du intr har en extremt känslig lack. Duken blir ju ändå fuktig efter första draget över bilen.
Men är du nojig kan du ju istället för att torka bara lägga en duk över en yta och låta den suga upp genom att klappa lite lätt på den. Då blir det inga torkrepor hur du än bär dig åt.

Användarvisningsbild
JP's
Ny Medlem
Inlägg: 26
Blev medlem: 10 jul 2016 10:18
Ort: Funäsdalen, Östersund

Re: Konsten att torka en bil

Inlägg av JP's » 25 jul 2018 13:42

Okej! Använder alltid torkstöd och då är kanske inte "klapptekniken" så optimal, då qd inte fördelas jämt på ytan? Har alltid trott att med min metod så blir det bättre uppsugningsförmåga samt att när man har ner duken i hinken och rengör den, så minskar risken mer att eventuell kvar glömt schampo/smuts etc ligger kvar i duken och repar? Bara en fungering :?

mikkiz
Medlem
Inlägg: 402
Blev medlem: 03 feb 2013 20:50
Ort: Västerås

Re: Konsten att torka en bil

Inlägg av mikkiz » 25 jul 2018 14:12

Gör du grundjobbet ordentligt,dvs tvättar bilen ren från smuts, så e nog risken för repor liten trots torr duk.
Speciellt om du anv en qd/torkstöd vilken i sig borde ge lite ”glid” för å minimera repor.
Har själv alltid torr duk men den blir ju som sagt fuktig rätt fort.
Har själv bl.a en svart Kia ceed med rätt repkänslig lack och har efter vintern (polerad förra sommaren) endast ytterst lite tvättrepor.

Skriv svar